No niin, kotitaloushirmu täällä päivää...:) Kysyttävää olis...:)
Mä teen kaikenlaisia ruokia ja hyvää on, eikä mitään ongelmia oo, paitsi PERUNAMUUSSI! Sen mä onnistun sössimään aina, enkä oo nyt moneen vuoteen edes yrittäny, ku vituttaa, kun ei osaa moista tehdä:)
Kertokaapa nyt mulle rautakangesta vääntäen, että miten se tehdään, ettei tuu liimaa. Perunat on kuorittu ja ne on kiehumassa, perunalajike on valittu kaupassa oikein. Eli sitten kun perunat on pehmeitä mä muussaan ne, eikö niin? Otan toki keitinveden pois ensin. Muussaanko mä ne akustisesti sellasella pulikalla vai sähkövatkaimella?
Sitten maitoa. Kuumana/kylmänä? Kumpi parempi? Käytetäänkö nyt sähkövatkainta, vai millä? Sitten suolaa ja voita, eikös niin?
Auttakaa nyt hyvät ihmiset!!!!
Kommentit (10)
muussaantuu hyvin. ei jää paakkuja.
suolan ja voin lisään yleensä samalla kun maidon.. ja maitoa kuumentaessa siihen voi laittaa halkaistun sipulin jos tykkää, se sit otetaan pois kuumasta maidosta, ite en laita, ku mies ei tykkää.. sipulin voi lisätä myös samalla ku laittaa perunat kiehumaan.
Jos lajike on oikea, ei tarvita mitään vatkainta tms.
tapoja on kait yhtä monta kuin kokkejakin...
Mä teen muusin näin: kaadan kypsistä perunoista (lajikkeena punainen Asterix -yleisperuna) keitinveden pois, lisään suolan ja voin (joskus silputun sipulin) ja sähkövatkaimella muussaan. lopuksi jääkaappikylmää maitoa sen verran kunnes muusi näyttää tai vatkaimeen sopivalta tuntuu.
keitän perunat kypsiksi (käytän melkein mitä vaan lajikkeita, tosin uusista perunoista ei kannata tehdän ennenkuin myöhään syksyllä.
Kuorin ennen keittämistä, sitten valutan suurimman osan keitinvesetä pois, jätän muutaman sentin pohjalle. Survon survimella (se ritiläpohjainen systeemi). Sitten lisään voin ja maitoa, en jaksa lämmitellä sitä, ei se paljoa jäähdytä. Survimella sekoittelen ja sitten sähkövatkaimella kuohkeaksi, väri vaihtuu ja rakenne menee sileämmäksi. Tässä vaiheessa saa liimaa aikaan, jos vatkaa liian kauan. Suolan laitan vasta ihan lopussa.
p.s. Ne pakastepesunamuussipussit on oikeasti hyviä. Sisältävät vain perunaa- ja tulee tasasileää lopputulosta. Ja ennenkaikkea: maistuu aidolta muussilta.
* Perunat kypsiksi, jauhoinen lajike
* Kaikki keitinvesi pois
* Muusaan sähkövatkaimella pelkät perunat, usein alkuun käsivoimin painelen ja sitten vasta kone päälle. Muusaan, kunnes ovat kunnolla hienoksi muusaantuneet.
* Sitten mikrossa lämmitetty maito sekaan, nopea vatkaus sähkövatkaimella. Sitten suola ja voi ihan vain kauhalla sekaa.
Ei tule liisteriä.
Ostan tavallisia perunoita (se keltainen pussi), kuorin, pilkon (kiehuu nopeammin valmiiksi) ja keitän.
Keitän perunat tosi kypsiksi, joskus alkavat hajoilemaan vedessä.
Sitten survon metallisella survimella, sekaan suolaa ja lämmintä maitoa.
Liisteriä en tällä tavalla saa, sähkövatkaimella olen siinä kyllä onnistunut.
ite teen yleensä jauhoisista perunoista, niiden täytyy olla ihan kuumia ja kypsiä, maito lisätään kuumennettuna, onnistuu sähkövatkaimella, ensin maitoa lisäämättä muussataan ja sitten lisätään maito ja vatkataan sekaisin.
Yleensä tulee liisteri, jos peruna ei oo ihan kypsää ja/tai kuumaa, mitään tehosekoittimia ei kannata käyttää, ihan tavallinen sähkövatkain on hyvä tai yleiskone, jossa kulhon voi kuumentaa