Näin open järjestämässä kirppispöytää! Suurin osa uusia lasiesineitä eli teidän lahjojanne!
Siellä sitä nyt kaupataan kaappiin kertyneitä iittaloita, kun ei kerran kelpaa.. Kyllä meni ope noloksi kun näki minut, yritti vaivihkaa itsepalvelukirppiksellä järjestää pöytäänsä kun menin katselemaan.. Ja ensimmäisenä silmääni sattui antamani mariskooli kahdeksan euron hintalapulla :( maksoin siitä itse 29.90e :(
Kommentit (48)
silti ole lahjoneet opea.
kukan tai piene suklaarasian vien kun lopettaa ala/yläasteen, en muuten joka vuosi lahjo. tyhmää.
ei ne arvosanat tule sen mukaan miten lahjotte sitä opea.
Kerättiin listalle kesäiseen herkkukoriin sopivia ruokia ja tarvikkeita. Sitten jokainen valitsi sieltä 1-2 riviä, osti ne kaupasta. Koulun vieressä asuva kotiäiti huolehti korin kasaamisesta eli jokainen vei ostoksensa hänelle ja tämä äiti teki korin valmiiksi.
Me ostimme koriin kauniit Extra Virgin oliiviöljypullon ja saman merkin balsamico-pullon. Maksoivat Prismassa yhteensä n. 4.50 euroa.
kun on tullut nyt näitä lahjaprovoketjuja, ja osa ottaa ihan tosissaan! (eli ei ota, vaan provoilee) :D
tuleepahan keskustelua. :) Ja mun mielestä tää lahjahomma on mennyt ihan överiksi - minä ainakin ihmettelin tosissani niitä lahjakasseja vanhemmilla lauantaisissa kevätjuhlissa. Kaikilla jotain pirun Iittala-paperipusseja... Niin, että parin provon verran tästä voi mielestäni puhuakin, ennen vietiin opelle tyypiin omena! Oli toki aika silloin eri, mutta ei hitsi sille opelle mitään lasikuppoja kuulu kantaa niska vääränä! ;)
kun on tullut nyt näitä lahjaprovoketjuja, ja osa ottaa ihan tosissaan! (eli ei ota, vaan provoilee) :D
Sama kai se mitä ope lahjallaan tekee, kunhan lapsi vaan ei tule sitä tietämään, että ope ei tykkää...
Itse lapset myös valitsevat lahjan ja se, joka ei lahjaa halua viedä niin se ei vie. Tänä vuonnakin toinen lapsista vei, mutta toinen ei halunnut viedä. Ajatelkoot opet sitten mitä tykkää.
... hyvä vaan, jos tarpeeton tavara pistetään kiertoon, kannatan.
Lahjat tuntuvat kyllä kivalta (paitsi liian kalliit saavat vaivaantuneeksi), mutta minunkin on pakko myöntää, etten juhlapäivien hulinan jälkeen tiedä, mikä lahja on keneltäkin. Ei siis kannata huolestua siitä, että lahjat vaikuttaisivat numeroihin. Eikä opettajan palkka nyt NIIN huono ole, että lahjat merkitsisivät muuta kuin huomionosoitusta.
En siis kevätjuhlan jälkeen tiedä, kuka toi ja kuka ei ja kuka toi mitä. Kaikki kortit säästän kyllä vuodesta toiseen.
ja luulet, että näin sitten muutkin luokat tulevat toimimaan.
Ko tavaratalo on muuten erisnimi ja kirjoitetaan isolla ässällä ja siihen kuuluu c:n lisäksi k-kirjain.
Rauhoitu nyt tuon pakkomielteesi kanssa. Mikään tai kukaan ei pakota sinua ostamaan lahjaa.
Lapsi ehkä haluaa antaa lahjan. Varsinkin kun kaveritkin antaa (?). Ja kun kyse on lapselle tärkeästä tapahtumasta, voisin minä opettajana pitää eniten itse piirretystä kortista tai kukkakasesta, oli se sitten kedon kukka tai kaupasta tuotu orvokki.
Opettajalle ei osteta lahjoja joka "kissanristiäisiin". Lapset ei jakele erikseen yhtään mitään.
"Luokkan vanhemmat" 2kpl valitaan syksyllä. Nämä ihmiset pitävät huolen siitä että opettajaa muistetaan vain jouluna. Vuosimaksu on 25 kr/perhe.
Hullutusta tuo teidän touhu.
Mutta enpä haluaisi kerätä kotiini pölyttymään niitä vuodesta toiseen saatavia Mariskooleja...
Kun lapsemme tulevat kouluikään, saavat luvan antaa opelleen jotain minkä voi hyvällä omallatunnolla hävittää tai tavaraa jos TIEDÄN mitä ope haluaa. En osta edes kavereille mitään krääsää mitä eivät kehtaa laittaa pois hyllystään.
Enkä kyllä ostaisi noin kallista lahjaa, tulee melkein lahjonta-olo... Opet: Kaipaatteko oikeasti noin kalliita lahjoja? Eli jos lapseni tuo teille kukkakimpun, ajatteletteko ettei sen vanhemmat enenmpää välittänyt?
Nimin. Yksi jonka luokka antoi ala-aste-aikana yhteislahjan, noin 5€/perhe.
että en jälkeenpäin muista, kuka antoi mitä. Olisi kiva, jos kukkaan tai lahjaan liitettäisiin kortti vaikka teipillä, jotta voisi rauhassa myöhemmin katsella, keltä mitäkin sai. Joskus lapsi tuo innoissaan lahjan tai kukan pöydälle niin etten edes tiedä, kuka sen on sinne tuonut. Kortit ovat minustakin parasta, älkääkä äidit missään tapauksessa kirjoittako niitä itse lapsen nimeä myöten! Lapsen pitää kirjoittaa itse vaikka pelkkä KITOS ja oma nimi, jos ei jaksa koko korttia tehdä.
paljon asuinalueesta. Ystäväni asuu Tapiolassa ja kertoi että oman lapsensa ope saa mm. Pentikin poro-kynttilänjalkoja eikä kovin halpaa lahjaa edes kehtaa viedä!!! Minä olen saanut viime vuosina paljon Pentikin lasisia tuikkulyhtyjä tuikkuineen, mitkä taitavat olla Pentikillä tosi hittejä jouluna ja keväällä. Pienessä kodissa vain ei meinaa löytyä kaikille edes paikkaa. Suklaat ja kukat ovat paljon parempia. Jouluksi oli kiva saada lapsen leipomia pipareita eikä tullut edes mieleen, ettei niitä olisi uskaltanut syödä! Minusta parhaita lahjoja ovat sellaiset, joissa näkee lapsen olleen itse mukana. Joskus sain kimpun kieloja ja se vasta oli ihana lahja!
rekisteröimään, mikä lahja keneltäkin on. Eikä minun edes tarvitse - kyseessähän on muistaminen, jonka lapsi haluaa tehdä, hänelle on tärkeää, että saa antaa sen opelle.
Toki minulle on tärkeää, että perheet ovat tyytyväisiä työhöni, mutta sen voi kertoa muutenkin kuin lahjoin. Lapsille tuntuu olevan todella tärkeää, että saa antaa jotain omalle opelle.
Miten oepttajat maksavat saamistaan lahjoista veroa? Siis alla olevassa tapauksessa, jossa ruotsalaisen koulun mallin mukaan per lapsi annetaan opettajalle 25 euroa/vuosi. Se kertaa 20 on jo yhteen ynnättynä 500 euroa. Maksavatko vanhemmat sitten summan päälle vielä Tyel-, tv- ja muut maksut? Hankalaa.
Aikoinaan köyhälle talonmiespariskunnalle ja siivoojalle annettiin jouluna ja ennen kesälomia kirjekuori, jossa oli hieman lisärahaa köyhän perheen iloksi, lisäksi saatettiin antaa herkkukori ja kukkaset, mutta enpä tiedä, voiko opettajia rinnastaa palvelijaan. Eivätkä opettajatkaan sitä halunne.
Lapsen omakätinen kiitoskortti lämmittää opettajan mieltä kaikkein parhaiten ja kun kortissa on vielä antajan nimi, tietää opettajakin, keneltä korttilahja on saatu.
Opettajalle ei osteta lahjoja joka "kissanristiäisiin". Lapset ei jakele erikseen yhtään mitään. "Luokkan vanhemmat" 2kpl valitaan syksyllä. Nämä ihmiset pitävät huolen siitä että opettajaa muistetaan vain jouluna. Vuosimaksu on 25 kr/perhe. Hullutusta tuo teidän touhu.
Nyt saisi halvalla ARVOTAVARAA! ap
KRÄÄSÄÄ???
joten ne veroasiat voi kuitenkin nyt unohtaa.
Miten oepttajat maksavat saamistaan lahjoista veroa? Siis alla olevassa tapauksessa, jossa ruotsalaisen koulun mallin mukaan per lapsi annetaan opettajalle 25 euroa/vuosi. Se kertaa 20 on jo yhteen ynnättynä 500 euroa. Maksavatko vanhemmat sitten summan päälle vielä Tyel-, tv- ja muut maksut? Hankalaa. Aikoinaan köyhälle talonmiespariskunnalle ja siivoojalle annettiin jouluna ja ennen kesälomia kirjekuori, jossa oli hieman lisärahaa köyhän perheen iloksi, lisäksi saatettiin antaa herkkukori ja kukkaset, mutta enpä tiedä, voiko opettajia rinnastaa palvelijaan. Eivätkä opettajatkaan sitä halunne. Lapsen omakätinen kiitoskortti lämmittää opettajan mieltä kaikkein parhaiten ja kun kortissa on vielä antajan nimi, tietää opettajakin, keneltä korttilahja on saatu.
Opettajalle ei osteta lahjoja joka "kissanristiäisiin". Lapset ei jakele erikseen yhtään mitään. "Luokkan vanhemmat" 2kpl valitaan syksyllä. Nämä ihmiset pitävät huolen siitä että opettajaa muistetaan vain jouluna. Vuosimaksu on 25 kr/perhe. Hullutusta tuo teidän touhu.
mutta sinua taas en ymmärrä. Missä kuvittelet opettajan säilyttävän niitä 25 lasikulhoa, jotka mahdollisesti taas tänä keväänä sai. Entäs sitten monta vuotta opettaja on töitä tehnyt? 10 vuotta? 10x25=250 lasiesinettä. Ihan ymmärrettävää ettei opettajalla riitä kotona tila niiden säilyttämiseen.
Itsekin opettajana, vaikkakin tällä hetkellä toisella alalla toimivana, pidin siitä, että tuodaan kortti ja esim. kukka.
Halutetessa jotakin kulutukseen menevää, kuten suklaarasia tms.
Tämä lahjojen jako on enemmän varmasti käytäntö ala-luokilla, itse opetin yläluokilla ja lukiossa, jossa lahjoja jaellaan vähemmän.
Ystävissäni on ala-asteen opettajia, ja eräskin tuskaili, että joka joulu tulee tosi paljon kynttilöitä. Ja enemmän kuin hän ehtii koko talvena polttaa. Kun sitten työuraakin on takana, niin hänen kotonaan on tosi paljon kynttilöitä eri laisilla alustoilla (sekä muita lahjoja). Hänellä onneki on tilaa, meillä ei olisi. :)