Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinkakohan moni vauva/pieni lapsi sai eilen

Vierailija
02.06.2009 |

auringonpistoksen? Eilen täällä etelässä oli todella lämmin ja aurinko porotti.

Olin lapseni kanssa helsingissä kiertelemässä ja 1 käden sormilla oli laskettavissa ne vauvat/pienet lapset kenellä OLI hattu päässä.

Koko ajan tuli vastaan vauvoja vaunuissaan, joihin porotti suoraan kuuma aurinko eikä varjoa ollut missään. Samoin rattaissa istuvien pienten päähän aurinko porotti ihan suoraan.

Ennen oli itsestään selvää, että vauvat pidetään varjossa ja pienillä lapsilla on hattu/huivi päässä, joten mistä tämä tulee?? Eikö ihmiset tiedä kuinka vaarallinen polttava aurinko voi vauvalle/pienelle lapselle olla? Vai eikö vain välitetä??

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoremmalla lapsella ei ole ikinä ollut korvatulehdusta. Hattua käytetään kun on niin kylmä että palelee tai aurinko paistaa täydeltä terältä. Korvatulehdus ei tule hatuttomuudesta! jos tulisi niin sittehän se olisi tosi helppo ehkäistä.

Vierailija
42/46 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hatun ja aurinkolasien käyttö tulee opetella jo vauvaiällä. Jokainen lapsi oppii pitämään lakkia päässään, jos sille ei anneta vaihtoehtoja. Aikuinen on tässä vastuussa siitä, pysyykö se hattu päässä vai ei.

On myös törkeää, jos aikuinen itse suojaa ailmänsä aurinkolaseilla eikä laita niitä lasten silmille. Melanooma tulee yhtä herkästi silmiin kuin iholle.

Kun vauva ei suostu pitämään hattua ja laseja ja on pakko mennä johonkin. Mitäs kun se vauva huutaa ja raivoaa kurkku suorana ja viereen tulee vielä joku mummo urputtamaan, että älä kiusaa lasta?

Kuinka pääsen perille, kun pitää pysähtyä puolen metrin välein laittamaan hattua ja laseja?

Entäs kun se ottaa vuoron perään hatun ja lasit pois? Silloin en pääse edes puolta metriä eteenpäin. Riittääkö silloin pelkät aurinkolasit?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsonikato, anyone...

Ilmatieteen laitos kertoo:

Otsonikadon seurauksena auringon UV-B säteily on voimistunut erityisesti Euroopan yllä. Viimeisten kahden vuosikymmenen aikana UV-säteily on voimistunut Euroopassa noin 20 %.

suoranaisesti johtua siitä, että lapset tai ihmiset yleensä olisivat nykyään enemmän auringossa ilman aurinkorasvoja. Ennen ulkona oltiin kesäisin lähes vuorokauden ympäri, lapset hyvinkin vähissä vaatteissa, ilman hattua ja taatusti ilman aurinkorasvoja. Aikuisilla toki oli pitkäpunttista ja -hihaista päällä ainakin jonkin verran, mutta kasvoja ei suojannut mikään ja auringonpaahteessa pelloilla oltiin koko päivä.

Se, mikä on muuttunut viime vuosikymmeninä on juuri aurinkorasvojen tulo, rannalla makailun lisääntyminen ja ennen muuta lomailu eteläisemmillä leveyspiireillä.

Vierailija
44/46 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on asiaa.

Järjen käyttö on todellakin sallittu. Sitä ei vaan kovin moni tunnu ollenkaan tajuavan. Ei ymmärretä ihon toiminnoista yhtään mitään ja selitellään aurinkorasvan käyttämättömyyttä ruskettuvalla ihotyypillä ja joillian muilla yhtä typerillä uskomuksilla!

Oma äitinikään, kuusikymppinen, ei ymmärrä kuinka vaarallista auringon UV-säteily voi lapselle olla. On ihan kauhuissaan kun minun lapseni eivät saa olla päivän kuumimpaan aikaan auringossa, ja jaksaa kauhistella miten vaaleat ihot heillä on?! Itse paahtaa itsensä pavuksi kesän ensimmäisinä hellepäivinä.

Että ihosyöpää odotellessa...

Vierailija
45/46 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

UV-säteily vaikuttaa ihon väriainetta muodostaviin soluihin, melanosyytteihin. Iho ruskettuu altistuessaan UV-säteilylle. UV-A ruskettaa jo olemassa olevaa pigmenttiä, kun taas UV-B saa aikaan ihon pintasolukon lisääntymistä, eli ihon paksunemista ja uuden pigmentin muodostumista iholla. Ihosyöpävaara lisääntyy iholle tulevan säteilyn takia.

Ihomelanoomista noin 95 % voitaisiin ehkäistä suojaamalla iho palamiselta.

Suojavoiteen suojakertoimen on oltava vähintään 15 ja suojan on katettava sekä UV-B että UV-A-alueet.

Lapset ovat herkempiä UV-säteilyn haittavaikutuksille. Lasten ihon toistuva palaminen ja ilman palamisiakin syntynyt suuri elinikäinen UV-kertymä lisäävät heidän ihosyöpäriskiään tulevaisuudessa.

Vierailija
46/46 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hatun ja aurinkolasien käyttö tulee opetella jo vauvaiällä. Jokainen lapsi oppii pitämään lakkia päässään, jos sille ei anneta vaihtoehtoja. Aikuinen on tässä vastuussa siitä, pysyykö se hattu päässä vai ei. On myös törkeää, jos aikuinen itse suojaa ailmänsä aurinkolaseilla eikä laita niitä lasten silmille. Melanooma tulee yhtä herkästi silmiin kuin iholle.

Kun vauva ei suostu pitämään hattua ja laseja ja on pakko mennä johonkin. Mitäs kun se vauva huutaa ja raivoaa kurkku suorana ja viereen tulee vielä joku mummo urputtamaan, että älä kiusaa lasta?

Kuinka pääsen perille, kun pitää pysähtyä puolen metrin välein laittamaan hattua ja laseja? Entäs kun se ottaa vuoron perään hatun ja lasit pois? Silloin en pääse edes puolta metriä eteenpäin. Riittääkö silloin pelkät aurinkolasit?

Mutta kun sitkeästi laitoin päivän mittaan hatun päähän takaisin, niin johan pysyi. Ja nykyään ihan itse ottaa sen lippiksen ja laittaa päähän.

Nyt siis 2v.

Suoraan sanottuna tuntuu laiskalta äidiltä sellainen joka ei jaksa opettaa lapselleen että hattu kannattaa olla päässä.

Minäkin olen kuullut siitä että ei mielellään alle 2v ikäiselle rasvoja. Vaan pitää suojata vaatetuksella ja ei mielellään saisi olla suoraan auringon alla. Vaan varjossa.

Nyt kävin sitten ostamassa apteekista aurinkorasvaa pojalle. Ja olen rasvannut joka päivä. Onhan tuo aurinko ollutkin esillä aika hyvin ja ollut kyllä kuuma! Nyt onneksi vähäksi aikaa meni pilveen :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan