Lapsi 7-v ei ole koskaan ollut yöhoidossa. Muita tai outoa?
Meillä on 7-v ja 3-v lapset. Lapset eivät ole koskaan olleet hoidossa yötä, jotta vanhemmat olisivat päässeet jonnekin.
Törmään hyvin hämmästyneisiin kyselyihin, kun asia tulee ilmi. Onko se teistä outoa tai ihmetyttäisikö teitäkin asia.
Ovat toki olleet muualla yötä kuin vain kotona, mutta silloin aina vähintään toinen vanhemmista on samassa paikassa myös yötä.
Meillä toiset isovanhemmat ovat ulkomailla ja toiset asuvat 500km päässä, joten heistä ei ole ollut yöhoidon tarjoajiksi. Jos jossakin haluamme käydä, siis esim. ravintolassa, niin silloin menemme vuorontellen, mutta emme koskaan yhdessä.
Toki olisi kiva käydä yhdessä, mutta ei ole hoitajia. Yleensä jos jonnekin menen, niin silloin myös ystävätkin lähtevät ja ei voi siis heiltä hoitoa kysyä. Siskolla on taas vuorotyö ja kolme lasta ja häntä en kehtaa vaivata, vaikka erittäin läheisiä ollaankin. Meidän pienessä kunnassa ei ole mitään MLL-hoitajia tms. joten niitäkään ei käyttää.
Tosin etenkin tämä 7-vuotias ei suin surmikaan suostuisi edes jäämään minnekään yöksi ilman vanhempia, varmaankin kun ei ole sellaiseen tottunut.
Outo? Olemmeko huonoja vanhempia? Miksi tämä aiheuttaa suurta hämmennystä?
Kommentit (29)
Sisälukutaito olisi myös suotavaa...
Miten parisuhteemme kärsisi siitä, että emme mieheni kanssa harrasta "iltamenoja"??? Siis, se EI estä meitä vanhempia viettämästä aikaa keskenämme!
Meidän lapsemme siis käyvät yökylässä, elokuvissa yms. ilman meitä vanhempia, ja me vanhemmat taas vietämme aikaa kahdestaan lasten puuhatessa omiaan. Toisen seurasta nauttimiseen kun ei tarvita mitään erityisiä "aktiviteettaja". Meille mieheni kanssa riittävät hyvin pienet ilot, eikä siihen tarvita maksullisia palveluja tai ulkopuolisia viihdyttäjiä.
meillä on kotona jopa 12-vuotias, joka on ollut yökylässä tasan kerran, ja 6-vuotias, joka ei ole ollut kertaakaan. Itse en tunne ketään, joka laittaisi vauvansa tai jonkun parivuotiaan muualle hoitoon kuin sukulaisille, mummoille, omille sisaruksille tms. Joten mitä outoa siinä on, jos tällaisia hoitopaikkoja ei ole, tai ne ovat liian kaukana, ei kaikilla ole asiat niin helposti.
aikuisten menoja, joihin lapsia ei ole voinut ottaa mukaan. Lapset ovat olleet mummolassa yökylässä, kaverin luona yökylässä tai meillä on ollut lasten hoitaja kotona, joka on yöllä saateltu taksiin tai nukkunut meillä yön. Itse tykkäsin lapsena yökyläilyistä ja en aio omiltakaan lapsilta sitä evätä.
mutta ei tee PAREMMAKSI vanhemmaksi. Monihan varmaan tavoittelee tätä - en ole vienyt lasta hoitoon yöksi, emme tarvitse kahdenkeskistä aikaa parisuhteelle, emme hoidata lapsia muilla, olemme siis keskivertoa parempia vanhempia, koska ME hoidamme itse ja ME olemme aina lastemme kanssa ja MEIDÄN lapsia ei muut hoida...
mutta ei tee huonoksi vanhemmaksi.
Hehkutetaan, että me olemme niin hyviä vanhempia, että...joskus jopa säälittää näiden super-, marttyyri- ,yliäitien oma itsensä ylistys. Noup, ette te ole yhtään sen parempia kuin me muutkaan, mutta voitte kyllä tukahduttaa lastenne itsenäisyyden : )
Ap tuskin on evännyt yökyläilyä lapseltaan, tämä vain ei ole siihen kypsä. Ap:han sanoin pojan nauttivan, kun naapurin poika on heillä yökylässä.
Toivottavasti ap & puolisonsa osaavat viettää aikaa kahden lasten nukkuessa yms.
Sitä paitsi, 7-vuotias lienee jo koulussa, kuopus kenties hoidossa, joten aikaa varmasti löytyy parisuhteen hoitamisellekin. Eikä 7-vuotias enää koko ajan viihdy äidin/isän kainalossa...
tuleeko kenellekään sellaiselle, joka haukkuu niitä vanhempia marttyyreiksi, jotka eivät vie lapsiaan yöhoitoon, koskaan mieleen että kaikilla ei ole niin helppoa? Minua taas ärsyttää ne vanhemmat, jotka joka viikonloppu tuuppaavat lapsensa jollekin sukulaiselle hoidettavaksi, käyttävät perusteluina omalle lasten kanssa jaksamattomuudelleen kaikenlaisia perusteettomia väitteitä lasten epäsosiaalisiksi ja estyneiksi kasvamisesta ilman jatkuvaa yöhoitoa, ja arvostelevat muita joilla ei ole yhtä helppoa.
Paremmuus kysymys? :D
Oli puoli kumpi vaan? Jos lapsi ei mene mihinkään, mitä sitten? Jos menee niin mitä sitten?
Asiahan on eri KUN joku perheestä voi huonosti: vanhemmat jokka joutuu vuodesta toiseen oleen kotona kun haluaa muutakin tai lapset jokka aina hoidossa? Tai vanhemmat ei päästä koskaan lasta vaikka tämä menisi..
Minulle on se ja sama onko lapsesi koskaan yökylässä, omat on. Olen kotiäitinä 3- vuorotyöstä ja 3 lasta, olisin mielelläni ottanut kavereiden/sukulaisten lapsia hoitoon että pääsee tuulettumaan! Tai parasta vielä: tutustuu siihen lapseen kunnolla.
Nyt en muista millä numerolla kirjoitin, mutta konsertit yms kuulostaa meidän perheen harrastuksilta. Itseasiassa olen juuri nyt sattuneista syistä kotiäitinä, joten uskoisin olevani hyvinkin paljon kotona ja lasteni käytettävissä. Lisäksi lasten kilpaurheiluharrastuksissa me vanhemmat olemme astiivisesti mukana ja näinollen läsnä lastemme elämässä : )
Mutta perheitä on todellakin erilaisia...ja edelleen olen sitä mieltä, että lapsille tekee hyvää olla yökylässä ja, että he ihan oikeasti nauttivat siitä.