Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5-vuotias kotihoidettu

Vierailija
01.06.2009 |

onko muilla viisivuotiaita kotihoidossa ja miten viihtyvät?

meidän poika ei koskaan ole ollutkaan tarhassa, ensin hoiti mummo, sitten minä tein iltavuoroja ja olin päivät pojan kanssa. Nyt syntyi sitten vauva ja olen TOSI väsynyt nimenomaan viisivuotiaaseen, puhuu koko ajan, suutahtelee, hösäilee kummallisia,vaatii peliseuraa jne

Keväällä kävimme yhdessä 3 krt viikossa avoimessa päiväkodissa missä tapasimme samanikäistä kaveria äitineen-tosi kivoja hengähdysreikiä.Myös pari kivaa harrastusta pojalla oli. Mutta nyt kun tuli kesä, olen ihan uupunut.12 tuntia lapsen kanssa tuntuvat piiitkiltä. Illalla tulee samalle kadulle kavereita mutta yhteinen aika ei ole kovin pitkä eivätkä säät aina salli ulkona leikkmisiä.

Poika ei sinänsä vaikuta pitkästyneeltä, on innostunut puuhistaan,puistosta, kirpparilla käynneistä jne pikku menoista.Mutta itse olen tosi väsynyt, tuntuu kuin hän olisi iilimadon lailla kiinni mussa.En haluaisi häntä päiväkotiinkaan kun paikkunnallamme todella tunkua ja jonoja hoitoon.

Onko muilla samanikäistä kotona hoitavilla samaa uupumsta?

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä 5-vuotiaalla täytyy olla useamman kerran viikossa mahdollisuus leikkiä toisten lasten kanssa. Eri asia on se, kuinka aktiivisesti kukin lapsi tilaisuuteen tarttuu. Sosiaalisuus on temperamenttipiirre, ja on ihmisiä, jotka viihtyvät parhaiten omissa oloissaan. Mutta joka tapauksessa luulen, että mahdollisuus seuraan pitäisi olla. Oppiihan sitä sos. taitoja hieman sivusta seuraamallakin.

Minusta erityisesti ujon, rauhallisen ja/tai yksikseenkin viihtyvän lapsen kannalta on todella tärkeää oppia toimimaan oman ikäisten kanssa ryhmässä. Oma tyttöni suorastaan pelkäsi muita lapsia, mutta on päiväkodissa pikku hiljaa oppinut elämässä tarvittavia sosiaalisia taitoja. Nyt tytöllä jo paljon kavereita ja rohkeutta tullut lisää.

Sosiaalisia taitoja voi tietysti oppia muuallakin kuin päiväkkodissa, mutta ehdottomasti tarvitaan samanikäistä seuraa! Älkää tehkö lapsellenne sellaista karhunpalvelusta, että kasvatatte heidät pelkästään äidin helmoissa.

Vierailija
22/22 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on 2-vuotias pikkusisko.

Mutta tosiaan, meidän 5-v on käynyt nyt kaksi talvea päiväkerhossa (2x 2,5t) ja nyt kesällä käy leikkikenttätoiminnassa kahtena päivänä viikossa 5t/pvä.

Nuissa oppii toisten samanikäisten kanssa olemista ja KYLLÄ, myös äiti saa lepoaikaa :) Päivähoitoon ei minun moraali kykene lasta laittamaan, jos itse olen kotona!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla