***TONSKIEN kesäkuu***
Tonskat ovat toista lastaan odottavia yhden lapsen äitejä. Suurin osa on tuttuja toisilleen jo kirjoiteltuaan esikoista odottaessaan Ensikoissa. Mukaan mahtuu myös uusia tuttavuuksia!
Liity mukaan kertomalla itsestäsi seuraavat tiedot:
NIMIMERKKI
OMA & MIEHEN IKÄ
ASUINPAIKKA
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA
TONSKAN LASKETTU AIKA
SYNNYTYSSAIRAALA
TONSKIEN LASKETUT AJAT:
23.6.09 tigger
6.7.2009 Viipuli82
8.7.2009 NapNap
21.7.09 Bejpi
20.10.09 LaLuna79
24.10.09 JoJo1
31.10.09 meriheppa
24.11.09 jenni_117
9.12.09 nau
24.12.09 Hermione-79
26.12.09 Viivioskari
SYNNYTTÄNEET TONSKAT:
Henna, tyttö
Burde, tyttö
Queen, poika 21.6.08
Quiero, poika 30.7.08
Larsku, tyttö 3.8.08
Avecos, poika 8.8.08
Pesukarhu, tyttö 27.8.08
Kamomila, tyttö 31.8.08
Mörötin, tyttö 10.9.08
Coltsfoot, tyttö 6.10.08
Viipero, poika 3.11.08
osborne, poika 10.11.08
napero79, poika 14.11.08
Sonteri, poika 29.11.08
Niamey_85, poika
AinoAurora, tyttö 7.12.08
iida-linnea, tyttö 20.12.08
Karssuli, tyttö 23.12.08
Kandivaihe, tyttö 14.1.09
Laventeli, tyttö 14.1.09
Han-han, tyttö 22.1.09
MiaMik, tyttö 26.1.09
mammanalku,77 tyttö 26.1.09
Jepsis, tyttö 28.1.09
bicci79, poika 6.2.09
Kesämorsian2006, tyttö 13.2.09
Pi-Ki, tyttö15.3.09
pikku-milli, tyttö 6.4.09
Ninca, poika 25.4.09
Kissankello, tyttö 30.4.09
I.iirs, poika 1.5.09
Fayfiorina, poika 26.5.09
Poikia yhteensä: 12
Tyttöjä yhteensä: 20
ESITTELYT:
NIMIMERKKI: Viipuli82
OMA & MIEHEN IKÄ: 26 ja 26
ASUINPAIKKA: Keski-Suomi
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: Poitsu 28.3.2007
TONSKAN LASKETTU AIKA: 6.7.2009
SYNNYTYSSAIRAALA: K-SKS
NIMIMERKKI: NapNap
OMA & MIEHEN IKÄ: 27 ja 26
ASUINPAIKKA: Vantaa
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: Tyttö 03/2006
TONSKAN LASKETTU AIKA: 8.7.2009
SYNNYTYSSAIRAALA: KOS
NIMIMERKKI: Bejpi
OMA & MIEHEN IKÄ: 22/23
ASUINPAIKKA: Riihimäki
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: Eveliina 28.12.06
TONSKAN LASKETTU AIKA: 21.7.09
SYNNYTYSSAIRAALA: K-HKS
NIMIMERKKI LaLuna79 Eli Aurora
OMA JA MIEHEN Molemmat vm -79
ASUINPAIKKA Etelä-Suomi
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA Poika 13.2.2007
TONSKAN LASKETTU AIKA 20.10.2009
SYNNYTYSSAIRAALA NKL
NIMIMERKKI: JoJo1
OMA & MIEHEN IKÄ: 30 ja 29
ASUINPAIKKA: Kymenlaakso
ESIKOINEN: poika 5.11.2006
TONSKAN LA: 24.10.2009
SYNNYTYSSAIRAALA: KOKS
NIMIMERKKI: meriheppa
OMA & MIEHEN IKÄ: 30 ja 35
ASUINPAIKKA: Turun lähellä
ESIKOINEN: tyttö 2.6.2007
TONSKAN LA: 31.10.2009
SYNNYTYSSAIRAALA: Tyks
NIMIMERKKI: jenni_117
OMA & MIEHEN IKÄ: 28 ja 26
ASUINPAIKKA: Vantaa
ESIKOINEN: poika 28.6.2006
TONSKAN LA: 24.11.2009
SYNNYTYSSAIRAALA: KOS
NIMIMERKKI nau
OMA & MIEHEN IKÄ 30&32
ASUINPAIKKA Lounais-Suomi
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA tyttö 28.8.06
TONSKAN LASKETTU AIKA 9.12.09
SYNNYTYSSAIRAALA TYKS
Nimimerkki: Viivioskari
Oma & miehen ikä: 27 & 28
Asuinpaikka: Uusimaa
Esikoisen nimi ja syntymäaika: Poika 04/08
Tonskan LA: 26.12.09
Synnytyssairaala: LUS, mikäli ei lakkauteta...
Kommentit (49)
Hyvältä vaikuttaa tällä hetkellä Open tilanne. :)
Viipulin viikot tuntuu hurjille vaikkei olekaan kuin pari viikkoa eroa. :)
Mun piti viedä se esitietolomake jo np-ultraan. Toivon taas epiduraalia kun ainakin Even synnytyksessä se toimi hyvin, sitten kun toinen lääkäri sai sen vihdoin laitettua. Samoin toivon ammetta jos tilanne sen sallii. En nyt kyllä edes muista mitä kaikkea siihen kirjoitin. :)
Periaatteessa pojalle on nimi valmiina, ollut jo pitkään, mutta toisaalta en enää tykkää siitä etunimestä.. Saa sitten nähdä minkä näköinen kaveri sieltä syntyy. Toinen nimi on kyllä ihan varma. Jos nyt kuitenkin tulis tyttö, niin sitten ei kyllä ole mitään hajuakaan nimestä. :)
Me vietetään viikkoa mökillä. Ei ihan parhaat lomakelit ole mut minkäs sille voi kun ei oikein heinäkuulle viittinyt varata mökkiä..
Eve on nyt melkein koko viikon ollu kuivana, kolmet pisut menny housuun ja perjantain koko päivän kestäneen autoremontin aikana useammat vaippaan. Muuten aina pyytäny pytylle ja yöllä/päikkäreillä ja ulkoilu/autoreissuilla kuiva vaippa. :) Tänne mökille on kuitenkin melkein 250km, kerran pysähdyttiin.
Masukki riehuu edelleen kovaa, mutta kyllä välillä on kipeetä liikkua. Etenkin pitkän istumisen jälkeen on alamasu kipeä ja välillä myös alapää hellä/kipeä. Toivon kovasti etten enää elokuun puolella täällä kirjoittele. :)
Mut nyt odottelemaan lettuja ja sitten ongelle!
Bejpi, Poju 34+0 ja Eveliina
Eli kävin sit aamusella treffaamassa neuvolan tätiä. Ihan ok terkka vaikutti olevan, jotenkin ehkä asiallisemman oloinen kuin edellinen, jolla oli vähän sellanen "lässyttävä" tyyli enemmän. Tosin suuren suurta ei tuolla neuvolassa tehty, jaariteltiin siinä aikamme ja täti lateli vinon pinon brosyyreita ja lippuja ja lappuja ja sitten katsottiin aika nt-ultraan, joka on jo parin viikon päästä! Jospa sit sen jälkeen julistettais uutinen isovanhemmillekin, tytöstäkin kerrottiin muutamille kavereille vaan ensin, mut sit kuvien kera isovanhemmille :) Nyt mä oon muutamalle hyvälle kaverille sanonut, kun oli hyvä tilaisuus, vaikka jotenkin epävarmalta tuntuukin :)
Noista vuodoista se terkka kans sanoi, että joskus vaan tulee eikä aina edes selviä oikein mistä moinen, mutta jos kerran ultralla on jo katottu että typpi on olemassa ja oikeessa paikassa, niin ei siitä sit sen enempää. Seuraava on sit tosiaan toi nt-ultra.
Pikkasen kyllä hirvittää, kun seuraava neuvolakäynti on vasta syyskuussa rv 22 paikkeilla, jos en sit ite soita ja halua sinne syystä tai toisesta aiemmin. Väliin tulee tosiaan toi nt-ultra, joka samalla on lääkärin katsastus ja sit seuraavaksi rakenneultra :o Vähän kyllä kuullostaa pitkältä noi välit, vaikka toinen kerta onkin kyseseessä. Mites muilla on tuo seuranta alkuraskaudessa, kuinka tiuhaan ootte käyneet neuvolassa? Täällä vissiin tässäkin kaupunki taas säästää...
Tietysti, eihän tässä mitään ihmeempiä taida ennen tuota puoltaväliä olla neuvolan puoleen "tehtävissä", että jos ei oo mitään ongelmia, niin kaipa se kaveri siellä itsekseenkin masussa pärjäilee, ettei tarvii antaa "ohjeita" ;) Mut jotenkin voisin kyllä kuvitella, että teen vielä tikusta asiaa, jos ei muuten ;) Tai sit meen yksityiselle, onneksi fiksut vanhemmat on aikoinaan mulle ottaneet vakuutuksen, joka on voimassa jonnekin 65vee asti ;) Toisinaan oon noita kohtuu korkeita maksuja manaillut, mutta nyt oon jo saanut tänä keväänä yhdellä omavastuulla kolme käyntiä yksityisellä...
Tuli noista loppumetriläisten nimipohdinnoista mieleen, että meillä taitaa olla sama tilanne kuin Bejpillä, eli pojan nimi on "käyttämättä", mutta tytölle onkin sit vaikeampi löytää nimi, kun se ykkösvaihtoehto on aikanaan jo käytetty =)
Ai niin, siihen sokerirasitukseen terkka lupas mut tällä kertaa lähettää, kun on noi herkut sen verran hyvin uponnu ton neidin syntymän jälkeen, että painoindeksikin on vähän kasvanu :/ No, eipä se mua haittaa.
Näin siis täällä, Bejpille hyvää mökkilomaa!
t. Ope rv 8+6
mökiltä kotiuduttu myöhään illalla, tai pikemminkin aikaisin tänään... poitsu on niin väsyny reissusta et nukahti syliin ja kirjoittaminen on pirun hankalaa kun en raaskis viedä toista sänkyyn...
neuvolassa kävin aamulla ja kaikki ok. paino oli tippunu reilun kilon ja terkka + lekuri tiedusteli heti olenko ahkerasti halannu vessan pyttyä... nolona kerroin etten ole vaan olen kyllä voinut erittäin hyvin. tiedä mistä toi painon lasku johtuu kun juuri ollut täysihoidossa muutaman päivän ja murkinat suunnilleen kannettu nenän eteen... illalla tuli vielä grillattua ruhtinaallisesti. tiedän kyllä et paino tulee korkojen kera takaisin. selkä on alkanu taas vihottelemaan. onneks oon hoitovapaalla kun vois olla muuten ettei enää töihin tarttis mennä. viimeksi jäin saikulle joskus rv 16. uudet spr.n labrat jouduttiin ottaan uusiks kun jotkut arvot oli pielessä ja mun verensiirosta viime synnytyksen yhteydessä keskusteltiin pitkään ja hartaasti. mies joutuu lähteen seuraavaan neuvolaan mukaan jotta hältäkin saadaan nuo samat labrat otettua. jatkosta ei tietoa. mies aikoinaan syntyi naikkarilla kun hänen vanhemmillaan oli kai sama juttu noitten verien suhteen. veren siirtoon olivat kai valmistautuneet heti syntymän jälkeen. katotaan nyt pääsenkö tammisaareen ssynnyttään vai käykö käsky naikkarille. äh, ei mennä asioiden edelle enkä jaksa miettiä nyt kun ei edes tiedä onko mietittävää. piru et väsyy käsi ja hartiat. tuun jatkaan kunhan saan nopeet päikkärit pojan kanssa vedettyä... t. viivioskari rv13
Ope: Mä oon käyny neuvolassa tällä kerralla rv 10+1 (oltiin siel Afrikas niin ei aiemmin päässyt), (ultrassa 12+1) ja lääkärillä 14+ jotain Seuraava neuvola on parin viikon päästä eli about 19+ jotain. Kai tos välis nyt edes toi lääkärikäynti kuuluis olla? Aika pitkälle toi väli teillä kuulostaa vaan.. Toivottavasti vuodot ois nyt ohi bd!
Nimiä ei olla vielä mietitty ollenkaan (tosin tytölle igbo-nimi on jo olemas, kun mies välttämättä haluaa tietyn). Meil ois kyllä edellisestä sekä pojan et tytön nimet käyttämättä, kun D'sta tulikin jotain ihan muuta kuin suunnitellun niminen. Tosin en usko et sitä pojan nimeä haluisin enää ees käyttää..
Vaunuja oon katellut jo ja muutaman varteenotettavan vaihtoehdon valinnutkin, tosin en oo noista miehelle mitään vielä puhunut. Mut viimeks ainakin sain aika pitkälle valita ne mitä haluun ja toivon et niin nytkin :).
Onko kaikki menossa miehensä kans synnyttämään? Meillä mies kieltäytyi siitä kunniasta tällä kertaa, mihin olin kyllä ihan tyytyväinen. Nyt vaan epäilyttää, kun monet joille oon sanonut meneäni yksin, on sanonu et siellä kesti niin kauan et ois kaivannut seuraa/oli hyvä et oli mies mukana. Viimeks meillä meni sairaalassa "vaan" alle 10h ennen ku D synty (vaikka käskettiin lähteä heti kun vedet meni vaikkei ollut edes supistuksia). En kuitenkaan haluis ketään "tuntematonta" doulaa tai kaveria tms sinne paikalle eli nyt vaan ihmettelen et oonko ihan tyhmä jos meen yksin..
T. Jenni rv 16+3 (tänään tuntu ekat liikkeet samana päivänä kuin D'sta aikanaan)
Vielä sitä vaan lukee näitä odotus juttuja, vaikka ukko on ollut kotonakin jo 2 viikkoa. Tosin la oli vasta viime maanantaina, eli jos ei oltaisi käynnistetty, ei ukko olisi välttämättä vielä edes syntynyt.
Jennille, eli minä käytännössä katsoen synnytin yksin, sillä mies kerkesi synnärille klo 16.00 ja ukko oli pihalla klo 16.10. Minä olin jo valmiiksi sairaalassa ja miehellä oli matkaa sairaalaan 200 km, kun käsky kävi, että pääsen saliin heti kun on sali vapaana. Näin jälkikäteen kivut tuntuivat varmaan kovemmilta, kun joutui yksin kärvistelemään, mutta eipä se mies olisi siinä paljon mitään voinut tehdä. Kätilökin huiteli missä sattuu, joten olin tosiaan yksin (tosin se aika jonka olin salissa oli lyhyt, klo 13.15 pääsin saliin).
Nyt pitää mennä käsky kävi tissittämään
Fay ja pikku-ukko 2,5 vko
Eilen illalla kotiuduttiin ja nyt on jo käyty kampaajalla saamassa uusi tukka. :) Mies ja Eve on kattomassa enduroita(?) joten hetken rauhallista kirjoitella.
Opelle neuvola käynneistä, kortista luntaten mulla käynit ollu: th 9+3, th+lääkäri 13+1, np-ultra 13+3, th 17+1, rakenneultra 20+2, th 22+2, th 27+2, th 31+1 ja th 33+1. Nyt on ens viikolla th, siitä 2-3vk ni on vika lääkäri. Sillon ollaankin jo 37-38 viikoilla, joten onkohan sit jo kerran viikossa? Toivottavasti ei tartteis enää sit mennä.. ;)
Eli jos en väärin kattonu ni kyllä mulla ainakin ollu alkuun enemmän. Ja terkka sano et kun oli kuukaus väliä et saa soittaa ja tulla kuuntelee sydänäänet, siis sen jälkeen kun ne jo kuulu.
Viivioskari, mulla taas kun on pari kertaa tippunu paino niin on kysytte et syönhän tarpeeks etten oo alkanu dieetille. :)
Jenni, meil mies on tulossa mukaan synnytykseen. Evestä ehdittiin olee synnärillä n. 6,5h, joista 5,5h salissa. Ehkä se lähinnä on mun mielestä et jos kestää kauan niin tulee tylsää yksin. Mä en oikeesti muista oliko miehestä apua varsinaisessa ponnistusvaiheessa. :D
Tosiaan nyt on sit kesän loma ohi ja aletaan vähitellen valmistautumaan heinäkuuhun. Olihan se kiva olla viikko vanhempien "täysi hoidolla" ja Evelle oli tosi paljon iloa 13v serkkupojasta.
Mutta välillä piti vähän sanoa porukoille (ja monta kertaa useammin olis tehny mieli) Even "kasvatuksesta". Kun mä esim. oon sitä mieltä et jos itkee oikeesti turhasta niin antaa itkee, se lopettaa sen kohta. Saati jos siitä menee sanomaan niin itku vaan yltyy..
Mä en muista Even odotuksesta että potkut ja liikkeet olis missään vaiheessa tehneet pahaa/sattuneet, mutta tää tapaus on ihan omaa luokkaansa. Äskenkin kampaajalla yritin rentoutua hiustenpesussa hetken niin eipä siitä mitään tullu kun toinen mönki niin ilkeästi..
Onko muilla ollu vastaavaa?
Pitäis vissiin rueta miettiin mitä sitä pistää illalla päälle kun pääsee pitkästä aikaa mamma porukalla ulos. :)
Bejpi ja Poju 34+4
Neuvolakäynneistä, täällä Turussa tosiaan neuvolakäyntejä vähennetty. Eka neuvolalääkäri on jäänyt pois. Toisaalta kätevää,kun np-ultrassa sitten katsotaan kohdunkaulan tilanne ja ei tarvi enskalle hommata hoitajaa kuin yhdeks kerraks. Mulla oli eka neuvola rv8+1, ultra rv11+5 ja seuraava neuvola rv16+1. Tai ultran mukaan silloin on jo rv17, kun la siirtyi 6 päivää aikaisemmaks, on nyt 3.12. Rakenneultra on rv20+6. Sen jälkeen vois ehkä tytölle kertoa, että hänestä tulee isosisko ja ostaa vaikka aiheeseen sopivan kirjan. Osaisko joku suositella hyvää?
nau rv15+4
Nau, sullakin on kumminkin tuossa ultrien välissä yks neuvola... No, ihan sama, kyllä kai sinne sitten pääsee, jos haluaa "ihan muuten vaan".
Kirjoista; mulle tulee ekana mieleen tuo "Aino, pikkuinen tyttö" (Kristiina Louhi), jossa kerrotaan sisaruksen syntymästä. Tosin siinä perheessä Ainolla on jo isoveli, ja aihe on vähän sitäkin, että Aino haluaisi olla kuten isoveljensä jne. Sitten joku tuttu joskus muistaakseni sanoi lukeneensa esikoiselle "klassikkokirjaa" Sanna saa pikkuveljen tms. Mut se on noita Gunilla Wolden klassisia Sanna-kirjoja siis.
Teilläkin muuten nau tuo ikäero on aika samaa luokkaa kuin meillä olis tulossa. Ootko siis turkulainen, kun asuinpaikka on Lounais-Suomi?
Mitäs vielä, niin juu pahuksen juhannus ;) Ollaan mahdollisesti (siis jos sää on kelvollinen) menossa appivanhempien kanssa niiden mökille jussina, ja en haluais vielä ennen np-ultraa julkistaa mitään uutisia. Mutta kun mäkään en yleensä sylje lasiin, ja anoppi on äärettömän tarkka, niin taatusti epäilee ja huomaa heti, jos viini ei mun lasista hupenekaan niinkuin yleensä... ;) Hankalaa! Ja ultra on vasta sit juhannuksen jälkeen, ja sitäkään en oo vielä keksiny, millä verukkeella sais Ainon vietyä isovanhemmille hoitoon siks aikaa... Tai siis mies on kyllä periaatteessa vielä töissä silloin, että ehkäpä mä kehitän jotain työkkäri-käyntiä tms, jonne en viitsi ottaa Aino mukaan ;) Mut voisko tota juhannusta siirtää vaikka viikolla =)
Nyt taidan mennä hetkeks päikkäreille, kun neitikin koisaa :)
T. Ope rv 9+4 ehkä...
Sateista maanantaita kaikille. On nämä suomen kelit kyllä omaa luokkaansa, jos sattuu muutaman päivän helle, vastaavasti sataa pari viikkoa päälle. Taitaa meillä ainakin olla nurmikko ainoa joka tästä tykkää;)
Neuvolassa kävin viime viikolla. Hb laskenut jo 103:een, kyllä sen huomaakin:( Nyt on Floradix ja Obsidan molemmat käytössä,katsotaan nouseeko. Laskenut koko ajan vaikka olen kahta rautavalmistetta syönyt jo ekasta neuvolasta saakka eli noin 240% päivän tarpeen mukaan. RR 111/71 eli eipä sekään ainakaan koholla. Painoa tullut ihan reilusti lähtöpainosta 54 --> 58,3kg:een. Eli kaikki kunnossa!
Bejpi, mulla jo näillä viikoilla liikkeet tuntuu ikäviltä ja yölläkin saa valvoa tunteja et pystyy nukkumaan jossain välissä:( Autoon kun istun tai tv:tä katsomaan, heti alkaa mellastus.. aktiivi
nen liikkuja siis veljeensä verrattuna, joka ei ilmoitellut itsestään juuri lainkaan. Alan jopa kaivata sitä rauhaa ja viikottaista käyrillä juoksemista;)
Loppuviikosta lähtö kuukaudeksi reissuun, joten en varmaan ehdi itsestäni enää ilmoitella. Mukavaa kesää kaikille!
Aurora rv21+6 & Pikkumies 2v4kk
Meillä enska on 2kk teidän enskaa vanhempi ja kerrottiin ihan vaan kertomalla et äidillä on vauva masussa. Sit selitettiin, että ensin tulee kesä (silloin siis oli kevät, kun kerrottiin heti np-ultran jälkeen), sit syksy ja sit talvi ja sitten se vauva tulee pois masusta. Sekä selitettiin, että se vauva onsit sun pikkuveli tai -sisko. Ensimmäisellä kerralla ei mennyt jakeluun kunnolla, mut vähitellen alkoi ite kyselemään kaikkea ja sit hahmottamaan asiaa.
Jenni
Meillä ei täällä pk-seudulla ole mitään esitietolomakkeita, ainakaan mä en ole koskaan mitään semmoisia täyttänyt???
Viipuli mietti kipulääkityksiä ja niitä mäkin olen vähän miettinyt, viime kerralla oli vaan ilokaasu, nyt haluisin kyllä jotain muutakin, jos vaan kerkee antamaan. Pitää varmaan ensi neuvolakäynnillä jutella terveydenhoitajan kanssa, jos hän osais vaikka jotain ehdottaa.
Me ollaan kans nimitä mietitty, pojalle on muutama vaihtoehto valmiina ja tytöllekin jo jotain mietittynä.
Ope kyseli neuvolakäynneistä, mun mielestä mulla niitä käynetejä oli aika samaan tahtiin kun ekassa raskaudessakin, mutta nyt vikoilla viikoilla on harventunut. Saattaa tietysti johtua kesästäkin, josko lomat ja muut vähän sekottais ja käynetejä harvennettais sen takia...?
Mies tulee mukaan synnytykseen, mutta kyllä mä voisin ihan hyvin kuvitella synnyttäväni yksinkin. Viimeksi oltiin vaan kaksi tuntia sairaalassa ja sitten ruvettiin jo ponnistamaan. Tosin siinä ponnistusvaiheessa tarvittiin miestä koska ponnistin jakkaralla:) Tällä kertaa tuskin sitä jakkaraa käytän, mun mielestä se ei ollut mitenkään hyvä. Joten et sä Jenni mun mielestä hullu ole jos menet yksin synnyttämään:) Mutta onhan tässä vielä aikaa asiaa harkita, jos kuitenkin joku ystävä tulisi mukaan?
Aurora, mun hb oli noilla samoilla viikoilla 105, mutta sitten lähti nousuun "ihan itekseen", rautatabletteja olen ottanut tosi harvakseltaan. Viikolla 26 hb oli jo 116, vaikka olin ehtinyt ottaa vain yhden rautatabletin.
Mulla oli viime viikolla vika lääkärineuvola. Pissa puhdas, verenpaine hyvä, hemppa 120. Painoa on tullut 12 kg, ja mun puolesta enempää ei tarttis tullakaan. Sf-mitta on taas siellä keski- ja alakäyrän tuntumassa, eli 31cm. Kohdunkaula oli jo lyhentynyt, pehmentynyt ja sormelle auki, eli ihan hyvää editystä synnytystä ajatellen. Vauva on pää alaspäin, hyvä sekin. Lääkäri sanoi että ei osaa antaa mitään hyvää painoarviota, karkeesti sanoi että ehkä 2,5kg, mutta kuitenkin alle 3kg... No, ensi viikolla on neuvola oman terkan luona, luotan sen painoarvioon kun viimeksi ainakin meni niin nappiin:)
NapNap rv 36+6
Ihan ekana pitää kysyä että onkohan tässä NapNapin ja mun viestin välillä tapahtunut taas jotain kun en olisi voinut kirjoittaa ilman kirjautumista? Mikä siis mun mielestä hyvä, paitsi toki jos tunnukset ei toimi..
NapNap, mä sain Even synnytyksessä epiduraalin ja vaikka laitto ei mennyt ihan heti nappiin, sit kun se saatiin laitettua niin kyllä toimi. :) Ennen ponnistusvaihetta sain vissiin vielä kohdunkaulan puudutteen tai vastaavan..
Mulla ei kyllä neuvola käynnit harvene kesällä, nyt oli siis rv 35+0, seuraava 37+ ja sit lääkäri 38+ viikolla. Paikkana vaan on terveyskeskus neuvolan sijaan heinäkuussa.
Neuvola kuulumisia 35+0:
-painoa tullu +1615g/viikko(!) silti ekaan -neuvola painoon vaan 6,2kg.
-turvotus plussalla
-RR 126/82
-pissa puhdas
-sf 34 (kahdessa viikossa +2cm)
-rt:ssä edelleen
-liikkeet ja sydänäänet ok
Ymmärsin oman terkan puheista viimeks et seuraava käynti on lääkäri on rv 37-38, mut toisaalta ihan kiva kun sijainen laitto niin et th rv 37 ja lääkäri rv 38. Siitä sit vissiin onkin viikoittan, mitä en niin toivo. :)
Tänään iski tajuntaan se että ei tässä enää ihan kauheasti ole aikaa! Laskettuun on se 5 viikkoo, +/- 2 viikkoa eikä meillä ole mitään valmiina, tai siis on tavarat esim varastossa mutta ei omilla paikoillaan. Pitäis vissin rueta tekee asialle jotain. :) Gallerian heinäkuisissa kun syntyi eilen jo kaksi pikkuista!
Nyt pitäis rueta laittaa pyykkiä ja jatkaa makuuhuoneen järjestelyä että sinne joskus mahtuis se pinnasänky. Eilen sentään sain yhden kaapin tyhjennettyä Pojulle. :)
Bejpi, Poju rv 35+0 ja Eveliina
Doppleri tuli vihdoin ja viimein tänään ja heti tietenkin ryntäsin kuuntelemaan masua. Pienen etsinnän jälkeen sitten sainkin kuulumaan sen jumpsutuksen
Taas puolet tekstistä hukkui. :(
Mutta masussa kaikki hyvin ja jumpsutus kuului hienosti :)
Hyvää juhannusta kaikille!!
T: Hermione & Baby-J rv 12+6
Täälläkin kasassa edelleen. Eikä mitään merkkejä että ihan heti oltaiskaan muualla. Tai ei mitään ja ei mitään:) jotain pieniä suppareita tullut ajoittain yms mutta ei mitään sellasta kunnollista:)
Nyt on kiva kun mies ja Ronjakin on jo viikon olleet lomalla. Ollaan saatu koko perhe olla ja puuhailla ennen vauvan tuloa. Miehellä onkin kaikkiaan 7 viikkoa lomaa kun on vuosilomat ja isyyslomat putkeen:)
Yksin synnytyksestä: Kai se menis:) Viimeks miehestä oli niin iso tuki ja turva siinä pitkässä "taistelussa" että isompi itku ois tullut ilman:) (Mehän oltiin siis mm synnytyssalissa 15h ennen kuin Ronja syntyi) Jossain vaiheesssa mä nukahdin ja herätessä mies oli evästämässä niin mä luulin että se oli lähteny kotiin kun mä olin tiuskinut:)
Epiduraalin haluan tälläkin kertaa:) Mulle se laitettiin kertaalleen ja uusittiinkin pari kertaa... Ilokaasu taas ei sovi mulle, koska oksensin viimkekskin kun yritin kaasua hengitellä, pariinkin kertaan.
Neuvoloista: Mun eka oli jo muistaakseni rv8 ja siitä sitten 4 viikon välein. Olisko sit joskus rv30 muuttunut että olikin parin viikon välein ja nyt on ollut kahden viime kerran välillä viikko eroa. Eli musta on mennyt aika samalla tavalla kuin Ronjasta. (Tai sillon mä ravassin vähän tiiviimmin saikkua kinuamassa)Nyt vähän harmittaa kun oma terkka jäi kesälomalle ja tää loppuaika menee sijaisen kanssa... mutta eiköhän se tästä kun käy aina pikaisesti piipahtamassa:) Täti lupaili että ens viikolla kai tehdään jo ya-lähetettäkin kun ei tiiä että kuinka kauan kestää päästä käynnille näin kesäaikaan.
Hermy; :)
Bejbi: kuulostaa tutulta toi valmistautuminen:) Kun Ronjasta rattaat nökötti olkkarin nurkassa valmiina rv 25 ja sänkykin oli pedattu jo varmaan rv 30... juu ei tällä kertaa:) Rattaiden osat pesin pari viikkoa sitten, sängyn petasin viime viikolla, vaatteita oon pikkuhiljaa peseskellyt ja niitä tarttisin lisää:) Nooh, sairaalakassin pakkaamisen sentään jo aloitin viikonloppuna:)
Nimistä: Mehän tiedetään kummalle nimeä tarttee miettiä. Ja nimi on valmiina, oli jo ennen odotusta. Mutta mistä vetoa että se ei sit lopulta ookkaan sopivan näköinen:) Ja sit mietitään paniikissa taas uutta...
Pahoitteluni etten muille sen tarkkemin kommentoi...
Terkuin Tikru, Ronja melkein 2,5v ja "Birk" 39+2
Tulin toivottamaan ennen reissuun lähtöä vielä kun koneelle ehdinkin. Nauttikaahan jussista, vaikka ilmat ei varmasti parhaimmat olekaan. Onneksi espanjassakin on 24.6 juhannuskokko ja kaikki, ei jää kaikesta paitsi:)
NapNap, sun kanssa mennyt aika samoilla linjoilla tuo hemppa. Toivottavasti mullakin alkaa nousemaan ja nyt ois vaan joku hetkellinen lasku. Obsidania vaan popsimaan ahkerasti:)
Tikru, sulla alkaa olla TOSI lähellä H-hetki. Onnea kauheasti tulevaan, tulen sitten lukemaan kuukauden päästä iloisia uutisia!:)
Tässä vielä masukuva rv20+4 kohdalla, eipä tuo kummoisesti ole siitä muuttunut. Tänään oli lääkäri ja kaikki oli kunnossa, joten huoletta uimaan ja nauttimaan lämmöstä kun paikat vistusti vielä kiinni (suppareista huolimatta!!)
Voikaa hyvin,
Aurora rv22+2
Hyvää juhannusta tulin pikaisesti kaikille toivottamaan!
Ja Auroralle hyvää matkaa!
Me ollaan lähdössä miehen siskon luokse Valkeakoskelle koko viikonlopuksi. Ihan varmuuden välttämiseksi pakkasin mukaan myös neuvolakortin. :)
Bejpi, Poju 35+3 ja Eve
Mä ja D oltiin juhannus maalla mun vanhempien luona ja säät oli kyllä hirveet. En käynyt ulkona varmaan kertaakaan, kun oli joko sateista tai kylmä tai niin kuin yleensä molempia :(. Onneks isovanhemmat järjesti lapselle ulkoilua ja muuta ohjelmaa (ja mä vaan laiskottelin :D).
NapNap: Joo, en mäkään ole saanut mitään esitietolomaketta enkä kai D'stakaan.
Mulle myös laitettiin viimeks epiduraali kaks kertaa (ja sit viel lopuks kolmannen kerran lisää), kun ensin vaikutti vaan toiselle puolelle kroppaa (mikä oli jo iso helpotus). Ilokaasua mä en suostu ottaan, kun en kestä yleensäkään sellasta "pää sekasin" tunnetta (siis nykysin, kakarampana kyl) ja lisäks oon melko varma et oksentaisin siitä. Muuten kyllä suostun kaikkiin mahdollisiin kivunlievityksiin (ainaki viime kerralla en ois todellakaan selvinnyt ilman).
Auroran masu on kyl PIENI, mulla on ihan hillitön maha jo nyt. Ei kyl muistaakseni viimeks ollut viel tässä vaihees näin iso.. Hassua van jotenki, kun säkin oot niin hoikka, et vauva mahtuu silti piileskeleen jossain noin hyvin :D.
Löysin muuten juhannuksen nettisurffailujen aikana tosi kivan palstan. Ainakin vauvojen tarvikkeista hirveesti keskustelua, kaikilla vaunu-merkeillä (paitsi halpiksilla) omat keskustelut ym. www.vauva.info/foorumi (tarvikkeet löytyy vauva-keskustelun alta). Ite juutuin tonne vaunukeskusteluihin melkein koko juhannukseks ja löysin sieltä viel yhden vaihtoehdon meidän harkittavien vaunu-mallien listaan ;).
Jenni (joka osasi rekisteröityä :D) rv 17+6
Jäiköhän mun loppuviesti johonkin:/?! Noh, eipä siinä mitään tärkeää tainnut ollakaan. Kunhan vaan jotain höpisin...
~ Viipuli ja Hippu, rv 36+1 sekä enskapoikanen 2 v 2 kk ~