Oletteko huomanneet tämän? Teettekö itse näin?
Oma perheenne on etusijalla ja harvoin tai ette ollenkaan uhraudu toisen perheen vuoksi. Auttamisen ilo ei ole aitoa kuin vain silloin, kun siitä saa itselleen hyötyä. Se ei riitä, että kaveriperhe auttaa teitä vastavuoroisesti, sillä saatte apua muualtakin. Annatte itse apua vain jos sitä kysytään teille itsellenne parhaiten sopivana hetkenä esim lapsesi kaipaa juuri silloin leikkiseuraa...
Esim.
Suunnittelette menonne niin kuin teille itsellenne on parhaaksi. Vaikka tietäisitte, että toinen perhe on ongelmissa, kun perutte sopimanne jutun, niin siltikin jos teille itsellenne ilmaantuu yllättäin jokin houkuttelevampi mahdollisuus, perutte sen kaveriperheen kanssa sopimanne jutun.
Ette halua, että kaveriperhe hakee tukea teidän perheeltä. Haluatte olla perheenä riippumattomia toisista perheistä. Teillä on isovanhemmat ym sukulaiset apuna.
Kommentit (6)
Paljon apua saavat eivät tajua miten tiukkaa joillakin perheillä on. Heillä on varaa suunnitella oma elämänsä piittaamatta muiden elämistä.
Jos toivot todellista huomaavaisuutta, niin suosittelen ystävystymään perheiden kanssa, joilla ei myöskään ole laajaa tukiverkostoa. Heillä on ymmärrystä, että joskus kannattaa uhrata omaa aikaa, kun toisella on vielä tiukempaa kuin itsellä, tärkeää menoa tai esim lastenhoitajaa on mahdotonta saada tilalle, jos toinen yllättäin peruukin.
Turha uhrata omia niukkoja voimavarojaan perheeseen, jossa pomotetaan, että meille sopii vain silloin ja silloin tulla ja nyt ei yllättäin sovikaan.
uhraisi omaa perhettä toisen perheen onnelle.
hyvä ystävä pyrin olemaan.
onkohan sulla ap jotain ripustautumisongelmia?
oman perheen kiva menee AINA muun edelle. Ei pidetä kiinni sopimuksista tai nähdä, että olisi jotain velvollisuuksiakin.
kuin toivoisin itselleni tehtävän.
Oli kyllä kurjaa, kun jouduin perumaan kauan odottamani hammaslääkäriajan ja uutta aikaa saan taas odottaa. Taas samat järjestelyt alusta...
Ystäväni lupasi vaunutella vauvaani, mutta sitten laittoikin viestiä, että menee mieluummin lounaalle ystävänsä kanssa, eikä siksi ehdi. Oli tekemistä, että sain varattua hammaslääkäriajan juuri ystävälle sopivaan aikaan! Nyt en kyllä tiedä, että kuka hoitaisi vauvaa, kun on seuraava aika varattuna. Ehkä pyydän kodinhoitajaa ja ehkä saankin.
Eihän se mitään, että olin kaasona ystäväni häissä viisi vuotta sitten tai se, että olen hoitanut hänen lapsiaan, jotta hän miehensä kanssa on päässyt viihteelle. Olinhan silloin lapseton vielä:) Olen nyt yh ja yksin on selvittävä ja mitäpä tässä itseään säälimään. Harmittaa, että meni energiaa aivan hukkaan, kun ei voinut heti kertoa, että pyydä kuule jotakin toista...
T.9 kk vauvan yh
kauheasti välitä olla muiden perheiden tukena, kun on täysi työ ja ylikin oman perheen kanssa. Tosin en kaipaa muidenkaan perheiden apua enkä myöskään sukulaisten/vanhempien apua. Itse hoidamme omat lapsemme ja muut saavat hoitaa omansa.