Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä matemaattinen/tekninen ala olisi helppo?

Vierailija
20.02.2025 |

Mikä matemaattinen tai tekninen ala ei vaatisi ihan kaikkein parasta matikan osaamista? Sellaista, johon riittäisi suunnilleen ylppäreistä M:n taitotaso?

Kun tuntuu, että monissa DI-opinnoissa eenkin matikantaidoilla on tosi kova tekeminen heti opintojen alussakin. Missä opinnoissa pääsisi vähän helpommalla.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se nyt on vaan hakeuduttava hoitoalalle.

Vierailija
2/42 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kone- ja tuotantoinsinööri. Matikka oli pääasiassa lukion pitkän matikan kertaus, ei siinä mitään uutta tullut. Amk:ssa pärjäät M:n tasolla kyllä missä vaan. Meidän ryhmässä oli amistaustaisiakin, joilla ei ollut matikassa mitään vaikeuksia. 

Vierailija
4/42 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kaikki muut paitsi tekninen fysiikka, fysiikka ja matikka yliopistossa. Minä kirjoitin matikasta B.n ja luennoin nyt yliopistolla ja tutkinnon suorittamisessa ei ollut mitään haasteita. Jos nyt haluat jonkun alan, niin sanon tuotantotalous. Tosin siinäkin on samat perusmatikat aluksi, mutta ne saa kyllä läpi M.n matikalla.

Vierailija
5/42 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuotantotalous. Vähän veivaa Exceliä ja nostaa isoa palkkaa.

Vierailija
6/42 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppakorkea? Tosi helppo, kadun etten hakenut sinne. Minulla on A lyhyt matikka

Vierailija
7/42 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinä M:n taidoilla pärjäät ihan hyvin. Varsinkin jos on motivaatio opiskella kohdallaan.

Vierailija
8/42 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ympäristöpuolen DI?

Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka?

Materiaalitekniikka?

... jne

Käytännössä mikä tahansa muu kuin teknillinen fysiikka. 

Valitse kiinnostuksesi mukaan!

Vierailija
9/42 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsäalan matikka luulis olevan käytännönläheistä. Amk tutkinto.

Vierailija
10/42 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauppakorkea? Tosi helppo, kadun etten hakenut sinne. Minulla on A lyhyt matikka

No et ole siellä opiskellut, joten miten muka tiedät, että olisit pärjännyt? Ainakaan korkosijoitusten eri muodot ja systeemit eivät vaikuta yksinkertaisilta 

Vierailija
11/42 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset opiskelisi tuollaiselle alalle yliopistossa? Esim. tietojenkäsittelytieteessä pääsee matematiikan suhteen tosi vähällä, ja samoja hommia kuin DI:t me tietojenkäpistelijät tehdään firmoissa kuin DI:tkin. Itselläni siis oli lyhyt matematiikka vaan lukiossa, ja helposti meni tietojenkäsittelytieteen opinnot silti.

Vierailija
12/42 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko ap:n M lyhyestä vai pitkästä matikasta? Aika iso ero siinä...

Vierailija
13/42 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap nyt varmaan haluaa jonkun kovapalkkaisen duunin... Sellaisen saaminen on käytännössä mahdotonta ilman todella kovaa työtä tai hyvää bisnesideaa. 

Vierailija
14/42 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap nyt varmaan haluaa jonkun kovapalkkaisen duunin... Sellaisen saaminen on käytännössä mahdotonta ilman todella kovaa työtä tai hyvää bisnesideaa. 

No, jos huippupalkkoja haluaa, niin varmaan niin. Mutta esim. semmoiset 6000 - 7000 euroa kuussa voi monelta tekniseltä alalta saada ihan vaan menemällä työsuhteeseen firmaan ja tekemällä töitä 9-17. Toki ei ihan aluksi juniorina noin paljon saa, voi olla 4000 euroa lähempänä, mutta sitten kokemuksen myötä. 

Vierailija
15/42 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä olisin vielä surkeampi. Matikka on varmaan ainoa jonkinlainen vahvuus (ja fysiikka). 

Ap

Vierailija
16/42 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, jos huippupalkkoja haluaa, niin varmaan niin. Mutta esim. semmoiset 6000 - 7000 euroa kuussa voi monelta tekniseltä alalta saada ihan vaan menemällä työsuhteeseen firmaan ja tekemällä töitä 9-17. Toki ei ihan aluksi juniorina noin paljon saa, voi olla 4000 euroa lähempänä, mutta sitten kokemuksen myötä. 

Tuohon tarvii jo enemmän kuin vain duuniin menemällä. 5000€ onnistuu nuin, ja se nyt ei vielä kovin korkea palkka ole. 

Vierailija
17/42 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ympäristöpuolen DI?

Materiaalitekniikka?

... jne

Menehän muualle sönköttämään harhojasi.

Vierailija
18/42 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä olisin vielä surkeampi. Matikka on varmaan ainoa jonkinlainen vahvuus (ja fysiikka). 

Ap

Jos nuo on kuitenkin sulle jonkunasteiset vahvuudet, ja olet opiskellut pitkän matematiikan, niin mene ihan mihin sinua kiinnostaa, pärjäät kyllä kun olet valmis tekemään työtä sen eteen. Itse olen lyhyen matematiikan pohjalta DI-opinnot käynyt, siitäkin selvisi pahalla sisulla. Tosin mä olen kyllä vaan tietotekniikan DI, en mikään teknillisen fysiikan jossa vaativuus ihan eri luokkaa.

Vierailija
19/42 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ympäristöpuolen DI?

Materiaalitekniikka?

... jne

Joo nämä ovat hyviä ehdotuksia. Näissä oli omana opiskeluaikanani helpoimmat matematiikat ja fysiikat, itse valmistuin yhdestä noista. Töitä on monenlaisia ja monenlaisille ihmistyypeille. Itse en olisi pärjännyt teknillisen fysiikan matikoissa, mutta näissä ei ollut suurempaa ongelmaa.

Vierailija
20/42 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ympäristöpuolen DI?

Materiaalitekniikka?

... jne

Ei se noin mene. Sähkötekniikka on käytännössä vielä vaikeampi kuin teknillisen fysiikka. Teollisuustalous eli tuotantotalous, jonka perustehtävä on tuottaa tehtaidenjohtajia, on helpompi, mutta ainakin Otaniemeen vaikea päästä sisään lukemaan sitä.

Energiatalous, yhdyskuntatalous, rakentamistalous, kiinteistötalous, ympäristötalous, muiden muassa, ovat helpoimmasta päästä Teknillisessä yliopistossa, jossa matematiikkaa ei paljoakaan tarvitse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi