Lapsettomuus ei ole mikään "kriisi".
Mikä ihmeen pakko ihmisen onsaada lapsia? Ei mikään. Ja jos nyt jostakin syystä aivan välttämättä niitä lapsia tahtoo hoitaa voi hakeutua lastenhoitoalalle tai adoptoida... utelioille voi sanoa ihan suoraan, että "meillä ei ole lapsia koska me ei niitä saada" Tuskin utelee uudestaan.
Miten jonkin sellaisen menettäminen voi olla kriisi mitä ei ole koskaan ollutkaan? Olisin minäkin ihan mielelläni tullut aivokirurgiksi, mutta koska en ole näppärä sormistani en edes sitä liian pitkään haaveillut.
Kommentit (59)
Tuota juuri tarkoitan.
Jos lapsellisuutta ei yhteiskunnassa kaikilta oletuksellisesti toivottaisi myös lapsettomuuden tuska olisi huomattavasti pienempi. Vähemmän siis "kriisi". Ne paineet sen tuskan aiheuttaa ja valheellinen kuvitelma siitä, että kaikki voivat saada lapsia.
Vai?
ap
Ei tarvitse kuin miettiä kuinka tämän maan ylintä johtoa myöden toitotetaan syntyvyyden kasvattamista niin johan siinä tulee kauhea olo ihmiselle joka haluaisi lapsen mutta jonka kroppa on niin viallinen että ei voi lasta saada.
Lapsen saaminen on tämän yhteiskunnan mielestä sellainen asia johonka jokaisen tulisi pystyä tuosta vaan. Jos se ei syystä tai toisesta onnistu niin se oikeasti on kriisin paikka.
Kyllä se voi muuttua. En minä ainakaan IKINÄ menisi kyselemään pariskunnilta että "koskas perheenlisäystä on tulossa". Nevereverever. Vittuako se minulle kuuluu, heidän asiansa tekivät sitten 10 lasta, olivat halustaan lapsettomia tai eivät niitä "saa".
Arvoja ja asenteita PYSTYY muokkaamaan.
Tuota juuri tarkoitan. Jos lapsellisuutta ei yhteiskunnassa kaikilta oletuksellisesti toivottaisi myös lapsettomuuden tuska olisi huomattavasti pienempi. Vähemmän siis "kriisi". Ne paineet sen tuskan aiheuttaa ja valheellinen kuvitelma siitä, että kaikki voivat saada lapsia. Vai? ap
Se ei silti muuta sitä faktaa että nykyisellään lapsettomuus on hyvinkin usein kriisi lapsettomuuden kohtaaville pariskunnille. Ja juuri siksi että lapsen saamiseen (ja sen luonnollisuuteen) liittyy iso määrä ulkopuolista painetta.
Asian voisi ajatella myös vaikkapa niin, että maailma on hukkumassa ihmisiin, minä en tuo tänne yhtään ihmistä lisää, kenties adoptoin ja kasvatan pari lasta jotka muuten jäisivät vaille vanhempia ja rakkautta ja "pelastan" heidät:
Olen maailmalle hyödyllisempi ja vähemmän vahingollinen kuin kaikki pupujen tapaan lisääntyvät ihmismassat.
ap
Tilanne joka uhkaa henkilön elämää, terveyttä tai henkeä.
Esim: työpaikan menetys (pelko tulevaisuudessa pärjäämisestä), syöpä, parisuhdeväkivalta... lapsettomuuteen voi päättää suhtautua toisinkin.
Ihmisillä kun eläimilläkin on tarve lisääntyä. Moni eläinkin potee valeraskauksia, koska tarve on niin suuri. Minulle lapsen saanti oli tärkeää, tunsin jotain puuttuvan. Ei kaikki lapsettomat nyt voi ruveta lasten parissa toimimaan, Suomessa kun joka viides on lapseton.
Onneksi olin lopulta niin onnekas, että yllättäen lopulta saimme lapsen. Lapsenkaipuuni loppui siihen ja olen kyllä paljon onnellisempi, tasapainoisempi ja rauhallisempi.
Tilanne joka uhkaa henkilön elämää, terveyttä tai henkeä. Esim: työpaikan menetys (pelko tulevaisuudessa pärjäämisestä), syöpä, parisuhdeväkivalta... lapsettomuuteen voi päättää suhtautua toisinkin.
"Kriisistä puhutaan silloin, kun ihminen on joutunut elämäntilanteeseen, jonka psyykkiseen hallitsemiseen ja käsittelemiseen hänen aikaisemmat kokemuksensa ja keinonsa eivät riitä."
Sinun kriisejäsi ovat lähinnä vain ns. traumakriisit eikä siinä ole huomioita ns. kehityskriiseihin (jotka voivat olla yhtä ahdistavia kriisiin joutuneelle ihmiselle kuin traumakriisit).
Näin ollen olisi ehkä parempi että et koittaisi kategorisesti väittää että lapsettomuus ei olisi kriisi. Kyllä se on, se vaan kuuluu kehityskriisikategoriaan (joita sinä et voi hyväksyä kriiseiksi). Tai ainakin olisi parempi että emme koittaisi vastata sinulle esimerkein koska et voi asiaa oman määritelmäsi mukaan ymmärtää.
Varmaan kannattanee sopia että sinun käsitteistösi mukaan lapsettomuus ei ole kriisi mutta suurimman osan muun mielestä on.
varmaankin noin. Tarkoitus onkin lähinnä herätellä yhteiskunnallista keskustelua.
ap
varmaankin tajuaa että olin poleeminen.
Muutos ajattelussa olisi monia kovasti hyödyttävä...
Mutta.
Teet sen hieman ikävällä tavalla. Täälläkin palstailee varmasti paljon lapsettomuudesta kärsiviä joilla on vaikeaa muutenkin ilman että joku ilmoittaa että heidän kokemansa kriisi ei ole kriisi ollenkaan.
Vaikkakin sitten tämä ihminen viestissä kaksikymmentä x ilmoittaa että ei oikeastaan sitä tarkoitakaan vaan haluaa vain herättää keskustelua aiheesta. Yhtä hyvin olisit voinut aloittaa keskustelun suoraan siitä miksi tämä yhteiskunta "vaatii" pariskunnalta kuin pariskunnalta lapsia ja lapsien saaminen on normi. Sillä tätähän nähtävästi tarkoitit koko tällä aloituksellasi.
jos lapsettomat huomaisivat että asiaan voi suhtautua toisinkin...
jos lapsettomat huomaisivat että asiaan voi suhtautua toisinkin...
Sinun kanssasi on turha keskustella tästä. Et vaan ymmärrä. Luovutan enkä enää vastaa kertaakaan (enkä lue jatkuvaa jankkaustyylistä vastaustasi).
joten siinä suhteessa ap:n kriisimääritelmäkin täyttyy.
Hyväksy se tosiasia, että lapsettomuus on kriisi, joka koskettaa joka viidettä pariskuntaa. Lapsettomuuden hoitoa varten on olemassa lääketieteellisiä hoitoja. Adoptointi ja sijaisperheenä oleminen eivät muuten ole lapsettomuuden hoitoa.
Useimmilla meistä on unelma ja näkemys siitä, millaista on hyvä elämä. Siihen kuuluu elämänkumppani ja perhe. Lisääntyminen on jopa meidän geeneissämme, joten vaikka itse olisitkin syystä tai toisesta tukahduttanut sen tarpeen itsessäsi, se on silti yleisinhimillinen tarve.
Jos ammatiksi ei saa aivokirurgin ammattia, voi silti valita jonkin muun tuhansista eri ammateista. Mutta jos ei saa lapsia, ei saa.
Adoptio voi olla osalle hyvä ratkaisu, mutta sekään ei täysin korvaa raskautta, synnytystä ja omaa biologista lasta - eivätkä kaikki edes saa adoptiolasta perhemuodon tai vaikkapa iän takia.
Lasten hoito työnä ei tietenkään ole sama asia kuin oma lapsi, jota rakastaa,jonka tuntee läpikotaisin ja joka on rinnalla loppuelämän ajan.
Ei kaikki lapsettomat nyt voi ruveta lasten parissa toimimaan, Suomessa kun joka viides on lapseton.
Älytön väite ja vain sellaisen suusta, joka haluaa selitellä omaa puutettaan.
"lapselliset" naiset kuvittelevat olevansa jotain suurta ja ihmeellistä. He katsovat lapsettomia alaspäin ja olettavat saaneet aikaan jotain korvaamatonta. Ainahan täällä käydään keskustelua siitä, kuinka lapsettomat ihmiset eivät tiedä elämästä, rakkaudesta jne. jne. yhtään mitään.
Sen takia, koska ihminen on laumaeläin, on kriisi tulla suljetuksi lauman ulkopuolelle.
Eli tästä on nyt turha keskustella kun puhutaan tämän hetken tilanteesta ja lapsettomuudesta nykyään kriisinä.