Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miesten "elätit" paljonko käytät kuukaudessa omiin menoihisi?

Vierailija
31.05.2009 |

Eli jos perheenne talous pyörii pääasiassa miehen tulojen varassa, paljonko saatte/voitte käyttää kuukaudessa omiin henkilökohtaisiin menoihinne esim. vaateostokset, puhelinlaskut, viihde, yms.?

Jos muuttaisin yhteen miehen kanssa, saisin "omaa" rahaa 350€ ja sen summan käytän tällä hetkellä kyllä ihan puhtaasti omiin ostoksiini ja menoihini.

Mies saa palkkaa käteen 2100€ ja lisäksi lapsilisä 210€.

Miehen mielestä 350€ on liikaa pelkästään minun menoihini

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
31.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin en minä kehdannut käyttää omiin menoihini paljoakaan. Ihan vain pakolliset käytin. Kun oli ihan pakko saada uusi vaate, pakko käydä kampaajalla tms.

En osaa sanoa summaa, mutta kyllä se taisi keskiarvoltaan jäädä kymppeihin kuussa.

Avainsana on siis kehtaaminen = häpeä siitä, että elää siivellä.

Vierailija
2/37 |
31.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka tietää että joutuis elättämään minua ja lapsia.

En todellakaan muuta elätiksi ja luovu omasta itsenäisyydestäni rahankäytössä vain sen takia että lapsillamme olisi yksi koti.

Sossun laskelmassa yksinhuoltaja saa 417€ omaan käyttöön ja siitä en paljoa tingi avoliiton takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
31.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdessä eläminen vaatii sopeutumista ja kompromisseja.

Jos sinä otat oman käyttöösi 350 e, sitten poistat miehen palkasta (2100 e) kaikki vuokran, laskut, ruokakulut, lasten vaatteet, auton, säästön sille varalle, että pesukone hajoaa - niin paljon miehen palkasta jää jäljelle miehen henkilökohtaiseen käyttöön? Periaattessa tämän summan pitäisi olla saman suuruinen kuin sinun summasi. Käytännössä mietin, että 2100 e ei ole kummoinen summa, että se riittää tuohon kaikkeen.

Vierailija
4/37 |
31.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää sinua elättinään....

Meillä on aina ollut yhteiset rahat (yksi tili minne tulee kaikki tulot ja molemmilla siihen pankkikortti) ja minä olen ollut 6 vuotta kotona lapsiamme hoitamassa. Meillä jää joka kuukausi pakollisten menojen (asuntolaina, vakuutukset, muut laskut, bensat, ruoka) jälkeen ylimääräistä noin 2000 euroa. Me ostamme tavaraa VAIN tarpeeseen. Eli emme hummaa esim. 350 e/kk taivaan tuuliin, ei kai kukaan OIKEASTI tarvitse hömpötyksiä sellaisen summan edestä joka kuukausi?!

Jos mä haluan niin mä ostan joku kuukausi vaikka koko sillä ylimääräisellä 2000 e:lla itselleni jotain, vaikka etelänmatkan likkojen kanssa. Seuraavassa kuussa mies taas pistää vastaavan summan menemään, siis noin teoriassa.

Oikeasti siitä 2000 käytetään kuukausittain ehkä 300 e "hömpötyksiin"; perheen vaatteisiin (hyödynnän alet), ruokaravintoloihin, parturiin. Loput menee sässtöön pahan päivän varalle. Raha ei meillä polta taskussa eikä sitä ole pakko hölvätä.

Vierailija
5/37 |
31.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan muuta elätiksi ja luovu omasta itsenäisyydestäni rahankäytössä vain sen takia että lapsillamme olisi yksi koti.

Sossun laskelmassa yksinhuoltaja saa 417€ omaan käyttöön ja siitä en paljoa tingi avoliiton takia.

Vierailija
6/37 |
31.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sossusta ja asunnon maksaa kela ja sossu.

En todellakaan vaihda vapauttani käyttää rahojani siihen että mieheltä joka pennin kyselisin.

Tuo 417€ sisältää mun ruoka- ja vaatemenot, puhelimen, netin, huvitukset ja muut laskut, esim opintolainojen lyhennys 40€/kk.

Jatkan mieluummin yh:na kuin vaihdan siviilisäätyä ja pitää alkaa köyhäillä.

Vierailija
7/37 |
31.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se on tarkoitettu ravintomenoihin sekä jokapäiväisiin jatkuviin menoihin.

Ymmärrätkö? Se kattaa myös ruokasi eikä tosiaan ole mitään henkilökohtaista huvittelurahaa.

Vierailija
8/37 |
31.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä kuulemma saa rahaa - jopa enemmän kuin sossusta.

Vierailija
9/37 |
31.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sillä jotain eroa sun mielestä oletko sossun vai miehen elätti?

Vierailija
10/37 |
31.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaurapuuroa ja hummata 200€. Ja loput sossun rahat voin lärpättää puhelimessa. Töitä on tullut 8 vuotta haettua, mutta eipä ole tärpännyt työpaikkaa, josta maksettaisiin sossun tukea enempää kuukaudessa. Eli en jaksa enää vaivautua.

Vierailija
11/37 |
31.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on oma tili, jonne mies laittaa 1250 euroa (plus lapsilisät kolmesta lapsesta)joka kuukausi minun ja lasten menoja varten, ruoka ja omat bensat mukaanluettuna. Laskut mies maksaa omalta tililtään.

Miehelle jää itseasiassa huomattavasti vähemmän rahaa ihan pelkkiin huvituksiin kuin meille muille. Siksi makselen myös miehen baari-iltoja, mkun minulla on tosiaan yleensä enemmän käyttörahaa tilillä jäljellä, kun mies on maksanut kaikki laskut ja asuntolainan, omat bensat, kaikenlaiset korjaukset ja remontit.

Vierailija
12/37 |
31.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että älä muuta kenenkään kanssa yhteen. Av(i)oliito on kahden kauppa ja yhteisyritys. Tuolla asenteella se on valmiiksi tuhoon tuomittu.

Ja toiseksi, ilmeisesti sinulla ei ole koulutusta tai sitten on koulutus alalle, joka ei työllistä. Suosittelen lämpimästi koulua, ehkäpä oppisopimuskoulutusta. Sähköasentajille ja putkimiehille (kyllä, olen nainen ja teknisessä "miesten" ammatissa) on töitä, verokortilla tai ilman. Hyvät tulot ja amiskaan ei kauheasti vaadi oppivuosia tai pääkopan kapasiteettia.

Vierailija
13/37 |
31.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska minä pääasiassa hoidan lapset ja kodin. Ja opiskelenkin vielä. Siitä vaan ikävä kyllä ei makseta juuri mitään.

Mutta vaatteet, meikit jne. ostan "omista"rahoistani, eli opintotuella ja nyt äitiyspäivärahalla. Maksan myös niillä oman lehtitilaukseni, loput käytän ruokaostoksiin, lasten tavaroihin jne...

mies maksaa lainat ja isommat laskut ja ruokaostokset jne.. kun minulla ei ole rahaa. Jos pyydän niin ostaa kyllä minulle tarvittaessa vaatteita yms. mutta yleensä ostan ne itse.

Vierailija
14/37 |
31.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tippuisivat 1/3 osaan nykyisestä? Kyllä 4 vuoden kitkuttelu opintotuella riitti ja siitäkin lystistä olen valtiolle velkaa 9000€ kun opintolainat jäivät maksamatta pankille työttömyyden takia.

Oppisopimuskoulutus tai työkkärin maksama ammattikoulutus ovat ainoita vaihtoehtoja vaihtaa alaa, mutta niihin paikkoihin on 10 hakijaa per paikka.

Vierailija
15/37 |
31.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

heti opiskeluun tai työhön jos se ei tarkoita sitä että taloudellinen tilanteeni vaihdon takia vaikeutuu. Mutta kuka takaa että 3 vuoden opiskelu ja kitkuttelu tuo ollenkaan parannusta nykyisen tilanteeseen?

Kuka hullu tietoisesti ajaa itsensä köyhästä vielä köyhemmäksi?

Vaihtaisitteko itse arvon kotirouvat?

Vierailija
16/37 |
31.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se opiskeluaika rahallisesti mitään herkkua ollut, mutta yksi elämäni parhaista päätöksistä. Valmistuin käsityöammattiin eikä työnsaanti mitenkään taattua ollut. Itse työllsityin. Hyvälle löytyy töitä =)

Vierailija
17/37 |
31.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nettotulot reilu 2000 ja miehen lähes 3500. Rahat on YHTEISIÄ samoin menot. Meillä ei ole 14 vuoden aikana laskettu kertaakaan kuinka paljon toinen kuluttaa "omiin menoihinsa". Hoitovapaalla olen ollut kahdesti. Nyt kolmas tulossa jään nyt kotiin "elätiksi" 3:ksi vuodeksi.

Te omien menojen puolustajat lasketteko joka suupalan paljonko kulutatte? Kasvakaa aikuisikisi minun minun minun ajatusmaailmasta, joka esim meidän 3 vuotiaalla on. Kun ollaan yhdessä ollaa yhdessä eikä siihen kuulu oman edun tavoittelu.

Vierailija
18/37 |
31.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on valintoja, sä olet ap valintasi selvästi jo loppuelämäksesi tehnyt. Joten pysy vaan sossun asiakkaana. Se on parempi pitkässä juoksussa tolle sun työssäkäyvälle miehellesikin. Kaikkea hyvää valitsemallasi tiellä. T. kahden lapsen kanssa yliopisto-opiskelut läpi kituuttanut huomattavsti pienemmällä summalla.

Vierailija
19/37 |
31.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en laske. ostan omilla tuillani yleensä vaatetta ja muuta. kotiin tavaraa jne. ja miehen liksasta menee laskut ja ruoka eli kyllä tuo mun saama avustus menee ihan semmoseen, mitä ei aina ois pakko ostaa. mies saa myös ostaa mitä tykkää itselleen, suurimmista hankinnoista poristaan toki. ei meillä lasketa. rahoja ei saa hautaan.

Vierailija
20/37 |
31.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin 100 euroa kuukaudessa, mutta summa vaihtelee huomattavan paljon riippuen siitä, onko esim. isompia vaateostoksia. Kotihoidontuesta suurin osa menee kuitenkin ruokaan ja lasten kuluihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi