Mitä alkoholistin omainen voi tehdä?
Jos alkoholisti ei ole ydinperheestä, mutta suht läheinen kuitenkin. Mitä voi tehdä? Asiasta hiiskutaan, asia sivuutetaan. Voiko tehdä yhtään mitään, jotta tämä alkoholisti tulisi järkiinsä ja hakeutuisi hoitoon?
Kommentit (5)
Minun käsittääkseni ei voi tehdä mitään muuta kuin sen, että ei osallistu siihen juomisen peittelyyn. Sitä syvemmälle alkoholismiin uppoaa, mitä enemmän lähipiiri sitä salailee ja antaa siis tavallaan oikein mahdollisuuden asian pahenemiselle.
Itse olen kerran tehnyt raskaan päätöksen, että en auta suht läheistä, jolla oli alkoholiongelma. Käytännössä hän pyysi rahaa mm. hammashoitoon, lääkkeisiin, silmälaiseihin tai ruokaan, mutta tiesin, että jos niitä kustannan, niin alkoholiin riittää vaan aina enemmän rahaa ja siten olisi ollut sama kuin olisin ostanut hänelle kossupulloja tällä lainatulla rahalla.
Munkin mielestä paras neuvo on, ettei osallistu siihen peittelyyn, vaan puhuu asioista niiden oikeilla nimillä. Toinen hyvä neuvo kaikille alkoholistin omaisille on elää omaa elämäänsä. Alkoholismihan vaikuttaa moniin ihmisiin siinä lähiympäristössä vääjäämättä. Ehkä parasta olisikin yrittää tukea näitä muita läheisiä, jos nyt on hirveä tarve jotain tehdä.
haloo, joten jos nyt yhtäkkiä yritetään jotain vaikutusta tehdä, niin sen on varmaan parasta lähteä sen henkilön persoonallisuudesta.
On todennäköisesti eri asia yrittää 40+ nainen lopettamaan juominen, kuin 28+ mies jne!
Henkilöstä riippuen, ja jos todella haluaa jotain tehdä, voi laittaa epäsuoraa linkkiä ja materiaalia sähköpostiin tai muuten vaan postiin. Turha sitä on peitellä, jos oikeasti haluaa tehdä jotain. Fakta on se, että kyllä se juoja myös tietää, että mistä on kyse.
ja voimia, ja ymmärrät paremmin tilannetta, ehkä se siitä kuitenkin selkiintyy, suntaan jos toiseen.
et voi tehdä mitään. jos ei halua hoitoon, niin ei voi pakottaa, hoitoon hakeutuminen lähtee itsestä.