Onko käyttäytymisnumero oppilaan persoonallisuuden arviointia?
Millainen oppilas saa kiitettäviä, millainen hyviä ja millainen tyydyttäviä?
Kommentit (44)
hiljaiset tytöt jotka eivät puhu eikä pukahda, saavat kasin käyttäytymisestä! Ysi ja kymppi räpsähtää juuri niille, jotka osaavat tarvittaessa avata suunsa, oli sitten ristiriita tai mikä muu kommenttia kaipaava tilanne tahansa.
Käytösnumero on sinänsä persoonallisuuden arviointia, että kauniisti käyttäytyvälle, ulospäinsuuntautuneelle, rohkealle lapselle hyvä numero on helpompi saavuttaa kuin kauniisti käyttäytyvälle, hiljaiselle, ujolle ja varautuneelle lapselle. Asiaa perustellaan Opetushallituksen säännöissä siten, että nyky-yhteiskunnassa edellytetään rohkeutta avata suunsa suunsa, mikä tietysti on ihan hyvä asia.
Yläkoulun ope
Käytösnumero on sinänsä persoonallisuuden arviointia, että kauniisti käyttäytyvälle, ulospäinsuuntautuneelle, rohkealle lapselle hyvä numero on helpompi saavuttaa kuin kauniisti käyttäytyvälle, hiljaiselle, ujolle ja varautuneelle lapselle. Asiaa perustellaan Opetushallituksen säännöissä siten, että nyky-yhteiskunnassa edellytetään rohkeutta avata suunsa suunsa, mikä tietysti on ihan hyvä asia.
Yläkoulun ope
Joskus toivoisi, että siellä opettajana olisi jotain muutakin joskus kuin niitä kohteliaita kympin tyttöjä hyvästä ja kannustavasta perheestä. Miltä tuntuu ujosta, ehkä kiusatusta, ehkä huonoista kotioloista tulevasta, mutta kiltistä tytöstä saada käyttäytymisestä 8?!!! Aivan supertörkeää! Lisäksi, vaikkei mitään edelläolevaa olisi, on ujous myös luonteenpiirre! Rohkeutta ja suunsa avaamista toitotetaan jo muutenkin ihan tarpeeksi. Nyky-yhteiskunnassa olisi hyvä osata joskus myös pitää suunsa kiinni ja kuunnella sekä ymmärtää mitä toinen sanoo!
Käsittääkseni käyttäytymisen ja huolellisuuden numerot ovat yleensä yhdessä.
10 oppilas on paitsi huolellinen, niin usein myös ystävällinen ja avulias.
9 oppilas on muuten kuin 10 oppilas, mutta ei välttämättä avulias.
8 oppilas on ns. normaali eli ei aina niin täydellinen, mutta ei tee isoja mokia
7 oppilas voi olla muuten ihan jees, mutta myöhästelee, tavaroita jää kotiin tai käyttäytyy ajoittain huonosti
6 oppilas luultavasti lintsaa tai käyttäytyy todella huonosti ajoittain
5 oppilas luultavasti lintsaa enemmän kuin on koulussa
On hyvä kysymys, että miten paljon noissa on kyse lapsen itsensä luonteesta ja missä määrin esim. kodin kyvystä huolehtia asioista.
olin kiihkomielinen oppilas, joka vaati opettajilta perusteluja rangaistuksiin ja opetusmenetelmiin
ikinä en haistatellut, tehnyt sillä tavoin pahaa, etät olisi syntynyt vahinkoa tai loukannut ketään henkilökohtaisesti.
Koen, että sain numeron siitä, että opettajat eivät osanneet vastata kysymyksiini
ja sen arvostelukriteereihin. Tuo rivissä ja hiljaa on nykyään se kasin suoritus.
on sisäistänyt koulujärjestelmään eksplisiittisesti kuuluvan "rivissä ja hiljaa" -vaatimuksen. Eri persoonallisuustyypit pystyvät tähän hyvin eri tasoisesti. Käytösnumero siis arvottaa erilaisia persoonallisuuksia, todellakin. Mutta niin arvottaa myöhempi työelämäkin.
ja silloin jo opemme oli niin "moderni" että antoi lähes kaikille käytöksestä 10, mutta "ylivilkkaat" ja "liian kiltit ja hiljaiset" saivat vain 9! Kuuluin tähän viimeiseen kastiin, en koskaan mielestäni käyttäytynyt törkeästi ketään kohtaan. Olin ja olen edelleen vähän katkera tuosta, enkä TODELLAKAAN ymmärrä nykyistä opetushallitusta ja tapaa arvostella ihmisen temperamenttia ja luonnetta käytösnumeron yhteydessä.
Eikö käytös ole hyvät tavat, ystävällisyys, empaattisuus, reiluus jne. eikä niinkään esim. ujoudesta miinusta?
Vois kuvitella, että jos joku ärsyttää, silloin näkee helpommin ne huonot puolet ja virheet.
en puhua pukahtanut, olin aika yksinäinen. Käytösnumero mulla aina 10, kertaakaan ei ollut 9.
koska 8 kuvaa tavallista koululaisen arvosanaa ja tavallista käytöstä koulussa. Siitä ylöspäin on aktiivisuutta tunnilla, muiden huomioimista, ym. Alemmat numerot puolestaan kuvaavat jonkinlaista motivaation puutetta, häiriköintiä (6), ym. Opetushallituksen sivuilta löytyy tarkemmat määritteet.
väh. ysin keskiarvo sai kympin käytöksestä.
peruskoulun jälkeisessä elämässä?
ennen ne kympin oppilaat oli ne jotka oli hiljaisia ja vaatimattomia, käyttäytyivät "nätisti" ja suorittivat työnsä tunnollisesti ja huolellisesti. Nykyään kympin saa jos kannustaa ja auttaa muita ja on aktiivinen.Oppilaan aktiivisuus on asia jolle ennen, kepin ja leipäläven opetusmetodissa ei ollut paljon sijaa, kuhan teki sen mitä piti ja sitten kokeissa osoitti mitä osasi, nykyään pitää omatoimisesti ja ryhmässä pohtia ja miettiä ja leikellä ja liimailla.
Esim. oppilas, joka vaatii kokeen alkaessa perusteluja sille, miksi täytyy istua suorissa riveissä, miksi ei saa olla penaali pöydällä, miksi ei saa lähteä heti kun on tehnyt, miksi ei ehkä ole saanut itse valita istumapaikkaa, miksi koealueessa oli se ja se asia, miksi rinnakkaisluokalla oli eri koealue jne., onko mielestäsi hyvää käytöstä muita kohtaan?
Ja oppilas, joka toistuvasti vaatii opettajaa perustelemaan opetusmenetelmänsä, ei myöskään vie tilannetta rakentavasti eteenpäin, sillä opella voi olla menetelmiin sellaisia syitä, joita ei voi oppilaille sanoa.
Eli turhan meuhkaamisesta ja muiden opetuksen häiritsemisestä sietääkin saada miinusta käytösnumeroon.
käytösnumeroita:)
Kaikilla lapsilla tipahti käytösnumero tänä keväänä sen jälkeen kun jouduin koulun rehtorin kanssa neuvottelemaan hiukan kovasanaisesti eräästä asiasta.
jos vanhempi ei sitä tyhmyyttään romahduta. Kasi on nykyään arvostelun norminumero, eli kun kaikki on ok, saadaan kasi. Paremmassa pitää olla jo ekstraa, huonommassa on jotain ongelmaa.
Meidän aikoinamme ysikin oli jo käytöksessä huono numero, nykyään tilanne on aivan toisin.
Eli suhtautukaa numeroihin järkevästi vanhemmat, niin oppilaatkin osaavat olla tyytyväisiä.
luvattomat siis. Itse annoin pari vitosta lintsareille, poissaoloja ei selvitetä eikä pentuja näy koulussa. Yläasteella siis...
Loma, thank god.
mitenkään mahdollista, että lapsesi tulivat tämän tapahtuman jälkeen miettineeksi, että koska äiti kyseenalaistaa rehtorin (ja on onnellinen siitäkin, että teki sen kovasanaisesti, uh miten reipas äiti mulla!) niin ehkä lapsen rooliinkin on sitten tullut "kovasanaista neuvottelua" esim opettajan tai kavereiden kanssa. Tämä kun saattaa käytösnumerossa näkyä...
ja ohimo mustana. Koulukaverit olivat käyneet päälle.
Ilmoitin siitä rehtorille (hakkaamista on ollut ennenkin ja olen siitä ilmoittanut). Rehtori väitti, että kiusaamista ei ole ja sillä selvä, naps.
Ja samalla selvisi, että niihin edellisiinkään tapauksiin ei oltu puututtu ja tekijöitä rangaistu, vaikka minulle oli sanottu, että asiaan puututaan.
Toki minun olisi pitänyt nöyristellä ja pysyä hiljaa ja vaipua kiusatun ja hakatun lapseni kanssa maan alle häpeämään, koska uskalsin ihan rehtorin kanssa olla eri mieltä, onko kuristaminen leikkisää kisaamista (niin ja uhkailu vetää hampaat kurkkuun ja tappaa koulumatkalla, repun rinkkojen repiminen irti, pyöränkumien jatkuva tahallinen puhkominen jne..).
Kummasti vain tipahti käytösnumero kaikilta kolmelta muultakin lapselta.
Hyi minua kun pidin lapseni puolta. Unohdin, että opettajat eivät koskaan ole väärässä.
mitenkään mahdollista, että lapsesi tulivat tämän tapahtuman jälkeen miettineeksi, että koska äiti kyseenalaistaa rehtorin (ja on onnellinen siitäkin, että teki sen kovasanaisesti, uh miten reipas äiti mulla!) niin ehkä lapsen rooliinkin on sitten tullut "kovasanaista neuvottelua" esim opettajan tai kavereiden kanssa. Tämä kun saattaa käytösnumerossa näkyä...
uhkasin ottaa pahoinpitelyjäljistä tulevaisuudessa kuvat ja hakea lääkärintosistuksen jos tilanteeseen ei tule muutosta. Kyllä nyt lapsi varmaan häpeää äitiään. Mutta tuloksena oli se, että loppukeväänä hakkaamista ei enää ollut, koska välituntivalvontaan alettiin kiinnittää parempaa huomiota.
Sinä varmaan olet juuri sellainen opettaja, joka kokee kiusallisena ne kiusattujen vanhemmat, jotka puolustaa lapsiaan. Mielellään siirtäisivät kiusatut lapset muihin kouluihin ja pitäisivät nämä häiriköt luokassa, ettei vain tulis koulun maineelle hankaluuksia.
Oman lapseni koulussa arvioidaan käyttäytymistä ja työskentelytaitoja oikein kuuden kirjaimen verran eli siis asteikolla erinomainen/hyvä/tyydyttävä/välttävä. Lapsesi on saanut ekalla ja tokalla aina niistä kaikista hyvän ja tulee varmaan jatkosakin aina saamaan. On puhelias ja vilkas mutta kuitenkin ihan ihan peruskiltti lapsi, josta ei opettaja ole koskaan yhteydessä kotiin.