Mieheni ei ymmärrä että lapset tarvivat ruokaa
En tiedä enää mitä tehdä. Ihan liian usein kun töiden jälkeen menen jonnekin muualle kun kotiin (ruokakauppaan, kaupunkiin jotain lahjaa/vaatetta ostamaan jne), ei mies tee lapsille ruokaa. Korkeintaan antaa jugurtin.
Sitten kun tulen kuuden seitsemän jälkeen kotiin ja kysyn onko syöty, sanoo mies että joo. Ja lapset huutaa ei. Ja mies sanoo että söittehän te kolmelta jugurttia!
Lapset ovat iältään 5v ja 9v ja syövät edellisen kerran koulussa/tarhassa klo 11. Ja miehen mielestä riittää kun syövät yhden jugurtin ennen iltapalaa.
Olen puhunut asiasta asiallisesti, nätisti, huumorilla, vihaisesti jne... Mutta mikään ei tehoa. Vaikka kaapissa olisi valmiina ruokaa esim vain lämmitettävä saarioisten lihaperunasoselaatikko, ei sitäkään saa tehtyä. Ja kehtaa vielä loukkaantua kun sanon hänelle asiasta. Pilaan kuulema illan taas turhalla nalkuttamisella. Ja että ei lapsilla ole ollut nälkä:(
Tilanne vituttaa jo niin paljon että tekisi mieli kuristaa koko typerys!
Kommentit (24)
ja meillä syödään 3 tai 4x/pv......
EI 2,5 tunnin välein mikä tuntuu olevan yleinen trendi.......
Tietysti eri asia jos on nälkä, mutta eikä tuon ikäiset nyt osaa itsekin jo ruokaa hakea jääkaapista itselleen ja tunnista sen saarioisten laatikon sieltä jos isänsä on patalaiska vätys eikä siihen pysty..... ?
jo pienestä pitäen on syönyt paljon ja tuntuu että sillä onnaina nälkä...
Minä olen äiti enkä minäkään tajua että lapset tarvitsisivat sitä ruokaa niin kamalasti. Yksi lämmin ateria (koulussa, tarhassa) riittää ihan hyvin. Kotonaolopäivinäkin varsinainen ruoka syödään yleensä nukkumaanmenoaikaan. Muuten jogurttia ja sen sellaista.
taas on ihan ok syödä päivällinen vasta silloin klo 19 (meillä tehdään näin), mutta toki mies voisi tehdä sen omalla vuorollaan
Niin ei todellakaan ole ok syödä seuraavaa lämmintä ateriaa klo 19.
Silloin on jo iltapalan aika.En yhtään ihmettele syömis- ja käytöshäiriöitä, jos jo tuon ikäisillä lapsilla on jopa 8 tunnin väli lämpimässä ruoassa.
Saattaapi myös riippua siitä mihin on tottunut toisaalta. Meille käsittämättömiä ruoka-aikoja harrastetaan Ranskassa, ihan lastenkin kanssa, jopa 10h väliä. Siellä vain ihan pienille saatetaan antaa jotain jogurtin tapaista välissä.
Alkuperäiseen viestiin vielä, että kyllä muakin ottais pannuun pahasti. Lakkaisin varmaan tekemästä ukolle ruokaa ja sanoisin että yritäpä pärjätä. Kasvavien lasten hyvinvointi ja äidin jaksaminen sentään kyseessä.
mitä kommentointia!
Minä laitan miehelle lapun, mitä pitää iltaruuaksi antaa ja hyvin toimii. Tajuaa onneksi kyllä useimmiten itsekin, että kasvava lapsi tarvitsee ruokaa. Olen itse usein iltatöissä.
Kaksi lämmintä ruokaa päivässä, aamu-, väli- ja iltapala on kaikkea muuta kuin napostelukulttuuria. Napostelua on se, että otetaan vähän jogurttia, että jaksaisi taas vähän eteenpäin. Minä en jaksaisi nälkäistä lasta hetkeäkään. Kyllä meillä ainakin nälkäisen lapsen ja alhaisen verensokerin tunnistaa pian kiukusta. Meillä syödään rutiininomaisesti 3-4 tunnin välein ja terveitä, hyvin kasvavia, kiukkukohtauksettomia lapsia kasvaa.
Summa summarum: ohjeista mies tarkasti, kun ei ite älyä!