Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tupakointi ja raskaus..

Vierailija
28.05.2009 |

Kuinka moni tunnustaa polttavansa/polttaneensa raskausaikana? Kuinka monta päivässä?

Onko aiheuttanut mitään komplikaatioita?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin 5 päivässä. lapsella atopia ja astma. uskon niiden johtuvan tupakoinnista. lopeta heti tupakointi jos olet raskaana. jos saisin ajan käännettyä 6 vuotta taaksepäin, en olisi polttanut savujakaan.

Vierailija
2/21 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen jo viikolla 29. Lääkäri eikä neuvolan täti tiedä sitä kun en ole uskaltanut kertoa. Vauva kasvaa yläkäyrillä ja kaikki on muutenkin kuulemma paremmin kuin hyvin.

Mun äiti poltti mua odottaessa muutaman päivässä ja aina olen ollut terve kuin pukki.

Hirveen huono omatunto :(

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen jo viikolla 29. Lääkäri eikä neuvolan täti tiedä sitä kun en ole uskaltanut kertoa. Vauva kasvaa yläkäyrillä ja kaikki on muutenkin kuulemma paremmin kuin hyvin.

Mun äiti poltti mua odottaessa muutaman päivässä ja aina olen ollut terve kuin pukki.

Hirveen huono omatunto :(

ap

tulee suurimmat painovaikutukset. loppuraskaudessa vielä keskushermosto kasvaa kiihtyvästi ja aivosolut jakautuu nopeasti, myös keuhkojen kudos muodostuu (niitä rakkuloita). vielä olisi hyvä tilaisuus lopettaa, ei liian myöhäistä.

kadut paljon jos et nyt lopeta. minä poltin viikolle 16 asti (olen siis nro 3), ja kadun sitä koko elämäni. lapseni olisi ehkä terve, jos en olisi ollut niin idiootti. tupakoinnin lopettaminen oli tosi vaikeaa, yritin jo alusta asti mutta aina repsahdin. vauvan syntymän jälkeen syyllisyys vaan paheni.

vielä kun lapsi kasvoi niin ensin tuli atopia, sitten astma + infektioita. kaikkea ei näe siis heti kun lapsi syntyy, solutasolla voi tapahtua muutoksia joita ei silmillä näe. toivottavasti saat voimia lopettaa tupakoinnin! oma lapsi on niin rakas, itse vasta sen ymmärsin lapsen synnyttyä, että nyt tekisin mitä tahansa hänen puolesta. mennyttä ei voi muuttaa, mutta nyt sinulla on vielä hyvää aikaa lopettaa ennen synnytystä.

Vierailija
4/21 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et uskalla neuvolassa kertoa? Mitä luulet heidän tekevän jos kerrot?

Reippaasti kerrot asian. Muista että jokainen savuton päivä on lapsen etu. Eipä ole kiva synnyttää vieroitusoireista kärsivää lasta. Raskaana oleva voi käyttää erilaisia vieroitusvalmisteita, nekin ovat vähemmän haitallisia kuin tupakka.

Vierailija
5/21 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

terve lapsi mulla on, vaikka enää en niin tekisikään, jos siis tekisin lisää lapsia.

Vierailija
6/21 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin poltin ensimmäisessä raskaudessa, vähän mutta poltin silti. Kuten nro 3 sanoi, se henkinen pahaolo tulee kunnolla lapsen synnyttyä, saat pienen nyytin syliisi ja ihmettelet, että miten hemmetissä olen voinut polttaa ja vahingoittaa tätä lasta, miten ihmeessä olen ollut niin typerä?

Toisessa raskaudessa olin polttamatta, ensimmäinen opetti niin paljon ja se tuska sydämessä lapsen puolesta.

Tsemppiä, hetki kerrallaan!

Vierailija
7/21 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tyhmä ajattelen näin, mutta.. Ajattelin lopettaa viikon päästä kun jään kesälomalle, kotona en muutenkaan polta eikä tee edes mieli, mutta ´töissä stressaa ja jotenkin ne muutama tupakkatauko helpottaa. Onko se lopettaminen liian myöhästä rv 30?

ap

Vierailija
8/21 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä poltin viikolle 17 asti.Lopetin siis kokonaan 16+jotain.Poltin ihan viimeiseen saakka n. 10 tupakkaa päivässä.Joo ja neuvolassa tiedettiin ja kyllä tsempattiin alussakin kovasti vähentämään.Älä pelkää kertoa tupakasta neuvolassa.Ei ne sua syö sen takia.Kannustavat vaan.Mä ostin sellaisen nikotiini-inhalaattorin apteekista.Se on semmonwen kiva piippu,jota imetään niinku tupakkaa ja siitä tulee sillai nikotiinia.Auttoi muavieroittautumaan röökistä ja nyt en enää ole tarvinnut sitäkään n.3 viikkoon.Hyvä on olo ja kiva kun tietää ettei vauvan tarvi enää kärsiä siitä myrkystä!

T:nyt savuton rv 30

Vierailija
9/21 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"salaa" ensimmäistä odottaessani. Vauva oli synnyttyään melko iso (yli 4 kg), ei itkuinen tms. Nyt 3-vuotiaana edelleen ihan terve. Tosin tiedän, ettei kaikki seuraukset välttämättä vielä näy...

Syyllisyys tosiaan iski vauvan synnyttyä ja pelkäsin aivan hysteerisesti kätkyt-kuolemaa. Vannoin, etten enää polta jos tulen uudelleen raskaaksi, mutta... Nyt olen rv 33+ ja poltan edelleen. Joitain päiviä olen ollut polttamatta, mutten tajua miten tämä voi olla näin helvetin vaikeaa. Syyllisyys on ihan kauhea ja omatunto tosi huono. Yritän itselleni puolustella polttamistani, etä tiedän monia äitejä, jotka tupakoineet raskauden aikana ja kaikilla terveet lapset jne., vaika tiedän kuinka typerää tällainen itsensä huijaaminen on. Kuitenkin esim. vältän kiellettyjä ruoka- ja lääkeaineita, jotten vahingottaisi vauvaa, mutten tiedä miksen voi olla polttamatta. Neuvolassa asiasta tiedetään, eivätkä ole mitenkään "puuttuneet" siihen. Vauva kasvaa yläkäyrällä.

Vierailija
10/21 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tyhmä ajattelen näin, mutta.. Ajattelin lopettaa viikon päästä kun jään kesälomalle, kotona en muutenkaan polta eikä tee edes mieli, mutta ´töissä stressaa ja jotenkin ne muutama tupakkatauko helpottaa. Onko se lopettaminen liian myöhästä rv 30?

ap

Jos lopetat, voi lapsesi välttyä esim. ennenaikaiselta synnytykseltä ja paino kerääntyy vikoilla viikoilla normaalisti. Nimenomaan vikan kolmanneksen tupakointi vaikuttaa painoon eniten. Pienipainoisuus aiheuttaa kaikenlaisia riskejä. Joten ei ole myöhäistä lopettaa! Ja jokainen päivä savuttomana on lapsen hyödyksi.

t. numero 3

Vierailija
11/21 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan lapseni painoi rv 41 vain 3,2 kiloa. Silloin mietin, että luojan kiitos lopetin, paino olisi ollut varmaan paljon pienempi, jos olisin tupakoinut. Vaikka alkuvaiheen polttaminen harmitti, mietin silloin, että lopettamisesta varmasti oli hyötyä ja tilanne olisi voinut olla ihan eri jos en olisi lopettanut, lapsi olisi esim. saattanut syntyä alipainoisena.

Vierailija
12/21 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona ei tiedetä, kaverit ei tiedä.. Tää on kyllä kauheeta. Mutta oon itselleni luvannut lopettaa kun loma alkaa..

Voiko vauva kuolla kohtuun tupakan takia? Sitä mä pelkään ihan hirveesti :(

ap

Vierailija
13/21 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona ei tiedetä, kaverit ei tiedä.. Tää on kyllä kauheeta. Mutta oon itselleni luvannut lopettaa kun loma alkaa..

Voiko vauva kuolla kohtuun tupakan takia? Sitä mä pelkään ihan hirveesti :(

ap

mutta sinuna en nyt miettisi sitä vaan keskitä voimasi lopettamiseen. Jos lopetat niin vauva jakselee todennäköisesti hyvin kohdussa loppuun asti. Varsinkin loppuraskaudessa muutenkin istukka alkaa menettää tehoa, niin silloin tupakointi on erityisen haitallista ja vielä enemmän altistaa hapenpuuttelle. Istukka saattaa esim. kalkkeutua, tupakoivilla nopeammin. Minäkin muuten poltin salaa kaikilta, kukaan ei tiennyt. Kun lapsi kasvoi mietin, miksi ihmeessä en kertonut neuvolassa. sieltä olisi voinut saada tukea. pelkäsin tuomitsemista kai. typerää se oli, mutta nyt vuosien varrella viisastunut sen verran että tuollaisia riskejä en ottaisi enää. vauvan synnyttyä pelkäsin kamalasti kätkytkuolemaa, koska tupakointi on selkeä riskitekijä sille.

t. no. 3

Vierailija
14/21 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä poltin ensimmäisessä raskaudessani, yritin kovasti lopettaa mutta ei se onnistunut. Tosiaan vasta lapsen saatuani tajusin oman tyhmyyteni, luoja anna tuon lapsen olla terve. Nuori hän vielä on mutta toistaiseksi mitään vikaa ei ole vielä näkynyt. Tämä syyllisyys kalvaa sisältäpäin.

Ja nyt taas raskaana, olen nyt viikon tiennyt ja n. 5 savuketta olen polttanut. Tämä on vaikeaa mutta en anna itselleni anteeksi enää toista samaa virhettä.

Kyllä minä lopetan nyt aivan kokonaan, tämä tuli jotenkin nyt niin äkkiä etten kerinnyt valmistautua. Mutta tänään en ole polttanut yhtään, enkä polta.

Lopeta sinäkin kun vielä voit, ei ole myöhäistä. Ajattele, jo 4 tunnin kuluttua viimeisestä tupakasta alkaa positiiviset vaikutukset. Tai oikeastaan jo 20 minuustissa. Jokainen minuutti minkä olet ilman tupakkaa on lapsellesi siellä mahassa suuri helpotus. Kärvistele nyt vaikka viimeisillä voimillasi synnytykseen asti, polta sitten.

Elä minuutti minuutilta ilman tupakkaa, nuku paljon ja juo vettä. Liiku ja keksi tekemistä tai katso vaan televisiota. Ja ajattele, jokaisen topan hinnalla saat bodyn vauvallesi =)

Vierailija
15/21 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen polttanut joka raskaudessa (3raskautta) enkä ole onnistunut lopettamaan yrityksistä huolimatta, itse kurini on olematon :(

Kerta kerralta syyllisyys on pahentunut, enkä voi olla edes tavallisen nuhan aikana ajattelematta, olisko tämäkin vältetty jos mulla olis ollut parempni itse kuri ja tahdon voima.

kaikki ovat olleet vähän keltaisia syntyessään, mutta valohoitoa ei ole tarvittu, mutta seurattu on kuitenkin noita arvoja.

Se syyllisyys ei lopu koskaan, eikä ole päivääkään, ettei asiaa ajattelisi.

Nyt ollaankin miehen kanssa päätetty, että ennen kuin molemmat ollaan lopetettu polttaminen, ei lisää lapsia tule!

Vierailija
16/21 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppimisvaikeuksina tai sitten murrosiässä pituutta ei tulekaan normaalisti

Vierailija
17/21 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tää nyt tsemppas mua lopettamaan :)

ap

Vierailija
18/21 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Champix - https://euroclinix.net Kannattaa kokeilla tuota lääkettä. Olen polttanut 26 vuotta säännöllisesti ja viimeaikoina meni iso L&M aski siis 30 kpl päivässä. Nyt lähtee neljäs viikko ilman tupakkaa! Lopetin tupakoinnin jo ennen tavoiteaikaani (2 vkoa), koska se maistui pahalta ja ei enää vastannut tarkoitustaan. Sivuoireita pahoja ei ole tullut; ainoastaan kuvotus, joka menee minuuteissa ohi. Lopetettuani tupakoinnin, käytin kaksi viikkoa 1 mg päivässä ja sitten olen ottanut vain yhden tabletin päivässä, koska en tunne tarvitsevani enempää. Minulle on ollut yllättävän helppoa olla polttamatta ja olenkin itsestäni ylpeä, että tuon lääkkeen avulla minä kykenin tähän ja toivottavasti lopetan tupakoinnin ainiaaksi! Vieroituoireita ei ole ollut, vaikka en käytä purukumia tms.

Vierailija
19/21 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi joku sellainen edes haluaa lapsia, joka rakastaa tupakkaa enemmän ja on valmis uhraamaan sen lapsen röökin ja oman nautinnon takia.

Vierailija
20/21 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka nikotiinilaastari on parempi vaihtoehto kuin tupakka. Kannattaa edes vähentää jos ei pysty lopettamaan. Tupakan lopetus lääkitys on todella kallista, tämä kannattaa ottaa käyttöön vasta sitten kun muut keinot on kokeiltu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi