Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Antaako oudon kuvan ihmisestä työelämässä jos vaihtaa etunimensä uuteen?

Vierailija
08.05.2009 |

miksi pitää miettiä, mitä muut ajattelevat, jos asia on itselle tärkeä? Jos joku työkavereistani vaihtaisi etunimensä, uskon ,että hänellä olisi siihen painavat perusteet.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
08.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monihan vaihtaa kutsumanimensä viralliseksi nimeksi, ja se ei herätä ihmetystä.

Vierailija
2/14 |
08.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipiteitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
08.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinaksi ja vaihtaa nimekseen Niina niin ihan ok.

Mutta jos on Vilma jota on aina kutsuttu Vilmaksi niin outoa on.

Vierailija
4/14 |
08.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuvan ihmisestä? Aika monet tuntuvat pitävän etunimen vaihdosta todella isona ja harvinaisena asiana. Tuntuu olevan monelle lähes "pyhäinhäväistys".

Olen päätökseni jo tehnyt, mutta silti mietin miten sen työelämässä selitän niin etten vaikuta jotenkin epätasapainoiselta tms.

Vierailija
5/14 |
08.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelen että vaihtuuhan se sukunimikin naimisiinmennessä tuosta vaan ja ihmisten on totuttava jonkun upouuteen sukunimeen, niin miksei etunimen kanssa voisi olla sama juttu?

Vierailija
6/14 |
08.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä heistä sen pahempaa ajattele vaihdoksen takia. Tietenkin tässä vaikuttaa se, että tiedän heidän syynsä ja tunnen heidät muutenkin ihmisinä. Eivät ole ainakaan itse valittaneet, että heitä olisi työelämässä sen kummemmin ihmetelty. Tosin muutoksetkin tehtiin nuorina aikuisina, jolloin työsuhteet olivat yleensä lyhytaikaisia, ja seuraavassa työpaikassa uusi nimi olikin jo se nimi, jolla tutustuttiin!

Vierailija
7/14 |
08.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi pitää miettiä, mitä muut ajattelevat, jos asia on itselle tärkeä? Jos joku työkavereistani vaihtaisi etunimensä, uskon ,että hänellä olisi siihen painavat perusteet.

En yleensäkään ymmärrä miksi pitäisi ajatella muiden "ajattelua"....

Vierailija
8/14 |
08.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku vaihtaa etunimensä. Ymmärrän jos nimi on kamala tmv. ja haluaa sen vaihtaa, itse tunnen pari nimensä vaihtanutta, MUTTA he tekivät sen koulua vaihtaessa, eli vanhoja tuttuja lukuunottamatta kaikki ovat tunteneet heidät sillä uudella nimellä (toinen vaihtoi lukion jälkeen, toinen lukioon mennessä).

Minusta sinunkin kannattaisi miettiä nimenvaihto johonkin sopivaan tilanteeseen, esim. työpaikkaa vaihtaessa tmv. niin se olisi helpompaa... En tiedä minkä ikäinen olet, mutta jos olet yli 25-v niin mietin kyllä miksi noin vanhana haluat vaihtaa nimesi... Jos olet aina sitä inhonnut tmv. niin olisit vaihtanut nuorempana, sillä mitä vanhemmaksi ihminen tulee, sitä useampi hänet tuntee ---> vaikeampi infota kaikkia että nimi muuttunut, voi tulla sekaannuksia jne.

Riippuu myös työsi luonteesta vaikuttaako töihin jne. On paha jos nyt vaihdat nimesi ja syksyllä teille palkataan uusi työntekija ja vuoden päästä sinun vanha asakkaasi ottaa yhteyttä ja kysyy "Maijaa" ja uusi työntekijä ei tajua että hän tarkoittaa sinua jne.

Ja rehellisesti sanottuna hilpeyttä voisi aiheuttaa se, jos vaihdat nimesi täysin erilaiseen nimeenä. Tyyliin "Tynne-Ritvasta" tulee "Siv-Elisabeth" tmv. ja sukunimenä vielä "Möllinen" niin hieman hassuahan se olisi... Mutta jos Tiinasta tulee Minna tmv. niin en näe siinä mitään huvittavaa. ja erityisen hyvin ymmärrän nimenvaihdon jos nimi on tyyliä "Anu Saukkonen";)

Vierailija
9/14 |
08.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun työkaverini vaihtoi. Mutta totu siihen, että joskus työkavereilla tulee ihan takaraivosta se vanha nimi. Miellä meni varmaan puollsen vuotta duunipaikalla ennen kuin kaikki "muistivat" oikean, uuden nimen. Se on vaan inhimillistä. Mutta hän on ollut tyytyväinen vaihdokseen ja sehän on pääasia. Ei kannata miettiä muiden mielipiteitä. Ja ihan se sama ihana ihminen on kyseessä, jolla nyt nimi, johon itse tyytyväinen.

Vierailija
10/14 |
08.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheuttaahan se paljon vaivaa duunissa kun käyntikortit, konehommat, puhelimet, vakuutukset jne. ja tietysti että ihmiset tottuu...

Mutta tosiaan, olen aina inhonnut nimeäni, ja vasta nyt keksin nimen, joka tuntuu täysin omalta.

Kyllä, olen jopa yli 30 v...

Vierailija
11/14 |
08.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse tuskin pystyisin edes vaihtamaan sukunimeäni, nimeni on niin suuri osa identiteettiäni.

Vierailija
12/14 |
08.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on iso osa koko identiteettiä. Korkeintaan voisin ottaa käyttöön toisen etunimeni, mutta kyllä sekin tuntuisi oudolta. Rehellsesti, jokaisen oma valinta, mutta minulla ainakin olsii vaikeuksia yhtäkkiä alkaa kutsumaan esim. Pirkkoa Gunillaksi. Mikä sun etunimesi muuten on, kun et siitä tykkää? Ja mitä uutta nimeä olet ajatellut?

Vierailija
13/14 |
08.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitenkään erikoisempaan, ainoastaan kauniimpaan.

Vaikka yli 30 v sama nimi, niin se on nimi josta en ole koskaan pitänyt. Eli tuntuisi helpottavalta kun tämä osa idenditeettiä korjaantuisi.

Vierailija
14/14 |
08.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos se on rumasta kauniimpaan Tiina -> Diana niin siinä on jo hauskuutta!