Miksi leipomot eivät pysty tekemään karjalanpiirakoita joissa on tumma ruiskuori?????
Lidl väittää että heillä on paistopisteen valikoimissa karjalanpiirakoita mutta kyseessä on ihan samanlainen vaalea lätty kuin kaikilla.
Kommentit (11)
Karkealla ruisjauholla osaavat leipoa vain hyvin pienet leipomot.
Koneet eivät kestä kunnon ruistaikinaa joka on kuin voimakas liima.
Vierailija kirjoitti:
Tämä se on. Käsipeliä.
Vierailija kirjoitti:
Olisikin voimakasta liimaa. Ruistaikina on haastava kaulittava käsinkin koska taikinassa ei ole ollenkaan niin paljon sitkoa kuin vehnässä. Itse laitan yleensä 3 osaa ruista 1 osa vehnää niin saa rukiisen taikinan joka on helpompi kaulia ohueksi lätyksi. 100% ruistaikinan kanssa menee vain hermot.
Etsi Sorsan leipomon piirakoita, niitä saa raakapakasteena kauempaakin vaikka itse leipomo on Liperissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisikin voimakasta liimaa. Ruistaikina on haastava kaulittava käsinkin koska taikinassa ei ole ollenkaan niin paljon sitkoa kuin vehnässä. Itse laitan yleensä 3 osaa ruista 1 osa vehnää niin saa rukiisen taikinan joka on helpompi kaulia ohueksi lätyksi. 100% ruistaikinan kanssa menee vain hermot.
Sitko on eri asia kuin liimamaisuus, kyllä se 100% ruistaikina tarttuu astioihin ja käsiin kuin liima.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitko on eri asia kuin liimamaisuus, kyllä se 100% ruistaikina tarttuu astioihin ja käsiin kuin liima.
Tarttumiseen auttaa oikea kosteus ja pintojen jauhotus, taikinalla kuin taikinalla.
Sehän olisi karjalaisen kulttuurin omimista.
K-kaupasta saa karjalanpiirakoita. Eli osaa niitä joku leipomo tehdä.
https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/pirkka-parhaat-karjalanpiir-6kpl390…
Mitä eroa on karjalanpiirakalla ja riisipiirakalla?