Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gradun tehneille kysymys, OHJAAJASTA!

Vierailija
28.05.2009 |

Onko normaalia, että aineiston litterointiin menee 200h työtunteja? Litteroimani Aineisto pitää antaa myös muun laitoksen ja gradun tekijöiden käyttöön ilman korvausta. Monella muulla gradun tekijällä graduun kuuluu vain 40-80h projektityötä. Graduryhmät ovat valmiita ja laitoksen projekteja, ja ryhmiin piti hakea.

Gradun teko on viivästynyt kun kaikki aika menee litterointiin. Toiset saman alan opiskelijat saa palkkaa/opintopisteitä, jos työmäärä paisuu liian suureksi. Minun ohjaaja sanoi, että jos ei miellytä, niin yhteistyö loppuu siihen. Kysyin siis voisiko esim. pari ylimääräistä opintopistettä saada koska aineiston käsittely on venynyt noin paljon. Ohjaaja käski katsomaan peiliin kun gradu ei ole edennyt, sanoi tuon vihaisesti. Onko tämä ihan tavallista yliopistomaailmassa?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein c:n gradun enkä käyttänyt koko työhön lähellekään 200 tuntia. Mutta nehän on valintoja, jotka pitää tehdä etukäteen. En usko että sulla auttaa muu kuin nöyrtyä.

Vierailija
2/5 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on annettu litteroitavaksi aineisto, joka on kohtuuttomasti suurempi kuin muilla vastaavanlaisen gradun tekijöillä?

Kipitä nyt laitoksen toisen henkilön puoleen, selitä tilanteesi ja kysy mielipidettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gradun ohjaaja kuulostaa tosi tunteettomalta ja epäasialliselta!

Mutta sitä en oikein ymmärrä, että eihän sinua kai ole PAKOTETTU valitsemaan aihetta ja aineistoa, joka vaatii noin paljon työstämistä. Litterointi on helvetillistä puuhaa, varsinkin jos sitä tekee kielitieteellisen tutkielman vaatimalla tarkkuudella, mutta senhän tietää jokainen (tai vähintään tajuaa työn alkumetreillä). Eikös opinnäytteen aihe ja aineisto ole ihan vapaasti valittavissa missä tahansa tiedekunnassa?

Fakta on, että esim. humanistit tekevät usein lopputöitään monta kuukautta pidempään ja ilman palkkaa kuin vaikkapa firman laskuun niitä pakertavat tietotekniikan opiskelijat. Elmä on. Epäreilua nimittäin. Kukin oman alansa valitsee...

Itsekin tein graduani vuoden, enkä edes halua laskea niitä työtunteja (-viikkoja), jotka menivät aluksi aineiston käsittelyyn. Olisin kuitenkin voinut mennä aidan matalammastakin kohdasta, ja valita helpomman - jo valmiiksi työstetyn - aineiston.

Eli vastaukseni on, että graduohjaajasi käytös ei tosiaan ole asiallista tai yleistä (itse en saanut mitään muuta kuin kannustusta ja kiitosta ohjaajaltani ja laitoksen puolelta), eikä sinun gradusi etenemisaikataulu oikeastaan kuulu hänelle pätkääkään. Hänen tehtävänsä on ohjata prosessissa ja lukea gradu KUN se on valmis.

Mutta tuon litteroitavan materiaalin ja aihepiirin olet kai valinnut ihan itse?

Vierailija
4/5 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis tiesin graduryhmään hakiessa, että aineiston keruuseen pitää osallistua ja jonkin verran litteroida. Aihe oli valmiina, analyysimenetelmän sai valita itse. Tiesin siis hakiessani graduryhmään, että "tässä tutkitaan asiaa X aika välillä 09-10, otetaan kaksi opiskelijaa ryhmään". Litteroinnin laajuus paljastui vasta ajan myötä. Kysyin syksyllä ohjaajalta arvioita työmäärästä ja hän lähinnä myhäili mutta painotti, että se on tehtävä tarkasti, jotta aineisto olisi luotettava. Sain koko ajan uusia tiedostoja litteroitavaksi. Esim. tarpeellisten kohtien poimiminen ei onnistunut, vaan kaikki piti litteroida.

Olen ollut kerran yhteydessä jo laitokseen ja heistä työmäärä on liian suuri. He ehdottivat lisäavun palkkaamista ja käskivät minun vielä ottaa yhteyttä ohjaajaan. Lähetin useita sähköposteja ohjaajalle, jossa kerroin, että urakka tuntuu mahdottomalta, mutta ohjaaja ei reagoinut. Nyt kun sanoin, että tämä tuntuu epäreilulta, niin ohjaaja tosiaan sanoi että yhteistyö loppuu, jos en suostu tähän. Vailla hiventäkään ymmärrystä.

Olen saanut vauvan 5kk sitten, tehnyt litterointia ennen synnytystä ja sen jälkeen. Kerran ohjaaja kysyi, milloin saan seuraavan litterointiurakan valmiiksi, niin sanoin, että "en tiedä, koska on tosiaan tuo pieni vauva, mutta yritän mahdollisimman pian". Ohjaaja sanoi tylysti, että "vauva on sinun itse aiheuttama ongelma". En yritä ratsastaa sillä että sain vauvan tai päästä helpommalla, en todellakaan, itsehän ratkaisuni tein. Mutta silti ohjaaja suhtautui mielestäni tylysti.

Vierailija
5/5 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opinnäytetöiden kuormittavuudesta on myös tehty laitoksella yleiset laskennat, eikä yksittäisen opiskelijan tai työn kohdalla työmäärä saa ylittää merkittävästi tätä, ellei opiskelija sitten itse halua väenväkisin tehdä graduaan erityisen yksityiskohtaisesti.

Sinuna ottaisin ehdottomasti yhteyttä laitokseen, laitoksen esimieheen. Kertoisin ensinnäkin mitä ohjaaja on sanonut (asiattomat ja törkeätkin kommentit) sekä vaatisin selvitystä siihen, miksi teiltä vaaditaan kohtuuton työ opinnäytetyöhönne ilman opintopisteiden laajentamista.

Kannattaako muuten jatkaa tuossa projektissa, jos kerran työmäärä on uuvuttava ja ohjaaja asiaton? - Mitäs, jos suosiolla vaihtaisit ryhmää. Itse tekisin valituksen joka tapauksessa ohjaajasta ja työvaatimuksista ylemmälle taholle. Vaikka yliopiston rehtorille tarvittaessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme