Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työhaastattelukokemuksia sekä rekrytoijilta että työnhakijoilta kaipailen

Vierailija
20.05.2009 |

Minkälaisia tapauksia on tullut vastaan ja mikä on haastateltavan pahin moka?

Miten siellä pitää vakuuttaa itsensä, että erottuu joukosta?

Vinkkejä, kiitos:)

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se on tapaaminen jossa neuvotellaan puolin ja toisin uudesta työstä. Mutta mulla onkin ollut niin hyviä työpaikkoja, etten ole niistä suin päin ollut lähdössäkään vaan olen mennyt haastatteluun kyselemän ja kattelemaan, että olisiko se mulle. Välillä on ollut ja välillä ei.

Vierailija
2/39 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

..on kamalaa, jos työpaikkaa hakee joku, joka ei oikeasti ole siitä kiinnostunut. On kaikkien ajan haaskausta haastatella ihmistä, joka esim.

- haisee tupakalta ja viinalta

- haukottelee

- kysyttäessä, miksi hänet kannattaisi meille palkata, vastaa "No en mä oikein tiedä, kannattaisko teidän"..

- kertoo haastattelussa kaiken alkaen sairaushistoriastaan - tai sitten ei juuri mitään eikä oikeastaan vastaa edes kysymyksiin.

Siis kannattaa hakea hakekaa vain sellaisia paikkoja, joista oikeasti on kiinnostunut. Ja palkka-asiat kannattaa jo etukäteen selvittää, jos mahdollista. Yleensä ainakaan kunta-alan palkoissa ei ole mitään tinkimisen varaa, koska lain ja sopimusten mukaan maksetaan kaikille sama palkka samasta työstä. Turha palkkatinkauskin voi viedä maun haastattelusta.

Sekin on kamalaa, jos haastateltava on hakenut sataan eri paikkaan, ja ekaksi haastatteluun tullessaan kysyy, että niin mikäs paikka tämä nyt olikaan ja olikos tämä vakityö vai joku pätkä.. Eli perustiedot pitää haettavasta paikasta kyllä olla tiedossa.

Näillä pääsee jo pitkälle, sitten jos vielä pukeutuu siististi ja ottaa sovitut paperit mukaan tilaisuuteen ja vastailee reippaasti, eikä katsele pitkin seiniä, niin hyvin menee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

..oli työhönosoituksella sosiaalitoimistosta toimistosihteerin paikkaa hakenut nainen, joka oli pyörtyä joutuessaan odottamaan hetken yleisaulassa. Sanoi heti kättelyssä, että "mä en kuule PYSTY oleen töissä tällases paikas!" . No sehän oli sit sillä selvä. Uskomatonta millaisia asenteita toisilla onkaan.

Vierailija
4/39 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

rasittava työnhakija on sellainen, joka vastaa joka kysymykseen "EN MÄ TIEDÄ".

Mitä aiot tehdä esim. lukion jälkeen? En mä tiedä

Miksi haet tätä työtä? En mä tiedä

Mitä odotat tältä työltä? En mä tiedä

Kuinka monta tuntia haluaisit tehdä viikossa? En mä tiedä

Missä/miten näet itsesi esim. vuoden päästä? En mä tiedä

jne.....

Älä vastaa mihinkään itseäsi koskevaan kysymykseen "en mä tiedä", vaan sano jotain muuta esim. en ole vielä miettinyt, mutta olisin kiinnostunut.... tai ihan mitä vaan kunhan et sano "en mä tiedä".

Vinkki:

ÄLÄ KOSKAAN HAUKU ENTISTÄ/NYKYISTÄ TYÖPAIKKAASI, POMOASI, TYÖKAVEREITASI. Vaikka et olisi edellisessä työpaikassa viihtynyt, älä tuo sitä ilmi haukkumalla. Kerro vaikka muita "todellisia" syitä miksi haluat vaihtaa työpaikkaa esim. haluat uusia haasteita, kehittää itseäsi, kokeilla jotakin uutta, saada koulutusta vastaavampaa työtä jne.

ÄLÄ VALEHTELE

Vierailija
5/39 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettele vastaamaan kysymyksiin: Mitkä ovat vahvuutesi/heikkoutesi ja miksi juuri sinut pitäisi palkata, Mitä tulevaisuuden suunnitelmia sinulla on, mitä odotat työnantajalta

-muista katsekontakti (älä vilkuile jalkojasi tai katsele seiniin)

-kättele tullessasi ja lähtiessäsi ja kiitä haastattelusta

- ota etukäteen selvää työpaikastasi/ firmastasi esim. kts löytyykö faktaa netistä

- kysele myös itse ja osoita tällä tavalla olevasi kiinnostunut työapaikasta

- kysy lähtiessäsi rekrytointiaikataulua eli milloin ilmoittavat valinnasta ja miten

- pukeudu siististi

- elekielestä: kun istut tuolilla haastateltavana älä risti käsivarsia ja jalkoja, tämä antaa torjuvan vaikutelman

- ota mukaasi työtodistukset ja cv (portfolio)ja muut paperit joilla voit osoittaa aikaisemman työkokemuksesi

Pahin moka: Juuri tuo "en mä tiedä" vastaukset , joka kysymykseen tai "ihan sama"

Vierailija
6/39 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että antaa sitten olla ja passitin kotiinsa.

Sitten on tosiaan nämä, jotka kysyy "mikä paikka tämä olikaan". Varmaan laittaneet satoja samanlaisia hakemuksia. Hakemusta tehdessä ota hakuilmoituskin talteen. Ei sitä enää netissä ole, kun haastattelukierros alkaa. Sitten kertaat siitä, mitä olitkaan hakemassa.

Ehkä myös paha moka on myöhästyä. Ja toinen on se, että ei anna haastattelua tekevälle suunvuoroa. Ei saa sortua pulputtamaan ulos hermostuksissaan koko elämänkertomustaan yhdessä pötkössä. Vastaa vain kysymyksiin.

Osoita vastauksissasi joustavuutta. Liian tiukat mielipiteet häiritsevät. Älä ikinä hauku tosiaan entistä työnantajaasi ja ole katkera mistään kokemastasi. Älä ainakaan yritä kerätä säälipisteitä.

Ulkonäön siisteyteen kannattaa panostaa ja olla kohtelias, teitittely tekee terää ja nuo reippaat kättelytervehdykset silmiin katsoen.

Vierailija
7/39 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettele vastaamaan kysymyksiin: Mitkä ovat vahvuutesi/heikkoutesi ja miksi juuri sinut pitäisi palkata,

Jos työnantajan edustaja lähtee sille tielle, että kysyy, miksi sinut PITÄISI palkata, en varmasti tule töihin siihen firmaan. Hyvä työnantaja on sen verran kiinnostunut omasta lafkastaan, ettei sen tarvitse pitkin hampain palkata sinne väkeä.

Vierailija
8/39 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen haastattelija oli 40 minuuttia myöhässä, toinen ei uskaltanut haastatella minua yksin. Myöhästynyt haastattelija ei pyytänyt anteeksi, että jouduin odottamaan eikä pahoitellut myöhästymistään mitenkään. Sen sijaan hän kysyi haastattelun päätteeksi, että luulenko tulevani valituksi.

Vastasin, että en ole enää käytettävissä.

Vierailija
9/39 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi työnhakija ihasteli kummalliseen lapsekkaaseen tyyliin joka asiaa silmät kiiltäen tähän tyyliin: "Voi vitsi, ja tässä neuvotteluhuoneessa mä sitten tapaisin niitä toimittajia..", "Ja näitä maisemia mä katselisin, olisiko minun työhuoneesta näkymät tähän suuntaan.."

Oli pakko katkaista haastattelu lyhyeen, en vaan kestänyt.

Vierailija
10/39 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki todistukset (työ-ja opintotod.) taiteltuna ryppyisenä kokonaisuutena laukussa. Siis taiteltuna pariin kertaan A5 pienemmäksi.

Vierailija
11/39 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, oliko hänellä edessään jonkun toisen paperit vai mistä oli kyse. Korjasin noin viidesti, jonka jälkeen en enää kehdannut. Outo tilanne.

Vierailija
12/39 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyhmempää mokaa ei voi haastattelija tehdä, kun kysyä, että miksi meidän pitäisi palkata sinut. Saman tien voisi kysyä, että mikä meidän visio on, missä tehtävissä mä täällä on, ooks nähny mun sukkia, mitä ruokaa oli tänään.

Haastattelussa tuodaan puolin ja toisin esiin faktoja, joiden perusteella jää ihan sen haastattelijalauman pääteltävksi, kannattaako joku palkata vai ei.

Vierailija
13/39 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hain sosiaalialan työtä, minulla oli työkokemusta ja vaadittavat koulutukset. Minulla oli ja on edelleen salainen puhelinnumero.

Eräänä iltana noin klo 22 soi puhelin, jossa esiintyi mies, joka väitti olevansa 15 vuotias nuori ja vailla apua. Kysyin, että mistä hän on saanut numeroni ja miksi soittaa juuri minulle. Mies jatkoi tivaamistaan, että miten auttaisin häntä nyt ja aijonko auttaa. Esitys oli falski, mies tirskahteli välillä, puhelimesta kuului, että sitä käytettiin kaijuttimella. Puhelu ei ollut päättyäkseen ja ilmoitin tekeväni poliisille tutkintapyynnön kotirauhan rikkomisesta, mies tunnusti soittavansa hakemastani työpaikasta ja he arvioivat näin kenet he pyytävät haastatteluun.

Aivan järkyttävää pelleilyä, taholta, joka markkinoi tekevänsä laadukasta sosiaalityötä.

Vierailija
14/39 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lainkaan paikalle. Oli muka unohtanut.

Vierailija
15/39 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

- koska silloin teillä olisi työntekijä, joka ei koskaan esittäisi haastateltavalle noin tyhmää kysymystä!

saa ottaa vapaasti käyttöön

Vierailija
16/39 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä nämähän, anteeksi vaan, täytyy olla esimerkkejä aika 'tavallisista' töistä. kaikki kunnioitus sinnekin suuntaan, mutta töitä haetaan myös muillakin tasoilla

Vierailija
17/39 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja päässytkin paikkoihin. Niissä toki täytyy edellä mainitut jutut olla ehdottomasti kunnossa. Lisäksi usein haastettalu ei ole ratkaiseva osa valintaa vaan se päivän psykologiset testit ja niiden tulos. Tällaisiin testeihin voi sisältyä myös ammatillisia osia, kuten kokouksen johtamistekniikkaa näytteenä tai puheiden pitämistä strategisista suuntaviivoista tai muuta vastaavaa testiä. Ja kaikessa tässä pitää olla rento, kuin tekisit sitä joka päivä. :)

Lisäksi tietenkin se kuinka hyvin osaa kertoa mielikuviaan alaistensa tai hallittavan toiminnon kehittämisestä. Pitää siis olla jotain ajatuksia ja pohdintoja. Usein tällaiset valittavat kun jo tuntevat alan kivikot ja kosket hyvin vaikka tulisivat muista hommista, niin ajatusten on oltava realistisia. Siis saa ottaa jonkin realistisen ongelman ja kertoa kuinka hyvin hoiteli sellaisen aiemmin. Mutta edelleenkään ei saa pilata mitenkään edellisen työnantajan mainetta.

Usein myös hakijalla on jokin erityistaito, joka puuttuu ja josta ajatellaan firmalle olevan etua. Esim. hyvä esiintymään mediassa tai hyvä viemään saneerauksia läpi tai jotain muuta ominaisuutta, joka haettavasta talosta puuttuu kokonaan. Sen esille tuominen kannattaa, jos vaan sattuisi tietämään mitä se milloinkin on, jota "etsitään". Mutta eiköhän se aina josku "tärppää."

Vierailija
18/39 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioi testien aikana, että todennäköisesti olennaista ei ole antamasi vastaukset vaan se kuinka valmistauduit annetussa ajassa testin tiettyyn vaiheeseen. Todennäköisesti sinua tarkkaillaan testikysymyksiin vastaillessasi tai puhettasi valmistaessasi (tuskailetko, huokailetko, kiemurteletko tuolissasi, raavitko päätäsi, kuinka keskityt, hermostutko, huitaisetko huolimattomasti, jne). Näytä ilmeilläsi rennolta ja innokkaalta, näytä, että tästä mä tykkään. :)

Vierailija
19/39 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokusen ihmisen olen haastatellut, ja jos ensimmäinen kättely on ollut "veltto", niin on tullut ko. ihmisestä jo siinä vähän epäedullinen kuva.

Vierailija
20/39 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka ikinen kerta kysytään, kuinka siedän stressiä ja miten sitä hoidan. Miten ihmeessä tuohon kysymykseen kuuluu vastata fiksusti? Onko oikea vastaus: "Ei mulla mitään stressiä tule mistään." ? =)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme