Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

naapurin 4 ja 2 vuotiaat

Vierailija
20.05.2009 |

oli taas eilen illalla kahdestaan ulkona, kerrostalon pihassa klo 21:00.

enkä mitenkään naapureita kyttää, kunhan iltapalaa tehdessä huomasin. olin juuri saanut oman 2 vuotiaani nukkumaan.

kuulostaako tuo muiden mielestä normaalilta, oonko ite vaan tosi hysteerikkö kun omaa sydäntä riipaisee.

ite en omaa 2 vuotiasta päästäisi kahdestaan 4 vuotiaan kanssa ulos, en edes 4 vuotiasta päästäisi yksikseen. varsinkaan kun useammin kuin kerran tuo pieni poika on ollut kadoksissa kun on lähtenyt omille teille.

ja eikö tuohon aikaan pienten pitäisi olla jos ei jo nukkumassa niin ainakin iltapalalla ja pesulla :O

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun kanssa niin samaa mieltä.

Mulla vanhin täyttää 3v syksyllä ja ollaan miehen kanssa aina lasten seurana ulkona oli sitten mihin aikaan päivästä ulkoilemassa.

Minä pelkäisin lasten juoksevan auton alle, kun meillä puolitoista vuotias tyttö on niin kova juoksemaan ulkona,että pitää seurata ettei mene ihan minne sattuu kun kerrostalon pihalla leikkii.

Vierailija
2/51 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minunkin sydäntä riipaisisi sen, jos tuon ikäsiet ovat tuohon aikaan vielä kahdestaan ulkona.

Onko kerrotaloalue vai ok-talo vai rivitaloalue?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ulkoillaan kesäaikaan jopa klo 22 asti (valoisat illat linnunlauluineen ihanaa ulkoiluaikaa), mutta 2-vuotias ei todellakaan ole koskaan pihalla yksin.

Vierailija
4/51 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen kuin jotain sattuu.

2-vuotias on ehdottomasti liian pieni olemaan ulkona 4-vuotiaan kanssa joka on aivan liian pieni vahtimaan pienempää ja mielestäni itsekin liian pieni olemaan ilman vahtimista ulkona. Omat lapset on olleet n. 5v kun ovat päässeet ilman aikuista ulos.

Vierailija
5/51 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on siis kaksi vuotias ja vauva, joten omaa kokemusta ei ole siitä voiko 4 vuotias olla yksin ulkona. mutta kyllä tuo neljä vuotiaan karkailu jo jotain kertoo siitä.

-ap

Vierailija
6/51 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tunnen vanhempia. moni muukin asia hieman toisin tuossa perheessä kun toivoisin, mutta mielestäni tuo on jo vaarallista.

tuo 4 vuotias tulee usein ulkoa meille syömään, koska ei kuulemma ole vielä saanut ruokaa. syö meillä ja lähtee takaisin ulos. en minä osaa pieneltä lapselta ruokaa kieltää vaikka ärsyttääkin elättää omien lisäksi vielä naapurinkin lasta.

me olemme tosi köyhiä, mutta naapurin ovat vielä köyhempiä ja 4 vuotiaan sanojen mukaan heillä syödään useimmiten makaronia ja jauhelihaa. olemme molemmat kotiäitejä.

yhdessä kun ollaan tuon äidin kanssa kaupassa oltu, niin on huomio kiinnittynyt ranskanleipiin yms roskatuotteisiin joita meille ei koskaan ostettaisi. nuo nyt on kuitenkin pieniä juttuja, verrattuna siihen että perheen pikkuiset ovat kahdestaan ulkona tuohon aikaan illasta.

minä olen ehdottomasti sitä mieltä että pienten lasten paikka on kotona, mutta ehkei kuitenkaan hinnalla millä hyvänsä. meillä luovutaan paljosta muttei hedelmistä, kasviksista, kuitupitoisista leivistä, muroista jne..

Naapurit ovat todella mukavia ihmisiä ja rakastavat lapsiaan, josksu vaan hieman huolettaa..

-ap

Vierailija
7/51 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö varmasti, että ovat 4v ja 2v ? Tuli vaan mieleen, kun kerran yksi mummo kauhisteli, kun lapseni jäivät vähäksi aikaa pihalle keskenään leikkimään, että noin pienet yksin ulkona. Mitä nuo on 2v ja 3v.

Kyse oli 4v ja 6v lapsista ja ei ollut ilta vaan keskipäivä. 6v ei oikein tykännyt, kun häntä luultiin 3 vuotiaaksi.

Eihän tuo normaalia ole, että 2v ja 4v ovat keskenään ulkona ja vielä yhdeksän aikaan illalla.

Onko suomalaisesta perheestä ? Täällä meidän alueella ainakaan venäläis ynm. itä-euroopan maiden taustaisilla lapsilla ei näytä olevan kotiin tuloa aikoja ja pienetkin huitelee ties missä iltamyöhään.

Vierailija
8/51 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pihalla äitinsä kanssa vielä klo 20. Ajattelin, että lapsi ei sitten varmaan vielä kovin aikaisin mene tänään hoitoon, mutta siellä se lapsi oli, kun itse vein lapseni hoitoon klo 8. Meillä tuohon aikaan klo 20 ollaan jo sängyssä.

Mutta ap:n asiaan, minustakin tuo on jo lastensuojeluasia. Hölmöltähän se tuntuu kytätä toisten asioita, mutta 4v ei todellakaan ole niin kypsä, että pystyisi 2-vuotiasta vahtimaan, kun itsekin on vielä ihan pieni. Itse en päästä lapsiani ulos edes 10-vuotiaan isosiskon kanssa, koska silloin vastuu on tosiaan sillä isosiskolla, ja luulen, että hänkin haluaa pihalla touhuta ja silloin huomio siirtyy pikkusisarusten vahtimisesta omiin touhuihin.

Vierailija
9/51 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten sanoin niin tunnen perheen. vanhempi on tänä vuonna täyttänyt 4 ja nuorempi täyttää loppuvuodesta 3v.

Vierailija
10/51 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyse on ihan täysin suomalaisesta perheestä. suomalainen sukunimi ja lasten nimet ihan niin suomalaisia kuin voi vain olla :) äiti taitaa ola kyllä äidinkieleltään ruotsinkielinen, mutta suomea puhuu ihan yhtä hyvin ja suomessa siis ovat aina asuneet.

-ap

Vierailija
11/51 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä lapset voivat ulkoilla illallakin ja ainakin meillä käydään nukkumaan vasta klo22 tai sen jälkeen, joten ihan hyvin voi olla ysiltä vielä ulkona

4 vuotias ei ole kykenevä valvomaan 2vuotiasta, se on tässä se ongelma. Se on liian suuri vastuu 4v ikäiselle.

Vierailija
12/51 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis esim. alakerrassa, josta äiti pääsisi tarvittaessa apuun ja näkee lapset koko ajan? Vai onko heidän asunnostaan näköyhteyttä leikkiviin lapsiin? Miten nopeasti arvelet äidin ehtivän tarvittaessa paikalle.

Meillä lapset hiukan isommat, vanhempi kohta 5v ja nuorempi 3v, mutta he saavat olla lyhyitä hetkiä kahdestaan pihalla niin, että valvomme ikkunasta. Tosin asumme omakotitalossa ja piha on suojaisa takapiha. Ja ovathan lapset toki vuotta vanhempia kuin sinun mainitsemasi lapset. En olisi viime vuonna voinut kuvitellakaan jättäväni 2-vuotiasta 4-vuotiaan vahdittavaksi...

Tapahtuuko tuota usein? Jotenkinhan siihen on puututtava, se on todella vaarallista!

Vierailija
13/51 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ovat vaeltaneet pitkin pihoja jo vuosia, varmaan tuosta iästä lähtien. Kiertävät "kylissä" naapureiden luona ja jotkut ottavatkin heidät ihan mielellään vastaan. Välillä ovat hukassa ja alkaa kova soittelu ja maaston haravointi porukalla, sitten rauhoitutaan viikoksi ja taas sama meno. Poliisitkin välillä mukana, ei mitään muutosta asiassa :( Mukava lapsuus heillä, kohta ovatkin jo kouluiässä ja tuo on ihan normaalia.

Vierailija
14/51 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi oltava tosiaan jo viimeistään iltapalalla.

Tuosta ulkona olemisesta. Mistä tiedät, että äiti/isä ei vahdi niitä ikkunasta? Me asutaan rivitalossa (talot aidattu) ja ikkunasta näkee leikkipaikalle ja minä kyllä annan 4-vuotiaani olla siellä yksin leikkimässä. Meillä tyttö ei ole ikinä edes yrittänyt karata pihalta tai muualtakaan minnekään. Kiltisti istuu kiikussa, jos sinne aikoo mennä ja ei mene sinne minne on kielletty menemästä. Niin ja meillä tosiaan kytätään ikkunasta, että tyttö on siellä missä pitääkin. En minä ala päivää istuun tuolla hiekkalaatikolla, kun pitää muitakin hommia tehdä. On myös tytön kanssa puhuttu paljon, että mitä voi tapahtua, jos se lähtee yksikseen pihalta pois ja hyvin tietää, että silloin voi eksyä yms.

Vierailija
15/51 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kellonaika kuin asetelma. Meilläkin omakotialueella naapurissa välillä ilman valvontaa 6, 4 ja 3 v ulkona ja kyllä hirvittää. Houkutuksia kun on ihan lähellä: alueen läpiajotie, metsikkö jonka takana joki, koiria ja kissoja lähipihoissa jne. Putkahtipa pienin meille avoimesta ovesta vajaata 2-vuotiaana, eikä äiti ehtinyt kaivata, ennen kuin palautin ystävällisesti omalle pihalleen.

Vierailija
16/51 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos et ilmoita tuosta lastensuojeluun ja jommalle kummalle sattuu jotain, mieti miten kamalaa sun on elää loppuelämäs sen kanssa:(

Jokaisella aikuisella on velvollisuus puuttua tällaiseen, kun lapset ovat vaarassa. Näiden lasten vanhemmilla nyt on joku selvästi pielessä, olkoon kuinka mukavia vaan.

Nelivuotias on todellakin liian pieni olemaan vahtimatta pihalla. Minä ja kaverini sen ikäisenä mm. roikuttiin pääalaspäin kerrostalon viidennestä kerroksesta :( Ja karkailevalle lapselle voi sattua mitään vaan, jäädä auton alle, hukkua, joku pedofiili viedä.

Vierailija
17/51 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

heillä on kaiki ikkunat pihaan päin. eipä siitä vaan taida apua olla jos pieni jää auton alle pihassa, pihaan kuitenkin pitkin päivää ajaa autoja vaikka niin ei saisikaan tehdä.

-ap

Vierailija
18/51 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lapset ei tarvitse samaa määrää unta. Meidän 1,5v menee ysiltä nukkumaan, herää itse viideltä, halusimme tai emme (siis emme tod haluaisi!). Yhdet 2h päikkärit nukkuu. Eli ihan hyvin voitaisiin ulkoilla vielä kasilta, viedä lapsi vaikka kuudeksi aamulla hoitoon (on kylläkin kotihoidossa - mutta noin niinkuin teoriassa) ja lapsen unet ei kärsisi tästä yhtään, ei tarviis herätellä.

Vierailija
19/51 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin illalla klo 21. Illalla on pääsääntöisesti paljon lämpimämpää kuin varhain aamulla ja valoisuudessa ei tähän vuodenaikaan ole mitään eroa.

Meillä 2- ja 4-vuotiaat lapset nukkuu klo 22.30-8.30.

Mutta joo, yksin ei lapset ulkoile.

Mutta suomalainen maatalousyhteiskunnan rytmi klo 8 nukkumaan klo 6 ylös on ihan mennyttä maailmaa. Jos aamulla ei ole mihinkään kiire, todellakin käytämme ihanat kevätillat johonkin muuhun kun pakkonukkumiseen.

Vierailija
20/51 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

naapurin lapset ulkoilevat vielä klo 22 aikaan iltaisin, 3- ja 4-vuotiaita sanoivat olevansa. Meillä menee yhdeksänvuotiaskin jo nukkumaan puoli yhdeksältä arkisin.

Entinen naapuri ulkoilutti koiraansa iltaisin noin puoli yhdentoista maissa. Otti aina pikkutyttönsä lenkille mukaan. Kaksivuotias istuskeli vaunuissa matkan ajan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi