Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaista elatusapua saatte? ov

Vierailija
19.05.2009 |

Ja mikä on etävanhemman tulotaso?

Onko summasta ym sovittu lastenvalvojalla vai vanhemmat keskenään?

Meillä tehtiin kahdesta alle kouluikäisestä sopimus lastenvalvojalla: etävanhempi maksaa 150€/kk/lapsi ja osallistuu suurimpiin hankintoihin. Sopimus tehtiin noin pienellä summalla koska tiesin että lasten isällä on tiukkaa rahasta (itse opiskelin joten oli tiukempaa) ja en halunnut suututtaa. Sopimus tehtiin kesään saakka jolloin katsottaisiin uudestaan tilanne.

Lastenvalvojalla nyt käydessäni hän ehdotti summaa 200€/kk/lapsi 18v saakka ilman hankalaa "osallistuu suurimpiin hankintoihin"-kohtaa (ei muuten osallistunut kun nyt olisi pitänyt sänky ostaa nuoremmalle).

Ex-miehellä on perusduunarin palkka +päivärahoja joten hän pystyy tuon summan maksamaan mutta nyt näyttää ettei hän ole halukas hyväksymään sopimusta.

Onko tuo summa siis liian suuri? Vrt. 136€ mikä on elatustuki jos etävanhempi on tuloton/maksukyvytön

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja iso osa duunarin palkasta. Etävanhemmankin pitää hankkia kotiinsa asioita lapsille, ja kaipa ne lapset siellä hänenkin luonaan ovat? Eikä sekään oikein ole, että etävanhemman kaikki rahat menisivät elareihin joten mun mielestä tuo minimikin on jo kohtuullinen summa.

Vierailija
2/10 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

elatuksesta 300e + puhelinkulut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap

Vierailija
4/10 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

300€/kk*2 lasta eli siis 600€/kk

Tulot noin 36000€/v

Vierailija
5/10 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
6/10 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perussääntö on, että lapsen aletuksen tarve jaetaan vanhempien tulojen suhteessa.

Esim jos lapsen elatuksen tarve olisi 450 eur / kk, siitä vähennetään ensin lapsilisä noin 100 eur. Loppu jaetaan tulojen suhteessa. Eli jos vanhemmat tienaavat suunnilleen yhtä paljon, elatusapu olisi 175 eur /kk.

Nykyään elatusavun määrittämiseen on ykistyiskohtainen ohje:

http://www.om.fi/omju20072.htm

Vierailija
7/10 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En exän tämänhetkisiä tuloja tiedä, mutta veikkaan n. 3000e brutto. Summa keskenään sovittu ja minun tuloni suuremmat, niinkuin olivat erotessakin. Tärkempää tuolloin sopimusta tehdessä minulle oli, että osallistuu edes jotenkin - mitä ei yhdessä eläessä juurikaan tapahtunut eli lasten menot olivat minun menojani.

Vierailija
8/10 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä maksaa meillä 236€/kk tulot ns. normaali duunaripalkka myös. Omat tulot on osa-aikaisesta duunista, joten ei kovin kummoiset. Tuo summa on hieman elänyt viimeisen vuoden aikana, ollaan itse aina laskettu ja asiasta sovittu. Olen ollut välillä työttömänä/kokopäivä duunissa/osa-aika duunissa.

Vierailija
9/10 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohtuullisen sovussa sopimus minimi maksusta. mutta olen kirjannut kaikki harrastukset, isommat hankinnat, kuljetusmatkat (300km edestakas) ja sitte vielä kirjasin sopimukseen indeksikorotukset automaattisesti. lapset nyt alle kouluikäisiä, kirjasin paperiin elareitten tarkistuksen seuraavaksi ajankohdaksi kun lapset on teini-ikäisiä. en TODELLAKAAN tee sopparia n.15 vuodeksi eteenpäin.

Vierailija
10/10 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan haluaisi olla tekemisissä exän kanssa uudestaan ja uudestaan, samat riidat :P