Jos kotiäiti sairaalaan,mistä hoito pienelle?
Elikkäs tilanne on se, että olen 1v 7kk ikäisen pojan kotiäiti ja joudun leikkaukseen helmikuussa. Sairaalassa olen pari päivää sisällä, mutta olen kaksi viikkoa nostokiellossa. Isä meillä on perheessä, mutta ei voi pitää lomaa tuolloin. Mummit ym. kaukana ja myöskin työelämässä,joten heistäkään ei apua.
Soitin kuntaan ja sieltä sanottiin, ettei tämä ole heille syy järjestää meille päivähoitopaikkaa tuoksi kahdeksi viikoksi. Paikat ovat kuulemma aivan täynnä ja MUUTKIN perheet kuulemma hoitavat ITSE tällaiset tilanteet ihan VAAN järjestelemällä!!!
Eikö kunta todellakaan ole velvollinen järjestämään lapselle hoitoa mikäli kotiäiti joutuu sairaslomalle????
Kommentit (39)
Meillä oli sairaalaan joutumiseni aikaan neljä lasta ja miehen piti jäädä palkattomasti lapsia hoitamaan kotiin. Eli ei saatu hoitopaikkaa, eikä kunnalta apua vaikka haettiin. olin itse sairaalassa 2 viikkoa, jonka jälkeen vielä kolme kertaa viikossa jouduin käymään päivän aina saamassa lääkettä suoneen. Talous meni ihan kuralle, ja laskuja ulosottoon, koska mies joutui olemaan töistä poissa yli kk, + sen jälkeen vielä oma kuntoutuminen vei 2kk ja olisin tarvinnut hoitajaa lapsille, mutta ei saatu:(
Poissaolo pakottavista perhesyistä (32 §)
Työntekijällä on oikeus tilapäiseen palkattomaan poissaoloon työstä, jos hänen välitön läsnäolonsa on välttämätöntä hänen perhettään kohdanneen, sairaudesta tai onnettomuudesta johtuvan ennalta arvaamattoman ja pakottavan syyn vuoksi.
_ _ _
Ainoa ongelma tietysti on, että tämä ei ole ennalta arvaamaton tilanne, kun tilanne kerran on tiedossa näin hyvissä ajoin jolloin työnantaja voi vedota siihen, että olisi ollut aikaa järjestää muuta hoitoa.
jossa ryhmät yli 3-vuotiaille ja kaikki alle 3-vuotiaat ovat perhepäivähoitajilla.
Suomessa ei ole sellaista paikkaa jossa ei oteta
alle 3 v lapsia päiväkotiin.
Meillä alle 3 vuotiaat hoidetaan perhepäivähoidossa.
ap
Uskomatonta. Itsekin asun pienellä paikkakunnalla.
perhepäivähoitajia paljon. Esim. äitini on tällaisessa kunnassa pph.
tietenkään vastasyntynyt paina yhtä paljon kuin kolme vuotias.
niin vauvaahan sai nostella ja mies oli silloin isyyslomalla ja hoisi esikoista. Periaatteessa ainoa paikka johon häntä täytyi nostaa oli syöttötuoli. Jos mies ei ollut kotona niin syötin lattialla. Pepun pesut hoidin suihkussa joten lavuaarillekaan ei tarvinnut nostaa. Suurimman osan 2 vuotiaan nostoista sai korvattua ihan tukemisella ja kädestä kiinni pitämisellä. Ulkoilut jäi kyllä väliin jos mies ei ollut kotona. Parin viikon päästä kyllä jo nostelin esikoistakin varovasti esim. syliini.
kun hänellä ei ollut paikkaa 5v lapselleen synnytyksen ajaksi. Sanoivat vain että yritä nyt järjestää jotain. Tuntuu olevan todella vaikea käsittää että toisilla ei ole ketään! Ystäväni äiti on kuollut, isä asuu ulkomailla. Sisaruksia ei ole. Lapsien isä lähti toisen matkaan raskausaikana eikä ole halunnut pitää mitään yhteyttä lapseensa pyynnöistä yrittämättä. Miehen vanhemmat asuvat pohjois-suomessa. Ystäviäkään ei asu lähellä, minä lähimpänä. Ystävä pyysi minulta apua, mutta minäkin olen päivät töissä enkä voi hoitaa silloin lasta. En voinut luvata edes varmasti voinko hakea esikoisen jos synnytys alkaa yöllä. Asun 60km päässä ja mies on työmatkoilla 3pv vkossa enkä voisi jättää tietenkään omia lapsia yksin kotiin. Ystäväni sanoi ettei hänellä sitten ole muuta vaihtoehtoa kuin ottaa lapsi mukaan sairaalaan, mutta sanoivat että jos lapsen tuo sinne niin soittavat sosiaaliviranomaiset hänet hakemaan. Ihan ok, paitsi varmasti pelottavaa 5v lapselle. Useiden yhteydenottojen jälkeen lapselle järjestyi paikka lastenkodista jossa saivat käydä tutustumassa etukäteen.
meillä nastolassa ei oteta päiväkotiin alle 3vuotiaita koska paikat täyttää jo ne yli 3v pelkästään..jos sattuis olemaan vapaa paikka niin toki sitten mutta näin ei ole ollut moneen moneen vuoteen..nuorin päiväkotilainen on tällä hetkellä 4vuotta,kohta täyttää 5v..
minusta paras ratkaisu olisi palkata yksityinen henkilö hoitamaan kotia siksi pariksi viikkoon..minä tulisin mielelläni jos samalla paikkakunnalla asuttais=)
ei siis ollut aikaa soitella hoitopaikkojen perään tms koska lähtö sairaalaan tuli ihan puun takaa.
Mies oli alkuun pari päivää palkattomalla lomalla ja sen jälkeen meillä oli pari viikkoa palkattu hoitaja. Tuli yksityiseltä hoivapalveluja tuottavalta yritykseltä ja hinta taisi olla 18 E / h mutta muutakaan vaihtoehtoa meillä ei ollut. Tuosta sai kotitalousvähennykset sitten takautuvasti.
Minä olin helmikuussa kuukauden sairaslomalla leikkauksen jälkeen ja nyt taas kuukauden sairaana, mutta kyllä ihan itse pitää apu järjestää.
Ja meillä kaksi lasta, mies matkatöissä ja toisella lapsella krooninen sairaus.
Onko ehdotettu että miehen työnantaja palkkaisi hoitajan kotiin, jos mies ei voi olla lomalla?
Voisin itsekin auttaa jos satutte läheltä olemaan. Jos ei tärppää niin kysele rohkeasti apua lähiseudun kotiäideiltä ja eläkeläisiltä!
ja apua ei saanut
makasin viikkoja sairaalassa
välillä kotona ja taaas sairaalassa
ja ei saatu MITÄÄN APUA, soitin kotihoitajaa vastaus oli ai koko päiväksi oli vastaus, johon minä et meiasitteko syöttää vauvan ja jättää yksin pinnasänkyyn
mies piti kaikki mahdolliset vapaansa myös kesälomansa ja oli siis talvella tapaus
sen jälkeen olen myös jpoutunut oleen sairaalssa ja apua ei ole eikä tule
kaikki mummot ja kumminkaimat on käytetty apuna ja jopa eläkkeellä oleva entinen työkaverini hoitri vauvaaani
eli ktoiäiti ei saa sairastua
(ja kaikista tehtävistä ei niin vain olla pois, vaikka av-mammat niin kuvittelevatkin), niin palkkaatte hoitajan kotiin ja tietenkin kyselet läpi kaikki sukulaiset (voiko mummit pitää lomaa tuolloin) ja tuttavat, jos joku maksua vastaan voisi tulla apuun.
1v7kk ymmärtää hyvin, että äiti ei voi nostaa ja esim. pyllyn voi pyyhkiä pyllypyyhkeillä lattialla jne.
Eikä kotiäidillä muutenkaan ole mitään oikeuksia, joten miten ihmeessä kuvittelet, että kotiäidillä voisi olla sairasloma?
Olen (ulkomailla asuessani) raskaana ollessani joutunut sairaalaan täysin yllättäen ja pakkoraossa tilanteet järjestyy. Meillä mies oli tuolloin työmatkalla ja lapsi kotihoidettu.
Valitusta vaan ylemmälle tasolle, suurin osa kunnista yrittää livetä vastuustaan mutta kodinhoitajia pitäisi olla tarjolla.
Mutta ei palkkaa.