Joulupuuhat - missä fuskaat?
Jouluksihan pitää tunnetusti jynssätä koko huusholli lattiasta kattoon kaapinpohjia myöten, laittaa ruoat ja leipoa kaikki alusta saakka, tehdä omin käsin kortit ja lahjat sukulaisille ja ystäville ja mitä vielä. Lisäksi pitää tietysti olla hyvällä tuulella ja lauleskella joululauluja kaiken ohessa.
Todellisuus lapsiperheissä ja työssäkäyvillä ihmisillä voi olla kuitenkin vähän toinen. Missä sinä oiot vai saatko kaiken tehtyä? MItä pidät tärkeänä, mitä et?
Itse teen kyllä joulukortit itse ja mielellään lähes kaikki ruoatkin. Mies haluaa jostain syystä einesmaksalaatikkoa, joten en itke, vaikken saa sitä itse tehdäkään... Joulutortut teen valmistaikinasta, tänä vuonna myös piparit, koska minulla ei ole idioottivarmaa reseptiä. Tänä vuonna ajattelin laittaa joulukahvipöytään myös itse tuunatun valmistaikinakakun, koska se osoittautui älyttömän hyväksi! (Dr. Oetkerin taikina suoraan pussista vuokaan...)
Myös siivouksen otan aika lunkisti. En putsaa kaapinperiä enkä pese aina ikkunoitakaan. Teen sellaisen normaalin perussiivouksen ja satsaan koristeluun ja kynttilöihin.
Lahjapuoleen ajattelin tänä vuonna panostaa aikaani: olen tehnyt vähän käsitöitä ja lisäksi valmistanut ja suunnitellut ruokalahjoja.
Eli en tingi itsetehdyistä joulukorteista ja ruokapöydästä, siivouksesta ja leivonnasta tingin...
Kommentit (9)
paitsi hyvässä tuulessa.
Saarioisten äidit tekee meille joululaatikoita, siivotaan sen verran kuin jaksetaan, lahjat on osa tehtyjä ja osa ostettuja, kortteja ei lähetetä. Vieraita kutsutaan joulupöytään ja seurusteluun panostetaan.
en ymmärrä, mitä järkeä on jynssätä sitä huushollia. Meillä ei lapsena sitä tehty, enkä nytkään tee viikkosiivousta enempää. Siistiä siis pitää olla, mutta ei nyt kaappeja myöten. Joulua ennen on muutakin tekemistä.
Omin käsin en myöskään tee kortteja. Enkä mitään lahjoja.
Ruoasta en tingi. Sen teen alusta loppuun asti. Eineksistä ei ole mihinkään.
Fuskaan ruoanlaitossa:
* Maksalaatikko, rosolli, italiansalaatti ja kalat valmiina kaupasta. Muuten teen itse
Fuskaan leivonnassa:
* Torttutaikina on valmistaikinaa, samoin piparkakkutalon taikina. Syöntipipareille itse tehty.
Fuskaan siivouksessa:
* En jynssään lattiasta kattoon, siivoan tietyt paikat hyvin (sauna ja kylppäri), toisiin paikkoihin vain normaali viikkosiivous.
Ja nämä kerron ylpeänä :)
Opiskelen ja teen töitä, ja arvaatte että joulun olen töissä. Mies on luvannut siivota, mikä ei ole erikoisen paljon se. Itse tehdään lähinnä jouluruoka, osaksi: Riisipuuro, taatelikakut, lanttulaatikko (kaupan soseesta). Piparit ja tortut valmiista taikinasta. Joulukortit olivat ihan ostettuja kortteja. Yritän päästä niin vähällä kuin mahdollista, että vaan selvittäisi tästäkin joulusta yli. Paljon on tässäkin tekemistä ostettavien lahjojen, korttien, ruoan, kattauksen, kuusen jne järjestämisen kanssa.
Eli kaapit ovat sotkuisempia kuin normaalisti.
Ikkunapinnoissa on sormenjälkiä, en kuitenkaan pese ikkunoita kokonaan vaan suihkautuan vaan lasinpesuaineella ja pyyhin alareunat, joihin pienet tahmakädet ovat ylettyneet.
Mummot tekevät suurimman osan jouluruoista (heillä aikaa, mulla ei).
Kokoonnumme kaikki kuitekin meille, joten siivota pitää.
Kortit ovat ostettuja, mutta tietylle porukalle menee kortin lisäksi kirje. Lahjoja en tee lainkaan itse ja ostankin aika vähän, määrä supistuu vuosi vuodelta.
Leipomisen olen lopettanut jo vuosia sitten, koska perhe ei syö mitään vähänkään erikoisempaa. Tortut ja piparit tehdään valmistaikinasta. Pulla on ainoa, mitä leivon, eikä sekään kiinnosta ketään paitsi ihan tuoreena. Itse asiassa leipoisin mielelläni vähän enemmän, mutta en millään voi syödä itse kaikkea.
Joulun ruokapöytä on myös virtaviivaistunut vuosi vuodelta, koska jätän pois ruokia, joiden menekki ei ole hyvä tai joita ei erityisesti toivota. Meillä ei ole aattona enää kinkkuakaan vaan kalkkuna, josta kaikki pitävät (mies ei tykkää kinkusta). Jaottelen jouluruoat pidemmälle ajalle, jolloin ne maistuvat kaikille paremmin - en tykkää tuhlauksesta ja ruoan pois heittämisestä.
Perussiivouksen saa hoitaa siivooja, minä vain viimeistelen ja järjestelen sen verran, että saan siitä hyvän mielen. Kaapit siivoan kesällä, kun näkee paremmin.
Satsaan tunnelmaan eli koristeisiin ja lavastamiseen, jonka teen joka vuosi hiukan eri tavalla, mutta säilyttäen tietyt suosikkikoristeet. Meillä on aina myös esillä laaja herkkupöytä, jossa on hedelmiä, monenlaisia kuivattuja hedelmiä, pähkinöitä ja suklaita.
Siivous on meillä ulkoistettu, normaali viikkosiivous riittää. Emme juhli kaapeissa. Vain jääkaappi puhdistetaan ruokia varten.
Laatikot teen tänä vuonna itse, mutta aiemmin ostin valmiina Saarioista, kun lapsille ei vielä maittanut nykytavalla. En halua syödä jouluruokaa uuteen vuoteen saakka.
Lahjoja ostan pitkin vuotta. Lahjomme vain omaa ydinperhettä ja kummilapsia. Muu lahjahössötys on turhaa.
Kortit tehtiin tänä vuonna itse, mutta myös ostetut kelpaavat yhtälailla.
Se mistä en "fuskaa" koskaan on leipominen. Olen sen verran kronkeli, että harvat valmisjutut kelpaavat :) Ja leipominen 3 lapsen kanssa on vain kivaa.
Joulukortit tehdään lasten kanssa itse. Samoin joulusiivous tehdään koko porukalla. Ihan samanlainen siivous tehdään, kuin joka perjantai, eli tuuletetaan petivaatteet ja vaihdetaan uudet tilalle, tampataan matot, imuroidaan, pestään lattiat, pyyhitään pölyt ja pestään vessa, suihku ja sauna (jota emme tosin siivoa joka viikko).
Ruoat laitan itse aika pitkälle. Eli perunalaatikon, lanttulaatikon ja porkkanalaatikon teenitse, mies paistaa kinkun, itse teen rosollin, kalat (sinappisilakka, sorsapuiston silakat, smetanasilli) ostetaan kaupasta valmiina. Mätiseos valmistetaan itse, samoin lohi graavataan. Puuro tehdään tietenkin itse ja luumukiisseli.
Jälkiruoka suklaakakussa "fuskaan", eli ostan taikinan valmiina. Tuunaan sitä vähän ja laitan kermaa päälle.
Kuusi ja koti koristellaan koko perheen voimin. Mies ja esikoinen hakevat kuusen. Pipareita leivotaan lasten kanssa, mutta valmistaikinasta, eli tässä tulee myös fuskattua.
Isoäitini tekee taatelikakun, joten sitä ei tarvitse itse tehdä.
Tosi pitkälle tehdään kaikki itse. Siitä syntyy se joulun henki kotiimme. Mutta kuten sanoin, olen lasten kanssa kotona, joten aikaa riittää suunnitteluun, valmisteluun ja toteuttamiseen.
Siivoan normaalin viikkosiivouksen vain. Jouluruoat ostetaan kaupasta. Lahjatkin ostetaan kaupasta. Kortit oli viimevuotisia jämiä mitkä lähetin.
Jouluvaloja olen laittanut ja koristeita myös. Kuusi on ihan oikea sitten, ei mikään muovihärpätys. Leiponut olen pakkaseen herkkuja, piparit on itse tehtyjä, tortut teen valmistaikinasta.
Laiska joulunlaittaja olen=)