Miten te voitte olla niin varakkaita täällä?
ihan siksi että sellainen 5 tonnin palkka ja kolmekymppisenä maksettu yli 200 neliön talo on arkipäivää kun täällä kysytään - onko Suomi tosiaan näin varakasta?
Itsestä tuntuu että menee jo kivasti kun kämppä maksettu nelikymppisenä, muttei se oo kahtasataa neliöö eikä palkkakaan noin huikea. Kuinka te ootte sen tehny? Ei kai kaikki oo saanu perinnöksikään?
Kommentit (37)
siis se varmasti hämää monia, että täällä on hyvin eri-ikäisiä ihmisiä. Useimpien taloudellinen tilanne on hyvin erilainen 22-vuotiaana kuin 42-vuotiaana.
Omalla kohdallani on suurin silmiä avaava kokemus se kuinka monet elävät täysin kädestä suuhun ja sata euroakin on iso raha viikon ruokiin. Varmasti johtuu siitä, että useimmat peilaavat todellisuutta vain oman lähipiirinsä kautta.
ekologisessa mielessä. Lapsia ei tosin tarvi olla viittä kipaletta, vähempikn riittää...
todellisessa elämässä palkka onkin sitten 1500 e/kk ja asutaan 50 m2 kaksiossa 5 lapsen kanssa. Autoa ei ole, isoisän pyörällä ajetaan ja juhlapäivinä linja-autolla menomatka (takaisin kävellään).
t. 2600e netto/kk 2 aik+2 lasta eikä kerrostalokolmio ole maksettu vielä 6-kymppisenäkään...
edes avata noita tulojen kyselyketjuja yleensä---
Painokeskusteluihin (kuinka paljon sinulla oli ylimääräistä synnytyksen jälkeen) vastaavat mieluiten ne jotka olivat synnytyksen jälkeen lähes ennen raskautta painossaan (tai jopa alle). Eivät ne joilla oli vielä 15kg jäljellä.
Imetyskeskusteluihin (kuinka pitkään imetit) vastaavat mieluiten ne jotka ovat imettäneet vuoden kaksi. Eivät ne jotka imettivät 2vkoa.
Jne jne.
Johan ihan suomalaisten keskiansio ja keskimääräiset neliöt kertovat etteivät kaikki av:n porhot ole ihan todellisia. Tosin kyllä nuorissakin on tosi varakkaita, esim. jos on menettänyt vanhempansa ja perinyt heidät yksin, on helposti isokin talo maksettu.
Kuitenkin esim. omassa kaveripiirissäni ja suvussamme (lähinnä tarkoitan nyt itseni ikäisiä serkkuja jne.) aika kattavasti akateemisesti koulutettua porukkaa, TKK:lta, Kauppakorkeasta jne. ja ihan tavallisesti asumme suurin osa rivareissa tai normaalinkokoisissa omakotitaloissa. En tietenkään tiedä kaikkien tuloja, mutta aseman noin suurinpiirtein ja vaikka joo yli 5000 palkkaa nauttii varsinkin DI-miehistä suurin osa, en tosiaan tiedä ketään tuttavaamme jolla olisi av:lla niin tavallinen "jotain 9000 e/kk" palkka.
kaikki täällä eivät ole ihan sitä mitä väittävät. Toisekseen noihin kyselyihin harvemmin vastaavat ne, jotka eivät tienaa reilusti. Meillä itsellämme on tilanne mielestäni varsin hyvä: kun palaan töihin taloutemme bruttotulot ovat yhteensä n. 75-80 000 euroa, talolaina maksettu kun olemme 50-kymppisiä. Ihan keskikastia siis.
Täällähän voi ihan kenellä vaan olla 300 neliön talo viimosen päälle :). Meiltä löytyy ihan normaalin kokoinen, 136+86 (kellarikerros) neliötä.
tuttavapiiriin ei kuulu näitä ihmisiä. Olen ajatellut, että nämä, joiden miehet tienaavat 8000 e per kk on myyntimiehiä eli kaupparatsua. Kauppahan se on,mikä kannattaa.
olleet töissä 15 vuotta. Ei meillä mitkään jättitulot ole kummallakaan mutta kyllä minä aina vastaan että asuntolainaa ei enää ole, koska se on totta :)
Mun tulot on 1500 euroa kuussa, ja melkein puolet menee vuokraan. Pojan kanssa asutaan pienessä kaksiossa. Saatin juuri auto, mikä oli iso investointi.
todellisessa elämässä palkka onkin sitten 1500 e/kk ja asutaan 50 m2 kaksiossa 5 lapsen kanssa. Autoa ei ole, isoisän pyörällä ajetaan ja juhlapäivinä linja-autolla menomatka (takaisin kävellään).
niin että mulla kotihoidontuki (töissä ollessa palkka 1700 e brutto), miehen tulos 2200 e brutto ja pärjätään näillä rahoin hienosti. reilu 200 neliöinen uudehko talo, vene, moottoripyörä, uusi auto, vanha auto, pian mökki. vaatteet ostetaan merkkivaatteet ja ruokaa mitä halutaan. hyvin piisaa. lainaa toki vielä 130 000e ja sitä maksetaan vuosikymmeniä. asumiseen menee vain 700 e kuukaudessa, siksi jää paljon rahaa muuhun. en näe järkeä lyhentää lainaa nopeasti. kun maksaa paljon korkoa on myös veroprossa tosi pieni (miehellä 13% mulla 10 %). tosin nyt ei paljoa mene edes korkoihin. laina lyhenee lähes koko rahalla.
niin että mulla kotihoidontuki (töissä ollessa palkka 1700 e brutto), miehen tulos 2200 e brutto ja pärjätään näillä rahoin hienosti. reilu 200 neliöinen uudehko talo, vene, moottoripyörä, uusi auto, vanha auto, pian mökki. vaatteet ostetaan merkkivaatteet ja ruokaa mitä halutaan. hyvin piisaa. lainaa toki vielä 130 000e ja sitä maksetaan vuosikymmeniä. asumiseen menee vain 700 e kuukaudessa, siksi jää paljon rahaa muuhun. en näe järkeä lyhentää lainaa nopeasti. kun maksaa paljon korkoa on myös veroprossa tosi pieni (miehellä 13% mulla 10 %). tosin nyt ei paljoa mene edes korkoihin. laina lyhenee lähes koko rahalla.
ihan siksi että sellainen 5 tonnin palkka ja kolmekymppisenä maksettu yli 200 neliön talo on arkipäivää kun täällä kysytään - onko Suomi tosiaan näin varakasta?
Itsestä tuntuu että menee jo kivasti kun kämppä maksettu nelikymppisenä, muttei se oo kahtasataa neliöö eikä palkkakaan noin huikea. Kuinka te ootte sen tehny? Ei kai kaikki oo saanu perinnöksikään?
Minäkin olen 22-vuotias, kaunis, hoikka 3 lapsen äiti. Asumme 250 neliöisessä uudessa talossa, joka rakennettiin pari vuotta sitten ja laina on melkein maksettu. Meillä on 2 autoa, moottoripyörä ja vene. Kesämökkikin löytyy. Nyt olen kotihoidontuella, mutta normaalisti palkka on 5600 ja miehellä 7000. ;)
= Olen 37 vuotias yh Korsosta. Kiloja 86 ja lapsia 2. Vuokralla 67 neliön kaksiossa ja sossusta yritetään repiä niin paljon rahaa kuin mahdollista. Töissä en ole ikinä ollut, enkä mene, kun tukia kerran näin helposti saa. :-D
tuolla veroprosentilla miehellesi.
mietin kyl tuossa kans, että ei oo köyhiä eikä kipeitä, ku joku selitti, että oli yli 300€ laittanu yhden taaperon vaatteisiin.. meillä on kaks ja mä saan ehkä vuodessa upotettua niiden kamppeisiin noin paljon. Tosin mä en oo mikään merkin palvoja, enkä vaadi muotia, en tykkää shoppailla, kirppiksiä kierrän, ku vaatteita tarvin, oikeastaan kengät vaan ostan uutena, niin ja turvalaitteet (istuimet autoon, kypärät jne). Toisaalta meillä kiertää suvussakin paljon vaatetta, että ku yhdeltä jää pieneksi ni laitetaan eteenpäin seuraavalle ja taas jos joku löytää kirppikseltä jotain hyvä kuntoista ja edullista, ni samantien ostetaan ja sit kysellään kenellä tarve :)
tosin, meillähän (2aik.2lasta,rv34) on kohtuu tulot, ku 3000-4000€/kk jää käteen, tietty sit ku maksaa lainan lyhennyksen, sähköt, vakuutukset, veden jne, ni aika huikeen paljon vähenee.. mutta minusta on silti kivempi, ettei mun ruokakaupassa tarvi katsoa hintalapusta, että ostanko suomalaisia vai espanjalaisia tomaatteja..
mutta kai se joillakin on niin iso asia aina korostaa tuloja.. :) ku elämässä tärkeintä on se, mikä näkyy ulos..
niin pakkohan sitä on ollut saada jotain aikaiseksikin. ELi nämä parempituloiset eivät varmaan ole olleet työttöminä, pitäneet välivuosia ja tehtailleet lapsia toisensa perään jotta saavat elellä kelan rahoilla.
Olen vasta nyt lamapuheiden taas alettua alkanut kiinnittämään huomiota rahan käyttööní ja vielä voi kiristää. Bruttotulot mieheni kanssa yht. 80 000, ei paljon, mutta ei vähänkään kun huomioi että teen töitä osa-aikaisena lasten takia.
ehkä joskus. Olen jo melkein 50v ja talosta maksamatta vielä reilu 200k€, talon arvo tosin yli 700ke (ja kokoa lähes 250m2). Aloitimme asunnon maksamisen yksiöstä jo 19v ja pikkuhiljaa hivutettu isompaan ja uudempaan ja lopulta omakotitaloihin. toisen palkka on aina mennyt lainaan ja asumiskuluihin joten käytännössä yhden palkalla eletään, sitä tulee nettona reilu 2300€. Pöydässä päivästä riippuen 4-7 henkeä syömässä.