H1N1 pelottaa. Onko astmaa sairastavalla erityisen suuri riski kuolla, kun keuhkoputket
ovat valmiiksi tulehtuneet ja keuhkoputkentulehduksia on muutenkin usein?
Kommentit (110)
mutta ei sairastanut kumpaakaan eikä tuntenut ketään niihin kuollutta.
Muistatteko muuten sen vanhan pelin, jossa toinen lukee kysymys- ja toinen vastauskortteja? Siinähän yksi vastaus on "kyllä, jos olen aasialaisessa". Ihmettelimme aina lapsena, että missä ihmeen aasialaisessa. :)
ngilaisen ja aasialaisen aikaan ei ollut mitään uhkakuvia maalattuna seinille ja ihmiset elivät ihan niin kuin ennenkin. Jos joku oli flunssassa, sanottiin, että "sillä on aasialainen tai hongkongilainen", riippuen kumman aikaan elettiin.
Ihminen tietää tänäpäivänä liikaa. Toisaalta se auttaa, mutta hinta siitä tiedosta on ehdottomasti maksettava.
taidat nyt sekoittaa virukset keskenään; ) Norovirus säilyy jopa 12 vrk pinnoilla, mutta influnessavirus vain muutamia tunteja. Voit vaikka halutessasi tarkistaa tiedon thl:n sivuilta!
"Sairaan ihmisen yskiessä tai aivastaessa levittämät pisarat putoavat nopeasti maahan, eivätkä kulkeudu metriä kauemmaksi."
." Kauanko virus selviää hengissä elimistön ulkopuolella?
Toistaiseksi ei tiedetä varmuudella miten kauan influenssa A/H1N1 -virus säilyy pinnoilla. Aiempien tutkimusten mukaan influenssa A säilyy pinnoilla muutamia tunteja. Säilymiseen vaikuttavat kosteusolot ja lämpötila. Käsien pesulla voi estää tartuntaa pintojen kautta. "
jonkin moisen asiantuntijan lausumana, aiheuttaa ihan turhaa pelkoa ja paniikkia.
Kyseessä on influenssa tässä vaiheessa. Ei sen kummempaa. Ihan samalla tavalla on siihen suhtauduttava kuin kausittaiseenkin influenssaan näin pelkojen kannalta - terveet usein selviävät ilman ongelmia, huonokuntoiset eivät välttämättä (toki heistäkin suurinosa).
Jos muuntautuu voimakkaammaksi, voi tappaa 1-4% väestöstä. Luku on sitä suurempi, mitä enemmän alueella ihmisiä asuu, kuinka ahtaasti he asuvat, kuinka heidät on ravittu ja missä kunnossa heidän terveydenhuoltonsa on. Edelleenkään ei siis puhuta mistään varmasta kuolemasta, vaan hyvin todennäköisestä selviytymisestä.
Pandemiat eivät ole kovin tappavia siksi, että pandemian hengissä pysymisen ahtona on taudin tarttuminen. Jos kantajan oireet ovat hyvin voimakkaat ja hän kuolee nopeasti, ei tämä ehto täyty. Pandemiat ovatkin siksi yleensä vain voimakkaita influenssoja.
Pidetään mieli mukavissa asioissa, pestään käsiä ja syödään terveellisesti. Se riittää. Voi olla, että syksyllä edessä on voimakkaampi influenssa-aalto, jonka aikana edelläolevat pitää pitää tiukasti mielessä tai sitten h1n1 ei muunnu ja hiipuu itsekseen joidenkin kuukausien jälkeen. Kukaanhan meistä ei tiedä, miten kauan tauti on ollut olemassa. Voi olla, että Meksikossa sai vasta enemmän ihmisiä lakoamaan, koska olot ovat paikoin alkeelliset ja ihmiset asuvat ahtaasti. Luultavasti tauti onkin kiertänyt jo viime syksystä saakka.
mutta hengitysilmassakin on niitä pieniä pisaroita. Uskokaa nyt jo. Hengitysilman mukana poistuu keuhkoista hyvin pieniä pisaroita, joissa on viruksia mukana myös. Hengitysilma on kosteaa, sen tietää kaikki. Se leijuu kymmenen metrin päähän. Näin olen lukenut.
Ihmiset luulevat, että pysymällä metrin päässä muista ja pesemällä kätensä, he eivät saisi tartuntaa. ÄRSYTTÄÄ!!
se tämänhetkinen ei pelota vaan se, mitä on ennustettu tulevan. Eihän se nyt täällä edes ole.
olin kertonut mikä tilanne on nyt.
Jotkut näemmä nauttivat tästä panikoinnista, perversionsa jokaisella.
T: 110
Osa pisaroista lentää noin metrin päähän, osa pidemmälle. Osa influviruksista elää pinnoilla lyhyemmän ajan, osa jopa pari vuorokautta. Uskokaa nyt, että lääketiede ei ole mikään eksakti tiede, joka tietää kaikesta kaiken. Kyllä tässä todennäköisyyksillä pelataan aika pitkälle. Joskus opiskeluaikana kuulin, että lääketieteellisen tiedon puoliintumisaika on noin 50 vuotta, eli aika ajoin menevät kaikki opit enemmän tai vähemmän uusiksi. Niin vaikea kuin sitä onkin myöntää.
THL on ihan hyvä taho etsiä tietoa tästäkin asiasta, mutta täytyy aina muistaa, että sielläkin esitetään vain (kansaa rauhoittava) osa siitä mitä oikeasti tiedetään.
Toiseksi, mitä väliä sillä lentelevätkö aerosolipallerot metrin vai kymmenen metrin päähän? Influenssoja tulee ja menee, osa niistä on lievempiä ja osa kyntää enemmän populaa. Vielä on täysin epävarmaa kuinka A/H1N1- tyypin kanssa tulee käymään. Varmaa on ainoastaan se, että virukset rulaa ja ihmiset vikisee. Ennemmin tai myöhemmin iskee kunnon pandemia, ja silloin ei ihan oikeasti ole kyse siitä leijuvatko partikkelit metrin vai kymmenen metrin päähän.
Toistaiseksi tämän H1N1- viruksen kanssa ei ole sen suurempaa paniikkia. Siksi onkin kummallista lukea kuinka paljon paniikkia tilanne on aiheuttanut.
Nauttikaa elämästä nyt kun kaikki on vielä ihan hyvin!
mutta hengitysilmassakin on niitä pieniä pisaroita. Uskokaa nyt jo. Hengitysilman mukana poistuu keuhkoista hyvin pieniä pisaroita, joissa on viruksia mukana myös. Hengitysilma on kosteaa, sen tietää kaikki. Se leijuu kymmenen metrin päähän. Näin olen lukenut.
Ihmiset luulevat, että pysymällä metrin päässä muista ja pesemällä kätensä, he eivät saisi tartuntaa. ÄRSYTTÄÄ!!
josta kirjoitat... : ) taitaa sulla olla hieman väärää tietoa, vai uskotko etteivät "possuinfluenssa puhelimessa tiedä asian oikeaa laitaa?
viranomaiset ja poliitikot tiedottavat kansalle sen, mitä he haluavat kansan saavan tietää. He eivät välttämättä tiedota kaikkea sitä, mitä eivät halua kansan saavan tietää.
Kyllä ne sitten ovat siellä possuinfluenssapuhelimessa väärin neuvoneet. Ei siellä infektiolääkärit vastaa, vaan jotkut lähihoitajat ehkä. Korkeintaan sairaanhoitajat. Ehkä vastavalmistuneet. Eli virheitä voi tulla.
Miettikää nyt vaikka esimerkiksi hajuvettä. Sen tuoksu kulkee kymmenenkin metrin päähän ja samoin kulkevat virukset ilmassa. Hengityksessä tulee pieniä aerosolipisaroita, joiden mukana virukset kulkevat.
ei kävis tää possuinfluenssa kovin yleiseks. Normaali influenssarokote on meilläkin aina käytössä, otan sen itsekin.
ja tiedostan kuulumisen riskiryhmään.
ennustaa sen pandemian tulevan Suomeen syksyllä ja mahdollisesti pahempana.
ap
Ajatuksia kyllä herättää. Meillä on viisi alsta, joista ainoastaan yksi on astmasta vapaa, muilla paha astma, samoin mulla. Miehellä ei. Itse en kyllä panikoimaan rupea. Normaalit flunssat kyllä kaatavat helpommin astmalapset petiin, ja sairaala on tullut tutuksi flunssien aikana. Mutta elämää ei pidä ruveta pelkäämään. Muutenhan tässä ei voisi enää tehdä yhtään mitään:(
Sillä minulla ja lapsella krooninen sairaus, ei astma tosin.
Kaikesta huolimatta yritetään elää niinkuin aina ennenkin. Onhan aina mahdollista että tässä ei käy kuinkaan.
s.31, ei muistanut myöskään kummastakaan olleen minkäänlaista häiriötä. Ei kuulemma ollut mun kanssa sitä millään lailla pelännyt tai huomannut. (Vaikka onkin hyvin tarkka terveysasioiden suhteen) Olen syntynyt 63
Mieheni täti sairasti hongkongilaisen ja sanoo sen olleen kamala.