Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys kotihoidontuesta: voinko hakea kotihoidontuen itselleni tässä tapauksessa:

Vierailija
18.05.2009 |

mies jää talvella muutamaksi kuukaudeksi työttömäksi ja voi hoitaa lasta kotona. Itse menen takaisin vakituiseen työhöni. Mies saa siis ansiosidonnaista päivärahaa eikä kotihoidontukea kannata hakea hänelle koska se on +-0 koska vähennetään ansiosidonnaisesta. Saanko siis hakea kht:n itselleni? Lapsihan on kotihoidossa...

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta luulen silti, että se vähennetään miehesi työttömyyspäivärahasta. En nyt muista ulkoa lainkohtaa, katso Kelan sivuilta. Mutta tässä ei ole olemassa mitään porsaanreikää, valitettavasti.

Vierailija
2/16 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit. Jos miehesi hakisi sitä, niin kodihoidontuki vähennettäis työttömyyskorvauksesta. En tiedä kuinka käy nyt, kun olet itse töissä..

Hakea aina voi.

Hoitolisä, se ansioista riippuva lasketaan joka kuukaudelta erikseen, jos tulot eivät ole säännölliset. Tuloselvityksiä pitää sit olla joka naksahduksesta. Ottaa hermoon, mutta aina siitä muutama kymppi saattaa tullaki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies haki sen itselleen töissä ollessaan kun minä olin työtön. Tästä aikaa n. 3 vuotta. Onkohan tullut sitten muutoksia?

Vierailija
4/16 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei saatu vaikka tulot miehellä 2200 e brutto ja mulla pelkkä kh, eli matalat on rajat....

Vierailija
5/16 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun ihan ok työtulot ja miehen ansiosidonnainen, niin tulorajat ylittyy kyllä reilusti. Mutta täytyypä ottaa selvää miten on (suoraan Kealan sivuilta en tietos löytänyt - jos näkisi hakulomakkeen niin voisi selvitä kun näkee mitä selvityksiä ne puolison työstä/työttömyydestä ja korvauksista haluaa...), kovasti paperisotaa...

ap

Vierailija
6/16 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joiden lapsi ei ole hoidossa. esim. jos on äitiyslomalla ja hoitaa isompaa lasta kotona ei saa kotihoidontukea vaikka lapsi hoidetaan kotona.

Vierailija
7/16 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä kannattaa hakea sille, jolla on pienempi veroprosentti.

Joka tapauksessa tuki vähennetään miehesi työttömyyspäivärahasta riippumatta siitä kelle sen haette.

Vierailija
8/16 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei saatu vaikka tulot miehellä 2200 e brutto ja mulla pelkkä kh, eli matalat on rajat....

että mun mies ansaitsee just saman verran, ja meillä on 1 lapsi jota hoidan kotihoidontuella ja saadaan hoitolisää?

Vierailija
9/16 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joiden lapsi ei ole hoidossa. esim. jos on äitiyslomalla ja hoitaa isompaa lasta kotona ei saa kotihoidontukea vaikka lapsi hoidetaan kotona.

Itse olen kotona äippärahalla (saan minimin) . Lisäksi kotona 3v, 5v, 6v lapset sekä yksi kouluikäinen. Kyllä saan kotihoidontukea.

Ennen vauvan syntymää mies hoiti lapset kotona, jäi työttömäksi. Tuolloin mies sai kotihoidontukea + hoitolisää työttömyysrahan lisäksi.

Vierailija
10/16 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos puoliso on vähänkin töissä sanottiin minulle liitosta

Vierailija
11/16 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli juuri tuo tilanne ja sain sen 60 e kuukaudessa joka tulee yli 3 vuotiaan hoidosta. en siis normaali kotihoidontukea. saatko sä siis tuon 60 e x 3?

Itse olen kotona äippärahalla (saan minimin) . Lisäksi kotona 3v, 5v, 6v lapset sekä yksi kouluikäinen. Kyllä saan kotihoidontukea.

Ennen vauvan syntymää mies hoiti lapset kotona, jäi työttömäksi. Tuolloin mies sai kotihoidontukea + hoitolisää työttömyysrahan lisäksi.

Vierailija
12/16 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävimme eilen selvittämässä tätä asiaa. Eli kotihoidontukea saavat kaikki, joiden alle 3v lapsi ei ole päivähoidossa. Alle kouluikäisistäkin sai jotakin, en muista paljon. Meillä kyllä tlanne se, että olemme molemmat vanhemmat töissä. Saamme tuon perus kotihoidontuen koska lapset ovat kotona, toinen hoitaa päivällä, toinen illalla. Hoitolisää emme saa.

Vierailija
13/16 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
14/16 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja saamme hoitolisää. Mielestäni on sossuhommaa ottaa kh-tuki työssäkäyvälle ja työtön kotona. Mutta mahdollista :)

Vierailija
15/16 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

huonoilla perheen tuloilla voi saada jonkinlaiosta kotihoidontukea. en kuitenkaan usko että saa tuota normaalia.

mulla oli juuri tuo tilanne ja sain sen 60 e kuukaudessa joka tulee yli 3 vuotiaan hoidosta. en siis normaali kotihoidontukea. saatko sä siis tuon 60 e x 3?

Vierailija
16/16 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se käy selkeästi ilmi tuosta linkistä 16

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän