Jos sinulla olisi ikää 28v ja tietäisit haluavasi vielä monta lasta, niin kauanko uskaltaisit
odotella?
Minulla on jo yksi lapsi, pieni koululainen (-01) ja silloin tulin raskaaksi ihan heti, kun jätin pillerit pois.
Olen terve, lähes normaalipainoinen, en tupakoi jne.
Mies 30v ja ei myöskään tupakoi.
Haluan ison perheen,mutta toisaalta sain 3v sitten unelmieni työpaikan ja meillä on tarkoitus ens kesänä rakentaa talo.. eli vauvan aika ei ehkä olis ihan vielä.
Nyt on alkanut vaan mietityttää tämä iän karttuminen!
Kommentit (19)
mutta kai sitä ajattelee kokonaisuutta eikä vain tuijota omaa napaansa ja kuinka monta lasta MINÄ ehdin tehdä. Ja vaikka ei sisarussuhteita ajattelisikaan, mutta 28-vuotiaana olisi haaveissa vielä useampi lapsi, niin en minä enää odottamaan rupeaisi. Mulla kävi aidosti sääliksi tämä esikoinen, joka ehtii kenties 10-11 vuotiaaksi ennenkuin vanhemmilla on sopiva aika "tehdä lisää lapsia" ja hän on sitten aika lailla ulkopuolinen sisarussarjastaan, jossa on kenties 2-3 lasta lisää lyhyillä ikäeroilla.
Olen itse nyt tasan 30v. ja saan loppukesästä viidennen (ja viimeisen) lapseni. Elämässäni on toivottavasti tämän tulevan kuopuksen vartuttua tilaa muillekin asioille, mm. opiskelulle ja työelämälle. Mun esikoinen on syntynyt -00. Ja musta tosiaan tuntuu, että tuo 30v. on mulle se takaraja. Ehkä siksikin jo tuntuu, koska sain esikoisen 21-vuotiaana ja tätä lajia on nähnyt jo aikalailla paljon. :) Mutta innolla vielä kuopusta odotellaan meidän perheeseen!
Ja lapset on ehdottomasti tehty jo :) En odottaisi hetkeäkään.
Miten 3 vuotta sitten aloitettu unelmatyö enää vaikuttaa? Ei kai sun nyt irtisanoutua tarvi, jos mammalomalle jäät... Ja talosuunnitelmatkin voi toteuttaa, miksi ei voisi?
Ihan outo ajatuskuvio mulle, että muun elämän pitää pysähtyä, jos aikoo saada lapsen.
täytän pian 29v, 2 lasta on. yhden tai 2 haluaisin vielä. mies tosin ei ole tähän lämmennyt. nuorempi lapsista on ihan vauva
jotenki ajattelen nyt etten kovin vanhana enään haluaisi lapsia tehdä... mutta mikä sitten on vanha.
itselläni on ikäero nuorempiin sisaruksiin 8 ja 11v ikinä en kokenut olevani ulkopuolinen, vain ylpeä isosisko. se kyllä ärsytti kun aina sanottiin, mutta kun sä olet isompi ku toinen ärsytti minkä ehti ja ite ei olis saanu mitään tehdä.
Mä olen 30 ja esikoiseni on puolivuotias enkä ole vielä luopunut ajatuksesta, että meille tulisi neljä lasta. Kiire mulla kuitenkaan ei ole.
Nuorin syntyi, kun oli 42-vuotias. Ikäeroa toiseksi nuorimpaan on kuusi vuotta.
nuorina kuin mahdollista. siksi varmaan hankinkin kolmannen lapseni 22-vuoden iässä. (kohta sataa paskaa niskaan)
...meille tuli ero kun oli 2 isoa asiaa rakentaminen ja vauva....en suosittele teitty jos ette itse tee mitään raksalla niin sitten anti mennä vaan....
Voi kunpa minäkin olisin saanut lapseni nuorena. Esikoisen sain 28 vuotiaana, toista yritämme koko ajan ja kolmekymmpiset lähestyy uhkaavasti.
Olin vasta 23 vuotias kun annoimme lapselle luvan tulla mutta tiemme johtikin rankkoihin hedelmöityshoitoihin vuosiksi.
Mutta toiveissa olisi silti vielä kaksi lasta lisää, haaveet suurperheestä saan unohtaa. Olkaa onnellisia ja kiitollisia te jotka olette saaneet lapsen silloin kuin halusitte, kaikki me emme voi suunnitella elämää noin tarkkaan.
Jonkun mielestä tulee liian pitkä ikäero edellisen kanssa. Mitä sillä on väliä, ei sillä ensimmäisellä lapsellasi olisi lähes saman ikäistä kaveria ilman uutta vauvaakaan, sisarus perheeseen tulee..muuten olisi vain tämä yksi lapsi ilman sisarustakaan.
Kun myöhemmin alat vauvaa odottamaan, voithan suunnitella jo etukäteen, että vauvan kasvaessa hänellä on sitten sisarus, heitä olisi kaksi pienellä ikäerolla syntyneitä ja sitten koululainen siinä kuten ennenkin. Tällöin Sinulla on talon valmistuttua ja töiden vakiinnuttua parempi tilaisuus kahteen lapseen, johon ei aiemmin ensimmäisen kanssa ollut.
Vanhemmilleni syntyi viisi lasta aikoinaan, olen toinen. Kun veljeni oli 13v, minä11v ja sisareni 10v saime ihana pikkuveljen jota tietysti palvoimme ja hoidimme... Veljelle syntyi kaveri kaksi vuotiaana, ja olivat hyvät kaverit, me isommat kuvioissa myös mukana. Näistä kahdesta pikkuveljestäni on ollut suuri apu myöhemmin omien lasteni hoitamisessa ym. Koulupoikina hoitivat tarvittaessa ja kävivät apteekissa, avasivat viemärinitukoksen, korjasivat, veivät lapseni ulos jne. Halusin saman omille lapsilleni ja onnistuin.
Minula oli neljä lasta Sinun iässäsi ja neljännen lapseni ollessa 6½v syntyi meille vauva, ja sisarus hänelle 2v9kk ikäerolla. Ensin ei iltiksistä ollut seuraa toisilleen, mutta vähitellen leikit alkoivat, he ovat parhaat kaverit ja hoitavat isompien sisarusten lapsia. Nuorin lapsistani oli 6-vuotias, kun tuli tädiksi. Ihanaa aikaa ollut...
kun siltä tuntuu, tiedän talon rakennuksen aikoihin raskaana olevia, mm. sukulaiseni vaimo teki kattoa, tapetoi ja auttoi muutenkin, Hän tunsi olevansa "elämänsä" kunnossa, iloitsi uudesta talosta, tulevasta vauvasta. Kun vauva oli 3kk:n ikäinen, oli talo valmis muutettavaksi.
Kumpaa katuisit kuolinvuoteella? Sitä ettet saanutkaan enää vanhempana lasta vai sitä, ettet saanutkaan rakennuslainoja maksettua pois alle 40 vuotiaana?
Silloin hän päätti saada lapsia ja kadehdittavan helposti se kävikin. Nyt lapsia on kolme, kaikki hyvin pienillä ikäeroilla, mammalla ikää 42 v. Mies täytti juuri 50v.
Eli onhan sitä aikaa.
kaikkeen mihin haluatkin.
Olethan vielä nuori.
Lapsien tekoonkin aikaa 15 vuotta.
ajattele miten paljon voi ja ehtii tapahtua yli kymmenessä vuodessa.
Silloin hän päätti saada lapsia ja kadehdittavan helposti se kävikin. Nyt lapsia on kolme, kaikki hyvin pienillä ikäeroilla, mammalla ikää 42 v. Mies täytti juuri 50v.
Eli onhan sitä aikaa.
En ymmärrä tuota vouhkaamista "lapset PITÄÄ tehdä (liian) nuorea"
Kun tosiasiassa ihmisen elinkaari on pitkä ja aikaa yllinkyllin
vaikka sinne uuteen tupaan sitten :)
ikäisesi kahden lapsen äiti. Kaksi haluaisin vielä lisää. Itselläni takaraja on 35 vuotta. Haaveissa olisi vauva 30-vuotislahjaksi, mutta mies ei ihan vielä ole tuolle lämmennyt. Tosin ne kaksi lasta on minulle luvannut (, jos ne saadaan).
Ehkä, jos sinusta siltä tuntuu, voisit siirtää yrityksen aloittamista vuodella tai kahdella.
Jos esikoinen on jo 8-vuotias (ja vauvakaan ei putkahda päivässä), niin eikö tuo väli ole jo turhan pitkä? Tottakai iso sisarus tykkää pienemmästä, saattaa hoitaa ja auttaakin, mutta voi olla liikaa toivoa kiinteitä sisarussuhteita, jos lapsia syntyy kymmenen vuoden välein.
Eli en haluasi odottaa sinuna enää päivääkään. Minulla on neljä lasta, jotka ovat syntyneet, kun olen itse ollut 25, 27, 29 ja 32-vuotias.
Ymmärtääkseni nyt ei ollut kyse sisaruussuhteista.
2