Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, joilla migreeni olisi aiheuttanut aivoinfarktin?

Vierailija
16.05.2009 |

Anteeksi että utelen, mutta miten sulla se todettiin?

Oletko käyttänyt hormonaalista ehkäisyä?

Itsellä ei tietoa mikä kerran tuli, näkö meni ja toinen puoli halvaantu. Jotkut väitti migreeniksi jotkut tulpaksi. Ei selvinnyt koskaan. Hormoneihin en ole sen jälkeen uskaltanut koskea.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse toivun siitä parhaillaan ja mietin, että palaako koskaan täysin ennalleen. Tai onhan se mahdollista, mutta miten muilla se on oikeasti ollut?

Vierailija
2/17 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

migreenikohtaus ihan ns. normaalina ja auraoireena oli (kuten yleensäkin) mm. oikean käden puutuminen, mutta sen jälkeen puutui vähitellen koko oikea puoli ja lopulta en enää tuntenut tai saanut liikutettua oikeaa puolta. Onnekseni mies oli kotona ja soitti ambulanssin. Sairaalassa aloittivat verenohennuslääkkeen ym. mutta vasta parin viikon päästä oikealle puolelle palasi tunto ja sen jälkeen sai varovasti alkaa opetella kävelyä, ekaks rollaattorilla, sit kepillä ja kotona sai varovasti liikkua ilman apuvälineitä.

Diagnoosiksi tuli migreenin aiheuttama aivoinfarkti, johon johti useat syyt. Söin sillon yhdistelmäpillereitä, kun en tiennyt, etten niitä saisi käyttää kun on aurallinen migreeni. Tuon lisäksi oli stressiä ja murhetta ja univelkaa ja tuon takia kohtaukset olivat lisääntyneet normaalista ja kaiken tuon lopputuloksena "aivoinfarkti". Tuon jälkeen opin, ettei migreeni ole mikään pikku sairaus vaan voi olla hengenvaarallinen, jos ei vältä riskitekijöitä.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulta kuulostaa... Tosin en saanut mitään diagnoosia. Toinen puoli puutu, näkö meni ja toinen puoli valahti. Meni onneksi aika pian ohi. Työkaverit käski soittaa lääkäriin, mut en nähnyt numeroita puhelinluettelosta. Oli aika pelottavaa, kun olin vielä töissä 180 km kotoa eikä ketään tukena ja turvana.

Piia Korisevahan tässä teki migreeniä kuuluisaksi, ei se ole "vain" tuo tauti, vaikka välillä aika lievältäkin tuntuu monilla.

Vierailija
4/17 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin kohtauksia tosi harvoin. jokunen vuosi sain erittäin kova kohtauksen, josta jäi halvausoireet 2 viikon ajaksi. neurologi sanoi myöhemmin että ilmeisesti joku mikroverenvuoto joka aiheutti pitkittyneet oireet, mutta toivuin kyllä.

nyt yirtän elää niin ettei migreeni tule. 3 tehokasta tekijää: naissukupuoli, migreeni ja tupakanpoltto. viimeisen pystyin jättämään.

Vierailija
5/17 |
17.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johon tk lääkärit tai neurologi ei suhtautunut vakvavasti ennen kun sain tuon aivoinfarktin. Puheista huomasi, että ajattelivat minun teeskentelevän ym. Ymmärtäisin ns. maallikolta tuollaisen käytöksen, että migreeniä ei olekaan, mutta että osalla lääkäreistäkin tällainen käsitys. Tuon jälkeen vaihdoin kyllä neurologin yksityiseen ja tk-lääkärillä en ole sen jälkeen kun kerran käynyt migreenin takia ja hänellä oli ääni muuttunut kellossa.

Minulla siis aina joka kohtauksen yhteydessä puutuu joko oikea käsi tai koko oikea puoli. Jos puutuu koko oikea puoli niin kyseessä on tosi paha kohtaus, jos vaan käsi niin se on hiukan lievempi, vaikka molemmissa tapauksissa migreenikohtaukseni ovat vaikeita (neurologin mukaan) ja on se olokin sillon ihan kauhea. Minulla on diagnosoitu basilaarimigreeni, mutta jossain määrin oireet sopisivat myös hemiplegiseen migreeniin.

Minulla on migreenin aiheuttajiakin monia, mm. eräät ruoka-aineet, kirkas valo, stressi, univelka, liian pitkään syömättä oleminen (verensokeri laskee), tietyt tuoksut jne.

ap

Vierailija
6/17 |
17.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

halvausoireisesta migreenistä.

Mutta minulla todettiin migreeni itselläni tässä joku aika sitten (ei halvausoireista) ja silloin neurologi nimeenomaan painotti, että migreeni ei missään tapauksessa aiheuta aivoinfarktia, mutta ei toki myöskään suojaa siltä. Hän selosti kauan ja hartaasti, että näillä kahdella asialla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa, vaikk päänsärkykohtauksessa siltä voisi tuntuakin..

Vierailija
7/17 |
17.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hän on alansa parhaita (käyn yksityisellä). Minulla on siis hemipleginen migreeni ja neurologini sanoi, että aivoinfarktin/aivohalvauksen riski on tässä migreenityypissä suurempi, varsinkin jos kohtauksia alkaa olla enemmän ja elämäntavat ei ole tervelliset jne.

Minulle kävi samalla tavalla kun ap:lle, että eräs migreenikohtaus päättyi aivoinfarktiin. Olen siitä toipunut hyvin, mutta edelleen käyn tietyin väliajoin verikokeissa, jotta nähtäisiin ajoissa mikäli verenkuvassa jotain poikkeavaa. Näin ei kuitenkaan vielä ole käynyt. Neurologini mukaan kuitenkin, jos verenkuvassa näkyy poikkeamia niin kun aloitetaan lääkitys tarpeeksi ajoissa niin aivoinfarkti ei uusi.

Vierailija
8/17 |
17.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa hemipleginen migreeni?

Vierailija
9/17 |
17.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemipleginen migreeni yksi aurallisen migreenin lajeista, yksi harvinaisemmista. Hemipleginen viittaa ohimenevään toispuolihalvaukseen

Vierailija
10/17 |
17.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinällään se ei aiheuta yhtään mitään, mutta migreenin yhteyteen voi liittyä muu sairaus joka joko laukaisee migreenisäryn tai aiheuttaa sen yhteydessä muita oireita.

Edes neurologit eivät tänäpäivänä osaa erottaa migreeniä ja lihasperäistä päänsärkyä jonka yhteydessä tuntomuutokset, puutumiset ja aistiharhat ovat huomattavasti yleisempiä kuin migreenisäryssä.

Vielä vaikempaa on hoitaa oikein ihmisiä joilla saattaa olla molemmat vaivat.

Kaikki päänalueen kovat kiputilat leimataan aivan liian herkästi migreeniksi.

Itse söin vuosia toinen toistaan vahvempia migreeniääkkeitä ihan turhaan ennen kuin osui asiansa osaava lääkäri kohdalle. Nyt olen vuosia ollut lähes oireeton tai oireiden alkaessa osaan itse hoitaa asian kuntoon niin että täysi kipukohtaus ei ehdi iskemään päälle.

Vierailija
11/17 |
17.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan totta tuokin, mutta samoin on vaikea tunnistaa niitä harvinaisempia migreenin alalajeja. Minulle pitkään puhuttiin, että on vaan ns. tavallinen aurallinen migreeni, kunnes sitten eräänä päivänä menin uuden paikkakunnan neurologille ja kerroin tarinani alusta sekä mitä auraoireita on ja mitä kohtauksen aikana jne. niin tämä neurologi totesi heti, että minulla on vaikea basilaarinen migreeni. Koska kohtauksia oli paljon hän määräsi estolääkkeen ja vaihtoi migreenikohtauksen täsmälääkkeet (joita en olisi edes saanut syödä) toisiin ja kohtaukseni vähenivät puolella tuolla lääkityksen vaihdolla.

Vierailija
12/17 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

migreenikohtaus ihan ns. normaalina ja auraoireena oli (kuten yleensäkin) mm. oikean käden puutuminen, mutta sen jälkeen puutui vähitellen koko oikea puoli ja lopulta en enää tuntenut tai saanut liikutettua oikeaa puolta. Onnekseni mies oli kotona ja soitti ambulanssin. Sairaalassa aloittivat verenohennuslääkkeen ym. mutta vasta parin viikon päästä oikealle puolelle palasi tunto ja sen jälkeen sai varovasti alkaa opetella kävelyä, ekaks rollaattorilla, sit kepillä ja kotona sai varovasti liikkua ilman apuvälineitä.

Diagnoosiksi tuli migreenin aiheuttama aivoinfarkti, johon johti useat syyt. Söin sillon yhdistelmäpillereitä, kun en tiennyt, etten niitä saisi käyttää kun on aurallinen migreeni. Tuon lisäksi oli stressiä ja murhetta ja univelkaa ja tuon takia kohtaukset olivat lisääntyneet normaalista ja kaiken tuon lopputuloksena "aivoinfarkti". Tuon jälkeen opin, ettei migreeni ole mikään pikku sairaus vaan voi olla hengenvaarallinen, jos ei vältä riskitekijöitä.

ap

Vanhaan kommenttiiin vastaan, joka on täysin keksittyä paskaa. Mitään väitettyä diagnoosia ei ole ole saatu, koska migreeni EI aiheuta aivohalvausta. Migreenikohtauksen ja aivohalvauksen aiheuttajalla on vain samoja geenitoimintoja. Että onko ihan pakko valehdella? Millaista tyydytystä se antaa?

Vierailija
13/17 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi jolla migreeniin kuuluu normaalistikkin monenlaisia oireita (näköhäiriöt, puhekyvyn menetys, oksentelu, puutuminen yms) mutta muutama vuosi sitten tuli todella voimakas kohtaus jonka seurauksena vasen puoli meni täysin pois käytöstä.. Vasen suupieli roikkui ja kättä ja jalkaa en pystynyt käyttämään ollenkaan.. Ea reissun aikana tilanne korjaantui eikä kukaan koskaan tutkinut asiaa. Eassa kuitenkin tuli vielä toinen migreenikohtaus putkeen ja tämän rytäkän jälkeen vasemman silmän näkö jäi huonommaksi pitemmäksi aikaa.. Kukaan ei kuitenkaan ottanut asiakseen tutkia tätä vaikka mainitsinkin joskus asiasta. Viimekesäisen migreenikohtauksen jälkeen jouduin etsimään sanoja monts päivää (normaalisti omaan hyvinkin laajan sanavaraston ja olen todella sanavalmis ihminen) ja mainittuani tästä koululääkärille pari kk sitten, hän otti asiakseen että pääsen neurologille.

Neurologin vastaanotolla kävin ja hän oli sitä mieltä että edellämainitut ovat normaaleja migreenin sivuoireita. Kuitenkin liikeratoja ja refleksejä tutkittuaan sanoi että vasemmalla puolella on jotakin vajetta oikeaan verrattuna ja nyt sitten odotellaan lähetettä pään magneettikuvaukseen.. Jännityksellä odotan mitä se paljastaa.

Vierailija
14/17 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin, jatkoa edelliseen kommenttiin ihan siltä varalta että joku epätoivoinen migreenistä kärsivä ajautuu tähän ketjuun vielä! Kävin siis magneettikuvissa ja niiden ja kohtausoireiden perusteella neurologi teki diagnoosin hemiplegisestä migreenistä. 16v tämän kanssa on jo eletty ja eiköhän tämä jatkossakin mukana roiku suhteellisen vaivattomasti.. Kun nyt tietää mistä on kyse niin ei tarvitse pelästyä puolikuoliaaksi jos vähän sormet puutuilee jatkossakin! Tsemppiä kaikille muillekkin migreenin kanssa painiville :)

Vierailija
15/17 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hemipleginen migreeni tarkoittaa sellaista migreeniä (migreenityyppejä on ties kuinka paljon; migreenin syy on tieteellisesti tuntematon), joka esiintyy vain yhdessä aivopuoliskossa (hemisfäärissä).

Sana tulee kreikasta ja latinasta: hemi = puoli, plege = halvaus.

Vierailija
16/17 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillisesti VASEN aivopuolisko menee ko. tilaan. (Tulee mieleen Itse Ilkimys 4 ja siinä oleva vauva, jonka vasen silmä väpätti... se on monesti vasen, joka oireilee.)

Vierailija
17/17 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hemipleginen migreeni tarkoittaa sellaista migreeniä (migreenityyppejä on ties kuinka paljon; migreenin syy on tieteellisesti tuntematon), joka esiintyy vain yhdessä aivopuoliskossa (hemisfäärissä).

Sana tulee kreikasta ja latinasta: hemi = puoli, plege = halvaus.

Tarkoitin, että tieteelle tuntematon. Tieteessä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme