Mitä tehdä, kun 4v. tarvitsee enemmän unta kuin 2v.?
Eli meillä tilanne se, että 2v. nukkuu päikkärit ja 4v.:tä (melkein 5v.) ei saa kirveelläkään päivällä nukahtamaan, ei kotona eikä päiväkodissa. 2v.:lle sopiva nukkumaanmeno aika olisi n. 20.30, mutta 4v. pitäisi saada sänkyyn viimeistään 19.00, että saisi tarpeeksi unta. Jos laitan molemmat samaan aikaan klo 19, ei 2v. pysy hiljaa sängyssä, koska ei yksinkertaisesti ole väsynyt. Aivan sama, miten toimii, tämä neiti hölpöttelee ja laulelee sängyssään, jos edes pysyy siellä. 4v. taas ei nukahda, koska 2v. häiritsee. Jos taas laitan tytöt sänkyyn esim. 20.00, menee siinä taas aikansa kun 2v. höpöttää, ja 4v. nukahtaa ehkä 20.30, pienempi 21. ja näin ollen 4v. ei saa tarpeeksi unta.
Onko muilla ollut tällaista ja miten olette toimineet? Oletteko vain laittaneet sen isomman aikaisemmin nukkumaan vai mitä? Alan tulla hulluksi tämän tilanteen kanssa, näin jatkunut jo melkein vuoden!
Kommentit (9)
laitan isommat aikaisemmin nukkumaan ja hyvin nukahtavat pienemmän koluamisista huolimatta. varsinkin jos itse joudan olemaan sängyn vieressä hetken rauhoittelemassa ts. silittelemässä (välillä pienintä huomioiden tms). usein pienempi ramppaa edes taas tai joskus lukee kirjaa itsekseen.
isommat käyvät n. 20 ja pienempi n.20.30 tai 21
etkää oo älynnyt, että se isompi laitetaan aiemmin nukkumaan ja pienempi sitten myöhemmin.
Onneksi on netti, mistä voi kysyä neuvoa. Olistpa tajunnut kysyä sitä neuvoa jo aiemmin.
Ajattelen vaan, että isompi kokisi varmasti asian aika epäreiluna, jos joutuisi aikaisemmin nukkumaan kuin pikkusiskonsa. Toki minä aikuisena tiedän, että niin se olisi paras lapselle, mutta onko kiva, että isompi joka ilta surullisena nukahtaa, kun on joutunut aikaisemmin sänkyyn kuin pikkusiskonsa?
ap
Laitan vanhemman 5v nukkumaan omaan huoneeseen ja luen vaikka kirjaa pienemmän kanssa olohuoneessa. Nukahtaa ihan hienosti. Tai olen isomman kanssa sängyllä pötköttelemässä ja pienempi 3v katsoo jonkin lastenohjelman, selaa kirjaa tms olohuoneessa itekseen tai iskän kanssa. Ei ongelmaa. Kaikki pääsevät rauhassa nukkumaan kun sen aika on..
Isompi tajuaa kyllä että ei ole nukkunut päivällä ja menee siksi aiemmin. Ihan hyvällä mielellä nukahtaa.. Sanon yleensä, että pienempi käy vaan pesulla enää ja tulee heti kohta perässä nukkumaan :) mikä usein on ihan tottakin..
siis, että vuoden verran on annettu tilanteen jatkua. Pistät sen isomman nukkumaan aiemmin ja pidät 2-vuotiaan hetken toisessa huoneessa (luet vaikka kirjaa tai isä lukee, kun sinä nukutat isomman). Kuinka vaikeaa se voi olla?
Ajattelen vaan, että isompi kokisi varmasti asian aika epäreiluna, jos joutuisi aikaisemmin nukkumaan kuin pikkusiskonsa. Toki minä aikuisena tiedän, että niin se olisi paras lapselle, mutta onko kiva, että isompi joka ilta surullisena nukahtaa, kun on joutunut aikaisemmin sänkyyn kuin pikkusiskonsa?
Eikö ihan oikeesti lapselle voi tuottaa edes tuota pientä pettymystä?? Kyllä se isompi ymmärtää jossain vaiheessa, että hänen täytyy mennä aikaisemmin nukkumaan koska ei päivällä nuku! Kuten jo itse sanoitkin, että sinä aikuisena tiedät! Pidä siitä kiinni, äläkä vouhaa lapsen halujen mukaan ilmiselvässä asiassa.
Minulla 2x1v, 3v, 4v ja 10v lapset. Kaikki eivät mene samaan aikaan nukkumaan mutta se joka nukkuu, saa nukkua rauhassa.