Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sujuvasti teillä menee kotitöiden teko? ov

Vierailija
16.05.2009 |

En tarkoita kotitöiden jakamista, vaan sellaista että saisi joskus rauhassa itse tehdä jotain.

Olen kotiäiti ja mies käy päivätyössä, viikonloput aina vapaat. Pihalla olisi älyttömästi töitä, jotka mies kai laskee naisen hommiksi. Haravointia, pensaiden ja kukkapenkkien kevätkunnostusta jne. Jotain teen aina kun ulkoilen lasten kanssa, en kuitenkaan mahdottomiin pysty pienten kanssa. Enkä saa sellaista aikaa miehen ollessa kotona, että voisin vain mennä illallakin pihalle haravoimaan. Täytyy olla aina kytiksessä sisällä. Jos sanon, että pitäisi tehdä ulkona sitä ja tätä. "Tee huomenna kun olet lasten kanssa ulkona." Joka helkatin asiaan pitää kysyä lupa ja lupaa ei yleensä edes heltiä. Talossa on vauvakin, joten kaikki ei aina suju kirjoitusten mukaan eli keskeytys, keskeytys, keskeytys.

Meillä on sovittu tiettyjä lepohetkiä minullekin eli mies on lasten kanssa muutaman tunnin viikossa ja itse voin tehdä sitten ihan omaa hommaa. Vaikka pyöräillä, lenkkeillä, lueskella. Mies odottaa kuitenkin, että jos on noita kotitöitä, voin sen oman hetken käyttää niihin sen sijaan että teen mitä haluttaa... Tästä syntyy sitten riitaakin, kun en suostu siihen että minun pitäisi taukoamatta tehdä jotain perheelle hyödyllistä, mies taas saa harrastaa kodin ulkopuolella ihan vapaasti.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies hoitaa silloin lasta, tai nykyisin viihdyttää lasta ja laitta ruuat ja iltakaffeet mulle. Ollaan molemmat töissä, mulle jää enempi toi siivous ja pyykinkäsittely, mies kyllä järjestelee ja imuroi ja laittaa viikolla ruuat aina ja josku viikonlopuisin. meille on jotenkin solahtanut tietyt ruuat, esim mies laittaa yleensä kalaruuat, mä taas pasta t yms. Ne menee vain niin luontevasti

Vierailija
2/8 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on kolmivuorotyössä ja aina väsynyt. Meillä kolme lasta, omakotitalo ja piha joka todella vaatisi hoitoa kevät ja kesäaikaan. Sisällä teen kotityöt lasten kanssa, mikä on välillä vähän hankalaa ja aikaavievää puuhaa, kun yksivuotias auttaa niin tehokkaasti. Hänen päikkäreiden aikana sitten yritän tehdä sellaisen hommat, mitä en muuten pysty.

Pihahommat on sitten asia erikseen. Laitan pienimmän hiekkalaatikolle, kyykistyn perkaamaan kukkapenkkiä ja siinä samassa poika on kipittänytkin jo tielle. Meillä pihaa ympäröi kahdelta puolelta tie, eikä aitaa ole vielä. Joten yhtään en voi jättää pienintä silmistäni. Isommat lapset on vielä itsekin niin pieniä, ettei heistä ole vahtimaan nuorinta.

Joskus tuntuu, että käteni on melko sidotut tässä, mutta yritän ajatella, että ehdin sitten joskus tehdä enemmän. Nyt tehdään pakolliset ja suljetaan silmät muulta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen himosiivooja ja tykkään siivoamisesta tosi paljon, joten siivoan suurimmaksi osaksi. Mies kyllä tarttuu imuriin, jos tarve vaatii ja pyyhkii likaläiskätkin pois, jos sellaisia havaitsee. Ruuat laitan pääsääntöisesti minä, kun olen kotona lasten kanssa. Mies hoitelee yleensä tiskit koneeseen, pyyhkii tasot, pöydät ja syöttötuolin. Pihahommia tehdään paljon yhdessä (lapset on mukana pihalla) ja sen lisäksi miehellä on pihalla rakennusprojekti, johon minä en osallistu.

Kaupassa käyn yleensä minä lasten kanssa, silloin kun mies on töissä. Lähes joka ilta käyn juoksemassa tai kuntosalilla ja mies on silloin lasten kanssa. Mies harrastaa liikuntaa työajan puitteissa ja käy noin 1-2 kertaa viikossa omissa harrastuksissa. Lisäksi miehen vanhemmat auttavat meitä silloin tällöin (n. 1-2 kertaa kuukaudessa) lastenhoidossa, jotta saan miehen kanssa kahden keskistä aikaa.

Minä olen erittäin tyytyväinen elämääni ja mieheni vaikuttaa myös tyytyväiseltä. Katsotaan miten tilanne muuttuu, kun palaan vuodenvaihteessa töihin. Sitten täytyy alkaa ainakin tekemään ruokaa valmiiksi pakkaseen, ettei ensimmäiseksi töistä tullessa tarvitse alkaa ruuanlaittoon.

Vierailija
4/8 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 3v saa vahtia koko ajan. Meillä ei ollut edes aitaa ja porttia pihassa, joten en voinut tehdä mitään pihatöitä, jos lapsi oli pihassa. Vaadin sen aidan ja portin jota pieni ei saa auki.

Kaikkien töiden kanssahan se on sitä, että pitää koko ajan keskeyttää, jos pieniä lapsia talossa ja joutuu yksin niiden aknssa olemaan. Se on mielestäni raivostuttavaa. saatan vielä unohtaa mitä olin tekemässä ja niin monta asiaa sitten aina kesken.

Onneksi kuopus on jo 6v ja voin tehdä nuo kotityöt rauhassa. Pihatöistäkin nykyään nautin, kun lapset osallistuvat niihin ja voin luottaa ettei kukaan karkaa pihasta.

Vierailija
5/8 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vaadin heti aidan kun muutettiin omakotitaloon ja pienin oppi kävelemään. Kumman nihkeää toimintaa (=juu juu kulta, kyllä kyllä... ihan kohta rakas) kunnes ukko jäi hoitovapaalle kesäksi ja minä lähdin töihin. Ihmetteli ääneen kun ei voinut edes varastossa käydä kun poika jo hoippui ajotiellä. (Kas kas kulta, ihanko totta??!!!) Sitten aita tuli meille kahdessa viikkosa:))))

Vierailija
6/8 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vapaa tunnit?

Vierailija
7/8 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi se mies ei suoriudu niiden lasten kanssa töiden jälkeen, jos sinä olet puutarhatöissä?

Muutenkin vähän outoa, että sun pitää kysyä mieheltä lupa.

Vierailija
8/8 |
17.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kokenut, että ne kotityöt kuuluu minulle kun mies käy työssä. Ja päivittäiset rutiinit sujuvatkin hyvin eikä ole tarkoitus kasata töitä siihen, kun mies tulee työstä kotiin. Mies selviää kyllä lasten kanssa hyvin keskenäänkin, mutta jos menen ulos jotain tekemään, sisätyöt jää vielä kaupan päälle. Eli puuhien jälkeen tulen sitten hoiteleen tiskit ja muut. Mies toki ruoan osaa laittaa.

Joskus kun lähden vapaan viettoon vaikka päiväksi, on ollut aivan älytöntä palata kotiin, kun talo on kuin pommin jäljiltä. Mies vain sanoo, että kun ei lasten kanssa kerta kaikkiaan ehdi ja voi tehdä mitään "hyvä kun ruuan voi laittaa". Niih, olen sanonutkin, että joskus voisi samaistua minuun ja miettiä sitä, mitä teen täällä päivän aikana. En suinkaan makaa sohvalla kaukosäädin kädessä ja samalla leikitä lapsia. Vaan päivät touhuan ja teen koko ajan...

Luvan kyselyyn... Nyt meillä onkin sellainen pieni / suuri kriisi meneillään, kun haen muutoksia näihin meidän käytäntöihin kotielämässä. Kun on kaksi aikuista, pitäisi olla samat oikeudet ja tasa-arvoisuutta jossain määrin. En kuitenkaan kaipaa sitä, että joku vaikka imurointi menee fifty-fifty. Vaan ihan muissa asioissa, päättämisissä, tuossa ettei minun tarvitse joka roskapussin viemiseenkin kysyä että voinko käydä viemässä...