mistä tiedän koska lähden sairaalaan synnyttämään?
ite en ollu juurikaan kipeä kummaltakaan, että soita sairaalaan ja kysy, jos tuntuu ettet oo ihan varma.. sielläl on asiantuntijat :)
Kommentit (12)
Sinuna menisin näytille, supistuksesi tulevat todella tiheästi.
odotelaan voimistumista,että joskus tulla useamman päivän ajan tiuhaan supistuksia mutta ne voivat loppua,eilen minulle kävin näin. hankalaa kun nähnyt vaan karjuvia ja tuskasta itkeviä äitejä niin tiedä ny sitten kuinka tuskanen täytyy olla. vielä kyllä tuntuu että selviää ilma mitään suurempaa kivunlievitystä eli kaipa tässä vielä odotellaan kovempia!
mutta jos on korkea kipukynnys, ei välttämättä ymmärrä lähteä ajoissa...
Mulla oli sellainen valmennuksessa annettu ohjeet, ettei sairaalaan parane lähteä, ennen kuin kivut ovat kotona kestämättömät JA supistukset säännöllisiä. No olihan ne säännöllisiä, mutta ihan kohtalaisesti pärjäsin kivun kanssa (sattui joo, mutta en nyt ihan tuskasta vääntelehtinyt) Joten kun sitten älysin lähteä sairaalaan (anopin käskystä) olin parinkymmenen minuutin automatkan jälkeen sairaalassa heti valmis ponnistamaan...
Minulla on kolme lasta ja synnytysten käynnistymisestä ei ole voinut erehtyä. Supistukset napakoita ja kipeitä, toki sitä kestää kotonaaan vaikka synnytyksen loppuun saakka.
Miksi viivytellä kun homma on kuitenkin edessä ellet aio kotiin synnyttää.
Mulla meni vedet molemmilla kerroilla mutta kyllä sitten synnytyksen lähestyessä juoksin ripulia vääntämässä hetken välein.
Mielummin laitokselle lähtee vähän aikaisemmin kuin liian myöhään.
Saahan siellä sitten pötkötellä ja sydänmonitorista näkee että vauvalla kaikki ok.
Että tarkastaisivat kohdunsuun tilanteen. Voihan olla että sinä vaan et ole kipuherkkä. Vauva saattaa tulla puolessa tunnissa siitä kun alkaa käydä oikeasti kipeää. Minulla ainakin on näin :)
jos supparit ovat säännöllisiä pitkään.
Mä kävisin kyllä jo näytillä. Että tarkastaisivat kohdunsuun tilanteen. Voihan olla että sinä vaan et ole kipuherkkä. Vauva saattaa tulla puolessa tunnissa siitä kun alkaa käydä oikeasti kipeää. Minulla ainakin on näin :)
Minullakin on käynyt niin että lapset ovat syntyneet yht'äkkiä. Missään vaiheessa supparit eivät olleet sietämättömiä. Näytille siis ollaan varmuuden vuoksi menty ja aina päästy suoraan saliin ponnistamaan.
Oman mielenrauhan vuoksi kävisin näytillä. Useimmitenhan se on turhaa, mutta kumminkin menisin.
minullakin suoli on tyhjentynyt kaikilla kerroilla itsekseen ja muutaman kerran juoksuttanut veskissä.
uskon että synnytyksesi on käynnissä
Oman neuvolan mukaan jos supistukset loppuu vaihtamalla asentoa tai ne ei ole kovin kipeitä niin ei ole varsinaisia synnytyssupistuksia.
Itse olen huomannut itselläni kolmenlaisia supistuksia.
Ekat on ne jokka on ihan sieltä raskauden alusta, ei satu. Toiset on ne jo jokka alkaa tuntumaan, saattaa vaikka puuskuttaa kävellessä. Mutta ne loppuu tosiaan kun rauhottuu.
Esikoisesta muistan miten supistukset "alkoi" perjantaina, laskin väliä ja voivottelinkin vähän niitten kanssa. Yöunetkin jäi lyhyeen kun laskin ennen nukahtamista niitä kuin lampaita.. :D Maanantaina aamuyöstä supistukset alkoi AIKUISTEN oikeesti. Kesti vuorokauden se synnytys ja minä tyhmä olin väsyttänyt itseäni laskemalla supistuksien minuuttivälejä!
Neljättä odotan, niin katson millon ne supistukset alkaa. Ei ne sairaalassa kysy milloin mikäkin minuutti alkoi.
Toisesta lapsesta olin suihkussa kolmannella supistuksella ja mies soitteli paniikissa lastenhoitajaa paikalle! Mutta ei se ihan heti sitten syntynytkään.. :D
Jos sairaalaasi on pitkä matka, lähde nopeampaa TAI jos et kestä kipua mutta avautuminen sattuu niin ettet kotona kestä (mutta väli on yli 5 minsaa) niin ei sillä ole väliä. Tilanteen voi käydä tarkistamassa.
Saatat hyvin kuulua niihin jokka ei avautumista oikein edes huomaa! Pääset kyllä takasin kotiin jos kypsymistä ei olekaan tapahtunut ja paikat muutaman sentin auki, ja kestät tän hetkiset supistukset.
Mutta ajattele jos nää supparit onkin avannut paikkoja ja kohta auki 8 senttiä -voi tulla kiire, eikä puudutuksia enää ehkä ehdi saamaan ja niitä saattaakin tarvita.
Mut kuulostaa hyvältä! Tuskin menee enää montaa vuorokautta.
jää odottelemaan kivuliaita suppareita, niitä ei välttämättä tule! Sairaalaan kannattaa lähteä ajoissa että kerkii samaan lievitystä. Ja kannattaa uskoa omia tuntemuksia! Kuopuksen kohdalla kätilö ei osannut sanoa(sisätutkimuksen ja käyrien jälkeen) 2.5h ennen lapsen syntymää onko synnytys käynnissä vai ei. Minä itse kyllä tiesin takuuvarmasti! Vaikken missään sietämättömissä tuskissa ollutkaan! Mutta ihmekös tuo kun en tuskissani ollut koko synnytyksen aikana lainkaan...
Rv 39+4,eilen illalla alkoivat supistukset,lämpöpussi auttoi ja sain lopulta unta,heräsin niin supistukset olivat loppuneet. 4 aamuyöllä heräsin supistuksiin ja niitä nyt jatkunut,aika napakoita ovat,mutta tuntuu että kestän vielä kotona..kestävät n.30-60s ja tulevat tiheästi jopa 2 min välein?! en tiedä koska lähteä sairaalaan kun kipu kuitenki vilä hallittavissa kotona mutta huolettaa kun tulee aika tiheään..vatsa useasti tyhjentynyt ja vähän etova olo..