Miten 1v ja 2v ikäset sopeutuu hoidossa oloon?
Tilanteemme on siis se, että mieheni sairastui vakavasti eikä kykene hoitamaan lapsiamme kotona. Alun perin oli tarkoitus, että minä olen lasten kanssa kotona sinne 3v ikään asti. Nyt olosuhteiden muututtua minä palaan töihin ensi kuun alusta. Muuten voisimme olla molemmat kotona, mutta sitten emme pärjäisi taloudellisesti.
Kaipailen siis kokemuksia muilta, joiden lapset mennyt pienenä hoitoon. Meillä on kolme lasta, 1v kaksostytöt ja 2v isosisko. Myös mietimme, että laitammeko lapset päiväkotiin vaiko perhepäivähoitoon. Päiväkodissa vanhempi joutuisi kaksosten kanssa eri ryhmään, mutta perhepäivähoitajalla pääsisivät kaikki samaan ryhmään, siellä kaksi muuta meidän lisäksi. Hoidossa olisivat keskimäärin 3-5päivää viikossa, riippuen omista työvuoroistani ja viikonloput on luvanneet sukulaiset tai muut tuttavat heitä hoitaa, jos olen sillon töissä.
Itsestä tuntuu kauhealta laittaa lapset jo nyt hoitoon, ovat vielä niin pieniä.
Kommentit (15)
ihan hyvältä, jos pääsevät kaikki samaan ryhmäänkin.
Meidän 1 v. sopeutui pph:n hoiviin hyvin, oli kuulemma sopeutuvassa iässäkin. Toki käytiin useaan kertaan tutustumassa etukäteen.
meillä 1 vee meni pph:lle ja sopeutui loistavasti. Itse laittaisin kaikki pph:lle . sisaruksille on kiva olla samassa ryhmässä kun ovat niin pieniä.
Työmatkat, verotus, kaupan alan pienet palkat - kannattaako varmasti lähteä töihin?
Kuka sanoi, että olen kaupan alalla töissä? En ole sillä alalla ja ollaan laskettu, että pärjäämme paremmin kun menen töihin, vaikka sitten pitääkin maksaa hoitomaksut ym. Työmatkani ei ole älyttömän pitkä, lasten hoitopaikka lähellä jne.
Minä laittaisin noin pienet perhepäivähoitajalle. Päiväkodissa hoitajilla vähemmän aikaa
Eli sen puoleen mukavaa, että heitä on noin monta, niin ei se hoitoon menokaan ole ihan niin valtava juttu, kun ne tutut sisarukset ovat siellä hoidossakin kuitenkin.
rankka tilanne... kovasti voimia ja tsemppiä sinulle ja perheellesi!
Minäkin ehkä valitsisin perhepäivähoitajan juuri siitä syystä, että pienet lapset pääsisivät kaikki samaan ryhmään. Ja ryhmän koko olisi muutenkin ihanteellinen. Toisaalta sinun tilanteessasi haluaisin ensin, jos mahdollista, tutustua kyseiseen hoitajaan, käydä hänen kotonaan jne. Esimerkkinä kerron tutustani, joka oli iloinen saatuaan 1-vuotiaalleen paikan perhepäivähoitajalta. Mutta kun tuttu meni käymään kyseisen ihmisen kotona, hän halusi ehdottomasti lapsensa päiväkotiin. Perhepäivähoitajan koti oli todella epäsiisti ja hänen lapsensa nuhjuisia ja sotkuisia. Hän ei olisi voinut kuulemma mistään hinnasta laittaa lastansa hoitoon kyseiseen paikkaan. Kyseessä oli toki yksittäinen hoitopaikka, enkä missää nimessä halua yleistää. Luulen, että valtaosa perhehoitajista on aivan ihania ihmisiä, jotka tekevät työtä täydestä sydämestään ja hoitavat kotiaankin sen mukaisesti.
Mutta edelleen - voimia perheesi rankkaan elämäntilanteeseen!
Onko miehesi sairaudella minkälainen ennuste?
Kun kaikki on alle 3v.
Mä en luota niin kovasti perhepäivähoitajiin. Ne kun voi olla hyviä, tai sitten ei. Eikä sitä etukäteen välttämättä näe. Itse esim tiedän pph.n, joka lasten ulkoilun ajan vietti lähinnä tupakoiden ja naapurin kanssa rupatellen, lapset huiteli ties missä..
Itse oon ollut töissä päiväkodissa pienten ryhmässä, nähnyt sieltäkäsin lasten sopeutumista.. Nuo alle 1v:t tuntuu itseasiassa sopeutuvan helpoiten. Ne on vaan innoissaan uusista leluista ja ihmisistä, osaavat jo ensimmäisestä päivästä asti hakeutua hoitajien syliin kun siltä tuntuu. Vasta lähemmäs 3v lapsilla olen nähnyt vaikeuksia sopeutua ryhmään, varsinkin jos ovat ujoja tai kovin vahvatahtoisia ja tiettyihin tapoihin tottuneita.
vaihtoehto! sellainen pk, jossa vain yksi pienten ryhmä 12 lasta, kaikki teidän lapset pääsee samaan ryhmään ja hoitajia on se kolme. Tai ryhmäperhepäiväkoti, jossa 8 lasta ja kaksi hoitajaa?
Meillä on pojat aloittaneet hoidon 2,5 ja 1,5v vanhoina, pääsivät pienen päiväkodin pientenpuolelle samaan ryhmään, hoidon aloitus sujui hyvin kun veljekset tukivat toisiaan ja isompi tulkkasi alussa hoitajille, että "Pekka tahtoo maitoa" :)
Kyllä se siitä, voimia!
Joku kyseli (en muista numeroa) mieheni ennusteesta. Siitä ei ole vielä mitään varmaa tietoa, jos hoidot auttavat niin hän selviää, mutta vasta myöhemmin tuon tietää varmasti. Tähän asti hoidoista on ollut apua ja se hiukan helpottaa. Välillä itkettää/ahdistaa tämä tilanne, mutta lasten takia on koitettava ajatella positiivisesti, vaikkei se aina niin helppoa ole.
Varmaankin lapsemme menevät perhepäivähoitajalle. Tällä hoitajalla on hyvä maine ja kun häneen olin yhteydessä niin hän suositteli käymään lasten kanssa useammin kun kerran tutustumassa niin se jääminen ja hoidossa olo on sit hiukan tutumpaa. Ja kuten sanoittekin niin sisaruksista on turvaa toisilleen sitten hoidossa, jos ovat samassa paikassa.
Täällä ei pk:ssa pääse kaikki alle 3v samaan ryhmään. Siellä on yks ryhmä, jossa on kaikki alle 1,5v ja toisessa sit yli 1,5v, mut alle 3v. Ja täällä on vaan yks päiväkoti.
ap
Meidän lapsi aloitti 10kk iässä hoidon pph:lla ja sopeutui tosi hyvin. Hoitoon vienti ja töihin lähtö oli äidille vaikeampaa kun lapselle. Ekat pari viikkoa poika itki hoitoon jäädessä, mutta kun suljin oven niin itku loppui ja sen jälkeen kaikki meni hyvin ja pph oli aivan ihana.
Työmatkat, verotus, kaupan alan pienet palkat - kannattaako varmasti lähteä töihin?
Varsinkin, jos tiedätte hänellä olevan hyvä maine. Uskoisin, että on myös hyvä hoitaja silloin
niin pph olis parempi, jos tunnet hoitajan, muuten itse laittaisin päiväkotiin
pph parempi, jos edes keskitasoa ja antaa sylIä