Mita mielta tasta ruokavaliosta?
Voisin heitella noita pahkinoita salaatin sekaan, siellahan ne joukossa menisivat. Lisaksi kerran viikossa syon jonkinverran karkkia. :)
Unohdin kertoa mittani, jotka ovat nyt vajaan vuoden treenaamisen jalkeen 168cm/58kg.
Kommentit (19)
Auuttakaa naista maessa! Takana kirjava syomishairiohistoria, ja syomisten kanssa on edelleen vaikeaa. Milta tama minun ruokailuni teista vaikuttaa?
Aamupala:
- kulhollinen muroja rasvattomalla maidolla ja kuitupitoinen jogurtti
- kuppi kahvia
Lounas
- tonnikala-tai lohisalaatti (salaatti, kurkku, tomaatti, paprika, avokado, tonnikala tai lohi, maissi, raejuusto), loraus salaatinkastiketta, kaksi pienta siivua kuitupitoista leipaa, 3tl 16% margariinia, joskus siivu sulatejuustoa, jalkiruoaksi 100g rahkaa marjoilla
Valipala:
- kuppi kahvia, rasvaton jogurtti, hedelma
Paivallinen
- Aina jotain vihanneksia (esim.hoyrytettya porkkanaa, parsakaalta, bataattia, vihreita papuja), lisaksi joskus kalaa (seiti/lohi), hyvin harvoin pastaa tai riisia (ehka kerran kuussa), joskus kasvissose-tai pinaattikeittoa, puuroja tms. Lampiman ruoan lisana aina kurkkua ja tomaattia
- kaksi palaa kuitupitoista leipaa, 3tl 16% margariinia, joskus siivu sulatejuustoa
- jalkiruoaksi 100g rahkaa marjoilla
Treenaan salilla 4 kertaa viikossa ja sen lisaksi juoksen 2-3 kertaa viikossa vajaan tunnin mittaisen lenkin. Kulutuksesta ei ole mitaan tietoa. Haluan siis syoda terveellisesti ja hyvin, enka enaa lipsahtaa vanhoihin sudenkuoppiin.
Kommentoikaa kiitos!
Hyviä rasvoja saat ainakin kalasta, mutta saatko tarpeeksi?
voisin lisätä siemeniä/pähkinöitä tai vastaavia
Koita välttää niitä.
Aamiaisen sokerimäärä on keskimäärin:
- murot 2-3 sokeripalaa (tuskin syöt 100g muroja kuitenkaan)
- maito 1,5dl yksi sokeripala
- jogurtti 2-3 sokeripalaa
Lounas:
- marjat yksi sokeripala
Välipala:
- jogurtti 2-3 sokeripalaa
- hedelmä yksi sokeripala
Päivällinen:
- marjat yksi sokeripala
Yhteensä siis noin 11-12 sokeripalaa per päivä. Se on paljon se.
Täällä kirjoittelee musta aika tiukkiksia ruokamielessä.
Sä treenaat tosi paljon ja tarvitset energiaa.
Mä lisäisin tohon yhden aterian. Iltapala puuttuu täysin. Tärkeää on syödä riittävän usein (sopivia annoksia) ja vaihtelevasti!
Aamupalaa ja välipalaa varmaan kannattaisi vaihdella joskus leipään ja vähärasvaisiin leikkeleisiin / kananmunaan, joskus hedelmäpainotteisempaan, joskus puuroon jne.
Koska harrastat liikuntaa lihaksesi tarvitsevat enemmän proteiinia. Voistko ajatella syödä joskus kalkkunaa tai kanaa ? Raejuusto on myös hyvä proteiinin lähde. Voisit vaihtaa osan rahkaruuista raejuustoon. Esim. raejuustoa ja ananasta. Muista syödä noin tunnin kuluttua treenamisesta kunnolla.
En syo punaista lihaa enka kanaa, joten niita en voi ruokavaliooni lisata. Raejuustoa syon paivittain, ananaksen olen ottanut myos osaksi ruokavaliota (juurikin rahkan kanssa).
Syomme paivallista myohaan, joten iltapalaa en ole syonyt vuosikausiin. Nuo jogurtit haluaisin ainakin jossain maarin pitaa ruokavaliossani, etta saisin kalsiumia (aamupalamuroistakin jaa aina maidot lautaselle). Kiitos kovasti kaikista vinkeista! Lisaa otan mielellani vastaan!
Viela lisailen tuosta treenaamisestani salilla: teen aina 70 minuuttia syketta (n.155-165 sykkeella) ja tunnin lihaskuntoa. Lopuksi vartin venyttely. En omista autoa ja paivittain kavelen pakosta ainakin 6km, joinain paivina 10km, koulumatkoja.
Tofua ja muita soijatuotteita? Papuja, linssejä, herneitä? Ja kananmunia sekä jo mainittuja pähkinöitä. Soijatuotteista saa ainakin Suomessa (ilmeisesti asut jossain muualla, kun et käytä skandeja) myös kalsiumia ja sitä tietysti saa myös tabletteina.
Ja jos syötte päivällistä myöhään, miten olisi toinen välipala ennen treenejä, leipä tai kourallinen pähkinöitä?
t. 7
Juu en asu Suomessa. :)
Tofuakin olen jonkinverran kayttanyt, myos kananmunaa (tata en kyllakaan kovin usein). Linsseistakin olen soppaa keitellyt.
Kayn salilla aina aamulla, joten sita ennen syon valipalan. Yleensa kotiudun salilta juuri vahan ennen lounasaikaa, joten tankkaan melkein heti treenaamisen jalkeen. Tamanhan pitaisi olla ihan puhdasta matematiikkaa, mutta silti tama syomisen maaran hahmottaminen on vaikeaa. Kokoajan on tunne, etta syon liikaa (ollessani sairas en syonyt juuri mitaan). Tassa on ollut kova opetteleminen!
Sykemittarin mukaan yksi salikerta kuluttaa noin 800-1000kcal, juoksulenkki noin 350kcal. En tieda yhtaan peruskulutustani.
Oikeasti mun mielestä sun syöminen kuulostaa hyvinkin normaalilta, mun näkökulmasta paremminkin ala- kuin yläkanttiin. Mutta sun täytyy vaan itse pikku hiljaa opetella, mistä tulee hyvä olo.
Tsemppiä siihen!
t. 7=10
en paljoa luottaisi mittareihin. Ihan hirmutreeniä saisit tehdä jotta pääsisit lähellekään tuhannen kilokalorin kulutusta.
Paljon kyllä liikut joten aika paljon saat syödäkin
Tuota mittarin luotettavuutta olen minakin miettinyt. Tosin olen tehnyt todella rankan treenin, etta on mennyt tuhat kaloria rikki!
Kiitos kaikista kommenteista ja aurinkoista kevatta! :)
Eli jos joku laskeskeli että sokereita olisi 11 palaa/pv:ssä. 1 pala painaa n 2,6 g eli yhteensä sokeria tulisi 28,6g. 1g Hiilihydraattia sisälltää 4 ckal eli yhteensä 114ckal. Minun logiikalla tuo on reilusti alle 10 prosenttia päivän energiatarpeesta...
Sen proteiinin saamiseksi voisitko ajatella, että laittaisit aina silloin tällöin salaatin joukkoon keitetyn kananmunan vaikka? Tai syö kananmunaa leivän päällä.
Jos vaan maistuu, niin linsseistä voisi tulla hyvä lisäke päivälliseen. Niistäkin saisit proteiineja.
Sinuna laittaisin aina leivän päälle siivun tai pari vähärasvaista juustoa. Saat siitä lisää kalsiumia. Ja kaloreista sinun ei mielestäni tarvitse olla huolissaan, koska liikut paljon ja perusruokavalio on terveellinen.
Sokereista en olisi huolissani, sillä tarkoituksesi tuskin on laihduttaa?
etenkin tuohon liikunnan määrään verrattuna. minkälainen syömishäiriö sulla on takana?
tai sitten mä syön vaan ihan hirveesti.
mullakin syömishäiriötaustausta ja joskus kun mullakin oli tollanen ruokavalio kun sulla. silloin painon noin 5 kg vähemmän. oon valinnut vähän enemmän kiloja ja paremman ruuan :)
Tarkoituksena ei ole laihduttaa! Takana on anoreksiaa ja bulimiaa, molempia. Nyt olen ollut noin vuoden "terveen kirjoissa", mutta tama syomaan opettelu on ollut todella tuskainen taival.
Alan kiinnittamaan enemman huomiota tuohon proteiinin saantiin ja otan linssit, pavut, soijatuotteet, tofun ja kananmunat osaksi ruokavaliotani.
Kiitos paljon kaikista vinkeista! Jos joku kamppailee saman ongelman kanssa, niin olisi kivaa kuulla kokemuksia muiltakin!
mä paranin bulimiavoittoisesta kierteestä sillä mun aika tiukalla ruokavaliolla, eli ehkä toi on sun tilanteeseen ihan ok. säännöllisyys kunniaan!
vähitellen aloin relata, enkä enää mieti syömisiäni juurikaan. tsemppiä
Kroppasi ei jaksa treeniä tippaakaan tuolla kidutusdieetillä. Missä rasva?
Yhdessä pienessä purkissa rasvatonta jogurttia on lähes kolme sokeripalallista sokeria.
Ja myslit ne vasta kauheita sokerisyöppöjä ovatkin! Sataa grammaa kohden sokeria on noin 20-30g eli 4-6 sokeripalaa. Jaiks!
Jättäisin myslit ja jogurtit pois ja vaihtaisin ainakin aamiaisen puuroksi.