Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taloudellisesti tiukkaa. Lohduta vähän ja kerro miten huonosti teillä menee?

Vierailija
15.05.2009 |

.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
15.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen palkka tuli tänään, 614€ (tekee osa-aikaisia töitä). Samantein piti maksaa Kelalle vanhoja palautuksia 245€. Kuun lopussa tulee kotihoidontuki 250€ ja lapsilisä 100€. Alkukuusta pitäisi maksaa vielä vuokra 500€ ennen kuin miehen seuraava palkka tulee. Eli tämän palkkakauden tulot 964€ ja menot kun suuret laskut ja vuokra maksettu 745€. Eli kolmihenkisen perheen pitäisi elää n. 220€:lla kuukausi, tuosta siis peruseläminen eli ruuat, vaipat, pesuaineet,kulkemiset, puhelinlaskut, vakuutukset, etc.

Ei kauhean kiva. Onneksi mies sai tässä kuussa enemmän työvuoroja joten ensikuussa palkka tulee olemaan 400€ suurempi. Eikä silloin ole tuota palautusta Kelalle mutta sen sijaan sekä pojan että minun vakuutusmaksu on tulossa siihen palkkakauteen. Tässä kuussa pitäisi maksaa vielä aloitusmaksu toisen lapsen vakuutuksesta. (Lasten turvallisuudesta ja vakuutuksista ei tingitä niin kauan kuin on edes jonkinlaisyta ruokaa pöydässä).

Sentään ei omisteta asuntoa eikä autoa, köyhän elämä on siitä helppoa ettei tarvi jännittää omaisuudesta tulevia kuluja (mahd. äkilliset remonttitarpeet, auton huollot etc.) :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlailla kuin alkoholisti ei peliongelmainen pysty hallitsemaan pelaamistaan. Ellei hän sitten hae ammattiapua.

Itse ihmettelen, että miksi aina oletetaan yhteiskunnan auttavan. Jos itse ajaa itsensä huonon tilanteesen, niin miksi valtion pitäisi aina auttaa.

Toki kaikenlaista voi sattua, ja ilman omaa syytäänkin voi velkaantua esim. vaikean sairastumisen tms myötä, mutta täällakin taloudellisissa vaikeuksissa oleva on useimmiten opiskelijaperhe, jossa on useita lapsia. Toivon mukaan niitä lapsia ei tehty siinä uskossa, että lapsi tuo leivän pöytään. EI tuo, vaan vie sen leivän pöydästä(vaipat,vaatteet,lääkkeet, harrastukset jne)

Vierailija
44/70 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottakai voi mennä. aina ei toimeentulotukea saa jos ei ole nostanut opintolainaa tai on jotain velkoja ulosotossa, niitä ei huomioida aina.

toimeentulotukihan on aika suuri tulo. mutta sehän se on kun moni jää paljon sen alle, kun sitä eivät kaikki saa vaikka tuloja ei ole.

Yhteiskunta kait katsoo, että sulla oikeus saada rahaa jostain muualta, jos et ole oikeutettu toimeentulotukeen. Periaatteessa siis kenelläkään ei voisi mennä huonommin kuin toimeentulotuen saajalla.

Minulla meni tosi huonosti, koska vuokrani oli enemmän kuin mitä toimeentulotuessa saa olla. Näin ollen kaikki sossusta saamani rahat menivät vuokraan ja ruokaan ja muihin ei jäänyt mitään. Sain diakonissalta ruokaan maksusitoumuksia jonkun kympin. Kävin kirkon ruokajonossa, mutta sillä ruoalla ei voi elää ja elin lähinnä pelkällä leivällä. Huh, onneksi tuo loppui.

Vierailija
45/70 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka oikeasti sympatiseeraan teitä todella!!! Tiedän itsekin miten rankkaa on laskea rahoja ja miettiä riittääkö tuohon ja tuohon laskuun...

Meillä on ollut tiukka kevät kuten aina. Miehellä isommat tulot aina kesisin ja keväällä elellään miehen pikkupalkalla + viime vuoden kesän säästöillä ja mun pienellä osa-aikapalkalla. En voi tällä hetkellä lähteä muuallekaan töihin kun on monta pientä lasta...

Iso asuntolaina on mutta olemme varoneet ottamastaa mitään luottavelkoja... Säästöt on lähes tyhjennetty tänä talvena, varoilta mulla on 1500 säästötilillä mutta se taitaa mennä lainanlyhennykseen kesäkuussa + kirjanpitäjän laskuun. Kirjanpitäjä meillä pitää molemmilla olla kun meillä on yritys!

Oikeasti mietin usein että päästäänkö tästä köyhyyskuopasta koskaan ylös? Ahkerasti olemme tehneet aina töitä, mutta moka oli se että olin pitkään kotona lasten kanssa kun oli maassa hyvät ajat ja nyt sittne laman aikana yritän saada lisää hommia:(((. Lisäksi menimme ostamaan talon huonosta paikasta ja jouduimme myymään sen huonolla hinnalla viime vuonna että pääsisimme siitä eroon.

Vierailija
46/70 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

visa käytetty monta sataa yli luottorajan

laskuja ja luottojen lyhennyksiä maksamatta...

jossain vaiheessa kun tilanne riistäytyi käsistä, eli huomasi ettei pysty selviytymään maksuista niin lopetin välittämisen raha-asioiden suhteen. ne menee joskus ulosottoon ja perivät sitten jostain tuista jos niistä pystyvät.

Vierailija
47/70 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuli yks yllärilasku,joka pakko maksaa nyt tai muuten ei kunniankukko laula.

400e... ja tuloni yhteensä 1400e... lisäksi maksan muita laskuja 300e... eli 700e jääpi...ja pitäisi

ostella kaikenlaista ...

jees...

mutta...

kai se täst-

Vierailija
48/70 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossain vaiheessa kun tilanne riistäytyi käsistä, eli huomasi ettei pysty selviytymään maksuista niin lopetin välittämisen raha-asioiden suhteen. ne menee joskus ulosottoon ja perivät sitten jostain tuista jos niistä pystyvät.

Miksi olet toiminut näin vastuuttomasti? Ymmärrätkö, että summa kasvaa korkoa koko ajan. Hoida nyt asiasi kuntoon ja sovi takaisinmaksusta!

Vierailija
49/70 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa karmivaa lukea kolmen vuoden takaisesta tilanteestamme. Tänä päivänä asiat ovat todella hyvin: taistelin itseni ensin velkaneuvontaan ja sitten velkajärjestelyyn. Maksan viimeistä penniä myöten pelivelkani ym. vippivelat pois 2015 mennessä.

Avioliitto ei kestänyt, mutta kaikki muut asiat ovat järjestyksessä. Vuokra- asunto, auto, muut laskut maksettu. Tienaan hyvin, 4400 e/ kk brutto, ja nyt siitä jääkin jotain.

Kovan koulun olen käynyt ja nykyään en osta mitään ennen kuin säästän. Luottokortteja ei enää ole eikä luottotietojakaan, onneksi. Ja pelaamisen olen lopettanut jo aikaa sitten.

Vierailija
50/70 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet toiminut näin vastuuttomasti? Ymmärrätkö, että summa kasvaa korkoa koko ajan. Hoida nyt asiasi kuntoon ja sovi takaisinmaksusta!

velkaneuvontaa 5.v ns. merkittynä penniä et maksa jos pienet tulos ja velat haihtuu ilmaan. Suomessa on aina helppoa olla velkanen.

Vierailija
51/70 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis meillä ei varmaan puolessa vuodessakaan tule noin paljon laskuja...

Meillä joka kuukausi pakollisia laskuja noin 2000 e (vuokra, lainojen lyhennykset, verot, päivähoito, sähkö, puhelin ym.) ja muita laskuja noin 2000 e (ruoka, vaatteet, harrastukset).

Ruokaan, vaatteisiin ja harrastuksiin 2 000 e kuussa? Syöttekö hanhenmaksaa? Onko vaatteita ihan pakko ostaa joka kuukausi? Mitä harrastatte?

Vierailija
52/70 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

laina, yhtiövastike ja 200 euroa, joka on summa mikä menee keskimäärin laskuihin, jää ruokaa alle 50 euroa kuussa, talvella kun piti ostaa bussilippu, ei jäänyt ruokaan yhtään rahaa.

Ja lisäksi tämä ei ole mitenkään väliaikaista, vaan ihan pysyvä olotila vielä seuraavat 9 v.

Joudun jatkuvasti hommaamaan lisäansioita, joita onneksi olenkin kivasti saanut ja nytkin on pakkanen täynnä vihanneksia talvea varten. Mutta sanotaanko että olen tosi monesta riippuvainen jotta asiat rullaavat. Jos joku jo totuttu tuki loppuu, on summa muualta pois.

Mulla oli mm lähes 2 v kirppispaikka ja en maksanut vuokraa, mutta myynnistä meni 25 % omistajalle. En saanut käteistä, sain rahat käytettäväksi kirppiksellä ja sitä kautta hankin mm ison hyllyllisen vessapaperia. Äkkiseltään luulen että meillä on vaatehuoneessa 5 v vessapaperit koossa. Myytävät sain lahjoituksina tutuilta ja ystäviltä.

Nyt teen paljon käsitöitä, jotka menee myyntiin joulumarkkinoilla. Jne, eli monta rautaa on tulessa koko ajan ja ns puhdasta vapaa-aikaa ei ole.

Ex vei lomamatkalle lapset Sveitsiin ja vikaksi viikoksi joutuikin töihin paikanpäälle. Hänelle tuli halvemmaksi ostaa mulle lentolippu paikanpäälle, kun hommata lastenvahti ja ostaa lapsille uudet paluuliput, joten ollaan nyt täällä kivassa mökissä vain ja ainoastaan sen takia, kun ex päätti ilahduttaa minua.

Ex on työpaikkansa vieressä hotellissa, eli olen täällä lasten kanssa kolmisin.

niin... ilman häntä oltais kotona.

Vierailija
53/70 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva lukea vanhoistakin ketjuista, että asiat ovat paremmin.

Miten joku voi kummastella vaikka 2000-3000 euron laskuja kuussa? Minäpä kerron oman versioni:

Asuntovelkaa ja vuokraa ei "omassa" talossa ole, mutta yllättäviä remontteja voi tulla. Esimerkiksi lämmitystä on korjattava silloin kun se menee rikki, ei silloin, kun sattuu olemaan sopivasti rahaa.

Sama pätee autoihin, jotka on oltava todella pitkiä työmatkoja varten.

Autokulut voivat olla n. 1000 €/kk riippuen työmatkoista, huolto- ja korjauskuluista. Asumiseen eli vakuutuksiin, sähköön ja muuhun pieneen menee noin 300 €/ kk. Opinto- ym. lainojen lyhennyksiin meneen myös n. 300 €/kk.

Puhelimet, tietokoneen ja yhteydet koko perheelle yhteensä n. 250€/ kk ja toisinaan vielä uusia hankintoja tuon lisäksi.

Sitten vielä vakuutusmaksuja, vaihtelee n. 100€/kk. Vaatteitakin joutuu ostamaan toisinaan, myös lääkkeitä, lapsille harrastus- ja opiskelutarpeita ym. Ei siinä kuukauden tulosta (n. 3000€/kk) paljon ruokaan ja muuhun jää.

Vierailija
54/70 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä näin työttömäksi eikä työttömyyskassasta ole tullut vielä mitään tietoa.

Tilillä ei ole montaa kymppiä enää.

Ja todennäköisesti elokuussakaan en saa mitään. Että en tiedä millä kohta laskut maksetaan...

Vierailija
55/70 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme Länsi-Helsingissä, joten vuokra vie suurimman osan tuloistani.

Jatkuvasti elämme säästöliekillä taloudellisesti, MUTTA emme muutoin ;)

Joten ei tiukoilla eläminen onneksi välttämättä tarkoita kurjaa elämää. Riippuu tietysti sekä omasta aktiivisuudesta, paikoin mielikuvituksesta sekä asuinkunnasta miten elämisen pienellä rahalla saa onnistumaan.

Helsingissä on onneksi paljon ilmaista tekemistä; erilaiset luennot, puistojumpat ja -joogat, galleriat, ilmaispäivät museoissa, kyläjuhlat, ilmaiskonsertit jne.

Rohkeasti vaan mukaan kaikkeen ilmaistoimintaan. Roskalavoilta dyykaaminen ja askartelu ovat myös tulleet tutuiksi kuin myös parvekeviljely ja kaupungin rantojen ja itselleni vieraampien kaupunginosien kiertely. Kotikaupungissakin voi olla paljon tutkimisen arvoisia kohteita.

Tsemppiä!

Kyllä se siitä :)

Vierailija
56/70 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin opiskelijana palkattomassa työharjoittelussa toisella paikkakunnalla.

Kesäkuukausien ajalta en saanut ede opintotukea, joten köyhää oli.

Työmatkat (20 km) kuljin pyörällä sillä ei ollut varaa ostaa bussilippua.

Söin lähestulkoon pelkkiä itse tehtyjä sämpylöitä sen kesän ajan. Muuta ruokaa sain vain vanhempien luona vierailless.

Ne sämpylät olivat ehdottomasti edullisin ruoka. Pala hiivaa, pussillinen jauhoja ja voipaketti ei maksanut paljon mitään ja niistä sai ruoan useammaksi päiväksi. Ei kovin terveellistä, mutta teki linjoille hyvää ;)

Vierailija
57/70 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheeseen siis kuuluu mies, minä ja pieni tyttö. Ostettiin uusi auto kertamaksulla, kaikki säästöt tyhjennettiin, loppukuu aika tiukkaa...

Vierailija
58/70 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmihenkinen perhe ja seuraavat rahat tulee kuun viimeinen päivä. Makaronilinjalla.

Vierailija
59/70 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olemme rikkaita ja elämä hymyilee.

Vierailija
60/70 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama juttu kun yhdellä täällä, eli jossain vaiiheessa lähti menemään niin huonosti ettei enää jaksanut välittää. Vellkaa on jotain 50t, josta 30t jäi talo-ongelmien takia ja loput 10v ajalta kulutusluottoja sieltä täältä että on pystynyt käymään töissä ja elämään.

Nyt on 2 merkintää luottotiedoissa, ulosotosta satelee kirjeitä joita en edes ole avannut. Ensi kuussa menossa töihin hoitovapaalta, kaipa siitä palkasta vouti vie sitten osansa..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi