Kaivataan lihapullien reseptiä: lapsille ei tämän äidin lihapullat maistu,
mikä olisi se taikaresepti, jolla saisi pojat lihapullia syömään?
Kommentit (28)
Sulla taitaa olla pullat liian maustettuja.
Aion muuten luopua sipulikeittoainesten käytössä sillä sisältävät niin älyttömän määrän lisäaineita ja natriumglutamaattia.
Aion kokeilla tätä 16. ;D antamaa reseptiä:
Perinteinen taikaresepti
Tässä omalta äidiltä saamani oikein perinteinen resepti, jonka hän on aikoinaan saanut talouskoulusta. Maistuu omille lapsille (kolmelle pojalle).
600 g jauhelihaa (käytän paistijauhelihaa)
1 kananamuna
1 pieni sipuli
2 dl kermaa (käytän 15 % ruokakermaa)
½ dl korppujauhoja
2 tl suolaa
jauhettua maustepippuria (ripaus, n. ½ tl)
Laita kerma kulhoon, sekaan korppujauhe, hienonnettu sipuli ja kananmuna. Sekoita keskenään. Anna turvota hetki, sekaan jauheliha ja mausteet. Sekoita.
Muotoile pieniä lihapullia, ja paista liedellä rasvassa siten, että saavat väriä, paista lopuksi 15 min- ½ h uunissa. (jotta tulee perinteinen hyvä maku, tulee paistaa liedellä ennen uuniin laittoa, ei niin terveellistä, mutta hyvää ja maistuu lapsille)
Eli jauhelihaa, kananmunaa ja mausteita (+sipulia). EI mitään pula-ajan jatkeita (sipulikeitto, korppujauho jne.) sinne sekaan!
että jos en laita sipulikeittoainesta niin lisään suolaa ja mausteita ja toisinpäin. Meillä jauhelihaa kerralla menee 5-henkiselle perheelle 800-1000g. Kiitokset hyvistä vinkeistä, osa lähtee testaukseen :)
Tässäpä helppo ja lihaisa ohje (sopii myös karppaajille :) )
Joskus omasta päästä keksin, kun sattui olemaan rahkaa jääkaapissa.
1 kananmuna
loraus ketsuppia
mausteita oman maun mukaan
800g paistijauhelihaa
n. 200g maitorahkaa
(sipuli) jos laitan sipulia, niin hienonnan sen todella hienoksi sauvasekoittimen silppurissa
Sekoita taikina oikein tasaiseksi ja sileäksi, muotoile sopivan kokoisia (ei liian suuria) pyöryköitä ja paista 225 asteisessa uunissa 10-15 minuuttia.
Ja eikun syömään :)
Lihapullataikinan teen normaalisti, mutta nestettä vähän vähemmän ja hienoksi raastettua omenaa sekaan. Näin saan meidän nirson esikoisenkin syömään lihapullia.
Kalkkunajauhelihasta kannattaa myös kokeilla tehdä pullia. Tällöin mangosose sopii tosi hyvin sekaan.
Minä haudutan sipulisilpun ihan "lötsöksi" vahvassa lihaliemessä, johon sitten sekoitan korppujauhot turpoamaan. Itsekin inhoan sipulin paloja lihapullissa, vaikka olen niitä näin aikuisena oppinutkin syömään. :) Maustepippuri on meidän lihapullien salaisuus sekä pienen pieni koko.
makuun ja kun ovat syöneet paljon valmiseineksiä esim. hampurilaispihvejä, niin jäävät kiikkiin siihen umamiin eli teolliseen lihan makuun. Olen kuullut muistakin lapsista, joille ei kotilihapullat enää kelpaa. Tuo sipulikeittoainesten lisäys taikinaan voi auttaa asiaa, siitähän tulee teollista makua pulliin. Itse en tykkää, mutta en olekaan nuorisoa.
Kun vaan itsekin joskus, edes joskus olisin yhtä hyvä kuin tämä ihminen :D :D
Minä muuten myös ujutin veemeksi soijarouhetta lihapulliin.
Ei kukaan huomannut mitään ;)
Ja varmasti terveellisempää!