Saisinko lastenkasvatus apua?
Olisi kaksi tyttöä, 6 ja 8 vuotiaat, jotka eivät millään suostu siivoamaan huonettaan. Ovat siis samassa huoneessa. Leluja on kieltämättä kertynyt aika paljon.. Ovat kovia levittämään tavaroita, mutta takaisin paikoilleen eivät niitä saa. On käytetty nämä perinteiset: uhkailu, lahjonta ja kiristys, mutta niistä ei ole ollut apua. Aina vaan kuulee vastaukseksi, että miks tänään pitää siivota ja onko pakko ja mä en ainakaan tee mitään. Eli vinkkejä ottaisin mielellään vastaan, millä saisin tytöt osallistumaan niihin tylsiinkin hommiin. Kovasti olen yrittänyt selittää, että kodin siivous kuuluu kaikille, ei ole vain äidin tehtävä korjata toisten sotkuja.
Kommentit (19)
kaksi ala-asteikäistä poikaa, molemmilla oma huone. Poikien huoneet ovat heidän aluettaan, en siis vahdi koko ajan, millaisessa siivossa ne pitävät. En myöskään hae likaisia vaatteita heidän huoneestaan - aika nopeaan oppivat tuomaan vaatteet kylppäriin ja jopa pesukoppaan asti (ainakin joskus), kun huomasivat että lempipaita hautautuu ikiajoiksi sängyn päätyyn jos sen sinne unohtaa illalla.
Lelujen raivaamiseen meillä ryhdytään viikon, kahden välein. Siinä ajassa varsinkin nuoremman huone alkaa olla hirmuisessa kunnossa, mutta kun se ei häntä häiritse niin olkoon. Ei meillä muukaan huusholli ole rojuton vaan olohuoneen pöydillä on lehtiä, miehen urheiluvaatteet on eteisen nurkassa jne. Mutta aika ajoin siis komennan siivoamaan ja silloin diili on tämä: lattia ja pöytä puhtaaksi aamupäivän aikana, koska kun minä tulen iltapäivällä imuroimaan ja pyyhkimään pölyt, tulkitsen roskiksi kaiken mitä ei ole laitettu talteen. Sen verran tiukkis taidan olla, että uskovat tämän ja siivoavat aika mukisematta.
Meilläkin kuukausirahan ehtona on että pyydetyt kotityöt tehdään, mutta se ei toimi yksinään. Pojat on pihejä luonteeltaan eivätkä keksi muutenkaan käyttöä rahoilleen :-) Kotiötistä maksamisen minä rajoitan ns. ylimääräisiin hommiin, oman huoneen siivoamisesta en lähtisi antamaan rahaa.
mutta pitäkää sovitut siivouspäivät jolloin kaikki siivoaa, jos ei toimi ni leluja jätesäkkiin ja pois eikä takas tule ennekun siivoovat muut...
mitään muuta ei tehdä, ennen kun huone on siisti. Ei ulkoilua, ei kavereita, ei mitään!
Ja pidät siitä kiinni!
on ollut kaksi eri tapaa. Ensin meillä oli viikkoraha 2 e, joka sisälsi sen, että huone on siivottava viikottain. Se ei ihan toiminut.
Siksi muutimme sen juuri niin, että huoneen siivoamisesta saa 1 euron. Ja astianpesukoneen tyhjentämisestä 20 senttiä jne. Tämä on meillä toiminut paremmin.
Mutta se on sitten vähän eri asia, että miksi ne tavarat aina jäävät lattialle. Se minusta vaatii vanhemmilta ahkeruutta ja jatkuvaa kyttäämistä. Minä kun olen aina kysynyt, että mitä nämä housut tekevät tässä että tule nostamaan pois, niin pikkuhiljaa lapset ovat alkaneet nostaa omia housujaan lattialta ylös. Tai olen sanonut, että jos et enää leiki tuolla, niin kerää pois.
Hidastahan se on.
Samanikäiset pojat kyseessä.
otat lattialla lojuvat säkkiin ja viet vintille/roskiin/kirpparille. Ja ihan tosissaan voisit niitä karsiakin, mutta se kannattaa tehä kun tytöt ei ole kotona.
juu, toi vitosen ehdotus on kaikista tehokkain. Kun sanoo, että kohta imuroin ja imuri syö kaiken, mitä on jäljellä, niin kummasti se tavara häviää lattialta.
Ovat sitten "siivonneet" huonettaan koko päivän:(. Leluja myös välillä takavarikoitu, mutta ongelma on se, että on yhteiset lelut. Nuorempi ei välitä yhtään vaikka vietäisiin kaikki lelut. Vanhempi taas edes vähän yrittää siivota, joten on mielestäni väärin häntä kohtaa viedä kaikki lelut. On vaan ideat niin vähissä, et kohta oikeasti tyhjennän koko huoneen.
Onko pakko vaan ottaa tiukka linja vai olisiko jotain kivaa keinoa saada siivous sujumaan. Ajattelin, että tuleeko "traumoja", jos on tosi tiukkana siivouksen suhteen? ap
Toivottavasti ei paljon muita.. Tytöt ovat jo sen ikäisiä, että mielestäni jo osaisivat ihan kunnolla siivota huoneensa, jos viitsisivät. Jos istun huonessa vahtimassa voivat jotain tehdäkin, mutta heti jos joudun lähtemään pois loppuu siivous saman tien. Kiitos vastauksista! ap
heh, ei siis neljä euroa, vaan 4 JATKAA
4/10
Ja ne lelut joissa on paljon pieniä osia, kuten legot piilotin kaappien ylähyllyille ja saavat ne vain pyydettäessä silloin kun lattialla ei ole yhtään mitään muuta. Tällöinkin legot pidetään lakana päällä ja leikin loputtua ne nostetaan lakana sisässä takaisin jemmaan. Toki saavat pitää rakentamansa jutut ja leikkiä niillä, mutta irto legoja ei saa olla lattialla.
Meillä on saman ikäiset pojat ja heiltä tuo tavaroiden kerääminen ei onnistu, vaikka miten lahjoisi tai kiristäisi jos niitä leluja on liikaa lattialla.
Nyt huoneen lattialle ei kerry niin paljon leluja ja roinaa etteikö niitä jaksaisi kerätä pois. Kerran viikossa heidän täytyy tyhjentää lattia, jotta voin imuroida ja luututa sen. Jos eivät kerää leluja jää karkkipäivän karkit saamatta.
Äh, kuule, ei siivoaminen aiheuta lapselle mitään traumoja. Eikä siivoamattomuus. Sinun omaa elämää helpottaakseesi kannattaa saada ne lapset siivoamaan.
Mitä jos kokeilisit tuota maksusysteemiä? Se joka siivoaa, niin sille maksetaan. Ja hän pääsee vaikka heti karkkikauppaan sen jälkeen. Jokohan alkaisi pikkusiskoakin kiinnostamaan?
Jotkut ovat tällaista lahjontaa vastaan, mutta jos joka tapauksessa lapsilla on joskus karkkipäivä, niin minusta on ihan paikallaan käyttää tilannetta hyväksi.
Minulla itselläni oli sitäpaitsi lapsuudessani se käytäntö, että sain rahaa kaikista kotitöistä. ja ihan ahkera minust kasvoi :-). Äitini kertoi, että palkan myötä asiat alkoivat pikkuhiljaa sujumaan ja se palkko sitten siirrettiin sellaiseen, joka ei sujunut. Ja sitten taas kohde vaihtui jne.
on toiminut sellainen käytäntö, että kerran viikossa on siivouspäivä ja huoneiden raivaamisen jälkeen saavat karkkipäivän karkkinsa tai viikkorahansa. Tylysti olen sanonut että karkkeja/viikkorahaa ei tule jos ei siivoa. Joskus on jonkun karkkiannosta verotettu kun ei ole tehnyt mitä käsketään. Nyt on niin että osa lapsista menee jopa ilman pyyntöä tai käskyä siivoamaan kun tietävät ettäon siivouspäivä/karkkipäivä.
Ja todellakin kannattaa sitä lelu/tavaramäärää sieltä huoneesta karsia. On paljon mukavampi ja helpompi siivota kun tavaraa ei ole joka paikka täynnä. Ja lapsista on hauskaa kun osa tavaroista on sitten kuin uusia oltuaan jonkin aikaa säilössä.
Meillä todellakin lastenhuoneet ja leikkitilat siivotaan vain kerran viikossa. Muulloin saavat olla kaaoksen vallassa. En jaksa olla joka päivä enkä edes joka toinenkaan päivä lapsia patistelemassa siivoamaan kun se on niin nihkeää. Onneksi nuo tilat on yläkerrassa...
Jos huone on viikon siivoamatta, sotku on niin järkyttävä, ettei aikuinenkaan oikein tiedä mistä aloittaa. En ajatellutkaan siivouksen aiheuttavan traumoja, vaan sen, jos se tapahtuu aina pahalla mielellä uhkailun jälkeen. Täytyy tänään pitää pieni palaveri lasten kanssa siivouksesta, koska nyt on mitta täynnä! Täytynee ottaa tiukka linja ja jaksaa itsekin pitää siitä kiinni. Ihan hyviä vinkkejä on tullut! Kiitos! ap
Esim jos hän on jättänyt värikynänsä levälleen, saatan kerätä ne ja sanoa, että teen tässä sinulle palveluksen. Hän on jo oopinut tekemään minulle palveluksia. Kysyy joskus, että mitä hän saa palkaksi ja minä annan vähintäänkin hymyn, halin tai pusun.
lattioilla ja sotku paisuu viikossa todella pahaksi niin kannattaa miettiä sitäkin että siivoaisi joka päivä päivän sotkut pois. Ja karsikaa sitä tavaraa huoneesta pois. Ei ne lapset tarvi sitä kaikkea mitä siellä on vaikka ne niin luuleekin :)
Kannustuspalkintoja kehiin! Esim. hyvin mennyt viikko palkitaan jollakin kivalla ekstralla.
T: 12 ja 13
Mutta lelujen kanssa ollaan tiukkoina. Vain yksi leikki on esillä kerralla. Seuraavan saa ottaa esille vasta kun edellinen on siivottu pois. Joten meillä voi olla legot lattialla koko viikon, mutta muilla leluilla ei sinä aikana sitten leikitäkään. Jos lapset haluavat pelata lautapeliä, niin ensin legot laatikkoon, ja sitten lautapeli tilalle. Ja lautapeleistä on erityinen sääntö, että ne siivotaan heti pelin jälkeen pois. Muuten nappulat hukkuu, eikä peliä voi enää pelata.
Näin säilyy "hallittu kaaos". Eli koskaan ei hukuta leluihin, mutta lähes aina on jotain lattialla. Ei ehkä paras tapa, mutta kun lapset nauttivat myös leikkien jatkamisesta seuraavana päivänä, niin turhaapa niitä leluja aina siistisi pois.
komppaan noita viikkorahasta tms pois ottamista, jos ei homma suju. Ilmoittaisin myös, etä ulos ei pääse, ennen kuin huone on siivottu. Tai alkaisin takavarikoimaan tyttöjen lempiesineitä: kännykät, pelit, tv:t jne jos ei muu auta. Ninmittäin tuossa on vaarana se, että murkkuikäisenä sä et saa niitä tyttöjäs tekemään enää mitään, koska ovat huomanneet, että vanhemmat ovat ihan hampaattomia laittamaan asioita järjsetykseen. Siivoukseen ei ole kukaan kuollut, siitä ei todellakaan saa traumoja! Mä saan 15v pojankin siivomaan huoneensa ilman pullikointeja, koska asia on opeteltu ihan pienestä pitäen ja pidetyt kiinni. Tsemppiä, kyllä se siitä lähtee, kun johdonmuakisesti pidät päätöksistäsi ja vaatimuksistasi kiinni :)
-paras lelu menee "jäähylle" jos ei ala tapahtumaan
-saa palkkion jos siivoaa (meillä tää on 50c/pvä max siis joka pvä siivotaan huone ennen iltatoimien alkamista)
Jos oikein vänkkyröi niin lelu menee jäähylle,ei tuu sitä palkkiota (tietenkään) JA lisäksi joutuu itse käymään "jäähyllä"
Yleensä kyllä alkavat siivota ihan hyvin koska tietävät et rangaistukset tulee johdonmukaisesti aina samallalailla ja samoin se palkkio tulee aina.
Ai niin ja meillä toimii myös se,ettei sitä 50c pistetä mihinkään possuun/pankkiin vaan pojilla on omat lomapakot joihin saavat rahan ja sieltä onkin kiva laskea paljonko sitä rahaa onkaan kertynyt :)