Paino vaan nousee, vaikken syö omasta mielestäni lainkaan väärin / liikaa. MIssä vika?
Syön vain ruisleipää (eniten Tempoa, vähähiilarista). En käytä sokeria, valkoista vehnäjauhoa, perunaa, riisiä tai vehnämakaronia. En käytä ylettömästi rasvaa - se vähäkin on öljyä. Levitteenä on 30 % Keiju. Jogurtit on ProFeeliä.
Paino vaan nousee... Liikun 1-2 krt / vko rankka kuntosalitreeni, sekä 1-2 h/vko tehokkaasti (pelejä, lenkkiä tms). Liikuntaa on liian vähän kyllä, mutta eikös energiansaannin vähyys kompensoi sitä?
No, syön siis päivän mittaan näin:
- aamulla kahvi + maitoa, ruisleipä kevytjuustolla ja levitteellä
- lounaaksi yleensä mitä lounasruokalassa on, ilman perunaa/riisiä tms. jotka korvaan salaatilla / kasviksilla
- välipala yleensä leipää, hedelmää, jugurttia, joskus pulla tms. (ei koskaan viineriä)
- päivällinen yleensä minimaallinen; joskus korvaan sen leipäpalalla ja kevytjogurtilla
-illalla yleensä rahkaa, teetä, yksi leipäpala juustolla
Viinaksia käytän max 3 pientä lasillista viiniä viikossa (siis noin 10 cl kerrallaan)
Karkkia en juurikaan syö, joskus vähän suklaata.
Missä voisi olla vika siihen, että painoni nousee hiljalleen? Toki joskus on viikonloppuja että herkuttelen kunnolla - silloinkin lähinnä pari-kolme pullaa tms, vähän karkkia, ei siis yletöntä syöpöttelyä.
Onko syy siinä, että liikuin aikaisemmin paljon ja nyt kolmeen vuoteen vain tuon mitä yllä kerroin??
Kommentit (12)
että syöt liian vähän ja elimistösi on paastotilassa. Silloin viikonloppusyöpöttely muuttuu automaattisesti suoraan rasvaksi vastaisen varalle. Samoin vähäinenkin viina.
Toisaalta lihas painaa enemmän kin läski, joten käyttäisin ehkä mieluummin mittanauhaa kuin vaakaa :o)
noita aterioita on määrällisesti niin monta, laskin viisi
Koita välttää kaikkea aterioiden väliin jäävää. Itse laihdutan raskauskiloja mutta en liiku paljon niin syon vaan kolme ateriaa (aamiainen, valipala, illallinen) ja niilläkin vähän ja terveellisesti. lisäksi juoksen 3xvko n. 30min. näillä olen saanut painon laskuun. mulla on vielä 6 kg tavoitteesta.
vaikea sanoa. Laske jollain laskurilla kalorit niin sittenhan tiedat miten paljon syot. Et myoskaan kerro pituuttasi ja painoasi.
Karkeasti arvioiden sun paivan kalorit:
* aamulla kahvi + maitoa, ruisleipä kevytjuustolla ja levitteellä
* lounaaksi yleensä mitä lounasruokalassa on, ilman perunaa/riisiä tms. jotka korvaan salaatilla / kasviksilla
* välipala yleensä leipää, hedelmää, jugurttia, joskus pulla tms. (ei koskaan viineriä)
* päivällinen yleensä minimaallinen; joskus korvaan sen leipäpalalla ja kevytjogurtilla
-illalla yleensä rahkaa, teetä, yksi leipäpala juustolla
En ole raskaana, todellakaan. Kilpirauhasarvot tarkastettiin noin vuosi sitten, olivat ok. Aineenvaihdunta on tosiaan hidastunut - varmaan tuokin on vaikuttanut, että ennen liikuin paljon (5-10 h/vko) ja nyt noin vähän...
Joo ja olen kyllä naostelija; mun verensokeri tuppaa laskemaan jos en syö säännöllisesti - raskausdiabeteskin oli eli kuulun riskiryhmään. Siksi en haluaisi painoa kerryttää, mutta minkäs teet?
Napostelu saattaa olla syyllinen tähän mun "tilaan", eittämättä... pari pähkinää tai juustosiivu lentää suuhun kuin huomaamatta....
Voi voi.
ap
enkä syö määrällisesti paljon. Kasviksia on aterioilla paljon, kuten kerroinkin. Ruisleipää menee sellaiset 3-4 Tempon puolikasta / päivä.
ap
Olen tismalleen samankokoinen kuin sinä! Talven aikana on tullut 3-4 kg, mikä tuntuu todella tukalalta. Sinuun verrattuna syön kuin hevonen; aamiainen, lounas, välipala toinen lämmin ruoka, iltapala. ; ) Ja aivan liian usein herkuttelen jäätelöllä, pullalla, suklaalla.
Yleensä olen saanut painon tippumaan muutaman kilon verran aika kevyesti, mutta nyt tuntuu, että se on ensimmäistä kertaa jämähtänyt. Olen jo miettinyt itsekin, olenko raskaana, sairaana, vai vaan todellakin siinä iässä (42), että nyt kaikki jää kroppaan?
Todella karkeasti arvioiden sun paivan kalorit:
* aamulla kahvi + maitoa, ruisleipä kevytjuustolla ja levitteellä 300KCAL
* lounaaksi yleensä mitä lounasruokalassa on, ilman perunaa/riisiä tms. jotka korvaan salaatilla / kasviksilla ??? NO ESIM. 400KCAL
* välipala yleensä leipää, hedelmää, jugurttia, joskus pulla tms. (ei koskaan viineriä) 400KCAL (ei sis. pullaa)
* päivällinen yleensä minimaallinen; joskus korvaan sen leipäpalalla ja kevytjogurtilla. LEIPA & JUKURTTIKIN VOI OLLA 400KCAL
-illalla yleensä rahkaa, teetä, yksi leipäpala juustolla 400KCAL
YHTEENSA 1900KCAL
Laihtuaksesi puoli kiloa viikossa pitaisi kalorivajeen olla 500kcal joka paiva, myos viikonloppuisin. Paivina jolloin kuntoilet voi tietysti syoda enemman.
Pari vinkkia kaloreiden tiputtamiseen:
-vaihda juusto kalkkunaleikkeeseen
- lounasruokalassa valta kermaisia/juustoisia/rasvaisia ruokia, puolet lautasesta salaattia. Liha-annos on kammenen kokoinen ja laatikkoruuan annoskoko on n. 2dl
- ala korvaa paivallista leivalla vaan syo esim. broilerin rintapala tai lohta ja paljon vihanneksia
-illalla riittaa rahka tai leipa, ei molemmat
Proteiinit ja rasvat (oljy - katso etta syot 6tl paivassa) pitavat nalan poissa pitkaan. kaiken kaikkiaan kunnon ruokaa saa kylla syoda aika paljon ja silti voi laihtua. Ihan hyvin voit syoda kokojyvaviljatuotteita, jata vaan pullat pois jos haluat laihtua/pysayttaa painon nousun.
Syö runsas aamiainen, esim. munakas ja paljon kasviksia ja leipä pois. Lounas myös isohko annos ja sitten taas runsas päivällinen, muuta et tarvi jos syöt riittävästi proteiinia ja rasvaa. Unohda kaikki kevyt-jutut ja käytä voita ja kylmäpuristettua oliiviöljyä, lorauta ruokiin kermaa ja käytä rasvaisempaa juustoa, jugurttia, viiliä, rahkaa. Hedelmiä ei kannata paljon syödä, mieluummin vihanneksia, juureksia ja marjoja.
Näin minä syön ja laihduin kuukaudessa 9 kg ja paino on myös pysynyt pois. En harrasta kovaa liikuntaa ollenkaan, vain vesijuoksua, kävelyä, joogaa yms. Kannattaa myös nukkua riittävästi, se on nimittäin tehokas painonhallintakeino. Makeaa ei tee enää ollenkaan mieli, sokerinen pulla on ällötys, viiniä kyllä otan lasin tai pari silloin tällöin.
kiloklubiin(ilmainen) ja merkkaa ylös syömisesi, sitten pitäisi selvitä missä mättää.
mullakin on todella ällön tukala olo, kun ilmeisesti nyt tämän vuoden puolella on tullut tuo 1-2 kg lisää. VOI siinä tietty olla lihastakin osa, koska tosiaan treenaan salilla kunnolla, mutta toisaalta en usko, että niin hyvin on asiat kuitenkaan...
Housut puristaa reisistä, nimenomaan tuosta "ratsuhousukohdasta", ja vatsa pömpöttää nykyään aina.
Muistelen mäkin haikeudella aikaa, kun sen 3-4 kg sai pois syömällä pari päivää vähän vähemmän ja liikkumalla enempi. Lenssun jälkeen oli aina kevyt olo, kun ruoka ei maistunut. Nykyään ei tapahdu mitään, vaikka muka "laihduttais"...
Pidin ruokapäiväkorjaa joskus kuukausikaupalla ja koetin rajoittaa enenrgiansaannin 1500 kcal/päivä. Kyllähän se tepsi, mutta vai niin kauan kuin todella punnitsin annokset....
Voi voi.
ap
leivän runsasta käyttöä voisit hillitä. Syö usein jotain huonosti sulavaa kuten rasvatonta lihaa, kiinankaalta tms. Se pitää nälän loitolla pitkään ja elimistö joutuu kuluttamaan energiaa ruoan sulattamiseksi.
Jätä lisäksi kaikki light ja dieettiruoat pois. Osta oikeaa voita tai Oivariinia sekä normaalia jogurttia. Jos ruoka-aikojen välillä tekee mieli laittaa jotain suuhusi, juo vettä. Syö myös perunaa ja vehnää, mutta kohtuullisesti.
Kokeilepa 2 viikkoa ja tule kertomaan miten kävi. En ole mikään ravitsemusterapeutti mutta suosittelen silti kokeilemaan.
a) Olet alkanut vanhenemaan ja aineenvaihtosi on alkanut hidastumaan
b) Olet aloittanut e-pillerit tai muun hormonaalisen ehkäisyn
c) Olet raskaana!
d) Olet sairastunut johonkin tautiin, jonka taudinkuvaan voi kuulua lihominen (esim. kilpirauhasen vajaatoiminta)