Lue keskustelun säännöt.
Kuka kiltti, ihana ihminen voisi referoida mulle PESIKSEN säännöt yksinkertaisesti?!?
13.05.2009 |
Olen koittanut googlettaa, mutta saan tietysti vastaukseksi vain ammattipesäpallon monimutkaiset ja monisivuiset säännöstöt.
Olen menossa huomenna sijaistamaan alakouluun (olen itse aineenope-opiskelija), ja ohjelmassa tuplaliikuntatunti pesäpallon parissa...Omista pesäpallokokemuksista aika pirun monta vuotta. Voisiko joku ystävällisesti kerrata perussäännöt mulle. Toimenkuvanihan on lähinnä valvoa pelaavia oppilaita.
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
ihan normaalisäännöillä vaan sovelletusti tai jopa pitskua (joka on pesiksestä muokattu versio).
Pesiksessä siis joukkueiden jaon jälkeen arvotaan tai ope määrittää kumpi joukkue on sisävuorossa ( eli lyöntivuorossa) ja kumpi ulkovuorossa (eli kiinniottamassa). Kukin pelkaaja saa lyödä kolme kertaa, viimeistään kolmannen lyönnin jälkeen hän siirtyy (juoksee) ykköspesälle. (Kai muistat kentän, kotipesän ja pesien sijoituksen?). Ulkopelaajat yrittävät polttaa etenijän heittämällä pallon pesävahdille ennen etenijää. Jos lyöjä/etenijä ei osu viimeisellä lyönnillä, lukkari heittää pallon pesälle. Kolmen palon jälkeen tulee vuoronvaihto (ellei sovelletuissa säännöissä ole tapana päästää kaikkia pelaajia lyömään vähintään kerran esim. siten, että kolmannen palon jälkeen tulevia juoksuja ei lasketa). Lyönti on laiton, jos pallo osuu kotipesään tai kentän rajojen ulkopuolelle. Tällöin kukaan palaaja ei voi edetä. Open pitää viheltää laittomat.
Itseasiassa tämä on aika vaikeaa tämä selostaminen, kun en yhtään tiedä mitä muistat omilta kouluajoilta. Käy katsomassa edu.fi-sivustolta sääntöjä. Luultavasti sieltä löytyy parhaiten.