Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka pitkään pitää ponnistaa ennenkuin pääsee/joutuu sektioon?

Vierailija
13.05.2009 |

Itselläni ei homma edennyt ja kahden tunnin ponnistuksen jälkeen olin jo ihan poikki. Oli kokeiltu konttaukset, jakkarat, selällään olot... N. 2,5 tunnin päästä poika syntyi velttona ja valkoisena. Vietiin samantien elvytykseen. Olisiko pitänyt leikata jossain vaiheessa ennen hapenpuutetta?

Puudutuksella ei ollut osuutta asiaan, sillä edellisestä epiduraalista oli jo tunteja. Pojan asennolla saattoi ollakin kun jäi jumiin ja lopulta tuli maailmaan kasvot ylöspäin (kun olin selälläni).

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla luultavasti vauvalla tulee olemaan leveät hartiat(lapsen isältä) ja mä oon jo käyny kaikki kauhukuvat läpi et mitä jos se jää hartioista kiinni, työnnetäänkö se takasin ja mennään leikkaa vai mitä siinä tehdään??

Vierailija
2/22 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektioon lähteminen harkitaan aina tapauskohtaisesti. Jos sikiön tai äidin henki on uhattuna, leikkaukseen pitäisi lähteä heti. Jälkikäteen on tosi vaikea arvoida, olisko jotain pitänyt tehdä toisin. Ponnistamisvaihehan voi kestää pitkäänkin ja tarjontavirheet vielä vaikeuttavat asiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan 9 pisteen vauva oli, koko aikana ei häikkää sydänäänissä. Tuntia aiemmin olivat kyllä jo viemässä leikkaussaliin, mutta yhtään salia ei ollut vapaana.

Vierailija
4/22 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla luultavasti vauvalla tulee olemaan leveät hartiat(lapsen isältä) ja mä oon jo käyny kaikki kauhukuvat läpi et mitä jos se jää hartioista kiinni, työnnetäänkö se takasin ja mennään leikkaa vai mitä siinä tehdään??

Sori, mutta vähän kyllä hymyilytti :-) Ei vauva kyllä hartioista jää kiinni, vastasyntyneellä on kuitenkin melkoisen iso pää. Ja miehesi hartiat taisivat kasvaa kyllä vasta aikaisintaan murrosiässä.

Vierailija
5/22 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin suoraviivaisestihan ominaisuudet eivät periydy eikä vauvat yleensä ole kovin harteikkaita. Sikiöllä pää on suhteessa suuri muuhun kroppaan nähden ja normaalissa synnytyksessä pää tulee ensin ja raivaa tietä muulle kropalle.

Vierailija
6/22 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei lapsen hartioiden koko ole millään lailla vanhemmilta periytyvä. Hartioiden leveys riippuu ihan vartalon leveydestä, ja vartalon leveys taas lähinnä siitä että äidin sokeritasapaino pysyy kunnossa. Jos sinua pelottaa vauvan koko, ota asia puheeksi neuvolassa. Vauvan kokoa voidaan seurata tarkemmin, samoin kuin sinun sokeritasapainoasi. Lisäksi voidaan vielä loppuraskaudessa tehdä lantion kuvaus, jotta varmistutaan siitä et lapsi mahtuu syntymään.

Jos nyt synnytyksessä sattuu käymään niin että hartiat jumiutuvat, ensin yritetään kääntää tietyillä liikkeillä vauva edullisempaan asentoon siellä synnytyskanavassa. Sitten jos hartioita ei sillä saada vapautumaan, tosiaan työnnetään takaisin synnytyskanavaan ja leikataan.

Vierailija
7/22 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan koko kyllä menee ihan käyrillä vaikkakin ylä siellä, mutta kattooko ne mua ihan kieroon, jos pyydän siinä synnyttämään mennessä että voiko ne hartiat tosiaan ultrata? Mulla on aika iso pelko siitä kun tämä lapsen isä oli ihan jäänyt hartioistaan kiinni synntyksessä ja minä olen tosi pieni. toki viime snnytys löysyttänyt paikkoja sen verran että varmasti helpompi tulla ulos tällä toisella. 2

Vierailija
8/22 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkonen jäi hartioistaan synnytyskanavaan jumiin ja syntyi 2-pisteen lapsena. Kolmosta en suostunut enää alateitse synnyttämään vaan hänet sektoitiin. Olemme olleet erittäin tyytyväisiä päätökseen, vaikka olimme lääkärin kanssa eri mieltä. Puhu asiasta ajoissa!!

Vierailija
9/22 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä meinannut onnistua sekään kun imukuppi irtosi pari kertaa. Oli muuten pojan päänahka pahan näköinen...

Onkohan sillä kasvot ylöspäin -tarjonnalla jotain nimeä?

t: ap

Vierailija
10/22 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

usko nyt, se ei periydy se hartioista kiinni jääminen. Silloin kun miehesi on syntynyt, ei äitien sokeritasapainoon kiinnitetty huomiota ja näitä ylisuuria vauvoja pääsi kasvamaan useinkin.

Jos vauva kasvaa yläkäyrillä, sanot vaan neuvolassa että susta vauva tuntuu kauhean suurelta ja että haluaisit kunnollisen arvion lapsen koosta. Vartalon ympärysmittaa mittaamalla arvioidaan sitä onko hartiat ylisuuret vai ei. Eikä se sun oma kokokaan kerro välttämättä yhtään mitään, lantio voi silti olla hyvinkin tilava. Mutta kaikki nämä selviävät kyllä tarkemmin tutkittaessa.

Otat nyt reippaasti asian puheeksi neuvolassa.

T: 5

Vierailija
11/22 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä meinannut onnistua sekään kun imukuppi irtosi pari kertaa. Oli muuten pojan päänahka pahan näköinen...

Onkohan sillä kasvot ylöspäin -tarjonnalla jotain nimeä?

Siinä se imukuppi on vähän hankala kiinnittää ja irtoaakin kyllä helposti.

Vierailija
12/22 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joissa vauva on jäänyt hartioista kiinni. Toisessa solisluu antoi lopulta myöten eli katkesi, ja Erbin pareesi oli ilmeisesti lähellä :(

Sori, mutta vähän kyllä hymyilytti :-) Ei vauva kyllä hartioista jää kiinni, vastasyntyneellä on kuitenkin melkoisen iso pää. Ja miehesi hartiat taisivat kasvaa kyllä vasta aikaisintaan murrosiässä.

Vierailija
13/22 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja toiseksi tietämäni leveähartiaiset vastasyntyneet ovat tulleet äideille, joilla ei tutkimuksissa todettu raskausajan diabetesta.

Painoarvioista minulla on sellainen käsitys, että ne lähes poikkeuksetta heittävät jonkin verran, ja monilla jopa kilon.

Toisin sanoen vastasyntyneen vartalon mittasuhteet ovat yleensä arvoitus ennen tositilannetta.

usko nyt, se ei periydy se hartioista kiinni jääminen. Silloin kun miehesi on syntynyt, ei äitien sokeritasapainoon kiinnitetty huomiota ja näitä ylisuuria vauvoja pääsi kasvamaan useinkin.

Jos vauva kasvaa yläkäyrillä, sanot vaan neuvolassa että susta vauva tuntuu kauhean suurelta ja että haluaisit kunnollisen arvion lapsen koosta.

Vierailija
14/22 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä syntymäpaino ei anna tarkkaa kuvaa vastasyntyneen ruumiinrakenteesta. Obstetriselta kannalta olisi paljon tärkeämpää tietää ennen lapsen syntymää sikiön hartioiden mitta kuin syntymäpaino epäiltäessä lasta kookkaaksi. Sikiön ruumiinrakenne on erilainen makrosomian etiologian mukaan (Modanlou ym. 1982). Tämä näkyy mm. diabeetikkojen ja ei-diabeetikkojen erisuuruisena hartiadystokiariskinä samanpainoisten lasten alatiesynnytyksissä.

Vierailija
15/22 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siinä lapsen kokoarviossa myös se varsinainen paino on aika sivuseikka. Oleellisempaa on, että ultrassa vartalon ympärysmitta on pienempi kuin pään koko - se kertoo mahdollisesta hartiadystokian (hartioiden kiinnijuuttuminen) riskistä. Ja myöskään se paino ei ole sikäli oleellinen, että äidin lantion kokoa tutkittaessa tunnetaan se suhde lapsen koon ja äidin lantion välillä. Jos on hyvin ahdaslantioinen äiti, niin jo 3 kg painava lapsi voi olla liian suuri, jos taas hyvin väljälanteinen niin jopa 5 kg painava lapsi syntyy helposti.

Tietenkään aivan täyttä varmuutta asiasta ei saada, ennustehan se on mikä on kyseessä. Vauva kun saattaa vaikka kesken synnytyksen vääntää päänsä väärään tarjontaan eikä enää mahdukaan. Mutta sillä tutkimisella pyritään varmistumaan siitä että edellytykset alatiesynnytykselle ylipäänsä ovat olemassa.

Ja uskokaa huviksenne, minä tiedän mistä puhun, olen neljättä kertaa kasvuseurannassa raskausdiabeteksen takia ja on tullut noita asioita paitsi kyseltyä myös opiskeltua.

T:5

ja toiseksi tietämäni leveähartiaiset vastasyntyneet ovat tulleet äideille, joilla ei tutkimuksissa todettu raskausajan diabetesta.

Painoarvioista minulla on sellainen käsitys, että ne lähes poikkeuksetta heittävät jonkin verran, ja monilla jopa kilon.

Toisin sanoen vastasyntyneen vartalon mittasuhteet ovat yleensä arvoitus ennen tositilannetta.

Jos vauva kasvaa yläkäyrillä, sanot vaan neuvolassa että susta vauva tuntuu kauhean suurelta ja että haluaisit kunnollisen arvion lapsen koosta.

Vierailija
16/22 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei oo mitään oon viikoilla 36+2, t se 2 :)

Vierailija
17/22 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei ollut inahtanutkaan eteenpäin tänä aikana, lapsi oli juuttunut päästään kiinni. Lapsella oli virhetarjonta, oli muulemma tulossa kasvot edellä maailmaan. leikkaava lääkäri sanoi, ettei olis tullut kyllä imukupilla, että leikkauspäätös oli ainoa oikea.

Vierailija
18/22 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja seuraava arviokäynti olisi ollut 39+4, mutta poika syntyi 39+0.

Vierailija
19/22 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi oli 4 kg, mutta virhetarjonta oli syynä, ei koko sinänsä. ( Vaikka pää oli kyllä 38cm)

Vierailija
20/22 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä tavallisessa lääkärintarkastuksessa. Eli käsin siitä vatsan päältä tunnustelee sitä vauvaa ja vertaa sitä vauvan kokoa siihen miltä sun lantio tuntuu siinä sisätutkimuksessa.

Mutta ota nyt hyvä ihminen se kokoasia puheeksi siellä neuvolassa ja pyydä päästä äitipolille tarkempaan syyniin. Jos et ole vielä siinä lääkärissä käynyt, niin puhut sille. Jos olet, soitat th:lle heti huomenna ja selität tän pelkosi vauvan koon suhteen. Nykyään kun ollaan aika herkkiä sille, miltä äidistä vauvan koko tuntuu. Multa ainakin on kahdessa viimeisimmässä raskaudessa tivattu koko ajan miltä mun mielestä vauvan koko tuntuu, onko suuri vai pieni jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi