Tuttava äidin 1,5 v > nyt jo 2 v on ollut päivähoidossa 7-8 tuntia/vrk, kun äiti
hoitaa vauvaa kotona. Yhtenä päivänä äiti sanoo, että häneltä hajoaisi pää, jos täytyisi katsoa vanhempaa lasta kotona, kun kahden lapsen kanssa on liikkuminenkin vaikeaa ja lapsi uhmaa ja ja.... Toisena päivänä hän sanoo, että kyllä hänen lapsensa tarvitsee päiväkodin tarjoamia virikkeitä ja ihmettelee, että miten minä en huomaa laittaa omia isompia lapsiani hoitoon...
Kommentit (28)
Vähältä piti ettei pää oikeasti hajonnut. Esikoinen oli hankala, minulla ei ollut autoa käytössä, miestä ei näkynyt kotona juuri koskaan ja silloin kun oli niin välit olivat joko kireät tai hän valitteli selkäsärkyä tms.
Oli kyllä aika mustaa aikaa tuo.
Mutta laittaisinko silti 2v hoitoon kun jäisin äitiyslomalle? En jos lapsi ei ole sitä ennen ollut hoidossa. Jos olisi ollut niin saisi jatkaa parina päivänä viikossa.
nimittäin että hän kyllä pitää lapset koko kesän päiväkodissa, koska siinähän tulee mökkihöperöksi jos pitää koko kesä olla lasten kanssa! itse hän on työttömänä - eikä aio mennä töihin, koska syksyllä jatkuu työt samassa paikassa... niin ja tämä äiti ei edes ole mikään yksinhuoltaja, vaan isäkin hoitaa lapsia (joita on vain 2 tyttöä, muistaakseni 3- ja 4-vuotiaat). että silleen. lapsethan eivät tartte lomaa päiväkodista....
ja joskus vihamielisiäkin kommentteja. Moni koki sen itselleen uhkana ja arvosteluna kun sanoin, että nautin tästä ajasta ja siitä, että saan viettää sen lasten kanssa. En koskaan arvostellut heidän ratkaisujaan, mutta silti he kovivat minun ratkaisuni heidän syyllistämisenään.
Ne vuodet olivat todella hyviä ja parhaimpia minun elämässäni. Lapsiin on hyvät ja läheisen luottamukselliset välit ja hyvin ovat pärjänneet elämässä. Olen tyytyväinen, että tein oman ratkaisuni meidän perheen parhaaksi.
hoidossa. Isä on osittaisella hoitovapaalla kaikki päivät, äiti sairaanhoitajana paljon viikolla päivällä kotona (on niiiin raskaana, vauva syntyy joulukuun alussa). Molemmat vanhemmat tekee viikonloppuvuoroja ja lapsi silloin isovanhemmilla. Ne harvat päivät viikolla (kun on koko päivän kotona), ulkoilee yksin 1-1,5h ja mä joudun tahtomattani perään katsomaan, jollen halua nähdä miten lapsi juoksisi parkkipaikalle tai karkaisi jonnekin.
Noilla työvuoroilla lapsen pystyisi kotihoitamaan kokonaan, jos oikeasti haluaisi, mutta se taloprojekti ja raskaus nyt on niin paljon tärkeämpiä poliisille ja sairaanhoitajalle... Terkkuja vaan teille, jos tunnistitte. Miettikää miltä mahtaa lapsesta tuntu ja miksi on niin arka ja uhma niiiin kauheaa.
on kotona. Laitonta kai, saas nähdä milloin joku nostaa äläkän...minä en sitä ainakaan tee :)
peruspalveluministeri Risikko nimittäin sano, ku joku oli laskenu paljonko subjektiivinen päivähoito-oikeus maksaa vuodessa, että tämä on sellainen asia, josta ei tingitä missään tapauksessa. Eli kyllä me vaan maksetaan veroja sen takia, että jokainen äiti, joka ei jostain syystä halua itse hoitaa lastaan kotona (vaikka siis itse olis kotona!!) saa lapselleen kunnallisen hoitopaikan. Ja siis laki VELVOITTAA kuntia järjestämään sen hoitopaikan.. Mutta ainahan tilanteet on yksilöitä. Ite en laittas loma-aikana hoitoon, tai siis en ikinä ku oon ite kotona, mutta haluan pitää työpaikkani ja sen suomat edut ja ehkä näin ollen itsekkäästikin järjestän lapset hoitoon, ku ä-loma loppuu. Tosin nytkin pojat 1v11kk ja 11kk) oli kokonaista 2vkoa ulkopuolisen hoidossa ja hoitaja oli meillä kotona ja tuttu.
on vaan niin laiskoja.
Kyllä mustakin olis helpompaa pistää isompi uhmaikänen hoitoon ja touhuta kaksistaan kiipeilevän 1-vuotiaan kanssa. Mutta mä rakastankin mun lapsia enkä oo tottunut, että muut tekee mun hommat puolestani.
jotka jää nuoremmalta hoitovapaalle ja isompi on ollut hoidossa 1.5 vuotiaasta virikehoidossa koko ajan. Millä perusteella nuorempi saa nauttia kotihoidosta 3 vuotiaaksi ja vanhempi ei.
No siksi tietnekin kun mamma haluaa loikoilla kotona yhden lapsen kanssa. Helppoahan se on. Ja tästä maksetaan mammalle yhdestä kotihoidontukea ja toisen päiväkotihoitoa tuetaan veroilla.
näennäistä huomiota, kehua, kiitosta ja välittämistä kuin kuunnella äidin tiuskimista videoita katsellen? Tulee varmaan päivähoito paljon halvemmaksi kuin psykiatrisen terapian järjestäminen, eikö?
näennäistä huomiota, kehua, kiitosta ja välittämistä kuin kuunnella äidin tiuskimista videoita katsellen? Tulee varmaan päivähoito paljon halvemmaksi kuin psykiatrisen terapian järjestäminen, eikö?
Väsynyt äiti ei ole hyvä äiti!
Ne jotka eniten yleensä valittaa, niin niille on oikeasti vähiten vastoinkäymisiä siunaantunut., perspektiivi puuttuu.
(ja yleensä muiden tekemisistä). Ilmeisesti sitten se lastenhoito on äärimmäisen väsyttävää ja idiotisoivaa puuhaa.
lasten kanssa. Vauva vaatii jatkuvaa huomiota ja 1v uhmaa ja ehtii joka paikkaan tekemään tuhojaan.
Aikuiskontaktit on vähissä varsinkin kun ystäviä ei ole samalla paikkakunnalla.
Miehen osalistuminen on melko vähäistä, vaikka omasta mielestään osalistuu paljon. On niin tottunut siihen että teen kaiken, siis hoidan lapset.
Omaa rahaa ei ole, inhottavaa elää loisena toisen kustannettavana. Raha riitoja piisaa. Mies väittää arvostavansa ja kuitenki saan monesti kuulla että mene töihin!
Mutta silti en aio viedä lapsiani toisten hoidettavaksi! Ja mennä itse lastenhoitajana hoitamaan toisten lapsia. Pyrin siihen että nuorempi olis ainakin 2v enne kun palaan työelämään.
Ulkoilu auttaa pään kiristykseen ja perhekerhoista saa aikuiskontakteja. Vielä kun järjestää itselleen jotain omaa niin kyllä sitä jaksaa. Ja kuitenkin hyviä asioita ja hetkiä on niiiin paljon enemmän. Näen ja vaikutan itse lasteni kehitykseen, en vain kuule siitä hoitotädeiltä.
Eikä pienet tarvitse sen kummempia virikkeitä kun mitä konakin on tarjota.
Mutta paine on kova, olen kovin yllättyny siitä miten kova se onkin, siis paine viedä lapset hoitoon saamaan niitä virikkeitä, sitä kuulee jokatuutista. Välillä pitää ihan omiakin arvoja miettiä uudelleen.
ja kyllä niitä aikuiskontakteja on helppo löytää kotona ollessaankin, jos vain halua riittää. Itse ainakin ole kotivuosinani tutustunut mitä loistavampiin ihmisiin ja muutaman kanssa ystävystynytkin.
Minä odotan jo kesäkuuta, kun esikoisen kerho (3krt./vkossa, 3h kerralla) loppuu ja saan kesän kulkea kahden lapseni kanssa ihan meidän omassa rytmissä. Minä kun olen siitä "hullu" äiti, että minusta on kivaa esim. käydä kaupassa lasteni kanssa (muuten sitten inhoankin kaupassa käyntiä). Minä kyllä ikävöin esikoistani hänen kerhoaikana, mutta tiedän että ikätoverien seura on hänelle tärkeää ja hän nauttii kerhoilusta.
meidän kunnassa saa alle 3 vuotiaasta kuntalisää VAIN jos isompikin hoidetaan kotona. tosi hyvä systeemi mun mielestä! jos vie hoitoon, menettää 200e + joutuu maksamaan hoitomaksut.
veronmaksajien rahaa! Toivottavasti muutos tulee pian.