Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL Äiti jätti 5vuotiaan yksin yöksi kotiin??

Vierailija
12.05.2009 |

Kukaan lukenut juttua ja tapahtuiko suomessa .

Kamalaa, lapsi parka varmaan oli hädissään.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättää viisivuotias nukkumaan yöksi vai se, että antaa 2-3 vuotiaiden leikkiä asuinalueella ilman aikuisten valvontaa. Kolmekin tuntia voivat olla pihalla, niin kaukana kotoaan, ettei näy...

Vierailija
22/51 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättää viisivuotias nukkumaan yöksi vai se, että antaa 2-3 vuotiaiden leikkiä asuinalueella ilman aikuisten valvontaa. Kolmekin tuntia voivat olla pihalla, niin kaukana kotoaan, ettei näy...

Typerä kysymys. Kumpikaan vaihtoehto ei ole hyvä eikä oikein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin miehelläsi :(

Minullekin on sysätty paljon vastuuta turhan nuorena ja vieläkin kuvittelen että minun täytyy aina ottaa suurin vastuu kaikesta.

Esim. 10-vuotiaana olin illalla/yöllä lapsenlikkana kolmelle alle kouluikäiselle serkulleni, joista nuorin oli pieni vauva.

Vauvan hoito-ohjeeksi muistan saaneeni neuvon 'heiluta vaunuja jos alkaa itkemään'. Vauva nukkui vaunuissa (ja itkeskeli välillä), oli niin pieni ettei osannut vielä edes kierähtää vatsalleen. Tuttipulloista tai vaipoista vauvan vanhemmat eivät lähtiessään sanoneet yhtään mitään =o.

Varmaan olisivat jättäneet pienet lapset keskenään kotiin jos minä en olisi siellä sillon sattunut olemaan kun vanhemmat hoksasivat että nyt tarvitsee päästä baariin.

olen sitä mieltä, että tuo yksinolo on vaikuttanut mieheeni negatiivisella tavalla. Hän on jotenkin liian itsenäinen. Hänen on vaikea olla perheenä. On tottunut pienestä pitäen pärjäämään yksin eikä luottamaan muihin. Ei osaa jakaa tukea puolin ja toisin. Ei ymmärrä sellaista.

Vierailija
24/51 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mielestäni sama onko aika 20 min vai 2 h tai 6h. Jotain voi sattua juuri silloin! Itse en jättäisi, kyttään lapsia kuin hyeena mihin milloinkin ulkonakin menevät.

Lapset pitäisi ottaa pois jos vanhemmat jättävät ne kotiin jne. valvomatta.

Vierailija
25/51 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mielestäni sama onko aika 20 min vai 2 h tai 6h. Jotain voi sattua juuri silloin! Itse en jättäisi, kyttään lapsia kuin hyeena mihin milloinkin ulkonakin menevät.

Lapset pitäisi ottaa pois jos vanhemmat jättävät ne kotiin jne. valvomatta.

Ei alle kouluikäistä tarvitse jättää yksin kotiin. Mutta jossain vaiheessa sitä yksin olemistakin pitää ruveta pikkuhiljaa opettelemaan. Mun vanhin lapsi on jo 16-vuotias. Saattaahan sillekin sattua vaikka mitä, niin kotona kuin ulkona, lapsi se on sekin vaikka jo vähän vanhempi.

Yksin ei saa tietenkään jättää pientä lasta. Mä en jättäisi edes tota meidän vanhinta yksin niin että ei tietäisi siitä mitään. On ollut yksin yön kotoa, mutta tiesi missä ollaan ja tiesi että joutuu/saa olla yksin. Ilmoittamatta keskellä yötä en olisi ikinä lähtenyt.

Vierailija
26/51 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan hoito-ohjeeksi muistan saaneeni neuvon 'heiluta vaunuja jos alkaa itkemään'. Vauva nukkui vaunuissa (ja itkeskeli välillä), oli niin pieni ettei osannut vielä edes kierähtää vatsalleen. Tuttipulloista tai vaipoista vauvan vanhemmat eivät lähtiessään sanoneet yhtään mitään =o.

Varmaan olisivat jättäneet pienet lapset keskenään kotiin jos minä en olisi siellä sillon sattunut olemaan kun vanhemmat hoksasivat että nyt tarvitsee päästä baariin.

Muistatko ollenkaan kuinka toimit? Annoitko maitoa? Vaihdoitko vaippaa? Kuinka kauan jouduit hoitamaan vauvaa? Aivan hirveää. Onko vanhempasi/sukulaisesi pahasti alkoholisoituneita?

Vierailija
27/51 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos lapsi jää yksin nukkumaan kotiin niin entä jos lapselle ei satukaan mitään vaan VANHEMMALLE? Esim. kolari tms.

Vierailija
28/51 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin ekaluokkalainen tunniksi esim. ennen kouluun menemistä!

Tämä 5 v. oli siis herännyt kesken unien ja lähtenyt etsimään

vanhempaansa.

Sitä paitsi koulun jälkeen jokaisella eka- ja tokaluokkalaisella on

oikeus iltapäivähoitoon, joka kunnan on pakko järjestää. Täten

pienen lapsen ei tosiaankaan tarvitse olla yksin kotona koulun

jälkeen.

On ihan eriasia jos vaikka ekaluokkalainen tai eskarilainen on vähän aikaa yksin. Hänelle on selitetty että nyt näin, ole reipas oot vähän aikaa yksin, tullaan silloin ja silloin. Mutta ei kai kukaan jättäisi lasta yksin nukkumaan. Lähtisi ilmoittamatta keskellä yötä pois lapsensa luota.

Vierailija
29/51 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kärjistetään! rauhoittukaa nyt hyvät ihmiset, rauhoittukaa..

okei olin 3-vuotta vanhemman isoveljen kanssa yleensä kahdestaa paitsi sitkun se meni ylä-asteelle ja alkoi harrastaa kesällä jalkapalloa ja tavella jääkiekkoa, mopolla meni niihin, joten jouduin kuiteskin olemaan yksin kotona aikas paljon... muutimme nummi-pusulaan kun olin 7,5-vuotias eli ekan luokan puolessa välissä ja vanhemmat kävi töissä helsingissä asti... ja ne tuli kotiin yleensä lähenpänä-klo:18 ja itse pääsin koulusta 14-15 välissä ja tais olla ala-asteella klo:13-14 ei nyt ihan tarkkaan pysty muistamaan..

Vierailija
30/51 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ovat! Ihan yleistä se on siellä! Ei siellä kukaan soita poliisia tai lastensuojeluviranomaisia paikalle jos lapsi on yksin kotona. Tai no ehkä jossain hienostoalueella, jossa kotirouvat kyttäävät ikkunasta toistensa elämää.

Minä voisin luetella vaikka kuinka paljon alle 12-vuotiaita englantilaislapsia, jotka ovat yksin kotona.

Vierailija
31/51 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapäivähoito on kunnan järjestettävä alle 12 vuotiaille.

Vierailija
32/51 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä sitä 70-80-luvulla ainakin tapahtui. Minäkin olen itse laittanut itseni nukkumaan 5-6-vuotiaana monta kertaa, kun äiti oli yh ja koki, että ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin hyväksyä yövuoro.

En ymmärrä, aina kai joku vaihtoehto olisi ollut. Minua ainakin pelotti, mutta lapsihan vakuuttaa äidin kysyessä, että ei mitään hätää. Muutenkin koko lapsuudesta jäi olo, että itse pitää pärjätä ja selviytyä. Olen erittäin huono ottamaan vastaan minkäänlaista apua, vaikka jossain tilanteessa sitä olisin tarvinnut kipeästi.

Omat lapset ei joudu kokemaan moista, mutta on itsellenikin selvää, että traumat liian varhainen itsenäistyminen on jättänyt.

Vierailija
33/51 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

loppuvuodesta syntyneethän joutuvat aloittamaan koulun 6 vuotiaan.

Joutuuhan suomessakin koululaiset pakosti olee joissakin perheissä yksin, jopa illallakin.

Vai onko suomessa yksin jättämisen raja 7 v päivisin ja mikähän on yöikäraja?

Tai iltaikäraja?

Vierailija
34/51 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä ihan lähiaikoina eikä se lööppeihin päässy

Vierailija
35/51 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ei ole vielä kertaakaan ollut yksin yötä kotona. Musta tuonikäisellekin voi sattua vielä vaikka mitä; kokkaushommissa, tulipalo jne. Joten ainakin toistaiseksi poika ei saa olal yksin kotona, jatkossa voidaan katsoa, jos poika olisi vaikka kaverin kanssa meillä kaksin yötä, mutta kaverin vanhemmat sitten olisivat kotona ja voisivat hädän tullen auttaa. 5v ja 6v ovat olleet kauppareissu ajan isoveljen seurassa, mutta keskimmäinen saa koulun aloituksen yhteydessä sitten harjoitella pieniä yksin olemisen hetkiä kotona päiväsaikaan. Onneksi on IP-kerhot keksitty!

Vierailija
36/51 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tarvi paljoa miettiä mistä johtuu lasten ja nuorten pahoinvointi kun näitä puolusteluja lukee...

onneksi minulla on ollut rakastavat ja välittävät vanhemmat

Vierailija
37/51 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei todellakaan tulisi mieleenkään jättää lapsia yöksi päinsä.

En edes 15v jättäisi yöksi yksin kotiin.

Joskus on ollut tilanteita,(4 kertaa 30min -3,5h) että olen työn tai läheisen sairastumisen/onnettomuuden/synnytyksen vuoksi joutunut lähtemään yöllä ulos niin olen herättänyt ja selittänyt vanhimmalle mihin menen kuinka kauaksi suurinpiirtein ja antanut numeron. Kotiin tullessa olen ilmottanut kotiintulostani.

Vierailija
38/51 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin illalla sairaalan päivystykseen (umpilisäkkeen tulehdus epäilyn takia), menin taksilla ja taksin maksoin velaksi.. (sattui olemaan tosi kurja taloudellinen tilanne silloin) Pääsin aamusella klo 5 sairaalasta kipulääkkeiden saattelemana, rahaa 0e, yritin joillekkin tutuille soittaa että tulis hakemaan mutta en saanut kiinni ketään. Soitin sit miehellä ja mitittiin miten tehtäs - ensin yritin lähteä kävellen kotiin matkaa n. 10km. Puoliväliin kävelin ja soitin uudestaan miehelle että tulee hakemaan.

Mies herätti isomman lapsista ja kertoi tilanteen, neuvoi että jos pikkusisarus sattuisi heräämään niin nostaa hänet aikuisten sänkyyn ja menee sinne itsekin nukkumaan pienemmän kanssa. 8v ei ollut moksiskaan siitä että joutui hetkeksi jäämään vastuuseen pienemmästä. Kännykkä jätettiin lapsille ja naapurin numero myös. 8v on myös todella taitava ylipäätään hoitelemaan 2-vuotiasta - todellakin ikäisekseen tietää miten toimia missäkin tilanteessa.

Mutta kyllä oli pala kurkussa kun näin jouduttiin tekemään.. Ei vaan voinut muuta.

Lapset nukkuivat sikeästi omissa sängyissään kun tultiin takasin. 15 min meni kokonaisuudessaan siihen automatkaan.

Isompi, siis eppuluokkalaisemme on ollut sen verran yksin kotona että olen 200m päässä sijaitsevasta pikkukaupasta hakenut jonkun maidon tms. Eli tyyliin 5min on joutunut, pikemminkin saanut olla kotona. Lapsi on todella innoissaan kun hänelle annetaan pikku hiljaa enemmän vastuuta. Ja onhan se pakko vastuuta antaa. Vielä olen ollut kotona, kun lapsi tulee koulusta ja menee kouluun. Mutta ensi syksynä, toppuluokkalainen joutuu todellakin olemaan yksin, kun menee itsekseen kouluun ja on 2-3 tuntia koulun jälkeenkin kotona.

Täällä ei ainakaan ole itsestään selvää että edes eppuluokkalainen saa iltapäivätoimintaa koulun puolesta!! Lapsemme luokalla on useampi lapsi, joka lähtee itsekseen aamulla kouluun ja on esim. klo 17 asti yksin koulun jälkeen.

Vierailija
39/51 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin illalla sairaalan päivystykseen (umpilisäkkeen tulehdus epäilyn takia), menin taksilla ja taksin maksoin velaksi.. (sattui olemaan tosi kurja taloudellinen tilanne silloin) Pääsin aamusella klo 5 sairaalasta kipulääkkeiden saattelemana, rahaa 0e, yritin joillekkin tutuille soittaa että tulis hakemaan mutta en saanut kiinni ketään. Soitin sit miehellä ja mitittiin miten tehtäs - ensin yritin lähteä kävellen kotiin matkaa n. 10km. Puoliväliin kävelin ja soitin uudestaan miehelle että tulee hakemaan.

Mies herätti isomman lapsista ja kertoi tilanteen, neuvoi että jos pikkusisarus sattuisi heräämään niin nostaa hänet aikuisten sänkyyn ja menee sinne itsekin nukkumaan pienemmän kanssa. 8v ei ollut moksiskaan siitä että joutui hetkeksi jäämään vastuuseen pienemmästä. Kännykkä jätettiin lapsille ja naapurin numero myös. 8v on myös todella taitava ylipäätään hoitelemaan 2-vuotiasta - todellakin ikäisekseen tietää miten toimia missäkin tilanteessa.

Mutta kyllä oli pala kurkussa kun näin jouduttiin tekemään.. Ei vaan voinut muuta.

Lapset nukkuivat sikeästi omissa sängyissään kun tultiin takasin. 15 min meni kokonaisuudessaan siihen automatkaan.

Isompi, siis eppuluokkalaisemme on ollut sen verran yksin kotona että olen 200m päässä sijaitsevasta pikkukaupasta hakenut jonkun maidon tms. Eli tyyliin 5min on joutunut, pikemminkin saanut olla kotona. Lapsi on todella innoissaan kun hänelle annetaan pikku hiljaa enemmän vastuuta. Ja onhan se pakko vastuuta antaa. Vielä olen ollut kotona, kun lapsi tulee koulusta ja menee kouluun. Mutta ensi syksynä, toppuluokkalainen joutuu todellakin olemaan yksin, kun menee itsekseen kouluun ja on 2-3 tuntia koulun jälkeenkin kotona.

Täällä ei ainakaan ole itsestään selvää että edes eppuluokkalainen saa iltapäivätoimintaa koulun puolesta!! Lapsemme luokalla on useampi lapsi, joka lähtee itsekseen aamulla kouluun ja on esim. klo 17 asti yksin koulun jälkeen.

Vierailija
40/51 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tarvi paljoa miettiä mistä johtuu lasten ja nuorten pahoinvointi kun näitä puolusteluja lukee...

onneksi minulla on ollut rakastavat ja välittävät vanhemmat

Ja onneksi minusta kasvoi rakastava ja välittävä vanhempi.