Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL Äiti jätti 5vuotiaan yksin yöksi kotiin??

Vierailija
12.05.2009 |

Kukaan lukenut juttua ja tapahtuiko suomessa .

Kamalaa, lapsi parka varmaan oli hädissään.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ihan 100%-varma.

Vierailija
2/51 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen isällään oli kolmivuorotyö ja hänen äitinsä oli kuollut.

Mieheni isä vaan sanoo, että pakko oli, kun ei muutakaan voinut. EI tunne edes tehneensä väärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksei muillakin.

Mutta lastensuojelulaki nykyisellään pitää sitä rikoksena.

Hyvä kun saa jättää yksin kotiin enää alle 16 veetä .

Englannissa alle 12 vuotiaan kotiin jättäminen edes päiväsaikaan on jo heitteillejättö. Tosin onkohan siellä joku aikajana. esim.alle tunnin saa olla yksin esim. yli 8vuotias? Kuka tietää?

Luulisi että se on mahdotonta että joku täysi-ikäinen on jatkuvasti kaitsemassa alle 12v ikäisiä.

Joutuuhan suomessakin koululaiset pakosti olee joissakin perheissä yksin, jopa illallakin.

Vai onko suomessa yksin jättämisen raja 7 v päivisin ja mikähän on yöikäraja?

Tai iltaikäraja?

Vierailija
4/51 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

omat lapseni on joulukuussa syntyneitä joten ovat ihan laillisesti olleet yksin useita tunteja koulun jälkeen ja aamuisin vasta 6v

ei ollut hoitopaikkoja eikä mittään missä olis ollut

pääsivät koulusta jopa klo 11 ja 12 ja vanhemmat työssä ja kotona vasta kol17

Vierailija
5/51 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksiköhän olisi mahdotonta, että on joku täysi-ikäinen kaitsemassa alle 12-vuotiaita? Eihän kukaan (toivottavasti) jätä Suomessakaan alle 3-vuotiasta hetkeksikään yksinään, ei sekään ole mahdotonta, miten 12-vuotiaan valvonta olisi sitten vaikeampaa? Asennekysymys.

Englannissa on tosin hieman pidemmät koulupäivät, joka helpottaa asian järjestämistä.

Vierailija
6/51 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millon lapsen sitten saa jättää yksin kotiin yöksi, jos vaikka on yh ja vuorotyössä?

Vai saako rangaistuksen ja syytteen jos oletkin esim ensin elokuvissa ja sitten kaljalla. Ja rantaudut kotiin klo 3.30 yöllä, pikku hiprakassa.

;Mutta jos olet tehtaassa niittaamassa monoja, ei hätää. Kaikki ok. Vaikka yövuoro loppuisi vasta 0600 aamulla.

Miksi oletetaan, että kaikki vetää perseet olalle jos lähtee esim. illalla kapakkaan.

Itse voisin hyvin jättää 9 ja 10 vuotiaat kotiin illaksi ja aamuyöksi ja mennä elokuviin ja sitten syömään ja parille bisselle. Vaan kun en sitä tee, koska en halua syytteitä niskaan.

Kummiskin nämä samaiset saattavat joskus joutua olemaan kotona keskenään esim. kello 13-18. Kuin hitossa tää yksinolo eroaa toisistaan. Lapset ei pelkää kotonaoloa ja menevät nukkumaan klo 21 ja osaavat käyttää kännykkää, osaavat toimia hätätilanteessa ja toimivat varoittimet on joka huoneessa. Samat vaarat on 24h päivässä.

Ja voin mennä elokuviin ja syömään ja baariin juomaan vain virvokkeitakin, että ei se ole siitä kiinni.

Kummasti tosiaan se lapsi on kypsä tekopyhien mielestä kun avaa koulun oven, oli ikää 6 tai 7.

Vierailija
7/51 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut otappa pari bissee.....Aika se on niiltä mukuloilta kuitenkin poissa

Vierailija
8/51 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

juttu minua paljoa hetkauttanut. Eihän se suositeltavaa ole, mutta oma äitini on tehnyt ihan samaa. Koskaan ei ole meitä lapsia "äidillisesti" hoivannut, joten kun jo alle kouluikäisenä olin pitkiä aikoja usein yksin niin olin tottunut siihen. En ollut hädissäni tai paniikissa, se oli normaalia meille.

Arvata saattaa että välit äitiin eivät ole kovin lämpimät nykyään...

Vierailija
9/51 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle kouluikäisiä varten, joiden vanhemmilla on vuorotyö, on vuoropäiväkodit.

Pienimpien alakoululaisten yksinolon välttämiseksihän nykyään on iltapäiväkerhot kouluilla, eikö sekin ole lakisääteistä nykyään.

Ja on kyllä eri asia 9-10-vuotiaat kotona yksin koulupäivän jälkeen kuin yöllä!

Vierailija
10/51 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen sitä mieltä, että tuo yksinolo on vaikuttanut mieheeni negatiivisella tavalla. Hän on jotenkin liian itsenäinen. Hänen on vaikea olla perheenä. On tottunut pienestä pitäen pärjäämään yksin eikä luottamaan muihin. Ei osaa jakaa tukea puolin ja toisin. Ei ymmärrä sellaista.

Vierailija
11/51 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksiköhän olisi mahdotonta, että on joku täysi-ikäinen kaitsemassa alle 12-vuotiaita? Eihän kukaan (toivottavasti) jätä Suomessakaan alle 3-vuotiasta hetkeksikään yksinään, ei sekään ole mahdotonta, miten 12-vuotiaan valvonta olisi sitten vaikeampaa? Asennekysymys.

Englannissa on tosin hieman pidemmät koulupäivät, joka helpottaa asian järjestämistä.

Olisi aika mahdotonta löytää lapsille kunnollista iltapäivähoitajaa, joka olisi paikalla tarpeen mukaan klo 12-17 välillä koulupäivän jälkeen. Ei osapäivähoitajia niin valtavasti ole nytkään (olen hakenut) ja jos kaikille alle 12-vuotiaille pitäisi olla täysi-ikäinen hoitaja koulupäivän jälkeen niin ei riittäisi hoitajia. Eikä toisaalta monilla rahaakaan hoitajan palkkaan.

Pienemmille lapsille on sen sijaan helpompi järjestää aikuinen, koska sekä äiti että isä voivat tarvittaessa tehdä lyhennettyä työpäivää (ei sekään onnistu joka työpaikalla) jolloin ehtii itse hoitamaan lasta koulupäivän jälkeen. Ei onnistu, kun lapsi on esim. 10-vuotias.

Vierailija
12/51 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli milloin ihan oikeasti voi lapsen jättää yksin kotiin, minkä ikäisenä, mintä taitoja on osattava

entä miten onnistuu kun koulupäivät suomessa niin lyhyitä ja työpäivät pitkiä ja siihen matkat päälle

ekaluokkalaiselle voi saada iltapäiväkerhon, mutta ei aina ja tokaluokkalaiset ei saa koskaan

eli miten lapsi siis voi olla päivällä yksin kotona vaikka sen 5 tuntii, samat vaarat se on päivällä kun illallakin

monissa maissa on itsestään selvää, että la-asteikäiset jäävät koulupäivän jälkeen kouluntiloissa toimiviin kerhoihin

näin esim tanskassa, jossa enoni asuu

miksi sitten kun vanhemmat saapuvat klo 17 alkaa hirvee rouddaaminen harrastuksiin ?

eikö koulun jälkeen lapsi voisi kouluntiloissa saada harrastaa, sinne vaan piano viulu yms opet tunteja antaamaan, maksusat tietty, sinne fudis opet ja ryhmtä yms baletikin sujuisi hienosti samoin askartelukerhot sunmuut

ja lapsen ei tarttis olla yksin kotona ja kun vanhemmta haksivat koulusta laspnesa työpäivä jälkeen niin perhe saisi nauttia rauhallisesti yhdessä illan

ja niin ne iänikuiset läksyt, nekin siis voisi tehdä jo siel koulussa päivän päätteeksi siel kerhossa

ja siis se hoitosuus ei olisi maksullista

ja harrastaa ei olisi pakkko, voisi lukea piirtää ulkoilla pelata yms ilmaista

Vierailija
13/51 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos 18v pitää olla läsnä jos on pieniä lapsia asunnossa eli niitä ei todellakaan saa jättää yön yli yksin, mutta päiväsaikaan saa olla kouluikäiset keskenään vaikka iltaan asti jos vanhemmat ovat töissä(tosin aika kamalaa lapsille)

Vierailija
14/51 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos se nukkui koko yön. Niin eihän se silloin ollut hädissään.

Meillä lapset on nukkuneet aina läpi yön heräämättä siitä lähtien kun lopetin yöllä imettämisen. Eivät koskaan ole tuleet meidän viereen yöllä tai hakeneet apua. Ei edes silloin jos olen kuullut huutavan unissaan. Kun olen mennyt katsomaan ,niin nukkuu täyttä häkää.

Olen joskus illalla käyttänyt koiran sen jälkeen, kun lapset on nukahtaneet yö unille ja mies vielä töissä.

Nytkin ovat keskenään kaverin kanssa pihalla leikkimässä ja kukaan aikuinen ei ole vahtimassa. 6v,7v ja 8v.

Vierailija
15/51 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän tapauksen jossa isä jätti 6-vuotiaan yksin kotiin nukkumaan kun lähti kapakkaan, ei tästä ole edes kauan aikaa. Onneksi tyttö ei herännyt. Ihmettelen äitiä joka edelleen antaa lapsensa isän luokse vaikka tietää tapahtuneesta ja suuri todennäköisyys on että tapaus tulee toistumaan. Isä on alkoholisti.

Mä itse tunnen huonoa omaatuntoa siitä että en ole asiasta minnekään ilmoittanu. Mutta ei ole helppoa omakaan osa. Lapsen äiti on mun yksi parhaista ystävistä. Toista kertaa en tule kyllä silmiä sulkemaan, mutta toivottavasti sitä toista kertaa ei edes tule :(

Vierailija
16/51 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen sitä mieltä, että tuo yksinolo on vaikuttanut mieheeni negatiivisella tavalla. Hän on jotenkin liian itsenäinen. Hänen on vaikea olla perheenä. On tottunut pienestä pitäen pärjäämään yksin eikä luottamaan muihin. Ei osaa jakaa tukea puolin ja toisin. Ei ymmärrä sellaista.

Vierailija
17/51 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on äiti kuulemma aikoinaan jättänyt vauvana kotiin nukkumaan yksin ja lähtenyt itse baariin! Aikas hurjaa. Äiti häpeää kovasti, mutta minä en tietenkään mitään asiasta muista kun olen ilmeisemmin aina nukkunut.

Mutta siis ei traumoja :)

Itse en kyllä uskaltaisi kauhean pientä yksin kotio jättää. Varmaan sellaisen ekaluokkalaisen vois jättää päivällä tunniksi pariksi kotiin jos vaikka itse käy harrastuksissa. Mutta vaikea sanoa tässä vaiheessa kun ei ole vielä sen ikäisiä lapsia :)

Vierailija
18/51 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan eriasia jos vaikka ekaluokkalainen tai eskarilainen on vähän aikaa yksin. Hänelle on selitetty että nyt näin, ole reipas oot vähän aikaa yksin, tullaan silloin ja silloin. Mutta ei kai kukaan jättäisi lasta yksin nukkumaan. Lähtisi ilmoittamatta keskellä yötä pois lapsensa luota.

Mun ekaluokkalainen on välillä yksin kotona, ei ole missään kerhoissa koulun jälkeen koska ei joudu yleensä olemaan yksin kauan, hänellä on isompia sisaruksia. Ihan hyvin on mennyt ja lapsi on ylpeä itsestään kun välillä pärjää hetken yksinkin. Mutta mä voin kuvitella minkä shokin sais jos heräis keskellä yötä tai aamulla niin että kukaan ei olisi kotona ja kukaan ei olisi edes ilmoittanut missä on.

Vierailija
19/51 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi tapahtua se poikkeus, että lapsi herää. Näkee painajaista, tai vielä pahempaa: esim. syttyy tulipalo. Lapsi voi jostain syystä herätä vanhemman poissaollessa ja lähteä etsimään tätä vaikkapa ulkoa, loukata itsensä tms. Onhan näitä luettu aina silloin tällöin, että esim. 3-vuotias etsi vanhempiaan ulkoa - vanhemmat baarissa ym.

Vierailija
20/51 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättää viisivuotias nukkumaan yöksi vai se, että antaa 2-3 vuotiaiden leikkiä asuinalueella ilman aikuisten valvontaa. Kolmekin tuntia voivat olla pihalla, niin kaukana kotoaan, ettei näy...

Yhtä pahoja. Ihme "luotan tuuriin" -porukkaa sitä onkin.