Vauvamme saa exäni sukunimen
En ole eron jälkeen vaihtanut sukunimeäni.
Uusi avokkini ei ole oikein innoissaan että hänen jälkeläisensä kantaa minun exäni sukunimeä. Exäni taas tietää sen ja on pirullisen tyytyväinen aiheesta.
En haluaisi vauvallemme avokkini sukunimeä, koska se on suomalaisittain niin voimakkaasti henkilöitynyt nimi.
Teki sitten mitenpäin vain, niin hyvä ei tunnu tulevan :-/
Kommentit (24)
en ole eron jälkeen ottanut omaa nimeäni takaisin.
Olen siis eronnut 10 vuotta sitten ja edelleen minulle on exän sukunimi. Tosin meillä on yksi yhteinen laspi ja silloin ajattelin olevan järkevämpää, etä minulle ja tytöllä on sama sukunimi.
Sitten löysin uuden miehen, jonka kanssa on kaksi yhteistä lasta. LApsilla on isänsä sukunimi ja minulla tytöllä on eri sukunimi. Kun lapset syntyivät, he olivat aluksi minun sukunimen mukaan XXXX poika. JA sitten ennen ristiäisiä kävimme isyyden tunnistuksessa ja ristiäisetn yhteydessä myös vauvan sukunimi muuttui.
Aluksi meillä oli tarkoitus mennä naimisiin ennen lasten tuloa. Sitten vauva ilmoitti tulostaan ja minä olisin ollut valmis menemään naimisiin heti. MIes taas ei halunnut, että olen raskaana kun menemme naimisiin. Sitten mies on erinäisiin syihin vedoten siirrellyt naimisiin menoa jo reilun 7 vuoden ajan. Jos olisin ollut vähänkään "kiero", niin olisin pitänyt lapsen minun sukunimelläni (siis exän sukunimellä) niin kauan kunnen olisimme menneet naimisiin ja silloin meidän kaikkien sukunimi olisi samalla muuttunut. Luulen, että siinä ei olisi montaa kuukautta mennyt, kun olisimme jo olleet jo naimisissa ihan miehen tahdosta...
Mutta voithan siis muuttaa lapsen sukunimen heti esim. ristiäisten yhteydessä tai sitten muutat oman sukunimesi ennen lapsen syntymää. Sinähän voit muuttaa sukunimesi vaikka nykyisen miehesi sukunimeksi, ellei ole joku suojattu nimi.
Äitini meni aikoinaan naimisiin, otti miehen sukunimen ja muutti sen meille lapsille myös. No kuinka ollakaan erosi, meni uusiin naimisiin, otti itse uuden miehen sukunimen. Minulla edelleen äitini exän sukunimi. Ei mitään järkeä, ei olis pöllömmin äiti enää voinut tehdä. Sukunimi on vielä kaikkea muuta kuin kaunis/helposti lausuttava ymym.
No, jospa sitä pian mentäs miehen kaa naimisiin niin sais sit itelle miehen sukunimen. Ja lapsella tottakai isän sukunimi, mitä minun lapseni tekisi äitini exän sukunimellä??
Mutta voithan siis muuttaa lapsen sukunimen heti esim. ristiäisten yhteydessä tai sitten muutat oman sukunimesi ennen lapsen syntymää. Sinähän voit muuttaa sukunimesi vaikka nykyisen miehesi sukunimeksi, ellei ole joku suojattu nimi.
joilla lapsia on monilla sukunimillä. Itse kyllä vaihtaisin exäni sukunimen alle aika yksikön omaan tyttönimeeni, jos on erottu en olis myöskään sillä nimellä enää. Enkä todellakaan laittaisi uuden siippani lasta exän nimelle, ihan pölhöä ja ajattelmatonta.
Joko vaihdat tyttönimesi, ja uusi lapsi sille nimelle, tai sitten tuleva vauva oikean isänsä nimelle. Sillä mitään väliä ole jos lapsesi edellisestä liitosta on eri sukunimellä....sellaista se on elämä nykypäivänä.