Onko muiden 6-vuotiaat yksin ulkona kavereiden kanssa, ei omalla pihalla ?
Asumme omakotialueella. Lähinaapuristossa 5-vuotias poika saa olla ihan vapaasti lähiympäristössä ( ja välillä näkyy olevan kauempanakin) eikä äitillä ole kyllä mitään tietoa missä on. Liikkuu syksyllä kouluun menevän kaverin kanssa joka toki jo pystyy olemaan ijo paremmin tsekseen.
Itse en omaa tyttöäni (täytti juuri 6) päästä näidenkavereiden kanssa liehumaan ilman että olen itse myös ulkona Lähellä metsikkö, isoja ojia, pelto jossa lampi ym. Olen huomannut että muuten niin luotettava tyttöni "menettää järkensä" kaveriporukassa ja menee täysillä mukaan älyttömyyksiin.
Olenko liian suojelevainen ? Tämän 5-vuotiaan äiti ihmettelee kun en päästä tyttöä omille teilleen....
Kommentit (15)
päästää. Tyttö on järkevä näissä asioissa.
hetkeäkään yksikseen pihalla, tosin me asummekin ulkomailla, mutta tuo ei ole tullut mieleen edes Suomen lomien aikana. Tuon ikäinenhän voi vielä saada päähänsä ihan mitä vain. En uskaltaisi antaa olla ihan yksinään. Ehtiihän tuo sitten vähän vanhempanakin...
hetkeäkään yksikseen pihalla, tosin me asummekin ulkomailla, mutta tuo ei ole tullut mieleen edes Suomen lomien aikana. Tuon ikäinenhän voi vielä saada päähänsä ihan mitä vain. En uskaltaisi antaa olla ihan yksinään. Ehtiihän tuo sitten vähän vanhempanakin...
Suomessa kyllä tuon ikäiset kulkevat jo yksin kouluun.
Tosin siellä yleensä oli aikuisia paikalla - monessa näistä naapureista ei ollut lapsia ollenkaan, vaan lapsi käi siellä juttelemassa aikuisille kavereilleen, naapurin papoille.
Päiväkoti on 300 metrin päässä ja sinne hän on usein mennytkin.
Tällä viikolla tapahtui uusi käänne, että hän meni isonveljen (8v) kanssa kauppaan, joka on 800 metrin päässä.
Puhelin on aina mukana ja klo 19 pitää tulla kotiin.
Asumme Helsingissä pientaloalueella.
Me asumme paritalossa naapurustossa, jossa on suojaisa piha-alue ja leikkipaikkoja. 6-vuotias ja myös 4-vuotias saavat kulkea vapaasti kavereiden kanssa omalla pihalla, kavereiden pihalla ja leikkipaikoilla. Kauemmaksi ei saa lähteä, esim. autotlelle omin päin. Tosin esikoisen kanssa on jo harjoiteltu tien ylittämistä yksin ja saa kesällä mennä yksin tien yli kentälle ja leikkipuistoon.
Älytöntä ylisuojelemista ettei tuon ikäsiä päästetä kavereiden kans pihalle.
Meillä on 3 v lähtien saanut olla omalla pihalla ja 4 v lähtien parin kaverin pihalla,suora näköyhteys heidän pihoihin.
Tietenkin kuuntelen ja katson vähän väliä mitä lapset touhuaa,mutta ei tulis mieleenkään seistä jököttää siinä vieressä ja vahtia niiden leikkejä :).
Miten teidän lasten kaverisuhteetkaan kestää,jos eivät pääse ulkoleikkeihin keskenään??Tietty voihan äiti siinä vieressä vahtia :D
6 v on jo pari vuotta liikkunut yksin niinkuin hänen kaveritkin. 5 vuotiaasta asti ihan päivittäin. yöpyvät myös ystävien kanssa öitä kesäisin toistensa pihoilla. joka yö aina jonkun pihalla... ostettiin kännykkä niin on helppo saada kiinni. parin kuukauden päästä aloittaa kulkemaan koulumatkat yksin (3 km suuntaansa). kyllä se vaan on pakko tuon ikäisen jo itse liikkua. sen ne jo vaatii koulussakin jonka moni aloittaa juuri 6 vuotiaana. eli ihan vapaasti liikkuu aamusta iltaan, ihan niinkuin jokainen muukin eskarikaverinsa.
Ei juuri edes haluaisi olla ulkona ilman aikuista (oma vanhempi tai kaverin vanhempi). Minusta on kyllä hurja katsoa näitä 4-vuotiaita yksin ulkona. Voivathan he olla luotettaviakin, mutta lapsia kuitenkin ja saavat vaarallisia ideoita päähänsä. Tai sitten joku muu voi tehdä heille pahaa, lapsi tai aikuinen, jäädä auton alle pihatielläkin kun naapuri ajaa parkkiin vaikka pihapiiri turvallinen ms. Että en missään tapauksessa kannata noin pienten ulkoilua. Kouluiän kynnyksellä sitten voi olla hyvä harjoitellakin jo yksin ulkoilua.
4-5-vuotiaana sai olla yksin kotipihassa, aidatulla alueella, johon näin ikkunasta.
6-7-vuotiaana reviiri laajeni kotitiehen ja kotien naapurien pihoihin sekä läheiselle leikkikentällä (tämäkin kotitien varrella).
Nyt 8-vuotiaana saa pyöräillä myös kaemmas ja käydä mm. kaupassa ja kirjastossa yksin. Kaikki tämä kuitenkin erillisen luvan kanssa, kotitieltä ei edelleenkään lähdetä mihinkään ilman lupaa.
Asumme vaasalaislähiössä.
Meidän lähistöllä näyttää alle kolmivuotiaatkin liikkuvan isompiensa seurassa ihan keskenään ilman aikuisen valvontaa. Pyöräilevät omakotitaloalueella autotien reunaa kavereiden luokse tms. Lähistöllä on myös vesistöjä.
Meillä 4-v ei liiku yksikseen ja itsekin olen miettinyt olenko ylisuojelevainen kun muut vanhemmat ovat niin rohkeita ja päästävät pikkuisensa itsenäisesti kavereita etsimään.
Mutta, kuten varmasti ap:nkin kohdalla on, en itse pystyisi olemaan rauhallinen jos päästäisin lapseni yksin kuljeskelemaan enkä voisi varmuudella tietää missä hän on. Olisin sydän sykkyrällä kotona ja minun olisi hyvin vaikea pakottaa itseni pysymään kotona.
omalla pihalla lapsi saa olla vapaasti ilman aikuista seuraa. Lapsi tulee sisälle ihan itse kun lopettaa leikit. Mutta siis sen kauemmas ei saa mennä yksikseen. t:14
poika ehkä 8v ja tyttö n 5v. He eivät ole taloyhtiömme asukkaita enkä ole nähnyt heidän vanhempiaan kertaakaan. Jotenkin se tyttö etenkin säälittää.
mutta ulkona he saavat juoksennella yksin miten lystäävät.
Ettei nyt mammoilla olisi "hieman" suhteellisuudentaju kadoksissa?
Meillä 7- ja 5-vuotiaat saavat leikkiä kotipihassa, lähimetsässä sekä kahden lähinaapurin pihassa. He saavat myös mennä erään 200 metrin päässä asuvan kaverin pihaan, jos kysyvät siihen erikseen luvan.