Jysäys!-Pikkusiskoni 16v vartoo!
Oltiin äitienpäivälounaalla ja siskoni pudotti aikamoisen pommin! On seurustellut vuotta vanhemman pojan kanssa nyt kohta vuoden ja on raskaana. Meni siinä meidän äidiltä äitienpäivä pilalle, sisko ilmeisesti odotti onnitteluja.
Kommentit (47)
Toivoisi että nauttisi nuoruudestaan, opiskelisi, olisi kavereiden kanssa, seurustelisi, kävisi töissä, menisi naimisiin...Se on usein "helpoin" tie, ei sitä toivo koskaan mitään hankaluuksia lapselleen tietenkään. Toivoisin että omat tyttäreni saisivat olla lapsia ja nuoria kyllin kauan ja sitten hankkisivat lapsia vasta myöhemmin. Lapset ovat ihania ja rakkaita ja varmasti siskollasikin kaikki sujuu hyvin, mutta lapsissa on elinikäinen vastuu ja huoli ja teiniäiti joutuu aikuistumaan jo kovin aikaisin. Kun samanikäiset kaverit bilettävät ja seurustelevat, teiniäiti on helposti yksin lapsensa kanssa. Toki tukisin lastani ja yrittäisin mahdollisimman paljon helpottaa hänen taakkaansa esim. osallistumalla vauvan hoitoon ja mahdollisuuksieni mukaan myös kustannuksiin, mutta silti vastuu vauvasta on suurimmalta osalta äidillä.
Miten niin vastuu vauvasta suurimmaksi osaksi äidillä? Kyllä meidän perheessä, joka siis on "teiniäitiperhe" niin on vastuu minulla ja miehelläni puoliksi! Ja kun samanikäiset kaverini bilettivät, en minä sellaiseen sekaantunut ennen lastakaan, eikä se ole sen kummemmin kiinnostanut sen jälkeenkään. Tosin kaverinikaan eivät juuri biletä... Luulen että suurin osa 30v äideistä bilettää paljon enemmän kuin minä, jota ei kiinnosta alkoholi eikä sekoilut muutenkaan. Olen muuttanut 15 vuotiaana kotoa pois enkä ole kokenut että lapsen syntymän jälkeen olisin jotenkin erityisesti joutunut vielä lisää aikuistumaan.
Musta on luonnollista että vanhemmat ja sisaret järkyttyy ensitöikseen.
Rohkea kuitenkin kun kertoi!! Joten taitaa kuitenkin olla hyvä kasvatus takana? :D
Kyllä se siitä lähtee vielä ja kohta lapsenlapsi on ykkönen teijän pesueesta.
Luultavasti tuleva mummokin jo vähän ehtinyt tasaantua tunnemyrskyssä.
Onnea!
Kuinkahan monen "fiksun ja äitiyteen valmiin" teiniäidin on todellisuus yllättänyt ja äiti on kutsuttu apuun... minä sanoisin varmaankin, että lapsen voit toki pitää, kunhan muistat että itse hoidat. Miksikään lapsenlapseni hoitajaksi en alaisi.
Ei ole vielä tässä kahden vuoden aikana yllättänyt ja äiti asuu 900km päässä, samoin muut sukulaiseni. Lapseni ei ole ollut elämänsä aikana muilla hoidossa kuin muutaman kerran noin tunnin kerrallaan. Kyllä ihan itse olen vastuuni kantanut, mieheni kanssa.
Kuinkahan monen "fiksun ja äitiyteen valmiin" teiniäidin on todellisuus yllättänyt ja äiti on kutsuttu apuun... minä sanoisin varmaankin, että lapsen voit toki pitää, kunhan muistat että itse hoidat. Miksikään lapsenlapseni hoitajaksi en alaisi.
Kiva sulle. Tuskinpa kuitenkaan edutat teiniäitien enemmistöä, vai mitä luulet?
en jaksanut kaikkia kirjoituksia lukea mutta alkoi suututtaa kun joku sanoi että 16 vuotias ei voi olla valmis äidiksi ja tarvitsee enemmän tukea kuin vanhemmat äidit.. Itse oli 17 kun sain esikoiseni.. ja 1.4kk. myöhemmin syntyi toinen lapsi. Kolmas syntyi, kun olin 26.. Enkä todellakaan ole tarvinnut yhtään enempää tukea kuin muutkaan äidit. ei tietenkään ole helppoa saada lapsi niin nuorena.. mutta se on ihan yhtä rankkaa vanhempanakin.. Tai omalla kohdallani se on ollut vaikeampaa vanhempana..Se ei kyllä johtunut iästä vaan omasta sairaudestani.
Älkää tuomitko nuoria äitejä vaan sen takia koska he ovat nuoria, jos teillä ei ole kokemusta siitä millaista on saada lapsi nuorena..
Älkääkä selittäkö, että tyttö ei pärjää.. Teillä ei ole mitään käsitystä siitä minkälainen tyttö on.. ja että onko hän terpeeksi kypsä äidiksi..
Ja jos tyttö ei nyt ole tarpeeksi kypsä äidiksi niin hän voi olla sitä sitten kun lapsi syntyy.. Eikös jokainen nainen kasva raskauden aikana henkisesti??
Ainakin minä kasvoin..
Mutta tarkoittaako se sitä, että ne vanhemmiksi tulleet ovat olleet siihen kypsiä? Kyllähän nykyään on "normaalia" dokata yläasteikäisenä, mutta ei nuoret ole oikeasti siihen kypsiä!