Ylipainoisille lisähinta ruokaan!
En ymmärrä miksei tätä voisi valtio käyttää. Motivaatio ihmisille laihduttamiseen ja terveenä pysymiseen.
Kommentit (11)
Sarjassa älyttömät älynväläykset.
Kerro ap kuinka ajattelit että tämä niinkuin käytännössä toteutettaisiin?!
ranskikset, makkarat, sipsit, hampurilaiset, jne ei ole lihavuuden syy, vaan kaikki maitotuotteet. Niitä ihmiset määttää sikana, eli lihavuutta aiheuttavat rasvatuotteisiin se alv pitää iskeä, kuten maitoon, juustoihin, jogurtteihin (nämä tosi pahoja), kermoihin, kermakastikkeisiin, ruokaöljyyn, salaattikastikkeisiin (nämäkin tosi pahoja) ja tietenkin suklaakin sekä pähkinät. Kun ihminen jättää makkaran syömättä sillä ei laihdu, mutta kun alkaa miettiä missä on rasvaa, niin johan laihtuu. Tosin sokeri on sitten toinen lihavuuden lähde, mutta sen ihmiset yleensä tajuaa oma-aloitteisestikin.
terveelliset ruoat olis alvittomia ja "herkut" eli limut, sipsit ym. iso alvi. ja sitten epäterveelliset ruoat kuten ranskanperunat, makkarat nugetit olis kans kalliimmalla alvilla. Meinaan valitettavsti se halparuoka makkarat ja ranskanperunat on juuri niitä "halpoja" verattuna kokolihaan ja vihanneksiin. Monesti terveellisyys on kalliimpaa kuin epäterveellisyys. Itseasiassa jos mietimme asiaa niin yhteiskunta tukee lihavuuttaa.
ite käytin enne rasvattomia tuotteita ja painoin liki 100kg..
Lopetin moisien litkujen käytön ja siirryin käyttämään oikeita rasvoja eli siis tankkimaitoa kaverin navetasta 4% rasvaa. oikeaa juustoa jne.. hip heijaa olen laihtuntu muutoksen jälkeen 10kg, niin enkä karpaa eli syön edelleen myös hiilareita. Eli en usko tuohon rasva asiaankaan.
Jos ruokaöljyillekin pitäisi lisävero lätkäistä?
Ihminen kumminkin tarvitsee rasvaa elääkseen ja kasviöljyt ovat parempaa rasvaa kuin makkaroiden rasva. Ja vielä se että kasviöljyjen tuottaminen pilaa ilmakehää huomattavasti vähemmän kuin eläinrasvan tuottaminen.
Sitä ei tarvitse erikseen ruokaan lisätä, ei edes ruokaöljynä! Ja tuolle 90 kiloiselle laihduttajalle tiedoksi, itse olen 58kg ja en käytä rasvoja, enkä koskaan ole ollutkaan 100 kiloinen! Siitäs sait. :)
Jos ruokaöljyillekin pitäisi lisävero lätkäistä?
Ihminen kumminkin tarvitsee rasvaa elääkseen ja kasviöljyt ovat parempaa rasvaa kuin makkaroiden rasva. Ja vielä se että kasviöljyjen tuottaminen pilaa ilmakehää huomattavasti vähemmän kuin eläinrasvan tuottaminen.
Terveellinen ruoka halvemmaksi ja lihottava ruoka kalliimmaksi. Lähikaupastkin pitäisi saada niitä terveellisiä ruokia edullisesti.
Esim. meidän lähikaupasta ei löydy marinoimatonta kanaa. Kurkut, tomaatit ynm. on tosi surkeita ja kalliita jne.
Miksi einekset ja lenkkimakkarat on halpoja. Ranskalaisiakin saa hävytömän halvalla. Wokkivihannekset ynm. pitäisi olla tosi halpoja ja ranskalaiset kalliita.
Kassallako se myyjä sitten sanoisin, että loppusummaan tulee 20 prosentin korotus, koska olet lihava ?
Te taas saatte 20 prosentin alennuksen, koska olette liian laiha.
Erittäin hyvä huomio. Mutta kun suomalaisilla on ongelmana liian suuri eläinrasvan määrä ruoassa. Parempi olisi käyttää kasvirasvoja (kovettamattomia), verisuonet tykkäisivät. Kasviöljyjen käyttöä pitää suosia, eikä lätkiä niihin lisäveroja.
Onneksi av-mammat eivät päätä tällaisista asioista...
mm. porkkanoiden liikasyönti aiheuttaa syöpää. Asia ei ole niin yksiselitteinen. Hyvä juttu olisi laittaa roskaruualle se korkeampi alv%. mutta, mutta
minä perheen äiti olen hieman ylipainoinen ja perheemme on köyhä, sinä nostaisit ruoan hintaan jolloin koko perheeni jotuisi syömään huonommin, koska minä käyn ruokakaupassa. äly hoi älä jätä.
Entäs kun hoikka nainen ostaa perheen ruuat ja perheessä onkin ylipainoinen mies? Mistä se kaupan kassa osaa sen tietää ja laskuttaa?
Mun puolesta perusruokaaineiden alvin voisi puolittaa. Limujen, makeisten, pullien, einesten yms. teollisten ruokien alvin voisi säilytää ennallaan.