Mitä teette, jos joku kertoo olevansa flunssassa?
En tarkoita mitään sikaflunssaa vaan ihan tavallista pikku nuhatautia. Jos vaikka menettte työkaverin kanssa syömään joka yhtäkkiä sanoo kesken ruokailun olevansa flunssassa, tekeekö mieli juosta pois ja teettekö niin?
Kommentit (17)
mutta jos on vaikka ensi viikolla jotain tärkeää, vaikka matka, niin silloin se harmittaa tosi paljon. Ongelmana on vaan etten kehtaa lähteä tilanteista. Siis haluisin aina lähteä pois mutta miten sen voi tehdä loukkaamatta toista ja vaikuttamatta tyhmältä???
ap
sen helpommin kuin vaikka kauppareissulta. Kunhan et kättele ja peset kätesi ennen ja jälkeen ruuan. Mä ainakin kieltäydyn itse kättelemästä ihmisiä, jos olen räkätaudissa. Luulisi kaikkien ymmärtävän, etten tahdo pöpöjäni siirtää. :)
En tiedä, kuinka huono vastustuskykysi oikein on, mutta otapas järki käteen ja mieti, kuinka paljon ihmisiä, joilla on joku pikkuflunssa, pyörii ympärilläsi. Ohitsesi kulkee ihmisiä, jotka voivat pärskäistä päin jne... Et kai sinä nyt samoilla haarukoilla/lusikoilla syö sen työkaverisi kanssa? Käsiä kannattaa muutenkin pestä, kun tulee kotiin ja sitten on olemassa sellaisia käsihuuhteita, jotka kulkee aika näppärästi laukussa mukana.
ja mieheni ja meidän matka menisi sen takia pilalle. Se olisi syyni siis sen takia että olisin voinut lähteä pois tilanteesta. Nyt tunnen että olen jo pilannut meidän matkan vaikka en ole vielä edes sairastunut. Olenko sekaisin? Miehenikin sanoi että olisi pitänyt heti lähteä tilanteesta pois. Että työkaveri olsi kyllä ymmärtänyt. Niin syyllinen olo.
ap
Siis kuinka räkäinen ja sairas se työkaveri oikein oli??? Kuinka todennäköistä kuvittelet tuollaisen tarttumisen olevan? Hyvänen aika sentään, oletko tosissasi? Ja jos te sairastutte, mistä tiedät, että tartunta on tullut juuri työkaveriltasi? Kyllähän tuolla stressaamisella jo sairastuukin...
joten tuntuu tosi vieraalta ap:n huolenaiheet. :)
Sairaanhoitajana tiedän sen että ei se ihan noin helposti tartu. Taidat olla hiukan tautikammoinen, rauhoitu. Huolehdi omasta käsihygieniasta hyvin, se on paljon tärkeämpää.
Luulin että se tarttuu tosi helposti niinkuin hengitysilmasta ja noin. Toivottavasti en sairastu. Joo olen kyllä tosi tautikammoinen. Jos joku sanoo olleensa mahataudissa vaikka 2 päivää sitten lähden siltä istumalta pois oli tilanne mikä tahansa. Flunssan kanssa en ole noin hysteerinen, vaikka mieli tekisi lähteä.
ap
flunssaisia. Enkä itse menisi flunssaisena ehdoin tahdoin kenenkään kanssa syömään varoittamatta ETUKÄTEEN, jotta kaveri voi valita.
Flunssa tarttuu herkästi nimenomaan hengitysilman kautta. Ei niinkään käsien kautta. Sitä käsitartuntaa vaan hoetaan, kun se on helpommin kontrolloitavissa.
Kerran sattui olemaan sopiva valo ulkona ja näin, miten paljon todella pientä pisaraa lähtee ihmisen suusta koko ajan, kun tämä puhuu. Lentää noin 70 sentin päähän. Yök, kun tämän näin.
Flunsssa tarttuu herkästi nimenomaan hengitysilman kautta. Ei niinkään käsien kautta. Sitä käsitartuntaa vaan hoetaan, kun se on helpommin kontrolloitavissa./i]
Flunssainen ihminen saattaa huomaamattaankin kosketella esim. nenäänsä, suutansa tai silmiään ja sen jälkeen pintoja, joihin myös muut koskevat. Puhumattakaan lapsista, jotka laittavat usein käsiään suuhun/nenään ja koskevat sitten leluihin tms.
vahvista omaa vastustuskykyäsi, niin sinun ei tarvitse pelätä muiden pieniä flunssia eikä vaivata päätäsi kehtaamisilla yms.
Jos joku valittaa flunssaa suosittelen lepoa ja kuumaa juotavaa ja toivotan pikaista paranemista.
mutta jos on vaikka ensi viikolla jotain tärkeää, vaikka matka, niin silloin se harmittaa tosi paljon. Ongelmana on vaan etten kehtaa lähteä tilanteista. Siis haluisin aina lähteä pois mutta miten sen voi tehdä loukkaamatta toista ja vaikuttamatta tyhmältä???
ap
lääkityksestä huolimatta huonot limakalvot ja saavat pikkuflunssat helposti. Siksi minä karttelen kyllä flunssaisia. Olisi törkeää tulla esim. kylään flunssaisena tai kutsua kylään.
Pitäiskö elää umpiossa? Siis sinähän voit saada sen taudin mieheltäsi, joka on sen jo töissä itse saanut, kauppareissulla, leikkipuistossa, kävelylenkillä tai ihan missä tahansa. Outoa hysteriaa. Hankkikkaa Michael Jackson kupla, jos joka flenssulta haluatte selviytyä (ja ei sittenkään onnistu välttämättä). Eipä tämä maailma pyörisi, jos jokainen jäisi neljän seinän sisään joka pikku flunssan tai räkätaudin takia, niiden kanssa on vaan opittava elämään. Ja, jos teille noin "traagista", niin olisitte sitten lähteneet veke, luultavasti on jo kyllä myöhäistä. Outoa porukkaa täällä, en kyllä ihmettele näitä meidän lääkkeiden ylikäyttöä ja allergioita, kun ei normaalielämää eletä ja en tarkoita, että tieten tahtoen tauti hankitaan, mutta kai se kuuluisa järjen käyttö on edelleen sallittu.
ehdoin tahdoin viettäisi huvin vuoksi aikaani flunssaisen kanssa. Miksi hommaisin itselleni moisen kiusan. En kumminkaan voisi siinä muuta ajatella, kun mahdollista tartuntaa.
jos on kipeä. Toiset sanovat flunssaksi eli nuhakuumeeksi pelkkää satunnaista nenän valumista, ja toiset taas ovat flunssassa vasta kun on kuume, räkä lentää aivastellen ja nenä valuu solkenaan.
Jos istun syömässä jonkun kanssa joka aivastelee pitkin pöytää ja on selkeästi flunssassa, niin taidan todeta että jospas lähtisit kotiisi lepäämään ja parantumaan.
jotka lähtee kotiin vasta kun kuumetta on 38 tai enemmän. Kieltämättä avokonttorissa ärsyttää istua sellaisen vieressä, jolla on järkyttävä tauti menossa. Lapsella on astma joten nuo pahat räkätaudit koettelee vähän enemmän vaikka lääkitys toki auttaakin aika paljon.
Lasten myötä olen karaistunut sen verran, että vain kaikista ikävimmät taudit (esim. oksennustauti) saa mut karttamaan ihmisiä. Flunssia tulee ja menee.