Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pojille helpommin parempi numero koulussa- asiaa tasa-arvosta!

Vierailija
16.12.2008 |

Juttelin yhtenä päivänä opettajatuttavani kanssa. Hän sanoi, että kyllä hän antaa pojille helpommin numeron, jos pojat edes yrittää tunnilla(esim. käsitöissä). En muista sanatarkasti, miten hän sanoi. Pointti oli kuiten, että vaikka poika olisi tyttöä huonompi jossakin aineessa, he saisivat saman numeron sillä perusteella, että poika on edes yrittänyt opiskella (vaikka tyttökin on yrittänyt (jopa poikaa enemmän)).

Minulla melkein loksahti suu auki hämmästyksestä. Minusta on uskomatonta tällainen epätasa-arvo. Ei tarvi enää miettiä, miksi tasa-arvo ei toteudu täysin Suomessa...

Mitä olette mieltä tästä? Kuinkahan yleistä tällainen toiminta on? Olisi kiva kuulla opettajien mielipiteitä asiasta!

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
16.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieshormoonitkin jo ohjaavat miehiä hanakkaammin johtajan aseman tavoitteluun. Totta jollakin naisellakin noita "suoran aggression" hormooneitakin on ja tällaiset naiset usein päätyvätkin johtavaan asemiin herkemmin kuin ehkä enemmän epäsuoran aggression taitavat kanssasisaret.

ei mieshormoni mihinkään agressioon miehiä johda. Kyllä se on ihan vain tyhmyys ja vastuuttomuus mikä sitä nyrkkiä heiluttaa - niin naisilla kuin miehilläkin.

Aggressiivisuus voi olla muutakin kuin vain FYYSISTÄ pälli! Esimerkiksi tämä keskustelu tässä palstallakin voi edetä hyvinkin aggressiiviseksi vaikka me emme koskaan toisiamme edes näkisi.

Vierailija
22/36 |
16.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

numeroiden antaminen voi olla. Koskaan ei voi tietää millaiset opettajan pisteiden anto periaatteet on.

Itse pidin lapsena opettajaa kuin jumalana, jonka antama arvosana oli se ehdoton totuus.

Nyt vanhempana yritän opettaa lapsilleni, että ne numerot eivät välttämättä aina pidä täysin paikkaansa. Että niiden takana on aina ihminen, joka käy pissalla siinä missä muutkin. Jos on ollut hyvä päivä niin saattaa tulla annettua hyvä numero. Jos huono päivä niin saattaa tulla oltua vähän tiukempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
16.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa mahtavaa keskustelua! :)

3. kirjoitti sitä, mitä minäkin tarkoitan. Miettikää, miltä teistä vanhempana tuntuisi, jos sinun tyttö ja naapurin poika saisivat saman numeron (tai poika paremman), vaikka tyttö olisi yrittänyt paljon enemmän kuin poika. Minä en ainakaan voi hyväksyä tällaista epätasa-arvoa kumminkaan päin.

Sitten kannustamisesta. On aivan oikein, että heikompia kannustetaan, mutta aivan samalla tavalla niitä parempiakin oppilaita pitää kannustaa. Se, että "ahkera tyttö" kovasta työstä huolimatta saa saman tai jopa huonomman numeron kuin "laiska poika", ei varmastikaan kannusta yrittämään lisää.

Tuli tässä näitä kirjoittaessa mieleen, että minkä verran naisopettajat antavat suhteessa pojille paremmat numerot ja taas miesopettajat tytöille. Onko osasyynsä sillä, että naiset ajattelevat poikien tarvitsevan enemmän hoivaa, apua tms. ja miehet samaa tytöistä? Eli ovatko pojat naisille se herkkä kohta ja tytöt miehille?

Haluaisin edelleenkin kuulla opettajien kommentteja!

Vierailija
24/36 |
16.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi naisen pitää toimia ja näyttää, että ansaitsee jotain. Miehelle riittää, että vain on ja johan tulee ylennyksiä ynnä muuta. En osaa selittää tätä pointtiani ehkä oikein. Osastollamme on töissä eräs mies, aivan onnettomalla koulutuksella ja varmasti tuhat euroa paremmalla palkalla tekee vastaava työtä kuin osastomme naiset, joilta heti vaaditaan kielitaitoa ynnä muuta.

Vierailija
25/36 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus oli juuri päinvastoin. Eli mm. kielistä tytöt saivat helposti sen +1 arvosanan ja opettajan vihaamat "häirikköpojat" -1 koearvosanoihin nähden. Mitään perustetta moiselle ei voi olla tuntiaktiivisuuden mukaan, koska kysymykset osoitettiin istumajärjestyksen mukaan vuorotellen jokaiselle. Ylipäätään oikeutus nostaa numeroa aktiivisuuden mukaan pitäisi poistaa ja arvostella ko. aineen taitoja. Sinänsä on aivan yhdentekevää miten taideaineet arvostellaan..

Vierailija
26/36 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässä tyttöjä ja naisia potkitaan päähän ja hei- huonoin itsetunto on nuorilla naisilla!

vaikka nuoret naiset ovat ahkeria, kunnianhimoisia, mahtavia ihmisiä, itse en ollut nuorena vielä katkera ja kade.

Pojat ovat laiskoja paskaperseitä ja silti he saavat kaiken kultatarjottimella.

Ja kysytään vielä mihin tarvitaan naistiedettä ja feministejä!!!

Vierailija
27/36 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöt kasvatetaan tukahduttamaan se aggressiivisuus.

Tiedätkö tuktkimuksesta, että tytöt saavat enemmän kuritusta kotona osakseen?

Tyttöjen ja poikein aggressiivisuudessat ei ole eroa mutta tytöt pakotetaan tukahduttamaan.

Mieshormoonitkin jo ohjaavat miehiä hanakkaammin johtajan aseman tavoitteluun. Totta jollakin naisellakin noita "suoran aggression" hormooneitakin on ja tällaiset naiset usein päätyvätkin johtavaan asemiin herkemmin kuin ehkä enemmän epäsuoran aggression taitavat kanssasisaret.

ei mieshormoni mihinkään agressioon miehiä johda. Kyllä se on ihan vain tyhmyys ja vastuuttomuus mikä sitä nyrkkiä heiluttaa - niin naisilla kuin miehilläkin.

Aggressiivisuus voi olla muutakin kuin vain FYYSISTÄ pälli! Esimerkiksi tämä keskustelu tässä palstallakin voi edetä hyvinkin aggressiiviseksi vaikka me emme koskaan toisiamme edes näkisi.

Vierailija
28/36 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

peesi. Mies on loistoyksilö jos hoitaa lapsiaan. Nainen on aina paska, ihan sama hoitiko lapsia kotona vai kävikö töissä. Paska äiti on joka tapauksessa. Aina tekee väärin.

Mies on loistava isä jos käy tapaa joka viikko lastaan erotilanteessa. Nainen on surkea äiti eikä ansaitse edes elää, jos käy joka viikko lastaan tapaamassa mutta ei ole lähihuoltaja.

Nainen ei voi koskaan voittaa.

Pahinta on se, että 99% naisisat ei huomaa tuota, eikä huomaa, miten eri tavalla kasvattava lapsensa siitä saakka kun sukupuoli on tiedossa. Sen sijaan äidit keskittyävt haukkumaan toinen toisiaan kun keski-ikäiset miehet kähmivät ja kahmivat ja opettavat poikansa tekemään samoin. Ja äidit hymyilevät.

miehestä tulee työmaalla hetkessä pomo, nainen ei eteenpäin pääse kuin olemalla todella hyvä- ja lapseton! Palkat on miehillä eri luokkaa ja lisäksi niitä palvotaan jos jäävät kotiin hoitamaan lapsia kun taas nainen on siinä tilanteessa ihan joutasakkia ja yhteiskunnan ja miehen elätti.

Kyllä nainen on edelleen toisen luokan kansalainen joka paikassa - ja monesti vielä itsekin olettaa että asian kuuluukin olla niin. Ihan hullu maailma.

Vierailija
29/36 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

peesi.

"Minun on pakko ottaa riskejä ja minulla on resurssit selvitä niistä joten minä myös kehityn pidemmälle."

Minun taas ei ole pakko ottaa riskejä, vaikka resursseja olisi ja olen siitä tyytyväinen. Minä myös kehityn, mutta en työelämän ehdoilla enkä kenenkään muun kuin itseni ehdoilla. Onko tosiaan niin, että ura tai työ tai koulumenestys on jonkun arvon mittari? Onko sosiaalinen status niin kipeän työn ja tuskan takana jonkun arvoinen?

Onko keskinkertainen jotenkin halveksuttavaa?

Minulle riittää itseni näköinen elämä, tyydyttävä toimeentulo ja se, ettei minun tarvitse näyttää tai päteä kenellekkään. Tiedän sisimmässäni oman arvoni, minun ei tarvitse arvostusta hakea muilta - ei numeroiden, titteleiden tai rahan muodossa.

Vierailija
30/36 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on höpönhöpön

Vierailija
31/36 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

samalla osaamisella peruskoulussa tyttö saa paremman arvosanan kuin poika. Eli kun esim matematiikassa on nämä kansalliset kokeet, ja niiden tuloksia on verrattu todistuksen arvosanoihin, tytöillä on paremmat numerot huonommalla pistemäärällä kuin pojilla.

Vierailija
32/36 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin.

Tämän päivän uutinen: lukiolaistytöt uupuneita.

Pojat passataa jo lapsena pilalle, koulussa eivät ahkeroi.

Mutta kaikki tulee ilmaiseksi kuin manulle ilallinen.

Miksi naisen pitää toimia ja näyttää, että ansaitsee jotain. Miehelle riittää, että vain on ja johan tulee ylennyksiä ynnä muuta. En osaa selittää tätä pointtiani ehkä oikein. Osastollamme on töissä eräs mies, aivan onnettomalla koulutuksella ja varmasti tuhat euroa paremmalla palkalla tekee vastaava työtä kuin osastomme naiset, joilta heti vaaditaan kielitaitoa ynnä muuta.

Vierailija
33/36 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olin kotiäitinä 3 vuotta, en juuri koskaan saanut keltään, esim sukulaisilta kiitosta... "miten teillä on näin sotkuista, etkö sä koskaan siivoa", "lapset pitäisi heti aamulla viedä ulos", "syötätkö sä tosiaan lapsille eineksiä", "mitä sä siinä sohvalla makaat", ja tämmöisiä kun olin aivan rikki ja hajalla sairastelevien tenavien kanssa.. sitten kun lopulta todella paloin loppuun jäi mieheni lasten kanssa reiluksi vuodeksi kotiin... no hänhän on jumalasta seuraava tuolla vuoden suorituksellaan "siivosin nyt sun miehen puolesta kun eihän se noilta lapsilta ehdi", "me käytettiin ukin kanssa lapset ulkona, että miehes saa vähän levätä", "mummi teki ruoan tänään koko porukalle niin toi sun mieheskin saa vähän omaa aikaa", "hei sun miehes on kotona lasten kanssa, anna sen nyt joskus levätä ja hoida sä kotityöt".... ja nyt on ihan sama kun ollaan molemmat työelämässä... anna miehen levätä se tekee raskasta työtä.. toimistotyötä kun mä olen siis hoiva-alalla... joskus ajattelen että haluaisin vaan kadota ja jättää kaiken ton jumalasta seuraavan harteille, siinäpähän lustuais pyykkiä vielä pikkutunneilla, tosin ei se sitä tekis kun mun äiti tekis sen puolesta.

ja ongelma ei nyt sinänsä ole miehessä joka on ihan reippaasti hoitanut lapsia ja kotiakin vaan siinä että miesten ympärillä tuntuu pyörivän semmonen hirvittävä curling tiimi husimassa ja kannustamassa kun taas nainen saa tehdä kaiken itse ja silti sataa paskaa niskaan.

Vierailija
34/36 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa olla tyhmä. Todistuksen arvosana ei tule valtakunnallisen kokeen mukaan vaan niiden jaksokokeiden mukaan. Jos on ahkera ja kertaa paljon, voi saada hyvän numeron kokeesta ja niiden mukaan tulee numero.

samalla osaamisella peruskoulussa tyttö saa paremman arvosanan kuin poika. Eli kun esim matematiikassa on nämä kansalliset kokeet, ja niiden tuloksia on verrattu todistuksen arvosanoihin, tytöillä on paremmat numerot huonommalla pistemäärällä kuin pojilla.

Vierailija
35/36 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri näin.

Mies ei voi koskaan hävitä. Nainen ei muuta voi. Aina häviää ja pahinta se, että se paska tulee toisilta naisilta.

itse olin kotiäitinä 3 vuotta, en juuri koskaan saanut keltään, esim sukulaisilta kiitosta... "miten teillä on näin sotkuista, etkö sä koskaan siivoa", "lapset pitäisi heti aamulla viedä ulos", "syötätkö sä tosiaan lapsille eineksiä", "mitä sä siinä sohvalla makaat", ja tämmöisiä kun olin aivan rikki ja hajalla sairastelevien tenavien kanssa.. sitten kun lopulta todella paloin loppuun jäi mieheni lasten kanssa reiluksi vuodeksi kotiin... no hänhän on jumalasta seuraava tuolla vuoden suorituksellaan "siivosin nyt sun miehen puolesta kun eihän se noilta lapsilta ehdi", "me käytettiin ukin kanssa lapset ulkona, että miehes saa vähän levätä", "mummi teki ruoan tänään koko porukalle niin toi sun mieheskin saa vähän omaa aikaa", "hei sun miehes on kotona lasten kanssa, anna sen nyt joskus levätä ja hoida sä kotityöt".... ja nyt on ihan sama kun ollaan molemmat työelämässä... anna miehen levätä se tekee raskasta työtä.. toimistotyötä kun mä olen siis hoiva-alalla... joskus ajattelen että haluaisin vaan kadota ja jättää kaiken ton jumalasta seuraavan harteille, siinäpähän lustuais pyykkiä vielä pikkutunneilla, tosin ei se sitä tekis kun mun äiti tekis sen puolesta.

ja ongelma ei nyt sinänsä ole miehessä joka on ihan reippaasti hoitanut lapsia ja kotiakin vaan siinä että miesten ympärillä tuntuu pyörivän semmonen hirvittävä curling tiimi husimassa ja kannustamassa kun taas nainen saa tehdä kaiken itse ja silti sataa paskaa niskaan.

Vierailija
36/36 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat huomauttavat poikia paljon helpommin kuin tyttöjä esim: jos puhuu tunnilla.