Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisikö 5 vuotiaan jo osata pyyhkiä peppunsa kakalla käytyään?

Vierailija
05.05.2009 |

Entä 9-vuotiaan tytön osata käydä itse suihkussa?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
05.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisinaan kyllä haluaa aikuisenkin apuun, riippuu päivästä. Suihkussa käy myös itse, pesee hiukset, vaikka ei tietenkään shampoolla... :)

Vierailija
2/9 |
05.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttö (ja poika) käy suihkussa ja pesee itse hiuksensa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
05.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni kyllä, molempiin. Tai ainakin eskarilaisen pitäisi.

Mutta jos ei joku vielä osaa, ehtiihän sitä vielä vuosikymmeniä, joten en saa finnejä vaikkei onnistuisikaan.

Meillä on 4,5-vuotias poika joka pyyhkii itse ja kohta 7v tyttö, joka käy yksin suihkussa pesten siellä myös (pitkät) hiuksensa.

Vierailija
4/9 |
05.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

usein pyytää tarkistuspyyhintää.

Vierailija
5/9 |
05.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 vuotiaan pitäisi selviytyä koulussakin jumppatunneilla ja uimahallikäynneillä, joten on osattava pestä itsensä, on osattava huolehtia vaatteistaan ja tavaroistaankin. Joten on osattava käydä itse suihkussa. Toki se, milloin, miten usein, se on aikuisen vastuulla, se ohjaaminen sinne pesulle.

5 vuotias on kykenevä motorisesti huolehtimaan pyllyn pyyhkimisen ja 5 vuotas tunnistaa kyllä vessahädän. Sitten on toki näitä viime tippaan pidättelijöitä, jotka pitää kehoittaa ja komentaa, mutta itsenäisesti sitten osaavat asioida.

Mutta ei kukaan mitään osaa eikä opi, jos ei opeteta. Aikuisen on vastuu siis, että lapsi oppii.

Vierailija
6/9 |
05.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

..oma poikani oppi pyyhkimään itse juuri täyttäessään 6v ja mielestäni se on ihan ok. Päiväkodissa sanottiin vain, että kiva kun oppi nyt jo itse. Samoin erikoislastentarhanopettaja-ystäväni 6v poika vasta opettelee itse pyyhkimistä, joten en usko, että tässä nyt mikään kiire on..? Itse ajattelisin, että kuuluu eskarilaisen tai viimeistään koululaisen repertuaariin. Onhan se kiva jos jos 3-vuotias hoitaa sen itse, mutta mahtaako jälki olla kovin siistiä..?

Mitä suihkuun tulee, kyllähän 8-vuotias siitä varmasti jo suoriutuu, kunhan vanhemmat muistavat muistuttaa, kuinka usein siellä on käytävä.

Vierailija
7/9 |
05.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meillä ainakin lapsi oppi tosi nopeasti pyyhkimään itse, kun kehotin ensin kokeilemaan ja tulevani tarkastamaan lopuksi. Ei tarvinnut kuin muutaman kerran tarkastaa ja pyyhkiä. Lapsi on sitä tyyppiä, joka haluaa hoitaa vessahommat ehdottomasti rauhassa, kai se oli hänelle vaan helpotus tajuta, että voi hoitaa myös pyyhkimisen itse. :) Oppi 4-vuotiaana.

. Itse ajattelisin, että kuuluu eskarilaisen tai viimeistään koululaisen repertuaariin. Onhan se kiva jos jos 3-vuotias hoitaa sen itse, mutta mahtaako jälki olla kovin siistiä..?

Vierailija
8/9 |
05.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä nelivuotiaana oppi peppunsa pyyhkimään kakalla käytyään ja 7-vuotaiaana kävi yksin suihkussa ja oppi huolehtimaan "hygieniastaan". Meillä kyllä puhuttiin, käytiin läpi asiaa jonkin verran ja tytöllä oli "hirveä" tarve oppia ja hoitaa homma itsenäisesti. Ei mitenkään tyrkytetty.

Vierailija
9/9 |
05.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tokihan aikuinen tarkistaa tuloksen, jos lapsi itse haluaa/lapsi todellakin vasta itse opettelee pyyhkimään pepun. Yleensä n. 4 vuotiasta kannustetaan pyyhkimään itse ja sitten aikuinen "hoitelee loput" Mutta tämä siis riippuu ihan lapsestakin. Jotkut pyyhkivät jopa alle kolme vuotiaana itse pepun ja ihan puhdasta tulee.