Pidätkö lapsen neuvolakäyntejä tärkeinä?
Mitä perheesi saa neuvolasta? Pidätkö käyntejä tärkeänä?
Kommentit (39)
Hän on ollut todella tukena ja apuna lasten kanssa. Aina aikaa ja kiinnostusta.
näillä käynneillä ole merkitystä, lapsista on yleensä hauskaa mennä neuvolaan. mutta kyllä yhteiskunnan arvostus lapsiin heijastuu tässäkin; huonompaan suuntaan ollaan menossa koko ajan.
ei ole neuvolan tädillä aikaa eikä kiinnostusta lapsiin, kun on niin paljon tekemistä, kirjaamista ym., eikä saa sijaisia, ei ole määrärahoja jne.jne.
tältä minusta tuntuu. kolmesta lapsesta ensin äitiysneuvolan puolella 6,5 vuotta lasten neuvolassa asioineena.
Silloin, kun lapsella ei ole erityistä syytä, koen käynnit turhina. Kun taas kaipaan ammattilaisen mielipidettä tai ohjausta, koen neuvolakäynnit hyvin tärkeinä.
Turhat reissut ovat turhia, mutta neuvolajärjestelmää kannatan kyllä.
sekavaa..
Meillä on ihan normaalit, normaalisti kehittyvät lapset ja tiivis tukiverkko ympärillä. En siis koe, ettämeidän perhe varsinaisesti noista käynneistä mitään hyötyy.
Mutta ylipäätään neuvola on niin tärkeä hyvinvointivaltion osa, että mielelläni olen osa tuota toimintaa, ja todella kiitollinen, että sellainen on olemassa. Tilannehan voisi olla meidänkin perheessä ihan toinen.
en tiedä, toisinaan, mutta aina mukavia ja melkein aina mielenkiintoisia kokonaisuudessaan. Siis aina on mukava tietää, miten pienet on kasvanu ja aina on mukava kuulla, miten uuden tulokkaan sydän lyö.. mutta ekaa odottaessani jouduin juoksemaan viikon välein mittauttamassa mahaa, kun se eka kasvo liikaa ja kun se ei sitten yhtäkkiä kasvanutkaan tarpeeksi. Ja ultraan ei voinut laittaa, ku se on liian kallista. Niinku mittanauha vois kaiken kertoa ja sf-mittakin olisi joku pyhä totuus kokonaisuudesta. Lääkäri sitten sanokin, että ihan turhaa juoksuttamista, omilla käyrillä menee ja se riittää.
Rohkkaisevaa on ollut th:n antama palaute siitä, miten pärjään äitinä..
Meinaan olen sitämieltä, että nomaalilla järjellä varustetttu aiti huomaa kyllä mikäli lapsessa on jotain häikkää ja osaa hakeutua silloin lastenlääkärin tjms huomaan.
Tosin voihan olla, että jossain päiv on hyväiä neuvolantätejä jne. omalle kohdalle on osunut ns, kirjaviisaas lapseton vanhapiika joka teitää ja tuntee kaikki lapset paremmin kuin kukaan vanhempi.
sama täti on täällä myös äitiysneuvolan hoitaja ja.. uuh.. enpä ole käynyt hällä...
Esikoisen vanhempia ollaan ja lapsella on ollut painon kehityksessä hieman takkuilua. Lisäksi ollaan otettu rokotusohjelman ulkopuolisia omakustanteisia rokotteita: rota-, pneumokokki- ja vesirokkorokotteet. Tuon painoasian ja noiden ylimääräisten rokotusten vuoksi meidän on tullut juostua neuvolassa aika paljon. Mielellään sinne aina menemme. On mukavaa jutella lapsestamme ja hänen kehityksestään ulkopuolisen ammattilaisen kanssa. Mä ajattelen, että neuvolapalvelut on olemassa meitä varten, miksi emme siis niitä käyttäisi.
Olen törmännyt lähipiirissäni siihen, että on jonkinlainen kunnia-asia, että neuvolassa käydään vaan ne säännölliset käynnit, eikä yhtään enempää. Ikäänkuin olisi häpeä käydä siellä useammin. :O En ymmärrä, meitä lapsiperheitä vartenhan neuvolat on olemassa.
Neuvolajärjestelmän olemassaolo on hyvä asia, jotta ne vähemmän huolehtivien vanhempienkin lapset saavat jotain terveyspalveluja. Ja itsekin pidän hyvänä, että lapsen kasvua seurataan ja että rokotukset annetaan.
Mutta siihen tukemiseen ei meidän neuvolasta ole, vaan päinvastoin, siellä ollaan varsin hanakoita syyttelemään. Siellä menee jotenkin nurinkurisesti: Kun meillä toinen lapsi on täysin ongelmaton, niin sen neuvolakäynneillä terkka on yhtä aurinkoa ja kehuu miten hyvä poika lapsi on (aivan kuin olisi jotenkin pojan ansiota miten kasvukäyrä menee). Ja toisen pojan kohdalla on kaikkea pikku häikkää, niin siitä saa kuulla äiti, että etkö anna pojalle ruokaa! Joo niin varmaan nälässä pidän... Eli silloin kun sitä tukea tarvitsisi, kun poika oli muutenkin vaikea, niin terkka vaan vielä syyttelee, etten minä hoida lastani.
Lopulta uskoin, etten saa ikinä neuvolasta vastauksia kysymyksiini ja apua ongelmiin, ja älysin sitten etsiytyä muualle avun piiriin. Edelleen ihmetyttää, ettei neuvolasta saanut edes mitään vihjeitä mistä apua saa, ja ettei neuvolassa uskottu, että meillä todella oli ongelmia, eikä mitään äidin turhaa valitusta.
Vanhemmuus tekee nöyräksi, itse tahdon olla paras mahdollinen vanhempi lapselleni :) Neuvolasta olen saanut vinkkejä ja perspektiiviä asioihin. Tietenkin mittaukset ovat olleet kiinnostavia kasvun seuraamisen kannalta :) Ensimmäisen vuoden jälkeen kaipaisin hieman useammin käyntejä toiselle vuodelle. Puoli vuotta tuntuu pitkältä ajalta.
Olen itse lastenlääkäri ja käyn omien lasteni kanssa neuvolassa terveydenhoitajan tarkastuksissa.
Suomen neuvolajärjestelmä on ainutlaatuinen. Seuloo hyvin sairaat lapset terveiden joukosta. Antaa erinomaista ja asiantuntevaa neuvontaa ja pitää huolta rokotuskattavuudesta.
Esikoisellamme on krooninen sairaus ja hän käy useita kertoja vuodessa erikoislääkärillä. Kehitystä seurataan näillä lääkärikäynneillä ja erilaisten terapeuttien toimesta hyvin tarkkaan. Joten hänen kanssaan neuvolakäynnit rokotuksia lukuunottamatta ovat täysin tarpeettomia.
Nuoremman kanssa olen kokenut käynnit tarpeeliisiksi. Kasvua on jouduttu seuraamaan tavallista tarkemmin.
Rokotteet ja mittaukset kuuluvat pakollisiin kuvioihin, hyvä kun niistä pidetään huolta.
Ihan yhtä tärkeänä pidän neuvolassa "hengennostatusta" ja tsemppausta. Voi viettää kiireettömän hetken ja jutella vauvan kehityksestä. Kun vauvanhoito on kokopäiväinen työ, tuntuu kivalta että joku on siitä kiinnostunut. Meillä on mukana aina miehenikin, jotenkin hän on innostunut myös käynneistä ja miettii kysymyksiä seuraavalle kerralle. Meidän neuvolantäti on varmaan paljolti syypää positiiviseen fiilikseen, koska hän tuntuu niin aidon kiinnostuneelta tekemään kaikkensa meidän pikkuisen kehityksen eteen.
olisi jos neuvola toiminta lakkautettasiiin ja valtiolta saisi palvelusetelit ja voisi niitä käyttää ja valita paikan/hoitajan/lääkärin itse. Voisi olla paljon hyödyllisempää ja antoisampaa.
Neuvolatoiminta nykyisenä systeeminä täysi fiasko. Ihmiset ja lapset ovat niin eri arvoisessa asemassa. Riippuen kunnasta, kunnan maksukyvystä/-halusta yms.
ammattitaitoisia ja oikeasti lapsen edusta kiinnostuneita henkilöitä kaivattaisiin enemmän neuvolaan tai muuten sen voisi lakkauttaa kokonaan turhana rahasyöppönä.
just näin!
Olen itse lastenlääkäri ja käyn omien lasteni kanssa neuvolassa terveydenhoitajan tarkastuksissa.
Suomen neuvolajärjestelmä on ainutlaatuinen. Seuloo hyvin sairaat lapset terveiden joukosta. Antaa erinomaista ja asiantuntevaa neuvontaa ja pitää huolta rokotuskattavuudesta.
Esikoisen kanssa on mun mielestä mukava käydä neuvolassa. Oon saanu tukea ja vinkkejä sekä tulee seurattua kasvua myös. Oon mieluummin yhteydessä tuttuu terveydenhoitajaan, jos on kysyttävää, kun kyselen aivan tuntemattomilta.
ihan kiva siellä on kyllä käydä, th on mukava.
Mutta mitään vaikutusta elämäämme noilal kerran vuodessa tapahtuvilla käynneillä ei ole. Ihan hyvin voisi olla ilman neuvolaakin.
Käyn rokotusten ja käyrien takia. Terkkari on leipääntynyt, eikä jaksa paneutua kysymyksiini ja mieltäni askarruttaviin asioihin.
Ystävälläni (myös Espoolainen) ovat asiat vielä surkeammin. Terkkari ei edes katso vauvaa, punnitsee ja mittaa - ei muuta. Heittää tekstiä: kaikki vauvansoseet pitää tehdä itse. Sanoin, että tuollaisesta henkilöstä pitää tehdä ilmoitus. YStäväni on toista kertaa liikenteessä, mutta entäpä ensikertalaiset, jotka eivät kokemuksen puuttuessa pysty suodattamaan kaikkea tuubaa...
Olisi mukavaa, jos terkkari olisi mukavampi ja kiinnostuneempi...
Sieltä ei saa tarvitsemaansa tukea, neuvoja, apua. Käynnit ovat läpi huutojuttuja ihan turhia. Enemmän saan tukea ja apua lapseni yksityiseltä lastenlääkäriltäkin. Kun kannalliseen omalääkäri systeemin ei edes aikoja saati apua hätätilanteissa, todellissakaan sairauksissa saa.
Harmi vaan, että kelan äitiyspäivärahat yms ovat sidottuja neuvolan kirjoittamaan todistukseen raskaudesta tai että rokotteet saa ilmaiseksi vain neuvolasta.
mitä tukea ja apua kaipaisitte lisää?