Kertokaas mulle nyt mammat,
Kun käväisin lukemassa tuota lapset jätetään autoon-ketjua, ja kerroin siinä, että itse en jätä autoon, mutta voin ajaa tässä meidän kerrostaloalueen pihatiellä n. 300 metrin matkan mukulat etupenkillä ilman turvavöitä... Niin että mitä teidän mielestänne voi tuolla matkalla sattua?
Vai päteekö kauhisteluunne porttiteoria, tänään pihatie 20km/h, huomenna motari 200km/h?
Mä todella vilpittömästi uskon, että esi. itsenäinen pyöräily on lapsilleni huomattavasti vaarallisempaa, kuin tuo tuolla tavalla auton kyydissä istuminen, jota tapahtuukin huimasti n. 2-4krt/vuosi.
Innolla odotan vastauksianne.
Kommentit (6)
pysty tulemaan edes vastaan kukaan kovaa, tai jos tulisi, sen näkisi hyvin aikaisin, ja voisi kurvat tien sivuun/pihaan tms. On siis lyhyt tienpätkä, jossa on vielä tosi jyrkät hidastetöyssytkin, joihin kyllä matka katkeaa kaaharilta.
sitten kuitenkin ollaan valmiita jättämään ne lapset niissä vöissä kiinni autoon,kun itse lähdetään muualle, mikä on aivan varmasti vaarallisempaa kuin tuo mistä itse kirjoitin. Joten avautukaas nyt!
ite laitan periaatteesta aina kunnolla kiinni vöihin.. tunnen itseni ja tiedän, että ku kerran jättäisin laittamatta, ni olis helppo jättää seuraavallakin kerralla ja.. mutta eihän se kaikilla tietenkään niin mene.. Mutta toisaalta, en mä kyllä aja autolla ikinä niin pientä pätkää, varsinkaan lapsi kyydissä, että ei olis syytä laittaa vöitä. Ja missään tapauksessa en jätä lapsia autoon yksin, herätän mielummin, ku tiedän, minkälainen hätä niille tulee, ku huomaa, että on yksin..
Itse en pidä edes koiraa ilman "turvavyötä" autossa kun siitä ei koskaan tiedä, mitä se keksii. Yrittää vielä kiivetä syliin kesken ajon tms. Mielestän sama pätee pieniin lapsiinkin. Jos lapsi on niin iso, että oikeasti istuu paikallaan hiljaa liikkumatta niin riskit on aika pieniä.
nämä kaksi asiaa ovat aivan eri asioita.
a) en kannata lapsen jättämistä yksin autoon, mutta toki joitakin poikkeuksia voisin hyväksyä esim. lapsi nukkuu autossa parkkipaikalla ja äiti/isä kantaa ruokakassit ensin sisään ennen kuin ottaa lapsen (joka herää siirtoon) tai käy postissa kuten toisessa ketjussakin sanottiin (näkee autoon ja aika 2 min).
b) lapsi on AINA laitettava turvavyöhön jos auto liikkuu. PISTE. Näin sanoo jo lakikin ja terve järki. Ei voi puolustella sillä, että on töyssyjä tms joka muka estäisi kaaharia. Estää joo, jos kaahari on selvinpäin mutta ei jos kaaharilla ei ole mitään väliä onko auto kaahauksen jälkeen ehjä vai ei. Esim. henkilöauto ajettu kerrostalon seinään - ei tainnut kukaan tätäkään aavistaa etukäteen.
kaikkeahan voi tapahtua, missä vain. Ja jos tapahtuu tuolla matkalla paljon on kiinni siitä esim. kuinka lujaa vastaantuleva auto ajaa. Käyttäkää edes sitä turvavyötä, halpa henkivakuutus, lyhyelläkin matkalla.